Mei-28: Kettingreaxi

Vanacht fietste ik naar huis en hoorde eerst een knal, toen was er gepiep en vervolgens geratel. Daarna wilden m’n trappers niet meer voor of achteruit en freewheelde ik nog een meter of 100 door. Ik heb vaker malle ongelukjes gehad, maar deze kwam me niet bekend voor.

Midden op het stuk niemandsdijk tussen Broek en Pancras stond ik plots met een onwillig vervoersmiddel. Bij een lantaarnpaal zag ik dat een spinner tussen het achtertandwiel gedraaid was en de kettingkast in 2-en lag.

Die spinner kreeg ik er niet uit en ik besloot mijn reis te voet voort te zetten. M’n fiets rolde nog wel. Het was lekker loopweer en zo kon ik mooi een extra bijdrage leveren aan m’n gewenste gewichtsafname. Na 2km begon het wat te spetteren en bedacht ik mijn fiets op een handige plek achter te laten om zo een hand vrij te hebben voor de paraplu die ik bij me had.

Een uurtje later was ik thuis. Acht kilometer valt best mee. Vanmiddag heb ik de kapotte (opoe-)fiets opgehaald met m’n andere (hybride-)fiets. Met wat extra messen en 2 waterpomptangen kreeg ik de zooi tussen m’n tandwiel en spaken. Daarmee trapte ie nog niet.

Ik vond de ketting al zo slap hangen, maar nu merkte ik dat het achtertandwiel eraf lag. Later heb ik dat thuis kunnen reparen zonder het achterwiel eruit te halen, dat viel dus mee. Nu zijn er mensen die van hun fouten willen leren, als voormalig inbedrijfsteller heb ik daar ook last van. Kortom hoe kon dit gebeuren?

Zoals immer betrof het ook nu een opeenstapeling van kleine foutjes. Op de heenweg had ik gemerkt dat het spatterde. Daarom nam ik m’n paraplu mee en hield die opgevouwen in de hand voor het geval ik hem nodig zou hebben. Dus niet. Na die beginspatjes bleef het droog. Op de terugweg was het ook droog en besloot ik de plu achterop onder de spinner te doen.

In Broek fietste ik echter door een flinke kuil. Daardoor rolde de plu van m’n bagagedrager, maar bleef ie met het kromme handvat haken aan de onderkant van de spinner. Dat trok de haak van de spinner los, en die greep in de spaken van m’n achterwiel. De spinner werd dus netjes opgewonden om de achteras tussen de spaken en het tandwiel. Bij het opwinden werd de kettingkast aan flarden getrokken en drukte de opgewonden kluwen het achtertandwiel van de as.

Dus wat heb ik geleerd? Het lijkt me verstandig om voortaan alleen een paraplu mee te nemen als het echt regent, anders heb je er meer last dan voordeel van.

Geplaatst op 2006-05-28, in Fietsen, Regiomatig en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 19 reacties.

  1. Het enige wat ik hiervan leer is dat ik die kolere-spinner van de fiets zou halen. Istie nou helemaal gek geworden om zich op te winden.
    Dit is gewoon een vorm van negatieve aandacht van die spinner. Het hele weekeinde in het teken van de spinner.
    Puh……. 8)

  2. @Ellen: Maak je maar geen zorgen over die spinner, die is overleden. Na veel gepoer is ie er in 56 kleine stukjes uitgekomen. En heb ik hem in een Pancrasser urn achtergelaten.

  3. Ik moet ergens nog een verhandeling hebben liggen over de wet van Murphy, om een lang verhaal kort te maken komt het erop neer dat , als je een paraplu meeneemt, het niet regent. Het is makkelijk berekenen, het is vaker droog dan het regent. Of in de korte uitvoering ” shit happens “.
    Wij, Zoon P. en ik hebben wel lekker gefiets vandaag, via Bergen , schoorl, petten, Brurgerbrug, en door Tuitjehorn, Kalverdijk, Langedijk en St. Pancras terug, 48 km….

  4. Tss, nu zie ik het, ik heb je niet zien lopen……anders had je mee kunen liften !

  5. @Brownie: Mooi stukkie. Maar ik liep vanacht om 2 uur bij de Witte Kerk en was voor 3 uur thuis. Sliepen jullie toen niet? Hier rond Alkmaar is het 93% van de tijd droog. In de 3hoek Egmond-Wieringen-Texel regent het nog iets korter en in de rest van Nederland regent het langer. Dus zo vaak is die plu niet nodig.

  6. hier een waarschuwing uit het zaanse: een ongeluk komt nooit alleen!

  7. Ik heb ontdekt dat fietsen en parapluus zowiezo niet samengaan…

  8. Jouw karakter is minder opvliegend dan die van mij. Ik zou scheldend naast die fiets hebben gelopen.

  9. @AmHg: Dat heb ik wat afgeleerd. Tegenwoordig probeer ik te Cruijffen door ik elk nadeel direct een voordeel te zien. Bij die visite had ik teveel in de pinda’s gegraaid en zag dus wel een voordeel in het spontane afvalloopje. Nog een extra voordeel was dat ik me te voet beter kon inleven in de sociale onveiligheid die mensen rond die tijd voelen. Ik was om die reden niet van plan om de kortste route via het industrieterrein te nemen. Dat deed ik later toch omdat een stel aan het klieren was bij een bushalte die op de omlooproute lag. Dus zelfs daarbij was on een embedded-Cruijffigheidje van toepassing. :)

  10. Wat een ontzettend eind lopen was dat, ik zou het je niet graag nadoen, zeker ’s nachts niet, bedoel ik :)
    En beter een kapotte kettingkast/spinner dan zelf ergens hechtingen of spierpijn.

  11. Wat een pech onderweg. Ik hoop dat je je lesje geleerd hebt ;) Of koop een inklapbare paraplu. Die kun je in de binnenzak van je jas doen.

  12. Toe maar, wat een pech en wat een genot voor de lezers om daarover mee te mogen & kunnen lezen ;)
    Mooi geschreven…

  13. Zeker mooi geschreven. Wij noemden zo’n spinner volgens mij altijd snelbinder. Ik krijg steeds meer het idee dat als ik op zoek moet naar de gemiddelde Nederlander dat ik dan ver bij jou uit de buurt moet blijven.

  14. Soms zit het mee, en soms zit het tegen… Paraplu deed het nog wel?

  15. @Hette: Tis al zo’n vouwplutje, die hebben minder windvang als ik er opgestoken mee fiets.
    @Mack: Ik heb ook snelbinders op die fiets, maar die zijn vergaan en daar is de rek een beetje uit. Zo’n spinner bestaat uit 2 helestieken, die in het midden aan elkaar zitten en aan elk eind een haak hebben. Dus eigenlijk de vorm van een spin. Spinner is al een jaartje of 30 een gangbaar Nederlands woord voor zo’n geval.
    @Jolie: Ik loop regelmatig naar Heiloo heen en weer, en dat is bij elkaar ook 8km, dus dit moest ook wel kunnen. :)
    @Richtsje: Een mens moet af en toe iets organiseren om een weblog vol te kladden. :)

  16. Voortaan alleen een paraplu meenemen en de fiets thuislaten….

  17. @F’koek: Dat is ook een van m’n opties net als het niet meer door een kuil fietsen. :)

  18. als van dit perfecte Kurzfilm scenario een film wordt gemaakt zal die in Cannes de hoofdprijs krijgen, een geweldige promo voor nederland…

  19. Ik had vorige week speciaal bij de aldi een (fiets, maar je kunt er ook prima in lopen) regenbroek aangschaft voor de nachetlijke tocht van 12 km. Met tot gevolg dat het die nacht prompt droog was. En fietsen met een paraplu vind ik een ramp: meestal gaan buien gepaard met windvlagen die nogal wat kracht op de plu uitoefenen en daarmee een ernstige bedreiging voor de stabilitiet en koersvastheid van mijn rijwiel blijken te vormen.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

