Jun-13: PWN-Tol

Gisteren las ik een stukje in de krant dat de PWN (Provinciaal Waterleidingbedrijf Noord-holland) de indruk heeft dat er steeds meer zwartgefietst en -gelopen wordt door hun duinen. De kaartverkoop is afgenomen en het aantal bezoekers niet. Daar staat dan wel tegenover dat er meer jaarkaarten verkocht zijn. De PWN vind dat ze duidelijker moet maken dat met de opbrengst van de kaartjes de duinen beter worden onderhouden.

Zelf ben ik een absolute tegenstander van deze tolheffing voor fietsers. Die tolheffing wordt jaarlijks opgeschroefd. Een dagkaart is gestegen van 1,10 naar 1,20 euro en een jaarkaart van 8,50 naar 10,00 euro. De stijging gaat sneller dan de inflatie. Enkele jaren terug had de PWN het plan om deze tolheffing af te schaffen en de auto’s betaald te laten parkeren. Daar is vanaf gezien.

Voor een autobezoeker en een voetganger zou een dergelijk kaartje gezien kunnen worden als entree-kaart. Maar voor fietsers, bijvoorbeeld tussen Heemskerk en Heemskerkstrand, is het pure tolheffing. Zonder kaart is daar niet te komen. Het PWN-gebied loopt van Katwijk t/m Bergen aan Zee. Veel fietsrecreanten zijn dus aangewezen op het PWN-gebied.

Nu is er ook zoiets als het provinciale plan ‘Bereikbaarheid Kust’. Dat wil het autogebruik naar de kust ontmoedigen en het fietsgebruik stimuleren, om zodoende het dichtslibben van de kustdorpen en de toegangswegen er naar toe tegen te gaan. De PWN heeft daar dus duidelijk lak aan. Fietsers dienen te betalen en anders fietsen ze maar een kilometer of 10 om, om bij een autostrand te komen.

Een paar dagen terug deed ik een tochtje Wijk aan Zee en besloot dus netjes een kaartje te kopen. Voor mij stond een 3-tal in Twents jargon te debatteren. Met moeite hadden ze kleingeld voor 2,9 persoon. De PWN-automaten wisselen geen papiergeld en accepteren geen chipper of PIN-pas. Ik weet dat de bekeuring voor het zwartfietsen flink duur is en schonk een 20 cent stuk, want boete-inkomsten gun ik de PWN niet.

De dank was enorm, niet wetende dat ik dagelijks een veelvoud kwijt raak door verkeerd te beleggen. Ik wist niet dat je mensen met zo’n kleine bijdrage zo positief kan krijgen. Dat ga ik vaker doen. Ik heb ook bedacht om mijn kaartje bij het verlaten van het gebied weer terug te stoppen in het uitgiftevakje van de automaat. Zo heeft een ander er ook nog iets aan. De kaartjes staan niet op naam en zijn de gehele dag geldig. Het is ook een mooie manier om papier te recyclen.

En wat de PWN betreft, die zwammen uit hun nek. Zo heb ik het geluk dat de gratis duinen van Schoorl voor mij ook dichtbij zijn. Deze duinen van StaatsBosBeheer worden beter gewaardeerd en hebben betere paden. Zo is pas de Schoorlse zeeweg opnieuw geasfalteerd. Het is een genot om daarop te fietsen. Da’s heel wat anders dan die rammelpaadjes van de PWN waar nooit iets aan gebeurd.

Als zwerffietser ben ik bekend met heel wat duingebieden, in oost-Ierland, noordoost-England, west- en zuid-Frankrijk en noordoost-Duitsland, en ben nooit een dergelijke tolheffing tegengekomen. Ik schaam me dan ook Noord-Hollander te zijn, als ik zie dat zwerffietsers uit andere landen hier met zoiets infantiels opgescheept worden.

Er is ook een conflict met de PWN waar het gaat om een veilige fietsroute tussen Egmond aan Zee en Bergen. Massa’s fietstouristen, wandelaars en inwoners zijn gedoemd om smalle fietsstroken te gebruiken langs een N-weg. Daar is een goed alternatief voor te bedenken, maar dat wil de PWN niet. Onder zware druk (o.a. van de gemeente Bergen, de VVV en de Fietsersbond) hebben ze een dik jaar terug toegezegd om gezamelijk iets te bedenken met de gemeente Bergen. En jawel er is nog niets gebeurd. Schijnbaar moet er eerst een dode vallen willen ze een poot verzetten. (zie hier het dossier.)

Advertenties

Geplaatst op 2006-06-13, in Fietsen, NH-matig en getagd als , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 21 reacties.

  1. Dat soort kleine aardigheden (kleingeld schenken) vind ik zelf ook erg mooi en zouden veel vaker gedaan moeten worden :-)

  2. Wij Twentenaren zijn dankbare mensen hoor ;-)
    Goed idee om het kaartje weer terug te stoppen in het uitgiftevakje..zouden meer mensen moeten doen.
    Jammer genoeg woon ik niet aan de kust dus ben totaal niet op de hoogte met fiets tolheffing en wandelkaarten.

  3. De fietspaden tussen Egmond en Bergen zijn inderdaad gevaarlijk. Vroeger fietste ik er veel met mijn ouders.Dat ze niet de moeite nemen om er niks aan te doen. Heb ook veel als kind in Zeeland rondgefietst (het Zwin) en daar zijn de paden wel breed genoeg. Het kan dus wel, als je maar wil.

  4. Zou je je tussen Heemskerk en Heemskerkstrand niet kunnen beroepen op een soort recht van overpad?

  5. @Joost: Ik heb geen idee. Zelf woon ik noordelijker en weet ik niet hoe de gemeente Heemskerk met de PWN omgaat. Volgens mij heeft de PWN zelfs een kantoor in Heemskerk. Toen ik wat dagen terug langs de strandafslag van Heemskerk fietste, bedacht dat daar alleen te komen is via het PWN-gebied en dat dat alleen mag met een toegangskaart. Fietsen naar Wijk aan Zee of Castricum aan Zee is niet alleen een stuk verder, maar ook minder prettig. De fietspaden liggen daar langs drukke provinciale wegen. Die naar Wijk aan Zee gaat zelfs onder het Hoogovensterrein door.

  6. IK ben die Notoire zwartfietser !! Zijn ze helemaal van lotje !!! Ik betaal al genoeg aan dat water hier ! van dezelfde firma notabene ! En dan zeggen ze ook nog eens een keer dat Zweefvliegen slecht voor het milieu is en daarom uit het duingebied moet verdwijnen ! Ik ben al een paar keer de discussie aangegaan, en er iedere keer met een waarschuwing vanaf gekomen. Uit repressaille betaal ik de nota ook altijd na de 2e aanmaning …

  7. Als schaker is de route naar Wijk aan Zee me welbekend. Daar fiets je niet bepaald voor je genoegen.
    Ten zuiden van het Noordzeekanaal is het iets beter geregeld: vanuit Haarlem kun je via Kraantje Lek naar Zandvoort fietsen (mocht je daar behoefte aan hebben…), en het enige echte nadeel van het fietspad van Zandvoort naar Langevelderslag is de drukte op hoogtijdagen.
    Wel oppassen voor overstekende aangelijnde honden! Ik vraag me dikwijls af aan welk eind van de lijn de domste loopt…

  8. hahaha…..vraag ik mij ook wel eens af Joost. levensgevaarlijk.

  9. Kaart vereist: Dat klinkt voor mij meer als;- neem een goede landkaart mee anders verdwaal je- dan; -koop een toegangskaart-.
    Maar ik fiets dan ook nooit in de duinen.

  10. @Wggb: Ik lees het nu als dat een toegangskaart voor Bergen vereist is. :-)
    Bij Callantsoog is ook nog een klein stukje (’t Zwanewater) met toegangskaarten, maar dan van Natuur Monumenten. Voor de rest zijn de mooiste duinen (Schoorl) en de duinen tot Den Helder gratis. Op Texel, Ameland en Schiermonnikoog hoefde ik ook niet te betalen en ik weet ook niet van duinkaarten voor het gebied rond Appelscha en Balk.
    @Brownie: Voor mijn water betaal ik ruim 3,50 e per kuub. Lijkt me dik betaald. Met die duinwachters ga ik niet in discussie, die hebben da entreegedoe niet bedacht. Het is wel zeer verleidelijk, maar toch…

  11. @Joost: Honden op een fietspad is immer een ramp. Echte hondenliefhebbers doen dat niet. :-)

  12. Tol betalen om te mogen fietsen, veel gekker kan het niet worden.

  13. Wat ik me nu afvraag hè… dat stukje dijk in de kopfoto, is dat bij Den Helder?

  14. @Yukiko: Da’s de Hondschbosche zeewering bij Camperduin. Praktisch eenzelfde dijk als die bij Huisduinen rond Den Helder. Volgens mij zijn dit de breedste fietspaden van Nederland, het is zelfs mogelijk om er een vliegtuig op te landen. Helaas is deze dijk enkele maanden terug ‘opgeknapt’ waardoor het gras aan de zeezijde ingeruild is voor steen. Ik vind dat niet zo mooi dus blijft dit mooi mijn hoofdfoto.

  15. ik vergeet mijn jaarkaart altijd mee te nemen…nooit een controle meegemaakt.
    Vorige week leek het stuk Bakkum-Egmond wel de kalverstraat op koopzondag: lijkt me stug dat iedereen daar legaal fietste.

  16. Ik zou het laten betalen voor parkeren van auto’s heel logisch vinden, maar het onderscheid tussen een fietser en een wandelaar ontgaat me volledig.
    Het idee om je kaartje terug te stoppen in de automaat verdient navolging.
    In Nijmegen is een parkeerterrein waar je altijd hetzelfde bedrag betaalt en 24 uur mag staan. De kaartjes werden enthousiast doorgegeven. Daar doe je niemand mee tekort, het zijn per slot dagkaartjes. De gemeeente heeft daar met de inhaligheid en autohaat die Nijmegen eigen is, iets op gevonden. Met moet bij het trekken van het kaartje twee cijfers van het kenteken intikken. Die komen op het kaartje te staan. De kans dat het kaartje nu wordt doorgegeven is met 99 procent teruggelopen.
    Fietsers hoeven daar niet bang voor te zijn, tot onze overheid bedenkt dat ook voor fietsen wel een kenteken gemaakt kan worden natuurlijk.

  17. @Nanos: Ik begrijp dat ik iets onduidelijks heb gecreëerd. Wat mij betreft moet het voor iedereen gratis worden, ook voor de wandelaars. Dat was ook een paar jaar terug de bedoeling.
    Alleen wilde ik aangeven dat het voor fietsers meer gezien kan worden als tolheffing en voor wandelaars meer als entree. Het gebied is dusdanig groot dat je er niet even doorwandeld naar een andere bestemming.
    Wandelaars verlaten dan ook meestal het terrein op dezelfde plek als waar ze naar binnengaan. (Daar staat ook meestal hun auto omdat zij niet van huis af beginnen te wandelen.)
    Fietsers leggen grotere afstanden af en gaan voor een groot deel wel door het terrein van A (huis) naar B (strand). In dat geval kan je spreken van tolheffing.

  18. @Anna (waar is Maria gebleven?): De duinwachters hebben scootertjes omdat ze de snellere fietsers niet bij konden houden. Die scooters hebben verbrandingsmotors en dat lijkt mij niet verstandig in zo’n brandgevaarlijk gebied.
    En wat je schrijft, het is er enorm druk, maar voor velen (o.a. Velsenaren, Beverwijkers, Heemskerkers, Castrici) is een alternatief duingebied tever weg.

  19. Xiwel, ik denk toch echt dat de kopfoto die je gebruik, out of date is, je kan nu een ” Escher like ” patroon van stenen in de dijk zien, ik had er vorig jaar al een logjke over.
    Verder zou ik het , nog geeneens voor een noodlanding, het in mijn hoofd halen op die dijk te landen… er staan me iets te veel palen en lopen/fietsen mensen die je zo vanaf 100 meter hoogte niet zie…. Snap je meteen waarom die duitsers in afzichtelijk geel daar rondlopen, zien en gezien worden….
    Ik pak veel liever de weilanden die aan de andere kant van de dijk liggen !
    greetz, Kees

  20. @Brownie: Ik meen me te herinneren dat er ooit een (marine)vliegtuig een noodlanding gemaakt heeft.
    Ik had er al op een andere plek over geschreven, ik vind de nieuwe dijk nogal betonnerig. Ik laat m’n kopfoto zo en ga binnenkort gras planten op de nieuwe dijk. :-)

  21. @Xiwel, jammer dat het gras weg is gehaald.
    Ik kon de gele streep overigens al niet rijmen met de huisduiner dijk, maar ik denk, wellicht is het veranderd :-) Ik woon er tenslotte al drie jaar niet meer.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s