Jul-03: Molentocht Westzaan

Ruim een jaar terug hebben we een eerste familiereünie gehouden met iedereen die de achternaam Pielkenrood heeft. Daarbij zat een expositie en een boek. Een jaar later, afgelopen zaterdag, deden we dit nog eens dunnetjes over met het organiserende groepje, de ‘5 Neven’.

Het was tevens een verkapte vergadering. Hoe stond het met de verkoop van het familieboek en de financiële afwikkeling van de expositie? Over beide viel niet te klagen. 80% van de boeken is verkocht en zo nu en dan gaat er nog een over de toonbank. Voor een deel heeft dit te maken met de inzet van de schrijver. Vooral in het begin hield Ed regelmatig lezingen, waarbij ook boeken gekocht werden.

Met de tentoonstelling is het ook redelijk goed afgelopen. Om die te bekostigen waren her en der Zaanse cultuurfondsen aangeschreven. En nu een jaar later is duidelijk dat we bijelkaar wat geld over hebben. Het is niet veel, maar genoeg om een familiestichting op te richten. In die stichting komen de 5 neven (Ton, Ed, Hans, Joost en Jan-Kees), want we zien allemaal het nut er van in. Zo ligt bij diverse familieleden interessant materiaal dat in kaart gebracht kan worden. Vooral papier- en fotowerk verdiend aandacht om te voorkomen dat het zoekraakt of bijvoorbeeld vergaat.

Dat ‘vergaderen’ gebeurde in de molen ‘Het Prinsenhof‘ in Westzaan-Noord. Een mooie pelmolen uit 1722 op een schitterende locatie. Even daarvoor kregen we (de neven, vrouwen en kinderen) een interessante rondleiding door de molen die gebruikt werd als gerstpeller.

Zo’n pelmolen werkt op hogesnelheid en heeft een flinke versnellingsbak. Als de wieken 1 rondje maken, dan draait de molensteen 11 keer rond. Daar is flink veel wind voor nodig, liefst windkracht 5 of meer. Het waaide wel, maar veel verder dan kracht 3 tot 4 kwam het niet. Van onze zaanse voorvaderen heeft een groot aantal op papier- en lijnzaadmolens gewerkt. Een zwaar beroep, dat niet zonder risico was.

Naast het verkoelende briesje was het schitterend zonnig weer, net als op de familiedag een jaar eerder. Dat kwam helemaal van pas omdat we aansluitend een vaartocht hadden met een platbodem door het waterrijke gebied rond de molen. Afsluitend hebben we heerlijk gegeten in ‘De Prins’. Alles bijmekaar een prinsheerlijke dag.

Geplaatst op 2006-07-03, in NH-matig. Markeer de permalink als favoriet. 15 reacties.

  1. Dat was zeker wel even lekker op die platbodemboot door het water? Ben je niet vreselijk verbrand?

  2. Leuk zo’n familieboek. Wij hebben ook familieboeken en van mijn vaderskant bestaat er zelfs een eigen blad dat elk kwartaal komt. Van moederskant voornamelijk een stamboomboek. Die worden elk jaar uiteraard bijgewerkt. Leuk om te weten die genealogie.

  3. Dat is best een leuk om te bekijken.
    Familie hoef ik er niet bij, als ik ze toch niet ken.

  4. @Ellen: Het ging maar net goed. Door het vele fietsen had ik al een redelijk gekleurd velletje. Als dit mijn eerste dag in de zon was geweest, dan was ik vast vreselijk verbrand.

  5. @Hette: Dit was het eerste boek ooit aan onze familienaam geweidt. Daar was ook de stamboom in opgenomen. Dat ding is echter beter te bekijken via het Internet op die bovengenoemde website. Daar staat ook een soort chronologisch overzicht. Feitelijk een uitgeschreven stamboom waar makkelijk op door te klikken is. Aan het eind van dat chronologisch overzicht staan nog wat algemeenheden over beroepen en wat geschiedenis. Dat geheel kunnen mensen vrij eenvoudig afdrukken en kan je als een levend boek zien. Enkele weken terug heb ik daarin nog wat bijgewerkt omdat iemand wat info stuurde. Eigenlijk is het dus veel makkelijker via het Internet, want anders blijf je afdrukken. :-)

  6. Wij hadden een Pielkenrood op de huishoudschool, hij was de congiërge.
    Het Prinsenhof is mij wel bekend, uiteraard.

  7. Is het tijd om te feliciteren? Een beetje wel, misschien? Alsnog. hup familie Pielkenrood!

  8. En wat een leuke familiesite, heel informatief, leuke weetjes en die mooie oude foto’s. Ga je nu een wedstrijd uitschrijven ‘wijs de echte Xiwel in de groepsfoto aan, herkenbaar aan zijn fiets-kleurtje ;)’? (Want de namen doen het niet bij mij, niet dat het erg is, familie weet het wel.)

  9. @Jolie: Ik zie nu ook dat de alt-teksten het niet in FireFox doen, in Internet Explorer werkt het wel. Ik zal eens kijken waar het probleem zit.

  10. Ah, ja, ik gebruik geen FireFox, dat is net stroop op een Mac, maar Safari :) Of MacIE (als laatste der mohikanen ;)) daar doet ie het ook niet. Weird hoor, het leek me een prima techniek. Het alternatief dat me te binnenschiet levert 2 muisklikken: daar krijg je zo rsi van zegmaar :)

  11. @Jolie: Toch heb ik het maar zo gemaakt dat FF het nu ook snapt, mogelijk lift je Mac daar ook op mee. Het was nog een hele tour om m’n 56k-modem aan de praat te krijgen. Dwz het modem deed het goed, maar er miste een dialup bij de netwerkbestanden.

  12. Inbellen..? Inbellen? ja, dat las ik straks ook al, maar dacht dat ik het verkeerd begreep :-) Moet je echt nog inbellen bij TMFweb om bestanden te kunnen uploaden? Echt /heus /bestaat het nog? Zo’n provider die kijkt naar het IPadres en anders geen toegang biedt? (ik begrijp het maar) dat heb ik al 10 jaar niet meer meegemaakt (wat een ellende als uploadende vormgever!)

  13. @Jolie: Dat klopt. TMF had gratis websiteruimte en dat leek me wel handig om voor die familiedag te gebruiken. Die van FOL kan ik wel via elke provider met FTP benaderen, maar bij TMF lukte me dat niet. Het inbellen opzich werkte direct, maar met gehannis met de Wanadoor Livebox ben ik dat inbelprotocol in de netwerkomgeving kwijtgeraakt. Uploaden duurde overigens maar 5 seconde dus daar zat de pijn niet. :-)

  14. @Xiwel, ah gelukkig :-) Anders kun je kapitalen kwijt zijn aan uploaden. Maar geweldig, het werkt in alle MacBrowsers dwz in FF, Safari en in Vienna!
    (kHad ntuurlijk al in de source gelezen dat er nergens Xiwel instond ;-))

  15. @Jolie: Er is een makkelijkere methode. Op m’n website staat een optie werk en daarin even helemaal onderin ergens klikken.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

