Jun-29: Weg van de sterkste

Wat doe ik fout? Gisteren fietste ik vanaf de Molenkade linksaf de Frieseweg op. Ik liet 1 auto voor gaan omdat die al te ver was. Bij de 2de vond ik het normaal om voorrang te krijgen omdat ik van rechts kwam. De ruimte was wat mij betreft genoeg en in stak dus over. De automobilist was hier niet van gediend en begon onduidelijk door het opengedraaide raampje te schelden. Ik heb alleen iets terug gezegd als: “Ik dacht dat ik van rechts kwam.” Maar goed, geen ongeluk, behalve dat deze circa 50-jarige automobilist z’n kans op een of ander infarct heeft verhoogd.

Ik had over het voorvalletje van gisteren geen logje geschreven, ware het niet dat me vanmiddag weer zoiets mals overkomt. Nu was ik als voetganger opweg naar de Kneppelbrug en maakte ik gebruik van het zebrapad die daar voor voetgangers is aangelegd. Ook hier liet ik nog 1 auto voorgaan en vond ik de ruimte naar de volgende verkeersdeelnemers ruim voldoende om over te kunnen steken. Auto’s geven hier ook vrijwel allemaal netjes voorrang. Maar er was ook een fietsster.

Voor fietsers (m/v) zijn fietsstroken aan weerszijde van de Kennemersingel. Daar dacht zij anders over. Zonder een hand uit te steken slingerde ze een beetje op de auto-rijbaan vlak voor een auto die achter haar reedt. Ik liep maar gewoon door, want ook zij had met 30 meter een voldoende remweg, zo snel fietste ze niet.

Op het 2de deel van de rijbaan stopte er ook netjes een auto voor me, ik kon dus gewoon doorlopen. De fietsster bleef echter ook gewoon doorfietsen en wilde met mij mee schuin tussen de vluchtheuvel door richting fietsdeel van de Kneppelbrug. Op deze manier wilde ze met mij meeliften voor de gestopte auto langs. En ook hier begon deze fietsster zomaar te schelden. Ik liep haar in de weg.

Had ze niet begrepen dat zebrapaden er voor voetgangers zijn, die zij naast haar fiets lopend ook mag gebruiken? Was haar route (zie blauwe lijn op de onderste tekening) niet vreemd en afwijkend en had ze niet netjes de gele lijn moeten volgen waarbij ze mij voorrang verleent? Het ging ook hier niet om een onbezonnen kind, maar om een volwassen vrouw van een jaar of 30.

Sommige mensen denken dus nog steeds dat de wet van de sterkste geldt. Auto’s zijn sterker dan een fietser; en fietsers zijn sterker dan een voetganger. In dat geval hoeven er geen zebrapaden meer aangelegd en kan die mooie kleurtjes-indeling en het setje verkeersborden direct op de schroothoop. Gelukkig denken veel verkeersdeelnemers er iets anders over. Maar misschien doe ik wel iets verkeerd en onderwerp ik me te weinig.

Bij de Frieseweg wordt overigens ook op de andere 4 kruisingen te vaak doorgereden en rijdt men zo hard dat voorrang verlenen van rechts lastig is. In 2001 is er een actie geweest om voorrang van rechts (ook voor fietsers) beter onder de aandacht te brengen. Misschien is het iets als de gemeente Alkmaar nog een stel van die ‘oude’ borden ophangt ter verduidelijking.

(De voorrangsregeling bij de Frieseweg is aangepast in 2012 toen de Frieseweg een fietsstraat is geworden. Daardoor is de Frieseweg nu wel in de Voorrang.)

Geplaatst op 2006-06-29, in Alkmaar en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 29 reacties.

  1. Zijn er dan nog regels in dit land? Daar zou Balk toch mee afrekenen?

  2. Rechts heeft voorrang en dan ook als het fietsers zijn (was dat niet iets met blauwe smurfen) is hier vrijwel ook nog niet duidelijk. Elke ochtend ervaar ik dit opnieuw. Vorige week ben ik idd ook behoorlijk uitgescholden door een vrouw van een jaar of 40 die zich een hoepeltje schrok toen ik van rechts kwam. En dat terwijl ze ruim voldoende tijd had om te stoppen als ze naar rechts zou hebben gekeken…….

  3. Hier in de straat hebben ze een constructie die helemaal om problemen vraagt: de straat eindigt in een plateau, de aansluitende weg is ook een plateau, maar omdat daar bussen rijden is het plateau aanzienlijk lager. Om het te verduidelijken is het asfalt in een roodachtige kleur om te laten zien dat het plateau en het asfalt geacht wordt één plateau te zijn. Maar het plateau aan het eind van de straat oogt als een afrit en dus snapt niemand op de kruisende weg er iets van: rekenen op voorrang van het afslaande of van linkskomende verkeer is dan ook dodelijk.

  4. Je bent als fietser gewoon vogelvrij verklaard. Hoe vaak ze hier al niet de berm in moeten sprinten met gevaar voor leven als er weer eens een vrachtwagen of auto de hoek om komt gescheurd.

  5. Het vervelende met verkeersregels en verkeersregeling is, dat ze in principe het autoverkeer bevoordelen. Kijk maar eens op een kruispunt met veel stoplichten. Als je met de fiets linksaf wilt, sta je doorgaans voor twee stoplichten te wachten, terwijl een auto na één maal rood meestal zijn weg kan vervolgen.
    Er is in mijn ogen dan ook niets mis mee als fietsers en voetgangers af en toe een regel aan hun laars lappen, maarrrrr… hou daarbij wel rekening met de rest van het verkeer. Dat vergroot de kans dat je zelf heel blijft, en verkleint de kans op een hoogoplopend conflict.

  6. @Plutone: Regels zijn er wat mij betreft om te respecteren. Ik ben niet zo’n regels-zijn-regels-figuur. Dus als iemand zich niet aan de regels houdt en niemand ondervind daar hinder van, dan zit ik daar niet zo mee. Hier ging het er vooral om dat er een verschil was in normen en waardes. Mijn normen waren schijnbaar anders dan de normen van die automobilist en die fietser. Laat Balk eens iets doen aan die normen en waardes. :-)
    (Net begrepen dat ie dat allen demissionair kan doen.)

  7. @Wggb: Dat is in dezen ook mijn probleem. Ze mogen best schrikken en op zichzelf schelden als ze in de gaten krijgen dat ze last hadden van een probleem dat zij zelf veroorzaakt hebben. Er was geen reden om op mij te schelden. Of het moet normvreemd zijn als iemand zich aan de verkeersregels houdt.

  8. @F54: Die eerste was ook een plato-constructie. Dat gele deel ligt hoger. Toch is het nog niet iedereen duidelijk dat een gebied dan ‘duurzaam veilig’ is ingericht. Bij ‘duurzaam veilig’ hoort dat verkeer van rechts voorrang heeft. Dat ontmoedigd het doorjakkeren.
    Als fietser ben ik ook niet altijd zo blij met die optie, maar ik geef wel netjes verkeer van rechts voorrang. Als die auto tegen me aangereden had, dan had ie een flinke bekeuring gekregen en zou z’n verzekering hem ook niet meer zo aardig behandelen. Genoeg reden om een beetje gas terug te nemen lijkt me.

  9. @Ellen: Ik laat me niet zo gauw in een hoek drukken, als fietser niet en ook niet als voetganger. In Italië heb ik het op de fiets zo ‘ruig’ gemaakt dat daar zo’n rotscootertje onderuit ging. Die wilde mij snijden en in een ‘gat’ duiken waar ik als fietser wat eerder was.

  10. @Joost: We hebben hier een kruising waarbij verkeerslichten alle fietser tegelijk laat gaan. Dat ontregelt die verkeersafhandeling enorm. Daardoor is de totale wachttijd voor iedere verkeersdeelnemer inclussief fietsers 2x zolang.
    Ik heb voorgesteld om de fietsers met het autverkeer mee te laten rijden, maar op zo’n manier dat de fietsers als een soort rotonde om het kruispunt steeds groen krijgen. Helemaal nix mis met die regeling die een enorm hoog rendement heeft. De gemeenteambtenaar was het met me eens en toch ging ie er niets aan doen. Dus probeer ik het over een tijdje weer, want de aanhouder wint. :-)

  11. Hier is op vrijwel ieder kruispunt duidelijk wie er voorrang heeft, bovendien zijn fietsers uiterst zeldzaam. Geen problemen dus.
    Gr. Erik.

  12. Hier is op vrijwel ieder kruispunt duidelijk wie er voorrang heeft, bovendien zijn fietsers uiterst zeldzaam. Geen problemen dus.
    Gr. Erik.

  13. Kruispunten met ‘Fietsers gelijk groen’ hebben we hier ook, maar als ik daar sta te wachten denk ik vaak dat ‘Fietsers gelijk rood’ meer van toepassing zou zijn…

  14. @Erik do Brasil: Je bent weer aan het dubbelen.
    In São Paulo, Belo Horizonte en wat kleinere plaatsen heb ik geen fietser gezien. Daar zal dus meer gelopen en gebust worden denk ik.

  15. @Joost: Over dat alle richtingen groen ga ik nog eens apart loggen. Hier denkt men dat dat bij 1 kruising de oplossing is. Dat is niet zo, het totale verkeer wordt er een stuk inefficienter door afgewikkeld. Resultaat fietsers moeten zo lang wachten en zien dat er weinig afslaand verkeer is waardoor ze door rood meefietsen parallel aan de rechtdoorgaande autostroom omdat dat naar hun indruk kan. Voor een deel is dat nog waar ook. Gelukkig zijn hier de overige verkeerslichtkruispunten slimmer afgeregeld.

  16. Ik vind het in Alkmaar doorgaans goed geregeld, langs het kanaal zijn de meeste kruizingen niet gelijkwaardig, dus das makkelijk voor auto’s….. Fietsers hebben geen voorrang. punt. niet dus, ook zij kunnen de regels niet en zit ik inderdaad, ondanks dat je het kan verwachten, met het hart in mijn keel. Soms lijken fietsers net katten, rustig blijven zitten en op het laatste moment voor je wielen springen.
    Dan kan je mij ook even zien vloeken ! Zoonlief vertel ik ook altijd, al heb je 10 x voorrang , wacht tot je ziet dat een auto remt en je in je ogen kijkt.
    Ik zal bvan de week even kijken, ik ben er nog niet langs geweest in de nieuwe situatie, maar is het een gelijkwaardige kruizing ?? Dat was het namelijk niet, vanaf de frieseweg kwam je als fietser altijd over het trottoir en had je dus geen voorrang……
    Greetz, Kees

  17. @Brownie: Sinds de plateau’s in de Frieseweg zijn gelegd (5 stuks) geldt bij elke kruising gelijkwaardigheid. Zover ik me kan herinneren is dit zo sinds de fietsstroken daar liggen (zeker een jaar of 3). Die fietsstroken lopen om die reden ook niet door over de plateau’s. Als fietsers vind ik het ook niet prettig om fietsers en auto’s van rechts voorrang te geven, maar ik doe het maar wel. :-)
    En ik let natuurlijk ook op. Deze automobilist had hooguit mijn achterlicht er af kunnen zijden, maar daarvoor moest zijn snelheid wel rond de 80 liggen. (Hij reedt hooguit 50.)

  18. Je komt een boel rare mensen tegen zeg!
    Die verdienen allemaal een standje!

  19. Ik hoef het jou vast niet te vertellen maar het waren de Duitsers die hier hebben ingevoerd dat fietsers van rechts geen voorrang meer hadden. Omdat hun tanks steeds moesten wachten voor Jan de Vries die met zijn fiets met houten banden van rechts kwam.
    En de Duitsers waren niet eens democratisch gekozen. Het blijft een stom volk.
    Gelukkig hebben wij het 60 jaar na de oorlog onder Balkenende weer teruggedraaid.

  20. @Mack: Ik denk dat hier de EU ook een rol gespeeld heeft. In de omringende landen hebben fietsers van rechts altijd voorrang gehad.
    Het probleem bij de bovenste situatie is niet zo zeer fietsers van rechts, maar verkeer van rechts. Vroeger was de Frieseweg de hoofdweg naar het noorden. Dat is al jaren niet meer zo. Er zijn allerlei snelwegen gekomen en parallel aan deze weg is een bredere weg die meer verkeer aankan.
    De gemeente wil deze weg alleen door de bus, fietsers en aanwonenden laten gebruiken. Om die reden zit er ook een spitpaal in. Dat helpt allemaal weinig, veel doorgaand autoverkeer blijft die weg gebruiken.
    Enkele jaren terug is de weg van inrichting veranderd, waarbij voorrang van rechts geld op een 5-tal kruisingen. Dit is dus bedacht om te irriteren. Dat lukt ook aardig, automobilisten die er nog steeds blijven rijden zitten flink opgefokt achter het stuur.

  21. “In 2001 werd in heel Nederland voorrang voor fietsers van rechts ingevoerd. Daarmee maakt Nederland eigenlijk een inhaalslag: andere landen kennen de regel ‘snelverkeer gaat voor langzaamverkeer op een gelijkwaardige kruising’ niet. Die regel werd in 1941 ingevoerd door de Duitse bezetter, vooral om te voorkomen dat Nederlandse fietsers Duitse militaire voertuigen hinderden.”-> om eerlijk te zijn wist ik, als verstokte fietser, niets van deze regel af. :) Dankzij jouw verslag en mijn gewekte nieuwsgierigheid nu wel. :D

  22. @Wenz: Daar was dit logje niet voor bedoeld, want nu weet ik weer dat je een verstokte fietsster bent. Kortom wat moet ik met al deze weetjes, zo direct is m’n harde schijf vol. :-)

  23. Ja hallo! Jij zeurt dat niemand die regel lijkt te kennen, en dan ga ik daar op in en kan tevens ook nog melden dat de Duitsers het schuld zijn, en dan doe jij dat af als schijfvulling??? Tsss. :P

  24. Trouwens: je kunt toch reacties wissen? :D

  25. @Wenz: Ik wilde gewoon effe zeuren. :-) En ik bedoelde me eigen grijze schijf.
    Het erge was overigens dat het in fietsers in Duitsland al veel langer serieus genomen werden. Dus Nazi-Duitsland mag het hier ingevoerd hebben, maar ‘onze’ kabinetten daarna lieten dat zo 10x zolang dan die oorlog duurde bestaan.

  26. Hahaha ja klopt. Wat een sukkels zijn ‘we’ toch. ;)

  27. Je komt van rechts. Mág dat..? ;)

  28. Klinkt bekend, hier is dat aan de orde van de dag. Even naar de stad, tien minuten rijden levert al twee kruispunten waar ik voorrang heb maar zelden krijg (of neem, ik wil niet platgereden worden). En sowieso heb ik het idee dat mensen zich steeds minder aan verkeersregels houden, als ze die al kennen.
    Andersom gebeurd het trouwens ook. Dat mensen helemaal over de rooie gaan omdat ik me wél aan de regels houdt waar de automobilist dat niet verwacht.
    Wordt daar wel wat nerveus van eerlijk gezegd, zeker als het druk is.

  29. @CiNNeR: In het algemeen valt het hier wel mee. Alleen op 1 weg (die als sluiproute door een stel malloten wordt gebruikt), wil het er maar niet in dat dit geen voorrangsweg meer is.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s