Feb-08: Klerestreek

Gisteren ging ik eventjes de stad in om er nog een broek bij te halen. Door mijn noodgedwongen linksigheid leek het me handig om m’n garderobe uit te breiden. Enkele weken terug had ik een corduroy broek aangeschaft die lekker zit, warm is en makkelijk te wassen.

Ik dus direct op het rek af. Het rek hing echter vol met dunne zomerbroeken. Dus maar even verder gekeken en jawel, geen winterkleren meer te vinden. Bij de andere bekende grote kleding winkels was het net zo beroerd. Zelfs in de “outlet”-winkels was geen winterbroek meer te vinden.

Nou ja, er waren wel spijkerbroeken, maar die barrels draag en koop ik liever niet. Comfort en gebruiksgemak gaan bij mij boven mode en meelopen met de horde.

Enkele jaren eerder was ik ook al eens tegen dit asynchrone seizoensgedrag der klerewinkels gelopen. Toen ik m’n sjaal in de trein had laten liggen, bleken sjaals nergens meer voorradig te zijn. En dat terwijl en nog een maand winter te gaan was.

Een raar gedoe allemaal. Het is net zoiets als alleen ijs in de winter verkopen en oliebollen in de zomer. Als je voorraad ijsjes vervolgens in de zomer opraken, krijg je doodleuk te horen: “nee we zijn nu met de oliebollen bezig, kom in Oktober maar terug, want dan schakelen we over op ijswaren”.

Maar goed, de sjaals hangen er nog.. ..enkele weken. Als je van plan bent om je sjaal te vergeten in bus of trein, dan kan je nu nog even een back-up halen.

Geplaatst op 2006-02-08, in Milieumatig, Shopmatig en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 15 reacties.

  1. Ik liep pas echt tegen de fenomeen aan toen ik kinderen kreeg. Want zelf kan ik – als het echt moet – best een seizoen langer met mijn spijkerbroeken of mijn schoenen doen, maar kinderen kunnen onverwachts een groeispurt maken, en dan móeten er acuut nieuwe schoenen komen. Is het dan februari, dan heb je pech: dan zijn er namelijk alleen nog leuke sandaaltjes en andere leuke zomerschoentjes in de juiste maat te krijgen… Dus tegenwoordig koop ik braaf winterschoenen in augustus, en sandaaltjes in februari. Maar ja, het blijft een gok of deze laatste in augustus nog passen…

  2. Sorry, Xiwel, ik heb mij al jaren verbaasd over dit fenomeen, maar het schijnt zo te zijn. Blij, dat je al weer een beetje kan loggen!

  3. Nooit zo bij stilgestaan eigenlijk. Hoewel, het is niet prettig om als het buiten nog hartstikke koud is in de winkels uitsluitend hemdjes en rokjes en zomerspul aan te treffen. Daar staat mijn hoofd dan nog helemaal niet naar.

  4. Ik heb er ook nooit bij stil gestaan. Hier hangen de zomercollecties al volop in de winkels. De WVS of Winterschlussverkauf duurde hier tot eind januari. Tot 80% korting en je kunt hier niks meer vinden. Daar hebben de meeste winkels nu een oplossing voor gevonden, de winter/lentecollecties. Een beetje dikkere broeken voor de maanden maart en april (mei) zodat je bij slecht weer toch nog iets lekker warm hebt. In Rotterdam liggen die collecties inmiddels ook in de winkel. Misschien is hier wel sprake van een man/vrouw winkelkloof? Het is toch bekend dat de meeste vrouwen veel vaker gaan winkelen en veel vaker iets nieuws kopen dan mannen. Tip: probeer CenA. Daar hebben ze ook voor mannen zo´n winter/lente collectie :D

  5. Mijn Opa, een wijs man, plachtte altijd te zeggen :
    ” IJs en VIs, neem het als het er is” maarja, bij AH ligt het tegenwoordig het hele jaar door, zou me ook niet verbazen als de paaseieren er alweer liggen…

  6. @Hette: De bewuste ellende begon bij C&A en hun Outletsore die ze hier hebben. Dat was al een en al dunne rommel. :)

  7. Hmm dan hebben ze bij de cena in Leipzig toch een andere collectie dan in Nederland.

  8. Hetzelfde vind je ook bij buitensportzaken: in januari kun je een tent kopen, in augustus staat de hele afdeling al weer vol ski’s en snowboots e.d. Dat heb ik ook nooit helemaal kunnen begrijpen.

  9. Ik had vorige maand een winterjas voor 35 Euri. Da’s dan wel weer het voordeel.

  10. Aangezien ik bij voorkeur mijn kleding tweedehands koop, begint voor mij nu het winterseizoen ;)
    Gelukkig zijn er ook mensen die pas aan het begin van het seizoen kijken of iets nog past, dus lentespul is ook te koop.
    8)

  11. ik koop ook mijn kleding 2ehands.(het scheelt enorm) maar inderdaad in de winkels kennen ze geen seizoensaanbod meer, en ook met de carnaval liepen er zwarte pieten strooigoed uit te delen…schijnbaar is er een markt voor..vooral als het om impulsaankopen gaat..straks als de zomer zich aandient weer lekker invetariseren!!!ik verheug me erop!!! 8)

  12. Tante koopt alleen leuke kleding, liefst voor Vledder. Strakke spijkerbroeken zodat zijn kruis mooi uitkomt. Of lekkere shirts voor mijzelve.
    Momenteel hou ik opruiming, ik kom om in de schoenen namelijk.

  13. Dat ben ik eigenlijk ook al een tijd van plan: tweedehands kleding kopen, maar dan van echt goede kwaliteit.
    Ik baal zo dat ik vorig jaar heel veel nieuws heb gekocht dat me nu allemaal te groot is geworden … klote. Nu weer alles nieuw kopen vind ik zo zonde.

  14. @Von: Vind nu maar een maatgenoot die in dezelfde tijd zoveel is aangekomen, kunnen jullie ruilen. :)

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

