Aug-31: Pietluttificatie


Ik ben al heel lang fan van Tom Janssen. Zijn spotprenten kunnen me enorm vermaken. Deze prent komt leuk uit gezien ik net aan het pietlutten ben geweest bij Hexpress. Ik kon het niet laten, terwijl ik een pokkehekel heb aan betweters op taalgebied. Schrijftaal is voor mij niet meer dan een schriftelijke vertelling. Als het vertelsel leuk is, is het handig dat de text niet teveel storende fouten bevat. Een foutvrij-verhaal zonder goede vertelling scoort bij mij veel minder.

Die spotprent heeft ook raakvlak met mijn afkortingensite. Dat ding wordt zelfs door journalisten (en Van Dale) gebruikt. Dat voor iemand die met moeite een 4+ voor zijn Nederlandse repetities haalde. Mijn leraar Nederlands draait zich al tijden om in zijn graf.

Geplaatst op 2005-08-31, in Overmatig en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 23 reacties.

  1. Hexpress nam het u niet kwalijk

  2. DikkePret probeert ook altijd zo foutloos mogelijk te schrijven, maar fouten maken is tevens menselijk

  3. DikkePret kan zich wel ergeren aan spelfouten bij andere mensen, vooral als het er heeeeeeel veel zijn.

  4. Tegenwoordig zijn er gelukkig spellers. In het verleden heb ik vaak gebruik gemaakt van het Engels om de d(t)’s goed te krijgen. Bij ons kan je het niet horen in de uitspraak en bij hen wel. Vind het nog steeds raar om in de schrijftaal meer informatie mee te geven dan in de spreektaal. Ik zal dan ook niet snel iemand wijzen op een teetje meer of minder.
    Verder heb ik veel met logica en de logica in het Nederlands is ver te zoeken. Waarom “tekst” en niet normaal “text” zodat het aansluit bij het Nederlandse woord “context”? Zo heeft “vacant” te maken met “vacvakantie”. In andere talen is dit beter opgelost.
    Je mag ook “mossels” schrijven, maar de meeste restaurants kiezen voor “mosselen”. Dat is voor mij een werkwoord net als “beitelen” en “beitels”. Nog nooit iemand om 2 beitelen horen vragen.

  5. Hexpress vindt juist mossels weer raar klinken en zegt zelf mosselen. Ook zegt Hexpress aardappelen ipv aardappels. En als zij een hamer moet huren vraagt zij welke de beste is van alle hameren.

  6. Onze taal zit vol onzinnigheden en zelf ben ik kampioen schrijffouten maken, probeer het wel maar ik stoor me dusdanig aan de onbegrijpelijke verschillen dat ik het liever schrijf hoe ik het mooi vind. Bv: Kado blijft bij mij cadeau.
    Verder heb ik een blijvende blackout voor het d en t verhaal, ja, dat is toch wel ernstig maar vind het niet van belang.
    Mocht iemand een enorme miskleun tegen komen op mijn site, vertel het mij gerust!
    Zo schreef ik tot voor kort twijvel ipv twijfel.
    Blij dat iemand mij daar op wees!

  7. @Hex: Dat heeft ook een beetje te maken met dialect. Het Westfries ligt veel dichter tegen het Engels. Waardoor we snel voor een meervoud met een “s” kiezen (appels, aardappels, sinasappels). We laten ook de “ge” weg. Iets is beurd (happened) en niet gebeurd (gehappened). Richting Duitse grens wordt meer voor een meervoud met “en” gekozen en wordt “ge” meer voor een voltoooid deelwoord gebruikt. Voor mensen uit een ander gebied klinkt dit raar. Dat is echter allemaal pure aanwenning. Neemt niet weg dat een beetje meer logica in de taal veel mensen helpt.
    Met de diverse taalverkrachtingen is het er niet beter op geworden. De Nederlandse IJ zou per direct afgeschaft mogen worden. We zeggen gemakkeluk en schrijven gemakkelijk. In dat soort gevallen kan beter de y (ypsilon, upsilon) gebruikt worden zoals een paar 100 jaar terug. Die Nederlandse IJ wordt feitelyk sinds Windows95 (dus 1995) niet meer gebruikt, we tikken een I en een J. Dus sorteren bij de I net als de OE sorteren bij de O. Van Dale wil dat nog steeds niet en prakt de IJ tussen de Y. Lekker onhandig.
    Die tussenen is net zo’n onzin, schrijf wat je uitspreek en hij kan dan vrijwel overal verdwijnen.
    (Ik bak trouwens 1 pankoek in 1 koekpan.)

  8. Overigens: wel heel leuk die spotprent !!!!

  9. Hallo, zag dat je geweest was bij mij, wij kennen elkaar wel ;) , grappig, kwam Niels tegen, die zit volgens mij in de klas bij mijn zoon , ben jij z`n vader ? En in hetzelfde voetbalteam hahaha, wat is de wereld klein he , groet M-J.

  10. Ik heb ff beter gekeken en ik zag jullie op de familiedagfoto staan , maar Niels zit niet in hetzelfde team hoor ik net , ach ik hou het ook niet meer allemaal bij, de teams veranderen steeds.
    Ik heb je verlinkt ;) , leuk nog een `Broeker`erbij.

  11. @M-J: Ik ben geen Broeker (mijn broers wel), hooguit een voormalige Langedijker. :)

  12. Okay, ik weet het ondertussen, ik ben ook geen geboren Broeker hoor, gelukkig niet, al ga ik hier nooit meer weg , denk ik ;)

  13. Jouw docent Nederlands heeft meer invloed op je gehad dan je wellicht wil toegeven…. ;)

  14. @Pascha: Ik ben bang van niet. Ik had medelijden met die man, waar ik totaal niet naar kon luisteren. Gewoon geen enkele interesse. Het vak moest nu eenmaal en daar hield het voor mij mee op. (Met Engels heb ik nooit moeite gehad, dat interesseerde me wel.)
    Veel (15 jaar) later ben ik aan die afkortingen begonnen, en dat had in het begin niets met Nederlandse taal te maken. Ik deed dat om wat meer PC-typevaardigheid te krijgen en omdat veel technici in het bedrijf waar ik werkte nogal zwamden in (engelstalige) afkortingen waar zij en ik niets van begrepen.
    Nog eens 10 jaar later ben ik daar Nederlandse afkortingen bij gaan zetten, deels taalkundig. Ik had toen in de gaten dat m’n bestand inmiddels (on-line) 1 van de compleetste was voor het Nederlandse taalgebied en dat schepte wat verplichtingen. Dingen kunnen raar lopen. :)

  15. Als regelmatig producent van notulen, jaarverslagen e.d. sluipt er bij mij ook weleens een taalfoutje in. Ik doe altijd mijn best en kijk mijn teksten meerdere malen na.
    Een tekst met vele fouten (en dan niet van die kleintjes) geeft mij ook te denken over het niveau van scribent.
    Ooit kreeg ik na het produceren van een jaarverslag een lijst “verbeteringen” van ene pietluttige lezer. Hij had dus verder helemaal niet begrepen waarom het ging. Toen vroeg ik me af, wie is er hier nou dom?

  16. @Marijke: Daar kan ik ook erg slecht tegen, mensen die zo gespitst zijn op het vinden van een taalfoutje, dat hen de strekking van het verhaal ontgaat. Helaas ken ik enkele collega’s die daar last van hebben.
    Als ik bijvoorbeeld “touristisch” schrijf, omdat ik dat mooier vind en voor niet-Nederlanders toegankelijker, dan zijn dat soort figuren in staat om telkens datzelfde woord met rood te omcirkelen. Dat terwijl bij mij dingen maar 1x opgemerkt hoeven te worden, de rest trek ik zelf wel na met de zoekfunctie. Want ik probeer wel een tekst zo consistent mogelijk te houden.

  17. ahummm een taalpurist, dan mag ik wel uitkijken! Ik probeer geen fouten te maken, maar als je er een ziet mag je me er gerust op wijzen! ik vind de strekking van een verhaal ook belangrijker, maar is het zo dat des te minder het verhaal boeit des te meer je er op let???
    fijn weekend Xiwel!

  18. @Paulie*: Ik denk dat dat voor veel mensen op gaat. Voor mij niet zo, als het me niet boeit haak ik zeer snel af. Fouten kom ik daardoor niet meer tegen en anders vind ik het de moeite niet waard om er tijd aan te besteden.
    Als ik in een boeiend verhaal een storend foutje vind (bijvoorbeeld een camera met 2 miljoen megapixels) dan mail ik dat netjes. Als het leuker is om direct daar over in een logje te reageren, dan zal ik dat zeker niet laten.
    Op mijn eigen site heb ik heel wat (opbouwende) kritiek via mijn mail ontvangen. Ik heb dus inmiddels flink eelt op mijn miniscule taalknobbel. :)

  19. Volgens Hexpress bak je 1 pankoek en 2 pannenkoeken (in twee pannen) en als je ze na elkaar bakt in dezelfde pan 2 pankoeken.

  20. DikkePret bakt nooit pan(nen)koek(en), slecht voor de lijn

  21. Ik heb net een oefening gehad in schotland (zie mijn log) daar werken we met roe’s. Rules of engagements die krijg je van je regering en daar staat in hoe te handelen bij bepaalde situaties. Ook daarin veel komma geneuzel. Uiteindelijk kom je in lastige situaties waar de JBV methode geldt. Gebruik je boerenverstand :D

  22. @Comm: Zo van hoe ga je een Belfaster haven in en uit zonder gezeik. :)

  23. HaHa zoiets ja :P

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

