Mrt-29: gEén Aprilmop

Het zal duidelijk zijn dat ik tijd stop in de regionale Fietsersbond voor Alkmaar en de aangrenzende gemeentes. Op dit moment is een zeer heikel punt de ombouw van de N242. Volgens de Provincie (die eindverantwoordelijk is) moet deze ombouw ook ten goede komen aan het fietsverkeer. Inmiddels heb ik daar m’n bedenkingen bij. Het is toch vooral een autoproject, waarbij de fietser regelmatig vergeten wordt.

Bij de Omval-verbinding tussen de Schermer en Alkmaar voorzagen we echter geen problemen … tot gisteren. In de laatste N242 Nieuwsbrief nr. 10 stond een artikel over de nieuwe fietstunneltjes, die allemaal 6 meter breed zouden worden. Dat lijkt heel wat, maar is het niet. Ze hebben ronde wangen waarop niet gefietst of gelopen kan worden. Bij navraag in het N242 Informatiecentrum werd m’n vermoeden bewaarheid. De vloeroppervlakte werd 3,5 meter breed en die moest gedeeld worden met de voetgangers. Voor enkele tunneltjes is dat prima, maar niet voor de tunnel tussen De Omval en De Omval. Met deze nieuwe tunnel wordt deze oude kern voor voetgangers praktisch weer samengevoegd. Er zijn dus zeker (honduitlatende) voetgangers te verwachten, en die hebben recht op een eigen voetpad.

Op de animatievideo die al een dik halfjaar in het Infocentrum en op de website te zien is, staat wel een ruime tunnel met apart voetpad. Ik dacht werkelijk dat we te maken hadden met een flauwe 1 Aprilmop, omdat de eerste tunnel komend weekend geplaatst wordt. Evenzogoed sloeg ik meteen aan het meten en maakte wat ondersteunende foto’s. Die hieronder staan.


De tunneldelen zoals die in het artikel staan.
Nameetwerk van de tunnel in de animatievideo.

De dag erop heb ik ook maar even navraag gedaan bij de verkeersambtenaar van Alkmaar. En jawel die gaf aan dat de tunnel bij de Omval zo breed blijft als afgesproken. Door het onzorgvuldige artikel en de onzorgvuldige voorlichting van de Provincie waren we mooi op het verkeerde been gezet.

Geplaatst op 2006-03-29, in NH-matig. Markeer de permalink als favoriet. 11 reacties.

  1. Allemachtig !!! een dubbele dode hoek erin !! wat vind je daar dan van, echt een plek waar een junk oid je lekker opwacht…… wat te denken van die laatste bocht ? ER kunnen zo een paar fietsers met een Bloedgang ( ze rijden naar beneden ) aankomen……
    Bovendien, Xiwel, zag ik dat de tunneldelen vanmiddag al werden afgezonken, toen ik er om 2 ur voorbij reed…
    M. geeft al aan hier – en vooral niet in het donker – te gaan rijden…. Dus krijg je hier ook situaties als op de Ringweg bij alkmaar, bij de Winkelwaard, richting Mare, een oversteekplaats voor fietsers, terwijl er 2 ! tunnels vlakbij liggen. Hmmmm …. waarom zouden die Kunstwerken toch niet gebruikt worden….

  2. Dat was 1 van de redenen om een ruime tunnel te wensen. Helaas wilden de inwoners van de Omval niet meewerken, daardoor komt in de hoek een trap omhoog. 1 hoek is al uit die tunnel er blijft er helaas dus 1 in, maar die is in de buitenlucht. Verder komt er een bewakingscamera. En junks komen niet zover, die blijven in het Centrum en in Alkmaar-Noord rondhangen. :)
    De beste oplossing tegen sociale onveiligheid is juist flink gebruik maken van die plekken en 0900-8844 bellen bij overlast. Bij dat ding onder de Huiswaarderweg komt de politie binnen 10 minuten opdraven.

  3. De tunnelbuis lijkt mij wel uitermate geschikt voor fietsers met brede fietstassen. :)

  4. 10 minuten……..

  5. Soms snap je echt niet waar ze allemaal mee bezig zijn.

  6. Binnen 10 minuten. Probleem is als er niemand belt, dan kan het veel langer duren. Je kunt ook bellen voordat er ellende ontstaat, dat lijkt me handiger.
    Sociale onveiligheid blijft overigens een lastig probleem. Feitelijk was in de afgelopen jaren de busweg naast de Vlielandbrug voor fietsers sociaal het onveiligste gevolgd door de Friesebrug en de Molenkade.
    Enkele dagen terug kwam ik om half een ‘s-nachts een 3 Marokkaans-ogende jongens tegen die midden op de Slochterwaard/Drechterwaard liepen. In eerste instantie leek het me handig om ze zo snel mogelijk voorbij te fietsen. (Dat had ik ook gedaan als het 3 Nederlandse knullen waren geweest.) Toch bleven ze me roepen en ik ben omgekeerd. Naar mijn indruk klonken ze niet dronken en het bleek dat ze de weg naar het Centrum niet meer konden vinden door de aanleg van de nieuwe rotonde. Ik heb ze dus netjes de weg gewezen. Erg dat mensen banger gemaakt worden dan noodzakelijk is. :(

  7. In Leipzig mogen ze op sommige wegstukken ook wel eens een tunneltje aanleggen. Bloedlink hier af en toe.
    Mss hebben ze met opzet valse informatie gegeven om de mensen op een verkeerd been te zetten? ´t zal niet de eerste keer zijn.

  8. @Hette: Ik denk dat het meer onnadenkendheid is. Het is ook jammer dat het fietsverkeer bij hun afdeling recreatie is ondergebracht. Dat geeft aan hoe de Provincie over fietsers denkt.
    Verder zijn ze verzot op tunneltjes. Die dingen zijn flink duurder in aanleg, maar hebben daarna minder onderhoudskosten. Dat er ooit iets van een viaduct op een auto gegooid is (in een hele andere provincie) draagt ook erg mee voor hun tunnelkeuze. Hier zijn 2 viaducten met zeer lage leuningen, waar veel fietsers overgaan en ik heb er nog nooit van gehoord dat er ook maar iets van af gegooid is.
    Bij de Omval hadden ze beter de N242 laag kunnen laten en een fietsbrug aan kunnen leggen. Die verlaagde N242 geeft dan meteen minder lawaai-overlast.

  9. Ach hier zijn ze bezig een fietsers/voetgangersbrug te bouwen die 2,5 mtr breed wordt en waar vanuit twee richtingen fietsers, bromfietsers, invalidenvoertuigen en voetgangers overheen moeten. Om het extra spannend te maken hebben ze er ook nog een paar fraaie slingers in gesdacht wat het ding al de bijnaam de spaghettisliert (of slinger) heeft opgeleverd.

  10. @Frans54: Dat van die 25 en 45km-voertuigen gaat op de bovenstaande plek ook een ramp worden. Origineel mochten op die N-wegen trekkers rijden, anders konden ze niet bij de veiling komen. Bij de provincie zijn ze er inmiddels achter dat die trekkers aanleiding zijn tot veel ongelukken. Dwz die trekkers doen niets verkeerd, maar een stel leipe automobilisten wil deze trekkers inhalen en hebben geen zin om te wachten tot er geen tegenliggers meer zijn.
    De oplossing van de provincie kan soms ongunstig uitpakken door de trekkers op het fietspad te gooien en het een agrarische parallelweg te noemen. De huidige trekkers hebben tegenwoordig enorme afmetingen en gaan behoorlijk hard. Dus echt fietsvriendelijk is zoiets niet.
    Voor N-wegen geldt al dat die 25km-barreltjes van 1,15 meter breed op het fietspad moeten. De kans is echter groot dat die 45km-voertuigen van 1,45 meter breed ook door die fietstunnel gaan en dan moet je daar wel de tunnels op uitleggen.
    2,5 meter voor 2-richtingen is erg ondermaats en mag alleen voor rustige fietspaden in een recreatiegebied. Onze gemeente legt voor 2-richtingen minimaal 3 meter breedte neer en als het druk wordt, dan loopt dit op tot 4 meter. Als je zo’n kudde schoolkinderen voorbij ziet gaan, dan is die breedte zeker verstandig.

  11. Het is geloof ik niet de bedoeling dat die 45 km wagentjes als (M)Axima’s ed er over heen gaan, maar wel electrische rolstoelen en idd die 25 km dingen. Je kan er volgens mij op gaan staan wachten dat er een stel in die fraaie slinger frontaal op elkaar klappen. En dan mogen de ambulancebroeders een paar honderd meter gaan zeulen (de hele constructie is 700 meter, “om te voorkomen dat de op en afritten te stijl werden”, nu is mijn konditie ook niet echt 100% en ik heb toch liever een kort stukje van 7% dan 300 meter 3%)met de brancard want de ambulance past er natuurlijk echt niet op.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s