Jul-06: Tour de France 2006

Een jaar terug heb ik een een logje gemaakt over de plaatsen van de Tour de France waar ik wel eens gefietst heb. Het leek me leuk om dat voor deze Tour ook eens uit te zoeken. Hieronder de kaart, waar ik alle trein-, auto- en vliegtuigverplaatsingen uitgehaald heb.

Proloog
Het begin van de Tour is een tijdrit door Strasbourg. In 1980 ben ik naar de euopese hoofdstad en weer terug gefietst. Ik vond het toen niet zo’n prettige stad, maar nu denk ik daar misschien heel anders over.

Etappe 1
Ook deze rit begint en eindigt de meute in Strasbourg. Onderweg komen ze door Mommenheim, Schwindratzheim, Hochfelden, Wiwilsheim en Saverne. Toevallig deed ik dat stukje afgelopen jaar in tegengestelde richting. Ik kwam toen net van het hellendvlak in de noordelijke Vogezen en trof hier een prachtig fietspad langs een kanaal. Dat pad is vast te smal voor de renners en zeker voor de stoet auto’s die er voor en achter rijdt. De renners moeten dus genoegen nemen met een minder mooie snelweg.

Vervolgens gaan ze een andere kant op en herken ik pas de plaats Offenburg in Baden-Wüttemberg. Daar fietste ik in 2003. Iets verder gaan ze nog door Kehl waar ik door ging met m’n rondje Strasbourg.

Etappe 2
Hier herken ik de plaatsen Rehtal/Guntzviller, Niderviller, Buhl-Lorraine en Sarrebourg. Dat was ook in 2005, zo reed ik toen de Vogezen in.


Hierboven het Plan d’Incliné, een leuk geval tussen Guntzviller en Saverne, die de Tour dus 2x op een haar na mist. Dubbeldom dus.

Bij Thionville en Manom gaan ze een stukje met de Moezel (Moselle) stroomafwaarts. Ik fietste daar ik in 2000 in tegengestlede richting.

Ettappe 3
Mersch, Colmar-Berg, Ettelbrück, Marnach, Fischbach, Weiswampach en Wemperhardt zou ik moeten kennen uit m’n fietsvacanties van 1979 en 1984. Vooral in 1979 heb ik flink door Luxembourg gedwaald. Ik kwam toen vanuit België via Theux, Spixhe, Spa, Malchamps, Francorchamps, Stavelot, Trois-ponts, Grand-Halleux, Vielsalm, Salmchâteau, Bovigny en Beho. Allemaal Waalse plaatsjes die de Tour in omgekeerde richting aandoet. Zeker een mooi fietsgebied en goed geasfalteerde wegen.

Uiteindelijk eindigt deze etappe in het Nederlandse Valkenburg. Daar ben ik wel geweest, maar niet op de fiets. In 1991 fietste ik vanaf Maastricht en Hoogcruts België in en kwam daar nog door Aubel, Battice, Dison en Verviers. Die plaatsen rijden de renners in omgekeerde richting.

Etappe 4
Deze dag beginnen ze in Huy aan de Maas. Daar fietste ik ook in 2003, net als in Andenne, Yvoir, Anhee. Vervolgens kruisen ze m’n toch van afgelopen jaar in Boussu-Lez-Walcourt, dat dichtbij Cerfontaine ligt.

Ze keren dan weer teug Frankrijk in en kruisen in Nouvion-en-Thierache m’n fietstocht van 1995. Die tocht eindigde toen in Lissabon.

Wat verder rijden ze eindelijk een stukje mee in dezelfde richting, van Hauteville via Bernot en Neuvillette naar Origny-Sainte-Benoite. Dat was eveneens in de vacantie van het afgelopen jaar. Ik zocht daar tevergeefs naar een scheepstunnel.

Ze finishen in Saint-Quentin, waar ik mijn fietsrondje van 2001 beëindigde.

Etappe 5
Ze rijden nu naar Caen, de hoofdstad van Normandie. Daar en in de plaatsen, Herouvillette, Colombelles en Mondeville er vlak voor reedt ik in 1999.

In Normandië fietste ik meer langs de indrukwekkende kust

Etappe 6
Hierin maar 1 plaats waar ik gefietst heb. Halverwege bij Ambrierres-Les-Vallees kruisen ze m’n route van 1999.

Etappe 7
Rond Rennes heb ik nog nooit gefietst.

Etappe 8
Deze etappe heeft als einddoel Lorient. Dit was ook een finishplaats in 1998. Dat zag ik onderweg in de vacantie van 1998 en het leek me dus wel leuk om deze stad aan te doen. Dat viel tegen, Vannes wat wat verder ligt vond ik een veel mooiere plaats.

Etappe 9
Zelf hou ik er van om door te fietsen. In de Tour doen ze dat niet. Zo nemen ze af en toe een rustdag en stappen ze in het vliegtuig om een stuk verder door te fietsen. Ze starten dan ook ploseling in Bordeaux. Ik was daar wel aan het einde van m’n fietsvacantie van 1991, en heb mijn fiets vandaar per trein naar huis gestuurd. Zelf meenemen in de TGV mocht niet. Pas aan het eind van deze rit komen ze in de plaats Dax, waar ik ook door kwam richting Lissabon.

Etappe 10
Hier herkende ik geen enkele plaats, dan zullen ze wel de bergtoppen opzoeken. Zelf doe ik dat niet zo. Fietsen is leuk, maar energie verkwisten gaat me te ver.

Etappe 11
Nog steeds de Pyreneën. Toch wel een stukje waar zij nu fietsen en ik in 1999. Dat is van Bossost via Vielha naar Val d’Aran. Allemaal net in Spanje door een mooi rivierdal waar de Garonne of in het spaans Garona begint.

Etappe 12
Hier komen ze na wat heuvels weer even door hetzelfde Gironnedal door de plaats Fronsac. Dan is het meteen een hele tijd over tot vlak voor de einstreep. Ze gaan dan door Montreal, dat leek me in 1991 een leuk plaatsje om door te fietsen. De naamgenoot in Canada heb ik nog nooit bezocht. Tegen het gehucht Montreal ligt het gat Bram, vond ik toen ook leuk om door te fietsen. Die dag begon ik in Carcassonne waar voor renners de eindstreep ligt. Deze oude stad is erg mooi, maar ook vreselijk touristisch.

Etappe 13
begint in Beziers, waar ik ook al in 1991 fietste. Via het Canal du Midi is zo op een zeer eenvoudige manier van de Middenlandse zee naar de Golf van Biskaye te fietsen. Wat me overigens niet lukte omdat ik halverweg pech kreeg en m’n reis per trein voortzette.

Een flink stuk verder gaan ze door Anduze, waar ik in 1990 fietste. Ik kwam toen ook door Le Teil en Montelimar waar deze etappe eindigt. In 2001 kwam ik ook door Montelimar waar ik in een mooi hotelletje midden in de stad sliep. Het had iets weg van een omgebouwd kloostertje en het was er heerlijk koel.

Etappe 14
Hier gaan ze vlak voor de finish door Monêtier-Allemont. Een plaats die aan de Durance en de D4 ligt. De fietsers gaan ook over dat heerlijk rustige weggetje, maar ik vraag me af of ze dat Provence-gevoel ook zo ervaren. In Gap ligt de streep en daar was fietste ik in 2001.


D4

Etappe 15, 16 en 17
Inmiddels zitten de renners in de Alpen en gaan ze daar moeilijk doen, zoals omfietsen. Mij even niet gezien.

Etappe 18
Ze rijden deze dag de Alpen uit en komen door Viry waar ik in 1990 richting Zwisterland ging. Nog wat verder komen ze door Bohas waar ze m’n route van 2001 kruisen. Natuurlijk kunnen ze Bourg-en-Bresse de hoofdstad van departement Ain (01) niet overslaan. Zelf kwam ik daar door in 1999.

Etappe 19
Dit is een tijdrit. Hier herken ik de plaatsen Blanzy, Monchanin en Montceau-les-mines waar ik in 1998 reed langs het Canal-du-Centre. Als mensen van sluizen houden, dan is dit het kanaal waar je je hart op kan halen. Een stuk of 30 over 80 km.

Rechts een sluis bij Montceau-les-Mines.

Etappe 20
Die begint zoals altijd in de buurt van Paris en eindigt in het centrum. Ooit heb ik me gewaagd aan dat wespennest van snelwegen. Het was me toen duidelijk dat ik daar als fietser niets te zoeken heb. Frankrijk ligt vol met leuke stadjes, die stuk voor stuk een stuk overzichtelijker zijn dan Parijs.

Advertenties

Geplaatst op 2006-07-06, in Zwerfmatig en getagd als , . Markeer de permalink als favoriet. 37 reacties.

  1. Ik dacht dat ik veel fietste…..maar jij spant de kroon hoor.
    Allemachtig jij hebt nogal wat gezien van de wereld vanaf de fiets.
    Mooi hoor.
    Ik ga dit nog eens rustig doorlezen. Mooi ook de kust van Normandie.

  2. Zo, dat zijn er heel wat, in de loop der jaren. Mooi verslag. Ik kom voor deze tour niet verder dan een deel van de etappes 4, 5 en 6, 10 t/m 14 en 20. Ook per fiets, uiteraard. Dit jaar had ik me door de fietsbus in de buurt van Montelimar laten brengen, voor een bescheiden rondje door de Drôme en een stukje Provence. Ik was net te laat om iets van de Dauphiné Liberé te kunnen zien. En de Mont Ventoux liet ik dit jaar maar eens met rust (waar ik nu spijt van heb, ik vind klimmen wel leuk, al is het alleen al om daarna als een gek te kunnen dalen).

  3. @Ellen: Het valt wel mee, komt gewoon omdat ik al flink wat jaren op de fiets op vacantie ga en achteraf op kaarten aangeef waar ik gefietst heb. Ik zwerffiets wel, maar heb ook een topotic. Ik heb waarschijnlijk net zoveel kilometers gefiets in Duitsland of op Groot-Brittannië als in Frankrijk, maar die landen hebben niet zo’n duidelijke tour.

  4. @Epi: In het Rhônedal liggen mooie steden als Montelimar, Avignon, Arles en Carpentras en nog veel meer leuke kleine plaatsjes. Toch is daar teveel autoverkeer omdat het een redelijk dichtbevolkt gebied is en een doorgang tussen Lyon en Marseille. Het weer kan er ook gigantisch tegen zitten. Vaak is het er veel te heet. Bij elkaar moet dat een eersteklas fijnstof-ramp zijn. Dan fiets ik liever in de Bresse, Vogezen of Jura. In 1999 zag ik het helemaal niet zitten en heb ik de trein tussen Avignon en Lyon gepakt. Het was er toen 35 graden in de schaduw.

  5. Geweldig zo met die fotootjes. Ik blijf de kust van Normandie en de Noord kant van Bretagne mooi vinden. Daar heb ik ook nog gefietst.

  6. Ik kwam, ik zag, ik las, ik besloot: je fietst teveel ;-)
    (al is de vraag dan natuurlijk weer: wanneer wordt veel teveel? )

  7. @Wggb: Eigenlijk is het overal mooi. Zo vind ik de noordkust van Normandië erg mooi op bepaalde plekken. Maar her en der loopt er ook een veel te drukke weg langs en dat vind ik weer nix.
    Bretagne vind in ook erg mooi, en ook de steden St.Malo, Dinan, Vanes en natuurlijk Mont Saint Michel. Maar ook dat dat bergdorp is een stuk leuker als de hordes touristen een dagje thuisblijven.
    Hier ben ik ook dol op de Schoorlse duinen of een plaatsje als Heusden. Vaak steekt het maar op enkele meters tussen mooi en niet mooi. Zo is Jupille een stinkende voorstad van Luik. Nog geen 10km verder ligt Tilff wat een stuk aantrekkelijker is.

  8. @SCM: Het valt wel mee met m’n fietsen. Ik ken mensen die meer kilometers maken maar minder ver komen. Zo kom ik niet graag op eenzelfde plek: “To boldly go where I didn’t bike before”. (Vrij na Jean-Marie Picardie :-)

  9. Jij maakt ook weinig werk van je logjes!

  10. @Mack: Ik ben nu eenmaal lui en mackelijk, topeigenschappen voor mensen die echt willen automatiseren.

  11. Ja……..het is eigenlijk ongelooflijk wat een werk jij maakt van je logs. Het is gewoon schitterend. Dat doen ze je niet gauw na.

  12. Frankrijk trekt mij helemaal niet als vakantieland maar als je het zo op de fiets doet valt het denk ik heel erg mee denk ik.
    Ik zeg trouwens nu wel dat het mij niet trekt, maar stiekem wil ik maar al te graag naar Normandie ;)

  13. In Heusden ben ik vaak geweest. We klommen als kind tegen die hoge muren aan de kade op.
    Kwam goed van pas later bij de commando’s.

  14. @Hette: Het verschil tussen Duitsland en Frankrijk vind ik niet zo groot. In veel vacanties ging ik een stuk door beide landen. Ze hebben allebei heuvels, bos, rivieren en veel mooie stadjes. Duitsland is alleen goedkoper als het om eten gaat, en Frankrijk goedkoper als het om hotelletjes gaat.
    Fransen hebben een hekel aan Nederlanders die met een caravan vol aardappels op een camping met zwembad blijven en Duitsers denken daar vaak net zo over. Als eenling die op de fiets komt, wordt je door beide totaal anders (en vooral stukken vriendelijker) behandeld.
    De Tarnkloof is overigens erg mooi. Zoiets heb ik in Duitsland nog niet ontdekt.

  15. @Mack: Zijn de BHC’ers voorgoed ondergedoken na de verhuizing?

  16. Wanneer ga je nu die ontbrekende etappes fietsen? Of laat je ze voor wat ze zijn, dus als een soort collector’s item?

  17. @RH: Geen idee. Laten zij eerst maar eens fietsen waar ik gefietst heb. In tegenstelling tot de Tour zet ik nooit een route uit, ik xi wel. :-)

  18. In het Rhônedal zien ze mij ook niet Xiwel. Mijn start lag in de buurt van Montelimar. Een kilometer of 20 oostelijk. En vandaaruit ging het nog verder oostelijk, richting de Vercors. Dan merk je niets meer van die drukte in de Rhônestrook. Die strook wordt naar het zuiden breder. Oversteken van de Provence naar de Cevennen (met de Auvergne mijn favoriete fietsgebied) levert dan helaas een paar uur ellende op. Voor de nog zuidelijker Rhônedelta geldt inderdaad, ondanks de Camargue: wegblijven daar (ik was er dus nog nooit).
    Ik ben redelijk hittebestendig, dus die 35 graden houdt me niet tegen. Al is het een beetje teveel van het goede. Wel prettig dat het er zo weinig regent.
    De Gorges du Tarn is mooi, maar er zijn mooiere (du Verdon) en vooral minder drukke (de la Nesque). Verder vind ik Duitsland niet zo ruig als Frankrijk. Het is er meer aangeharkt, er is veel grond in cultuur gebracht. Spanje is dan eigenlijk nog mooier, in dat opzicht. Maar door de verlatenheid en hitte soms ook erg onbarmhartig.

  19. Dat is het mooie van onze wijze van fietsen; dat je ’s ochtends vaak nog niet weet waar je die avond belandt.
    Ja, die wielrenners in de Tour hebben het maar makkelijk.;) Dure hotels, eten wordt ze voorgezet, massage, bagagevervoer, niet de weg hoeven zoeken, dure fietsen, aanmoedingen onderweg, de juiste preparatie etc.

  20. Schitterende tochten. Het lijkt me voor de fietser ook erg zwaar en niet zonder gevaar met die hitte. Zelf heb ik nooit zuidelijker gefietst dan Luxemburg :)

  21. Het verschil tussen Frankrijk en Duitsland is…dat ze in Duitsland Duits spreken en dat ik dat ook spreek haha.
    Nee, even alle gekheid op een stokje, ik ben iemand die erg is ingesteld op ‘Germaanse’ en ‘Slavische’ culturen.
    Ik heb helemaal, maar dan helemaal geen feeling met ‘Romaanse’ culturen.
    Verschillen moeten er wezen he.

  22. @Epi & Hette: Duitsland valt erg mee buiten het Ruhrgebied en de grote steden als Frankfurt. Dan is het er meteen een stuk rustiger en prettiger fietsen. Zo is er een prachtige fietsweg door het Enzdal tussen Pforzheim en de Neckar. Ik zie dan geen verschil met een pad ten zuiden van de Vogezen vanaf Epinal naar het oosten. Allebei schitterend. Ook heel Schwabenland is heerlijk rustig en zeer prettig fietsen. Langs de Main, Neckar, Donau, Lahn, Saale en allerlei andere rivieren liggen prachtge fietspaden vaak ver uit de buurt van enig autoverkeer.
    Spanje is me ook te heet en te rustig. De tertiare wegen zijn er slecht of in het geheel niet. Dus wordt het al snel langs een grote weg fiets zonder een beetje schaduw en veel wind omdat het meeste een hoogvlakte betreft. Ik heb dat 1x gedaan, was leuk maar ik laat het er graag bij. Misschien nog eens langs de noordkust naar Léon, maar daar is het meteen een stuk drukker omdat spanjaarden voor het grootste deel langs de kust wonen. Zo is fietsen tussen Barcelona en Tossa ook een flinke afrader: 2 millimeter strand, een spoorlijn en een drukke weg en dan een onafzienbare rij onogelijke flats. (De Camarque is trouwens goed fietsen, als het niet te warm is.)
    Zelf ga ik net als de Tourrenners gewoon op hotel. Mijn fietsen kost toch al bitter weinig omdat ik in Nederland begin. Ik regel echter nix van te voren. Dat is erg handig want anders betaal je als 1-ling overal toeslag en heb je geen keuze en onderhandel mogelijkheden. Bij de meeste grotere hotels kan er vaak to 20% af. Gewoon zeggen dat je nog even verder ga kijken en de prijs zakt dan plotseling. Ook niet te vroeg komen, na 20 uur geven ze liever een 2-persoonskamer voor een 1-persoonprijs, dan dat die kamer de nacht leeg blijft.
    In tegenstelling tot de renners mag ik gelukkig zelf bepalen waar ik fiets en in verander dan ook zeer regelmatig van richting. Dat heeft te maken met wind, zon en of er bomen langs een weg staan.
    Er is nog een voordeel met hotels of pensions, ik heb maar heel weinig bagage, alleen wat kleren, 2 spaken en een reserve binnenband.

  23. @Jolie: Zwaar hoeft het niet te zijn. Doorgaans begin ik zwaar onvoorbereid. Dus eerst maar eens een dagje van 60km. De volgende dag lukt dan 80km zonder moeite en zo traint het vanzelf. Als het echt te heet wordt, dan kort ik m’n pas in. Zo heb ik ooit in Spanje flinke siesta’s gehouden. Ik fietste van 9 tot 13 uur en dan nog een stukje van 18 tot 20. Wel zorgen om tijdens de hitte in een leuk stadje met veel bomen te stoppen. :-)
    Maar zoals ik schreef, in het Rhônedal werd het me echt te gek ik had toen al heel wat hitte getrotseerd rond Nimes. Die trein naar Lyon was een uitkomst. Daar was het weer een stuk aantrekkelijker om te fietsen. 3 uurtjes treinen voor 18 euro (fiets kan gratis mee) is dan geen slechte investering. :-)

  24. Op de fiets ben ik niet verder gekomen dan het noorden van Frankrijk, op de motor ben ik heel wat meer van deze namen tegengekomen op mijn omzwervingen (ik plan mijn vakantie ook nauwelijks: ik ga weg met een doel in gedachten, maar dat kan onderweg makkelijk, en zelfs meerdere keren, wijzigen: zo ben ik ooit vertrokken met het doel mijn vakantie in Italië door te brengen, besloot toen ik daar was een kennis in (toen nog) Tschechoslowakije op te zoeken, ben vervolgens maar even bij kennissen in Duitsland langsgegaan en eindigde uiteindelijk in Zweden)

  25. Parijs is echt te groot en te log.
    Daar ben ik wel eens geweest ten tijde van een Tour aankomst.
    Frankrijk is best leuk, maar de Fransen zijn een beetje raar.

  26. @Renesmurf: dat vinden de Fransen waarschijnlijk ook van de Hollanders ;)

  27. @Xiwel, Onvoorbereid! En ik maar denken, Xiwel begint vast goed voorbereid ;-)
    Laatst zag ik op een blog een foto van een fietsergraf op de berg Ventoux, -al stond er niet bij waaraan ‘ie omkwam,- vandaar dat ik aan ‘zwaar’ dacht. Spanje! Dat lijkt me niet te doen qua hitte.
    En die 18 euro, dat zijn ouderwetse prijzen :-)

  28. Jolie, was het van Tommy Simpson? (Geen graf maar een monument.) Die overleed in de Tour door een combinatie van doping, alcohol, hitte en uitputting. Maar jaarlijks sterven er op de Ventoux fietsers door hartaanvallen (bergop) en ongelukken (bergaf).

  29. Eigenlijk was het een grafmonument in de vorm van de Ventoux Epi, met miniatuur-fietsers erop; en dan niet òp die berg, maar ervlakbij op een lokaal kerkhof -bedacht ik me toen ik al op “PLaatsen” geklikt had :-))
    Naam heb ik niet kunnen lezen..
    Ik wist niet dat het zo’n gevaarlijke berg was, -dat mensen dan nog doping of alcohol gebruiken, onbegrijpelijk..

  30. Je-zus X…! Een etappe-verzicht met zinvolle commentaren. Dat kan enkel een doorwinterde fietsfanaat zijn :)
    Niet dat ik dat al niet wist hoor. Maar nog dank voor de tips voor Canada!
    Groetjes,
    Jan

  31. @Jolie: Deze foto lijkt er op?

  32. @Jan: Op dat grootste eiland in een zoetwatermeer heb ik ook een paar dagen gefietst. :-)

  33. Van de start en finish plaatsen van de Tour van dit jaar ben ik wel eens geweest in: Valkenburg, Beauvais, Carcassonne, Beziers, Parijs. En Straatsburg zijn we wel eens doorheen gereden.

  34. Wauw, dat is een mooi monument, Xiwel.
    Hier staat de foto die ik bedoelde, spinsister.nl/blog/uploads/fiets02.jpg, de 2 fietsertjes zijn poppetjes en de ‘toren’ staat op de steen in bergvorm, -was op andere foto’s te zien.

  35. @Jolie: Ik heb ook het bij behorende logje gelezen en nog wat verder gezocht, maar ik kan nog steeds niet vinden waar deze precies staat.
    Die andere was van Simpson, dat was ruim 30 jaar terug toen die man verongelukte. Het valt me op dat de laatste jaren deze extreme berg net als de Puy de Dome bijna niet meer in de Tour opgenomen worden. Vroeger zaten die er bijna elk jaar in.
    De route van de Tour wordt voor een groot deel bepaalt door de plaatsen die het meeste geld bieden, maar ik denk dat veiligheid inmiddels ook een belangrijke rol speelt. Over zo’n berg moet ook een hele kudde auto’s en het is een chaos als alle toeschouwers naar en van zo’n berg gaan. In de Pyreneeen nemen ze vaak nog wel dit soort bergen op, daar wonen veel minder mensen. Toch hoorde ik enkele jaren terug dat het een uur of 10 duurde om alles de berg op te kijgen.

  36. @Xiwel, Een uur of tien!
    Als ik er even over nadenk, is het zelfs nog weinig, als ik me realiseer wat er meemoet aan media-apparatuur, medische & verzorgende teams, voorzieningen voor publiek (en vast nog meer waarvan ik niet weet.)
    Zou het misschien kunnen dat zo’n berg mensen zou kunnen remmen om doping e.d. te gebruiken, of spelen sporters toch met hun leven, berg of geen berg?

  37. @Jolie: Ik begreep dat vooral de toeschouwers er een bende van maken. Ze willen zover mogelijk met hun auto bergop en als ze een plekje zien waar ze de auto kwijtkunnen dat begint het inparkeren en vastzetten van de rest. Die bergen hebben gewoon minimale parkeermogelijkheden. Ik begrijp dat ze het liefste hebben dat die auto’s helemaal niet bergop gaan.
    Als het om Simpson gaat, dat was in een tijd dat er veel zwaardere vormen van doping waren. Dat gecombineerd met heet weer en een zware berg. Die man heeft zich werkelijk opgeblazen.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s