Mei-09: But-TV

Alkmaar-Noord wordt nu ook ‘digitaal’. Eerst kon dit niet volgens UPC, maar nu schijnbaar wel. Mij bomt dat niet zoveel. Ik heb de UPC-kabel een jaar terug de deur uit gedaan. Ik keek bijna geen TV en hou er niet van om in m’n uppie voetbal te kijken. Het WK-voetbal was dan ook het heetste hangijzer in de verhitte Alkmaar-digitaal-discussie.

Ik kan vooral niet tegen het 90-minuten volspelen en de buitenspelregel. Misschien vind ik het spannender als voetbalwedstrijden met tennisregels gespeeld worden. Bijvoorbeeld een wedstrijddeel winnen als een club minimaal 2 doelpunten meer heeft dan de ander en de wedstrijd pas winnen als een club 2 wedstrijddelen meer gewonnen heeft. Dat levert dus minimaal 6 doelpunten op, en nooit een gelijkspel. Met Vaticaanstad-Brazilië kan na 10 minuten de TV uit. Duitsland-Nederland zou wel eens enkele dagen kunnen duren als er flink verdedigd wordt. Zoiets zou dus op Cricket gaan lijken.

De laatste keer dat ik echt voetbal gekeken heb was in 1998 in France. In volle dorpscafé’s stond een groot scherm en werd er constant ‘buuuut!’ geroepen. Frankrijk deed het dat jaar dan ook goed en de Fransen waren bar blij. Leuk om mee te maken. En dan heb ik het over de gezelligheid in en rond die café’s. Door deze culturele ervaring begreep ik ook waarom wij vroeger ‘buut’ riepen bij tikkertje met verlos.

Enkele weken eerder zag ik flarden van poelwedstrijden in Wales en Ierland. Hun pubbezoekers waren daar te zeer op de hand van Nederland en hadden vooral niets op met England. Ik heb dus maar niet kenbaar gemaakt dat ik een Nederlander was. Opvallend dat dit soort ‘verbroederende’ wedstrijden zoveel oude wonden openhaalt.

Geplaatst op 2006-05-09, in RTV-matig en getagd als , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 30 reacties.

  1. Kaat houdt van voetbal, een zeldzaamheid als vrouw, zo blijkt uit mijn omgeving, mijn vriend vind het maar niks, maar ja, ik moet ook het eeuwige darten en snookeren aankijken…schaatsen vinden we gelukkig beiden leuk, alhoewel ik voor de sprints ga en vriend de rondetijden van de 10 km bijhoudt (diepe zucht…).
    Nu de wk: ja dat volgt vriend dan weer wel, zoiets van: das ons land en we moeten vooral die duitsers inmaken, ik acht de kans groot overigens alhoewel we absoluut niet in de top 5 zullen eindigen…
    Ooit gingen vriend en ik kamperen in Parijs, ja je moet toch wat af en toe :D, en hadden blijkbaar een geniale dag gekozen, de inhuldiging van de franse voetballertjes op de champs elisee (ja weet ff niet hoe je dat schrijft, sorry).
    Maar een belevenis!
    we hebben daar dus meegelopen en genoten van het enormmmmmmmme vuurwerk!
    daar zijn die fransen verdraaid goed in! 8)

  2. @Kaat: Ik kreeg vanaf daar 3 feestavonden op rij. Uit m’n hoofd wonnen de Fransen op 12 juli. Toen was ik in Digion en bleven ze de hele nacht met auto’s gevuld met vlaggenzwaaiers door het dorp karren. Ze hadden er prima weer voor. De dag erop was ik in Changny, waar op de 13de de nationale feestdag (14-juli) gevierd werd met prachtig vuurwek. Maar dat vuurwerk was nix vergeleken bij de avond er op toen in in Besançon was. Eerlijk gezegd heb ik nog geen beter vuurwerk gezien als toen. Zelfs niet in de TV-uitzendingen tijdens het millenium. Het duurde ruim een uur en had een enorm effect tussen de bergwanden. (Basançon ligt in een kloof.)
    Met Alkmaar-750 vond ik het dus maar behelpen. :)

  3. wij gingen de dag erop, jawel deze nationale feestdag, het centrum uit, ik hou niet zo van vuurwerk, loop als een zielig figuurtje met mijn handen voor mijn oren rond, leer ik nooit af blijkbaar.
    we hebben genoten, metro het centrum uit, in een of andere allochtone wijk beland, biertjes werden steeds goedkoper en op de terugweg heb ik nog een kussen gekocht….leuk hoor kamperen maar zie mij gaan, grote stoere rugzak en daarbovenop een kussen ;)

  4. Het was vooral siervuurwerk op muziek van Jean Michel Jarre, maar er zaten ook flinke knallen bij die weerkaatsssten. :)

  5. de muziek was oke ja! maar vooral de gastjes die met rotjes ed. liepen te smijten werkte bij mij zodanig dat we de langste route uit het centrum hebben uitgeprobeerd… 8)

  6. Dat in Besançon (departementhoofdstad) was ‘departements’-vuurwerk, dus betaald en georganiseerd door het departement. Mensen mochten daar zelf niets afsteken.

  7. Ik ben benieuwd. Over precies een maand geht´s los hier in Leipzig. Eerst het Nederlands Elftal over de vloer, vervolgens Frankrijk tegen Zuid-Korea, dan Spanje-Ukraine, en er wordt gesloten met Angola-Iran (als die gekke president nu maar niet hier over de vloer komt). De hele wijk rond het stadion wordt afgesloten en Hette krijgt ook een speciaal pasje om er door te mogen 8) En er wordt ook nog een 8e finale gespeeld.
    In 2000 op de dag van Nederland-Joegoslavie wilde ik gaan winkelen. Pech was dat die wedstrijd in Rotterdam was dus raakten we verzeild in het feestgedruis op Stadhoudersplein. Dat was eigenlijk best gezellig, gemoedelijke sfeer enzo. Nu maar hopen dat het rustig blijft hier.
    Ik ben trouwens voor Vaticaanstad met de paus als doelman. 8)

  8. Ik ben niet zo’n voetbal fanaat, alleen echt belangrijke wedstrijden kijk ik graag, maar als Brasil speelt kom ik er niet onder uit. Dit hele land gaat plat dus je hebt eigenlijk geen keus.

  9. IK kijk oot nooit voetbal, dus dat Ik in Noord woon heeft geen voordeel… Wel de E-en Wk, dan word ik in de gekte meegetrokken, maar om daar nu een nieuwe HD tv te voor gaan aanschaffen, neuh, ik zit meer op internet, maarja, vrouw en zoonlief….

  10. Voetbal zie ik niet, ik vind sport niks aan.

  11. Hier kan het ook niet digitaal volgens UPC. En dat mag van ons best zo blijven. We hoeven er niet nog een kastje bij en vinden ons beeld al prima zoals het nu is.
    Zul je zien dat ze volgende week ineens andere koek verkopen.

  12. Ik kijk pas naar de WK of EK als ik erop attent word gemaakt dat Nederland een kans maakt om te winnen en dan nóg erger ik me tegenwoordig dood aan de manier waaróp het spelletje tegenwoordig gespeelt wordt,diep triest want het heeft niets meer met sportiviteit te maken vind ik,amen. 8)

  13. Dat heb ik dus weer, bezoekers die vrijwel geen voetbal kijken en bezoekster als Hette en Kaat die er alles van af weten. Als ik hier een poll over had gemaakt, dan zou die niet echt representatief zijn voor de gemiddelde Nederlander. :)

  14. Hoor ik daar “gemiddelde Nederlander”?
    Present!

  15. Dus je hoort als Nederlander van voetbal te houden?
    Of begrijp ik dit nu verkeerd….. :?

  16. WHAAA…..ik d8 de hele middag;Xinix!!! :(

  17. Heb een beetje last van Ilse en Wanadoo. Web-log (Ilse) had een storing en Wanadoo heeft weer eens m’n Livebox vernaggelt met een nieuwe ‘Update’ voor hun telefonie die ik niet gebruik. Resultaat na 25x herstarten is m’n snelheid wederom gehalveerd.

  18. onze tv is pas 10 jaar oud. 8)

  19. Heb een fijne donderdag met veel zon! :D

  20. kreeg ‘het weetje vd dag’ net binnen, denk die is voor xiwel:
    Nederlanders leggen jaarlijks ruim 13,5 miljard km per fiets af. Dat
    is gemiddeld zo’n 2,3 km per Nederlander per dag. 8)

  21. Dat haal ik op mijn fiets nooit!

  22. Klopt Kaat. Dat getal is te vinden op Statline van het CBS. Het schomelt al jaren rond de 13,5 miljard terwijl de autokilometers (ondanks de stijgende brandstofprijs) nog steeds toenemen, inmiddels rond 150 miljard (dat stijgt jaarlijks zo’n 4% :( )
    Per auto wordt wel minder kilometers afgelegd, maar het aantal auto’s per inwoner blijft toenemen.
    Die 830km per jaar betreft elke inwoner van 0 tot 112 jaar. Een deel daarvan kan niet fietsen. Mensen die wel goed in staat zijn te fietsen leggen gemiddeld zo’n 2300 km/jaar af (= 6,3 km/dag)

  23. @Fruttekoek: Gewoon doortreppen. :)

  24. Het WK en EK heeft voor Laantje toch altijd iets speciaals! Dan vind ik het geweldig om alles te kijken!

  25. Ik vind het EK- vaak spannender dan het WK-schaatsen.

  26. Verdorrie, dat voetbal duikt nu zelfs al op op plaatsen waar ik het helemaal niet verwacht. Kunnen ze niet gewoon een potje gaan spelen in het plaatselijke jeugdhonk. Scheelt een hoop drukte. :P

  27. @F54: Met onverwachte plek bedoel je dit log of de plaatsen: Digion, St.Hilaire, Clonmel, Killaloe, Sligo, Holyhead en Bala? Nu ik het goed bekijk duurde dat WK zo’n 2300 fietskilometers. :)

  28. Ik was onlangs in Berlijn en daar hangen overal grote posters met de tekst “Holland gewinnt die WM”.
    (Reclame voor een computerspel)

  29. ik bedoelde dit log, maar dat ziet er uit als een interessant fietstochtje. Bezwaar als ik alleen het stuk Ierland meefiets? ;)

  30. Nee hoor; geen bezwaar!

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

