Apr-27: FireFox vs Explorer

Bij mijn vorige logje over de Ecologische Voetafdruk begreep ik dat ie niet wilde werken in FireFox. Er kwam geen foutmelding, maar het ding vertikte de uitkomst naar het scherm te schrijven. Het duurde even eer ik de oplossing had gevonden. Informatie van zowel FF (FireFox) als IE (Internet Explorer) stuurden me het bos in, een hele andere website boodt gelukkig uitkomst.

Toen ik die Voetafdruk-berekening een jaar of 3 terug maakte bestond FF nog niet en was er naast IE alleen Netscape Navigator, dat op sterven na dood lag. Ik heb dus nooit moeite gestoken in de 1% die dat ding toen gebruikte. Inmiddels is FF een geduchtere concurent, zij halen ongeveer 10% marktaandeel tegen 85% die nog altijd IE gebruikt.

Internet Explorer heeft een andere kijk op Javascript en in plaats dat FireFox die kijk ook meeneemt hebben zij besloten om de andere kant op te kijken. Dus moet iemand die zeer simpele Javascripts gebruikt opeens extra aan de slag om de FF-gebruikers de vriend te houden.

Ik dacht altijd dat Javascript net als Java van SUN was en daarmee onafhankelijk van FF en IE. Plutone wees me er op dat dat niet het geval is en Javascript van Netscape/Mozilla is. Dat verklaart wel wat. Javasript wordt zeer vaak gebruikt voor rekenen e.d. in een website.

Om tot een oplossing te komen, moest ik eerst het probleem achterhalen. Ik heb dus (op sterk afraden van FireFox) FireFox 1.5 geïnstalleerd. Eigenlijk kan dat niet omdat ik maar 28MB RAM heb en FF 64MB nodig acht. Toch doet ie ‘t, maar apetraag. IE6 staat bij mij in 6 seconde op het scherm en FF doet daar een minuut over.

De verschillen waren in het begin niet zo duidelijk, maar toen ik er iets mee wilde doen wel. Zo zit er wel een Google-zoekvak in, maar die stelt stukken minder voor dan de Google Toolbar die ik alweer een paar jaar gebruik. De Google Toolbar houdt niet alleen de pop-ups tegen (net als FF), maar maakt ook per zoekwoord een handige knop aan om in de pagina door te zoeken. (Ctrl-F en daarin het woord opnieuw tikken is niet meer nodig). Ook de knop naar bovenliggend adres mistte ik. Die is handig als je na het zoeken op een onderliggende pagina komt.

Hieronder mijn huidige IE6 indeling met Google Toolbar:

Van de Googlepagina die FF aanbiedt kon ik niet ontdekken dat er zo’n Toolbar is voor FF. Later zocht ik op de standaard manier in Google en zag ik dat ie onlangs ook beschikbaar is voor FF.

Een ander simpel probleempje was dat FF het lettertype Arial (dat van MicroSoft is) niet wenst te gebruiken. Arial is echter 1 van de best leesbare letters op een scherm. Daarom wordt het ook het meeste gebruikt. Kunnen FF (dus Mozilla) en MicroSoft niet tot een vergelijk komen om dit lettertype te ondersteunen? Lijkt me nogal kinderachtig.

Verder sluit IE6 aan op de gewone Explorer in mijn Windows98. Voor een groot deel gebruiken ze dezelfde programma-onderdelen waar zelfs de taakbalk onderin het scherm deel van uit maakt. Dat merkte ik toen ik even naar m’n directories/folders wilde kijken en plotseling de knoppen voor sorteren mistte. Maar ook het wijzigen van m’n website lukte niet, omdat er met de rechtermuisknop geen ‘editer’ (als kladblok) komt, maar een ‘viewer’ (waar je alleen in kijken mag). Bar lastig als je snel wat wijzigingen in een website wilt maken.

Ik ga er van uit dat FF ook goede punten heeft. Deze heb ik niet zo snel kunnen ontdekken. Het lijkt er eerder op dat het een zoveelste Netscape-versie is. Netscape kreeg ik ook bij de aankoop van m’n PC. Na enkele weken vond ik IE (toen nog versie 4) een stuk beter werken en heb ik Netscape weggegooid. FF heeft mij nog niet kunnen overtuigen. Als ik een nieuwe PC koop zal ik het nog eens bekijken, maar op dit ding stelt het niets voor.

Maar waarom zou ik ook. Ik kan met IE6 prima surfen, met Outlook Express prima mailen en met Windows Mediaplayer prima TV-kijken. Van pop-ups, spyware en virussen heb ik geen last. Dus een oplossing voor een probleem zoeken waar ik geen last van heb is wat onzinnig.

Vooral systeembeheerders en professionele website-bouwers zijn erg pro-FF en/of anti-IE. Inmiddels begrijp ik dit wel. De opkomst van FF maakt het amateurs lastiger om een redelijke website te maken, je moet nu 2 browsers de vriend houden. Wat mij betreft is het Internet van en door iedereen. FF en IE moeten daarom zorgen om zo compatible mogelijk te zijn. Dat doen ze duidelijk niet, wat meer werk verschuifd richting professionals. Probleem daarbij is dat professionals vaak leuke sites maken, maar die niet afstemmen op de gebruikers. Zij laten vooral steken vallen op het gebied van inhoud en gebruiksgemak.

Geplaatst op 2006-04-27, in Webmatig. Markeer de permalink als favoriet. 41 reacties.

  1. Op mijn website blijken er dingen met Firefox heel beroerd in beeld te komen. Zo komen de tabellen er alleen maar af met een enkel dun zwart lijntje eromheen, terwijl de lijn in IE dubbel is met een kleurtje. Eventuele lijnen binnen de tabel die onzichtbaar zouden moeten zijn, kwamen met FF in beeld. Dat heb ik aan kunnen passen. Er is ook Java dat niet werkt in FF, het uitrollende menu bijvoorbeeld staat er altijd uitgerold te zijn.
    Het nieuwe (WordPress-)weblog van Annabee ligt met FF volledig in de vernieling. Zo ook met Opera.
    Ik werk met de browser Avant. Die is gebaseerd op IE en neemt als je het programma downloadt de favo’s ed uit IE gelijk over. Avant heeft net als FF tabbladen. Dat werkt heel prettig.
    En verder mail ik nog steeds met Outlook Express. Alle franje die Outlook er nog bij geeft, vind ik maar lastig en ik gebruik die toch niet.

  2. Javascript is helemaal niet van SUN, het is van oorsprong van Netscape en het heette oorspronkelijk LiveScript.
    JAVA is van SUN, en vraag me niet waarom ze toen Java er eenmaal was opeens Javascript zijn gaan zeggen tegen livescript.
    En ja, Firefox is een reïncarnatie van Netscape, maar dan een open source project.
    Gebruik jij nog Windows 98? :(

  3. @plutone: Dat heb ik dus altijd misbegrepen. Ik gebruikte JavaScript omdat me dat onafhankelijk leek. Zie <a href="http://http://www.mozilla.org/js/“>http://www.mozilla.org/js/ en ik begrijp ook hun gehannes met het incompatible willen zijn met Internet Explorer.
    Op mijn PC past geen XP, daar is ie te oud voor. ME is waardeloos en 98SE doet het uitstekend en is makkelijk te onderhouden. Maar met een nieuwe PC zal er vrijwel zeker XP opkomen.

  4. @nanos: Ik gebruik ook Outlook Express en niet Outlook uit Office. Ik zal dat even aanpassen. De text had ik net al een paar keer aangepast.
    Avant heb ik ook gehad. Die deed het prima met die berekening. Ik vond die tabbladen niet zo handig, die heb ik liever onderaan in m’n taakbalk. Na het weghalen van Avant liet ie een fout achter in de favorieten die ik er niet meer uitkrijg. Nu is die fout niet zo hinderlijk, maar het is geen net werk van Avant.

  5. Ik denk eerder dat die pro-FFlui pro zijn, omdat het hen onderscheidt van de rest. Het klinkt of je er verstand van hebt als je een andere browser gebruikt dan de doorsneegebruiker. En als je er dan nog een paar termen doorheen gooit die voor veel mensen volkomen abracadabra zijn, denkt die ander dat ie ook maar een FF moet. Natuurlijk doen de telkens weer opduikende zwakheden in IE de zaak IE ook geen goed.
    Een redelijke website is dus kennelijk een website met veel moeilijke technische dingen die met IE lastiger zijn te maken, maar dan wel met minder inhoud en minder gebruiksgemak?
    Kom nou.
    Op een website moet de goede informatie op een makkelijke manier te vinden zijn. Verder moet de website goed ogen en gesmeerd lopen. (Die laatste zin gaat dus voor de goede techniek).

  6. @Nanos: Bedankt voor het ontdekken van een klein 2-letterig foutje. Op de plek van IE bedoelde ik FF. Stom hè?! Ik ga het veranderen want zo slaan die laatste zinnen nergens op. :)
    Ik ben het met je eens dat het ook interessantdoenerij is.

  7. @Nanos: Ik heb het meteen aangepast en iets verduidelijkt. Voor mij moeten IE en FF zoveel mogelijk doen om compatible met elkaar te blijven. In dat geval zou je een websitemaker maar met 1 (IE of FF) rekening hoeven te houden en niet met 2 (IE en FF) zoals nu het geval is.
    In mijn laatste baan werkte ik bij een ICT-afdeling en ik schrok vooral van de ‘professionele’ website bouwers. Als het aan hen ligt brengen ze 3 jaar te laat een lege krant uit die te breed is voor de meeste brievenbussen. Vervolgens zeiken ze dat de mensen maar hun brievenbus breder moeten maken.

  8. ik vind de tabbladen dus wel handig, maar mijn voornaamste reden om met FF te werken is de slechte toestand van mijn ogen en het gemak waarmee ik bij FF uit kan vergroten en verkleinen zonder dat de boel gelijk uit de kolommen loopt.

  9. @Frans54: Ik xi wat je bedoel. (Heb het dus even getest.) Zelf maak ik altijd websites die normaal reageren op het vergroten en verkleinen van letters via het Internet Explorer menu. Bij veel websites werkte dat de laatste tijd niet meer, omdat ze vaste pixelhoogtes opgaven. FireFox heeft schijnbaar een oplossing daarvoor gevonden. Want die slechte sites zoals deze bij web-log kan je wel in FireFox grotere of kleinere letters geven.
    Het was voor mij ooit de reden om naar Avant om te kijken. Ik vind dat ze alles moeten in- en uit- kunnen zoomen zoals bij Word. Dat werkte niet goed bij Avant en dat doet FF ook niet. Die beperkt zich alleen tot grotere letters, de figuren blijven hetzelfde. Toch moet het eenvoudig te doen zijn, het werkt ook in Word en legio andere programma’s.

  10. Plaatjes heb ik meestal niet zo’n probleem mee en als ik eens wel een detail wat beter wil zien los ik dat op door de afbeelding even op te slann in een map “tijdelijk”die ik in de map mijn afbeeldingen heb gezet en kan ik hem vervolgens zo groot als kan bekijken. Is inderdaad een beetje omslachtig, kunnen vergroten van de afbeelding zou wel handig zijn. Ik heb ook ergens een programmaatje dat als een leesloep werkt maar vind dat ook niet echt prettig werken om veel tekst ed te lezen.

  11. Een andere optie is de schermresolutie terugzetten naar 800×600 of zelfs 640×480. Ik heb dat wel eens voor iemand gedaan en die was er erg blij mee. Op die manier zijn de menu’s ook beter leesbaar in alle programma’s.
    Avant wilde ook wel meer dingen vergroten, maar schopte dan de lay-out in de war. Dat was niet zo’n succes.
    Ik weet trouwens ook een methode die in hier heb toegepast. Als je dubbelklikt op het bloschema, dan wordt die 2x zo groot. Werkt ook in FF en IE en dat lettervergroten werkt dus ook in beide.

  12. Probleem met verlagen schermresolutie is dan weer dat er sites zijn die daar niet op berekend zijn met tot gevolg dat je in het tekstframe heen en weer moet gaan scrollen. Zo blijft er altijd wel wat, standariseren zou wel eens een keer leuk zijn, maar wordt tot nu toe steeds door nieuwere ontwikkelingen ingehaald die de ontwikkelaar graag voor zich alleen wil houden.

  13. Ik werk het liefst gewoon met IE. Met de googletoolbar heb ik trouwens alleen maar slechte ervaringen. Zoeken op woord vind ik totaal niet handig. Ik typ gewoon liever gelijk de URL in. Ik had ook een tijdje FF op de computer maar dat beviel niet.
    Mijn vriend werkt in Linux en die hebben een eigen internetserver geloof ik. Of het is mozilla. Daar kun je ook niet alle pagina´s mee openen.

  14. @Hette: Zoeken op woord heb ik ook uit staan net als de terugmeldingen aan Google over m’n surfgedrag. Wat ik erg makkelijk vind is het doorzoeken in de gevonde pagina. Zoals bij web-log heb ik vaak xi boven in het zoekvak staan een kom ik met de zoekknop zo op de plek waar ik de laatste keer wat geschreven heb. Vooraal bij lange pagina’s is het erg handig. Ik vind die pop-upkiller van Google goed werken. Heel zelden zie ik een pop-up en net zo zelden moet ik hem even uitschakelen omdat een website gebruik maakt van een pop-up die ik wel wil zien. Als je XP hebt, dan zit daar een pop-up-killer in bij mijn windows 98 is dat niet het geval.
    In het begin schreef ik al dat ik me een beetje druk gemaakt had om Netscape een jaar of 5 terug. Netscape werd toen gebruikt door een kennis met Apple. Achteraf zoekt ie het maar mooi zelf uit. Van de 300.000 unieke bezoekers op m’n website hadden er maar 5200 Apple (1,7%) en 1300 Linux (0,4%). Die zorgen maar dat ze MicroSoft-compatible worden. 97% had een Windows besturingssysteem en 93% gebruikte Internet Explorer. Daar mee zijn ze de standaard geworden en de rest de uitzondering.

  15. In aanvulling op m’n laatste reaxi. Engels is wat mij betreft ook de Standaard wereldtaal en iets als Esperanto is leuk bedacht, maar het zal nooit wat worden.

  16. Oei…….
    Xiwel toch ;) Een *browser-war* starten!
    Ik doe er niet aan mee… ;) (Maar je mist wel het *hele* verhaal van de Web-Standaarden…. Waar IE zich expres niet aan houdt, en FF wel. Waardoor eigenlijk het meeste wat je zegt onzin is.)

  17. @Jolie: Dat verhaal ken ik wel, maar zegt de meeste mensen niets. Het is maar wat je een standaard noemt. De afgesproken regels waar een meederheid (90%) zich niet aan houdt of een een verzameling van stilzwijgende afspraken waar die meerderheid zich wel aan houdt.
    Ik ben absoluut geen MS-fan (net zo goed als dat ik geen VHS-fan was), maar ik zie ze inmiddels wel als DE standaard op software voor PC- en Internet-gebruik.
    Om dezelfde reden loop ik buiten de bebouwde kom ook rechts als de meeste mensen dit doen. Terwijl links de standaard is en veiliger. Ik loop wel links als ik geen last heb van al die rechtslopers, dan hebben zij ook geen last van mij.

  18. Inderdaad, Jolie. Alle onderdelen van een webpagina (HTML, CSS, JavaScript enzovoorts) zijn vastgelegd in standaarden. Het doel hiervan is dat alle websites met alle browsers te bekijken zijn.
    Helaas is het zo dat juist Internet Explorer de browser is met de meest belabberde ondersteuning voor deze standaarden.
    Vaak als ik een website maak volgens de afgesproken regels, ben ik nog uren bezig om de bugs van Internet Explorer te omzeilen. Er bestaan zelfs hele websites (en hoofdstukken in boeken) met instructies hoe IE-bugs zijn te omzeilen.
    Maar waarom zou je als gebruiker Firefox gebruiken? Omdat het veel beter is. Okee, veel ideëen heeft IE nu ook nageaapt (zoals de popup-blocker), maar bijvoorbeeld extensies zijn echt fantastisch. Zo kun je je browser uitbreiden met allelei handige functionaliteiten.
    En over je kritiek: Google Toolbar voor Firefox bestaat al heel lang. En Firefox heeft geen enkel probleem met het Arial lettertype. Problemen met Firefox krijg je meestal als je IE-specifieke functies gebruikt in plaats van de standaardfuncties.
    Gelukkig wordt IE wel steeds beter in het ondersteunen van standaarden. IE7 wordt weer een stukje beter, maar nog lang niet zo goed als de andere browsers.
    En dat iedereen zich maar aan IE moet aanpassen en zich naar Microsoft moet schikken, dat is natuurlijk grote onzin. Microsoft heeft al veel macht in de IT-wereld die ze ook nog misbruiken. Zo worden kleine innoverende IT-bedrijfjes vaak dwarsgezeten (kapotgemaakt) door Microsoft. Een paar jaar geleden is Microsoft hier zelfs voor veroordeeld in de VS.

  19. @Edwin: Zie mijn reaxi hierboven. Ik vind zowel IE als FF kinderachtig als ze niet zorgen dat ze met elkaars spullen overweg kunnen. Om op dat loopverhaal terug te komen, je kan wel tegen de stroom inlopen ook al sta je in je recht, maar dan nog veroorzaak je onnodig veel problemen. Een beetje flexibiliteit is best handig.
    Als FF of IE de onhebbelijkheden van de ander aan zou kunnen (zoals je met Word Wordperfect bestanden kan openen en omgekeerd) dan zou die meteen een stuk in m’n achting stijgen. Nu dus geen van beide.
    Ik heb nog weer eens gekeken nadat FF er een een minuut over deed om te laden, en bij Menu > Extra > Opties > Standaardlettertype zie ik 50 fonts, maar geen Arial.
    Als ik via IE in Google kijk, dan zie ik een optie “meer…” en daarin “toolbar” en vervolgens “FireFoxversie nu beschikbaar”. Dit gaf voor mij aan dat ie er nog niet zolang is.
    Als ik FF in Google kijk, dan ontbreekt de “meer.. ” optie. Ik krijg dan wel optie over “Firefox Extensies”, “Over Mozilla”, “CD’s en andere producten” en “Help mee”. Binnen geen van die onderwerpen wordt ook maar iets over de Google Toolbar gerept. Dat komt bij mij over alsof FF liever niet die Google Toolbar in hun browser heeft.

  20. FF zorgt daar wel voor, alleen… IE doet dat bewust (en let wel: ik ben een groot fan van IE…. ;))
    En je verbindt een hoop dingen aan elkaar die echt *niet* bij elkaar horen ;) ;) ;) Redeneringsfouten stapelen zich op, kennis blijkt er niet te zijn.. Mijn vingers jeuken een beetje om deze URL op een plek voor professionals te dumpen.. Maar daar vind ik je echt veel te *sympathiek* voor. Zoals ik gisteren al tegen Edwin zei.
    Blijf nu alsjeblieft gewoon je prachtige FIETSLOGS schrijven!!

  21. Wat de lettertypeselectie betreft: Firefox laat eerst de schreeflettertypes zien en dan pas de schreefloze lettertypes. Omdat Arial een schreefloos lettertype is, moet je even een stukje naar beneden scrollen.
    En wat betreft met de masse meegaan: vaak ik dat echt fout. Misschien moet je wat ouder zijn om dat te begrijpen.

  22. @Edwin: Dat van die dubbele lijst was me niet opgevallen, nu zie ik het ook.
    En het klopt, vooral jonge mensen willen de wereld verbeteren en willen zich niet zo graag aanpassen aan de meute. Na een tijdje (rond 40 jaar) worden mensen doorgaan wat gemoedelijker en stoppen ze met tegen de wind in te pissen.

  23. Hahahahaha :D

  24. @Jolie: ook even terugkomend op je eerste reaxi en het woord “onzin” daarin. Ik heb geprobeerd om mijn eigen gebruiker-ervaringen objectief te verwoorden en juist niet mee te doen met het welles-nietes spelletje dat regelmatig terugkeert op sites als Webwereld.
    Iemands eigen ervaringen kunnen in mijn ogen nooit “onzinnig” zijn. Als ik dingen gemist heb en dus onjuist heb geschreven, dan kom ik daarop terug, zoals hierboven met dat lettertype. Dat deed ik al eerder met de opmerking dat Javascript niet van SUN was.
    Ik wilde juist niet een verhaal maken waar ik de ‘professionals’ volg. Hun verhaal hangt me al een tijdje de keel uit. Een groot deel van dit soort mensen gedraagt zich uitermate kinderachtig op zoiets als Webwereld. Het gaat hen er schijnbaar niet om om iets moois/goeds/bruikbaars van het Internet te maken.
    Die houding heb ik ook ervaren bij een groot bedrijf bedrijf waar ik op een ICT-afdeling heb gewerkt. Ook het ‘professionele’ personeel dat zij inhuurden gedroeg zich zeer kinderachtig en neerbuigend waar het om de eindgebruikers ging. “De gebruiker moesten niet zeuren” en “de gebruiker moet het niet fout doen” waren de eerste zinnen die ze als mantra’s bleven herhalen.
    Zelf heb ik in de industriële automatiseringen gewerkt (dus dingen die je handen kunnen pletten). Daar ging het heel anders toe en stond de klant/onderhoudbaarheid/veiligheid/betrouwbaarheid voorop. We monitoorden de gebruikers en pasten in overleg met ze dingen aan om de acceptatie zo hoog mogelijk te krijgen. Dat kon indruisen tegen onze opvattingen, maar dat was dan maar zo.

  25. Het grappige (of droevige, zo je wil ;)) is dat jij en ik die mening en instelling he-le-maal delen. Ook ik heb een hekel aan Zeloten. Dat zijn inderdaad vaak heel neerbuigende mensen, met, zoals ik het wel eens noem, kruiperige bruine armen ;-)
    Zelf vind ik IE (1 bepaalde versie) de top van interface-schoonheid. Ik ben m.a.w. zelfs geen Anti-IE-zeloot.
    Desondanks zie ik dat juist Microsoft zich schofterig heeft gedragen op de browsermarkt. Het gebruikersaantal bijv. heeft MS bereikt met een methode die de rechter bestraft heeft. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat jij met plezier bij een MS zou werken.
    De Web-standaards zijn ouder dan Internet Explorer.
    Op dit moment houdt MS de ontwikkelaars in een wurggreep. MS heeft bewust eigen features en eigen bugs toegevoegd / laten bestaan, waardoor iedereen gedwongen is ellenlange workarounds te programmeren vanwege de MS Bugs.
    Gewoon volgens de standards ontwikkelen zou *veel* makkelijker zijn, en *veel* mooier.
    Ik kom bij elke site dingen tegen die niet kunnen vanwege…. IE. Bedrijven moeten extra mensen inhuren vanwege…. de problemen in IE. Leuk voor mensen als Edwin. Maar als MS zich gewoon eens zou houden aan de afspraken, zou dat klanten een hoop geld schelen.
    En dan heb ik het nog niet eens over de security…
    Wat de gewone gebruiker kwijt is aan virussen, virusscans, aan hacks, aan misbruik van zijn computer in zombie-netwerken.
    Mooi dat jij daar geen last van hebt, maar als ik naar de broertjes en zusjes (zestig++) van mijn ouders kijk, -de ervaring telt inderdaad- als ik zie wat er binnen bedrijven nodig is.. Krankzinnige extra kosten vanwege MS.

  26. @Jolie: Het dominante gedrag van MS staat me ook niet aan, maar ik denk dat ingherent is aan een te groot marktaandeel. Zo komt de USA er op dezelfde manier mee weg door niet mee te doen met Kyoto of zonder overleg een land binnen te vallen. Ik weet ook van Siemens die aan machtsspelletjes doet en ik denk ook dat Google inmiddels die kant op gaat. Van Mozilla verwacht ik het ook als zij (ooit) de te grootste zijn.
    Zo zullen er ook steeds meer virussen komen voor FF als die meer marktaandeel krijgt. Ik vind de virussen overigens weinig voorstellen. De huidige virussen lijken allemaal gericht op het vergaren van actieve mailadressen voor reclamemakers. Ik heb geen virusscanner (belast m’n PC te veel), maar ik open simpelweg niet de mails die een virus bevatten. Daarom heb ik het voorbeeldscherm uitgeschakeld. Virussen vind ik goed herkenbaar aan de afzender. Bij twijfel bekijk ik een mail via eigenschappen en details. Eens in het half jaar draai ik Housecall en die meld dan weer dat ik geen virussen heb.
    Een firewall heb ik in m’n ADSL-modem/router. Met een permanente lijn lijkt me dat nodig. Op m’n PC heb ik het delen van harde schijf en printer uitgeschakeld en heb ik alle poorten dicht gezet.
    Voor de rest vind ik dat er veel te weinig gedaan wordt met PC’s en software. Optisch/cosmetisch mag er veel veranderd zijn in de laatste 20 jaar, maar inhoudelijk en technisch valt me dat bar tegen.
    Zo heb ik in 1988 met Lotus versie 2 een model gemaakt die rekent en de uitkomsten in een overzichtelijk tijdvolgorde diagram laat zien. Met Excel lukt dat niet en het lukt ook niet meer met de Windowsversie van Lotus. Dat ding in Lotus versie 2 heb ik in 4 uur gemaakt met hun zeer praktische macro’s. Rond 1995 hebben is er een week in gestoken om hem in Excel te krijgen. Het lukt ze nog steeds niet. Ik vind dat niet echt een vooruitgang. Nu rekenen en tekenen ze weer apart.
    Bij het laatste bedrijf waar ik in een ICT-afdeling werkte heb ik een HTML-pagina gemaakt met daarin handige oplossingen (een soort FAQ+) die de Helpdeskers mondjesmaat van de systeem- en applicatiebeheerders te horen kregen. Die pagina kon door iedereen bekeken en gewijzigd worden. Op die manier kreeg je niet het gezeur dat de een iets weet, dat de ander niet kan vinden. Uiteindelijk werd die pagina te populair en vonden systeembeheerders dat het draaien van een ‘interne website’ niet mocht. Dus zitten mensen weer op lijstjes in klappers te kijken.

  27. Hmmja Xiwel, die ICT-afdeling & FAQ+afschaffing klinkt als een grandioos-droevig voorbeeld van “als we anderen domhouden lijken we zelf slimmer” – even heel plat samengevat ;-(
    Slimme bedrijven en sysbeheerders omarmen dat juist met groot enthousiasme. Alle kennis die je niet als uitleg hoeft te herhalen is tijdswinst.
    Zo’n FAQ is juist een klassieke reden om een intranet te beginnen & te houden!
    Oh en je schets van software die alleen cosmetisch verandert, (en niet te vergeten in behoefte aan RAM en herzen :?) helemaal mee eens. “Een opgevoerde bestel-eend met oranjegeblokte gordijntjes” noem ik dat soort software altijd ;-)
    Helaas op veel pakketten van toepassing ;-(

  28. @Jolie: Ik wilde daar niet speciaal over beginnen. Dergelijke dingen zijn persoonlijk en tijdgebonden. Ik ben er al weer een paar jaar weg, en misschien is het er nu wel beter. Ik paste daar in ieder geval niet tussen. Ik ben nogal zelfoplossend. Dat had ik van het bedrijf daarvoor geleerd waar ik 18 jaar gewerkt heb. Daar haden ze vrijwel geen ICT-afdeling iedereen deed alles zelf. Zo kocht ik m’n eigen PC’s en software en ik was geen ICT-er maar gebruiker.
    Bij dat laatste bedrijf ging het duidelijk anders. Ik kwam er voor heel ander projectenwerk, wat prima ging en lekker autonoom was. Toen dat klaar was vroegen ze me of ik een jaar op de “Servicedesk” wilde werken. Die wilden ze verbeteren. Ik zei toen al dat ik er waarschijnlijk niet geschikt voor was. Ik kreeg het wel voor elkaar dat de gebruikers stukken positiever werden over de SD. Zo belde ik meteen terug als er iets opgelost was, eerder gebeurde dat bijna niet. Ik kreeg alleen steeds meer problemen met de ‘specialisten’, die voor de SD vaak onbereikbaar waren of alles op een grote hoop gooiden en softwarematig de SD-handen op de rug bonden. Na dat afgesproken jaar heb ik m’n ontslag in gediend. Ik voelde me niet compatible en wilde niet hun leefomgeving verstoren. :)
    Maar ook de ingehuurde ICT-er was daar gemiddeld pet. Die stelden zich heel snel op als: “als je rommel wil, kan je rommel krijgen”. Pure windhandel wat uiteindelijk betaald wordt door de Nederlandse belastingbetaler.
    Over die eend: In dat bedrijf waar ik lang gewerkt heb in de industriële automatisering (is veel leuker, want dan zie je wat bewegen), hadden we een zeer zeurderige klant in GB. Daar zei ik dat ze een Ferrari met zijspan wilden. (Wij maakten de Ferrari en de klant wou er een zijspan aan, want dat hadden ze aan al hun motorfietsen. :))
    Inmiddels ben ik te offtopic bezig en heb ik maar een heel ander logje gemaakt. :)

  29. Volgens mij is je Ferrari toall loss, ik krijg de kreet “de opgegeven pagina bestaat niet (meer)”

  30. @Frans54: Bij mij laadt ie wel gewoon, ook in FireFox.

  31. Vreemd, in IE krijg ik wel de pagina met o.a. dat uitvergrootbare schema van staalproduktie (is dat ook degene die de bedoeling is?), maar in FF blijft web-log roepen dat de pagina niet (meer) bestaat

  32. Servicedeskers worden gewoonlijk (!) heel slecht behandeld. Men houdt dat vak max. 2 jaar vol, hoorde ik eens. Heb er zelf geen ervaring mee, maar heb wel kunnen ‘meegenieten’ van interne communicatie tussen afdelingen als systeembeheer en helpdesk.
    Typerend vond ik ooit de reactie van een sysbeheerder aan een helpdesker die klaagde over (klantenklachten tav.) falende techniek: “niet zeuren, jij ben aangesteld als pispaal.”
    Oh well, het thema is hetzelfde als wat je schreef in je post van…*)
    Ook daar is klantonvriendelijkheid, gebrek aan kunde en falen tot norm verheven. Dat zijn mensen die het vak ontsieren.
    Helaas zijn er veel van, omdat er nog altijd te weinig kennis is hoe je nu wèl een geslaagde website bouwt.
    En MS speelt daar met hun krankzinnige IE-browserbugs bepaald geen positieve rol in ;)
    *) -zoek zoek zoek…- 27 april 2006 20:37:
    “schrok vooral van de ‘professionele’ website bouwers. Als het aan hen ligt brengen ze 3 jaar te laat een lege krant uit die te breed is voor de meeste brievenbussen. Vervolgens zeiken ze dat de mensen maar hun brievenbus breder moeten maken.”

  33. @Frans: Dat is de pagina. Het leuke dingetje is een zeer oud DOS-programma (linksbovenin) wat ik rond 1995 in Pascal nagemaakt heb. Het is maar 60KB en je kan het alleen met functie- en andere toetsen bedienen. Op zich lijkt het niet veel, maar het is 1 van de weinige demo’s waar alle vergrendelingen inzitten. Het is dus een visualisatie en besturingsprogramma in een. Ik heb nooit de moeite genomen om dat over te zetten naar WIndows. Dat programma is maar het dashboard van de Ferrari. Het gaat om het hele apparaat, waar vrijwel geen onderhoud aan is. In dat apparaat zit tegenwoordig wel een dashboard in Windows.

  34. @Jolie: Ik ken dus al dat ITIL-, CMS-, VMS- en noem maar op geteut. Leuk bedacht, maar het gaat uiteindelijk om de personen die er een dichtgetimmerde troep van maken. Die dichttimmerlui hadden het bij ons knap lastig omdat we niet een jaar of 20 waren, maar het dubbele. Daar kan je als 30-er moeilijker tegen zeiken, dus werden ze onbereikbaar. Ik ging dan voetmatig op pad en sleepte die lui uit de kantine. ;)

  35. @Frans54: Ik xi nu pas wat er mis gaat bij FF en die link uit web-log. FF laat een totaal andere link zien doordat ie er een stuk van het web-log-adres voor zet. Toch heb ik die link op de normale UBB-methode gemaakt.

  36. Ixi het nu ook ja, ach ik ga me er verder niet druk om maken, is alleen weer eens een voorbeeld van niet op elkaar aansluitende systemen maar ik heb IE ook gewoon op de computerstaan + een hulpstukje in FF waardoor ik simpel aan kan geven dat hij het in IE moet openen.

  37. OK ook daarheen neemt FF die kronkel over, maar kan het altijd nog gewoon in IE bekijken.

  38. @Frans54: Is dat hulpstukkie niet standaard, ik kan het tot nu toe nergens vinden. Het viel me wel op dat ik “Print alleen dit Frame” niet tegen kom. Bij mijn website gebruik ik frames waardoor mensen o.a. alleen het textframe kunnen printen en dan niet het menu en zoekvak op papier krijgen.

  39. Het is een hulpprogrammaatje wat je wel apart moest downloaden bij FF add-ons https://addons.mozilla.org/search.php?app=firefox&appfilter=firefox&sort=downloads
    (hopelijk werkt die rechtstreeks naar die pagina, dan is het de onderste, ontdek nog wel eens dat je door zo’n link automatisch weer naar de homepage wordt gestuurd). Er is ook een andere (zie onder extensions) die een knop in FF zet die het mogelijk maakt te switchen tussen FF en IE weergave (lijkt me handig bij het opzetten van een pagina, of het wijzigen van je lay-out om te zien of het er in beide goed uit ziet

  40. Ook voor dat printen is volgens mij wel iets te vinden, maar ik heb een printscreen programma er op staan waarmee dat ook prima lukt (ik print het meeste toch niet op papier maar sla het voor zo lang het interessant is op de pc op)

  41. @Frans54: Ik maak mijn website ook niet om te printen. Daarom gebruik ik het lettertype dat op het scherm het beste leest, en een indeling die het schermlezen prettiger maakt. Zo gebruik ik kolommen om niet te brede regels te maken, maar laat ik die kolommen niet over de gehele paginalengte doorlopen. Dat voorkomt onnodig schuiven.
    Er zijn echter altijd mensen die iets willen printen. Op veel websites zijn daar printknoppen voor te vinden. Zelf leek het me handig om de frames (die ik toch al had) daarvoor te gebruiken. Bij IE gaat dat heel makkelijk, je klikt in het deel wat je wilt printen en vervolgens kies je voor Printen (of printvoorbeeld) van het geselecteerde deelvenster. Bij FF moet zoiets ook kunnen, maar bij mij werkte het niet.
    Ik kom nog even terug op dat IE/FF-omschakelen (nu heb ik ze naast elkaar open), maar het is te lekker weer dus eerst maar ee stuk fietsen. :)