Aug-26: Inflatertje

We hebben weer kermis. De gemeente heeft zich vorig jaar druk gemaakt over de enorme prijzen die sommige attrakties rekenden. Daar moest dit jaar paal en perk aangesteld worden. De kermis moet betaalbaar blijven voor iedereen. Nu ben ik niet zo snel in een tredmolen of andere contraptie van enkele minuten te vinden. Ik weet dan ook niet hoe de prijzen daarvan een jaar eerder waren.

Van oliebollen weet ik dat wel, en deze zijn dus dit jaar met 16,7% gestegen. Niet bij 1 kraam, maar bij een stuk of 5. Dus vrijwel allemaal. Het lijkt op kartelvorming. Ik kan me niet voorstellen dat de sterk gestegen prijs voor ruwe olie, de bollenolie zo heeft doen stijgen. Mijn olijfolie uit de supermarkt kost al 3 jaar hetzelfde. Het is wel een goede reden om de kramen voorbij te lopen, wat de doorsnede van mijn buik beperkt.


Aanvulling: Op verzoek van Tante Ada, de doorsnede van m’n buik. Bij het ziekenhuis op de hoek wilde ze er niet aan beginnen. Het is dus in een gesponsorde kliniek gebeurd. (De doorsnede is ter hoogte van mijn navel.)

Geplaatst op 2005-08-26, in Alkmaar en getagd als , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 16 reacties.

  1. Ik kom al jaren niet meer op een kermis, omdat ik het veel en veel te duur vind. Met twee kinderen kun je daar echt geen leuke avond van maken… Liever een dag naar een attractiepark, waar je voor (uiteindelijk) minder de hele dag kan draaien en schommelen.. En oliebollen? Ook al iets wat ik vaak voorbij loop.

  2. Misschien worden die bollen wel in koolzaadolie gebakken. De prijs van die olie vliegt omhoog, door de grote vraag van de kant van de dieselrijders. Het schijnt dat Zalm accijns ook op plankaardige olie heeft gelegd m.u.v. die voor het beroepsvervoer. Sorry, ik heb de klok horen luiden…….

  3. Leuke woordspeling “plankaardig” :)

  4. Hexpress denkt dat het aan de krenten ligt.
    (zowel letterlijk als figuurlijk)

  5. @Hex: Het ging om krentlozebollen. (Letterlijk en deels figuurlijk :) )

  6. Ze bezuinigen ook nog op krenten? Tjonge, Hexpress gaat de kermis nu bewust boycotten.

  7. De Opta (OliebakselPolitie Tegen Afzetters), AFM (Autoriteit Frituur Markten)
    en de STE (Stichting Toezicht Eetwaren) maken zich inmiddels ook druk. Olie B(ol) Bommel is bezig met een lijvig rapport en Bolkestein gaat vragen stellen aan JP Bolkenende die er voorts geen bal van snapt.
    Inmiddels zit een deel van de bollenbakkers zit op hun luie krent wegens gebrek aan klandizie. Zij overwegen om een helpdesk met meldpunt op te richten. (175 ct/m)

  8. Heeft Xiwel last van een horecapukkel?
    De prijzen zijn inderdaad uit de pan gestegen. Gedurende onze vakantie in Duitsland zijn we een dag naar Kernies pretpark geweest. Dat is een soort permanente grote kermis in de vroegere kalkar centrale. 13 euro entree per persoon. Voor de rest alles gratis dat inclusief zoveel drinken als je wilt, patat, ijs enz. Op de kermis kom je met 13 euro nergens.

  9. Krentenbakkers-krentenafzeters-oliebollen !!
    Nu ga ik NOOIT meer naar de kermis.
    Zijn ze nu helemaal van het logje?

  10. gemeente heb grote bek ,maar gemeente bepaalt de grond/huurprijs en raad wat? :(

  11. Nu smaakt een oliebol toch anders als er geen sneeuw ligt, dus erg veel moeite kost dat boycotten ook weer niet.

  12. Oliebollen zijn ook heel slecht voor de lijn

  13. Olieboletende lijners zijn idd oliedom. Zover ik weet betreft het een typisch nederlands gerecht dat niet te vinden is in de Oliedommen als bijvoorbeeld Saudi-Arabië. Zullen zij danweer tulpebollen eten?

  14. Oh, zij eten inderdaad tulpen bollen.
    maar tante wil wel eens een foto van je doorsnede buik zien.
    Tante is gèk op buikjes!
    Veel liefs,
    tante Ada

  15. @Tante: Log is aangevuld.

  16. Kind, dat had ik toch allang gezien!!!

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

