Jul-10: Alarmerende Hufters

Enkele dagen terug was er een onderwerp in Nova over Amsterdams ambulance-personeel dat lastig gevallen wordt tijdens het hulpverlenen.

Op dit log ga ik niet zo graag in op landelijk en/of algemeen nieuws, er zijn al genoeg loggers die dat doen. Toch is dit een regelbevestigende uitzondering. Deels omdat ik er nog geen logjes over gezien heb, en deels omdat ik wat antwoorden meen te hebben die ze in Nova niet konden bedenken.

In het TV-programma was ook Youp van ’t Hek te gast, die kwam net als de presentator en geïnterviewden niet verder dan dat het ‘hufterig’ was en er iets tegen gedaan moet worden. Wat dat ‘iets doen’ moest zijn wisten ze niet omdat ze de mensen niet begrepen die zich zo hufterig gedroegen.

Het betreft een landelijk probleem, vooral in de grote steden. Volgens 1 van de ondervraagde hulpverleners, tegen alles wat een uniform aanheeft. Een belangrijke groep kwam niet aan het woord: ‘De hufters’. Geen enkele persoon die ook maar een vinger uitgestoken heeft richting hulpverlener mocht zijn of haar gedrag toelichten.

Nu kan ik garanderen dat deze ‘hufters’ ook hun verhaal hebben en dat zij volgens hun eigen inzichten ‘iets goeds hebben gedaan’ . Dat die hulpverleners waar zij mee te maken kregen ‘het absoluut niet begrepen en er een potje van maakten’. Uit mijn directe omgeving heb ik deze geluiden nog niet gehoord. (Terwijl ik tegenover de drukste ambulance-ingang van onze regio woon.) Toch hoor ik wel vergelijkbare geluiden over huisartsen, politie-, ziekenhuis- en bijvoorbeeld school-personeel.

Want al die groepen horen er volgens mij ook bij. Een huisarts die het ‘niet goed doet’ kan zo rekenen op het zeuren om een ‘second opinion’ of een vette klacht via een officiële instantie. Het is ook duidelijk dat dit soort klachten en zelfs rechtszaken sterk toeneemt. Het betreft dan een nette manier om een hulpverlener een duw te geven. Die duw ontvangen sommige hulpverleners inmiddels meer direct in de omgeving van de brancard.

Het is te makkelijk om te stellen dat het alleen om mensen gaat die dronken of onder invloed van drugs zijn. Vooral dronkaards zijn er altijd geweest en toch hielden die zich in het verleden veel meer in.

Het dieperliggende probleem moet naar mijn idee dan ook gezocht worden in het afnemende gezag. Voor mijn ouders stond een huisarts, agent of schoolmeester in hoog aanzien. Aan deze mensen werd in het geheel niet getwijfeld. Dat had te maken met hun opvoeding. Zeven jaar lagere school, daarna direct aan het werk en tussendoor nog een flinke oorlog met daar achteraan een opbouwperiode waarbij je moeilijk achterover kon gaan liggen.

Die ouders vonden het belangrijk om hun kinderen van een betere toekomst te voorzien. Naast het kromliggen om zelf rond te komen werd er nog extra krom gelegen om de kinderen langer naar school te krijgen. Opleiding was dan ook het sleutelwoord voor een betere toekomst.

Die opleidingen zijn er gekomen. Ging in de tijd van mijn ouders een enkeling naar de ambachtsschool en misschien wel HBS, nu is er een veelvoud op de universiteiten te vinden. En met die betrere opleiding nam ook de ‘mondigheid’ toe. Daarbij kwam ondersteuning via radio en TV. Zo zien we bijvoorbeeld al 40 jaar Amerikaanse series waar regelmatig rechtszaken gevoerd worden tegen van alles en nog wat en vooral tegen ‘corrupte’ justitiële en medische instanties.

Bij elkaar is er een sfeer ontstaan van: "Mij maken ze niets meer wijs, als mij zoiets overkomt dan pik ik dat niet". Het lijkt er op dat een langere opleiding in geheel West-Europa voor langere tenen zorgt. En als dat maar langgenoeg doorgaat, dan slaat het ook over richting ambulance-personeel. Misschien hebben zij het langste mogen genieten van respect en begint dat nu over te raken.

Natuurlijk moet er iets tegen deze toestanden gedaan worden. Zo mogen mensen best begrijpen dat een leraar of agent met een veel lagere opleiding dan zijzelf toch goed werk verichten om een maatschappij leefbaar te houden. Omgekeerd mogen de instanties er zelf ook iets aan doen om hun niveau op te krikken.

Bij de politie kwam men er onlangs achter dat een iets hogere opleiding wel handig is. Vooral de dienders op straat zijn van het type MTS-min of VMBO. Daar willen de korpsen dus nu iets aan doen om dit meer in balans te brengen met de rest van de bevolking.

Als het om de hulpverleners en artsen gaat dan denk ik dat zij moeten leren om beter te communiceren. Die huisarts bij mijn ouders hoefde niets uit te leggen, alles ging er in als zoete koek. De huidige hulpverleners moeten duidelijk aangeven wat ze willen en hoe en waarom ze iets gaan doen.

Zo begreep ik uit Nova dat een hulpverlener een slachtofster middels een knijp in de schouder een noodzakelijke prikkel wilde toedienen. Vervolgens interpreteerde de vriend van het slachtoffer dit als ‘ongewenst handtastelijk’ en hij sloeg de hulpverlener voor de vlakte. Ik kreeg de indruk dat de hulpverlener zich niet eerst voorgesteld heeft en gevraagd heeft om ruimte zodat hij zijn werk goed kan uitvoeren. Mogelijk had dat al heel wat ellende kunnen voorkomen.

Betrek anders ook iemand van de omstanders bij het werk, met de vraag wie het slachtoffer goed kent en haar tijdelijk vast wil houden. Zeg dan tegen zo iemand: "Ik ga haar nu knijpen, om haar hartslag weer op gang te brengen". De kans is zeer groot dat de nu meppende vriend meegeholpen had en zich mede verantwoordelijk had gevoeld voor een effectieve hulpverlening.

Het zou mij niet verbazen als die meppende vriend zelf schoolmeester is en klaagt over respect in de klas.

Geplaatst op 2006-07-10, in Overmatig en getagd als , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 36 reacties.

  1. Verbeter de wereld begin bij jezelf…

  2. @Bettieke: Dat werkt om 2 redenen niet. Enorm veel mensen doen dit al jaren zonder succes en ik ben al zo fantastisch. :-)

  3. Ik kan me niet voorstellen dat hulpverleners in andere landen zo worden tegengewerkt. Het zal misschien met het algemeen heersende klimaat in Nederland te maken hebben. Als ik dan ook weer zo’n verhaal over ene tut van Oudenallen lees, dan denk ik waar zijn we in godsnaam mee bezig? (ja toch, mag ik toch wel zeggen vanuit het buitenland?)
    Te triest voor woorden.

  4. @Hette: Was het maar waar. Vooral in Paris, London en Birmingham is het al langer gaande en een slag erger. Maar ik lees en hoor ook verhalen dat het in Stockholm, Lyon, Rouen en bijvoorbeeld Valencia vergelijkbaar is met hier.
    Probleem is dat het al heel erg moet zijn wil zoiets het nieuws halen. Ik denk dat het een tijd verzwegen wordt in de hoop dat het wel weer over zal gaan en dat het om eenmalige incidenten gaat.
    Uit Duitsland heb ik trouwens nog niet iets vergelijkbaars gelezen, maar ik zou er niet raar van op kijken als het in Hamburg, Berlin, Köln of Duisburg ook al gaande is.

  5. @Hette: Ik heb nog wat verder gezocht en zag dat er in Duitsland vooral geklaagd wordt over toenemend geweld op de scholen. Ook geweld tegen leraars in plaatsen als Offenbach bij Frankfurt/Main. Zinnen als: “wekelijks is de komst van een ambulance nodig” geven zeker te denken. Van dat soort berichten had ik ook al eerder gehoord. Ik heb vorig jaar in Offenbach overnacht en vond het geen prettige stad.

  6. “Zo begreep ik uit Nova dat een hulpverlener een slachtofster middels een knijp in de schouder een noodzakelijke prikkel wilde toedienen. Vervolgens interpreteerde de vriend van het slachtoffer dit als ‘ongewenst handtastelijk’ en hij sloeg de hulpverlener voor de vlakte”
    Tuurlijk moet je daar begrip voor hebben. Het is heel normaal dat iemand denkt dat als een hulpverlener een kneep in de schouder geeft, dat-ie dan doet omdat hij geil is.

  7. @Mack: Wees niet bang, ik heb nooit begrip voor mensen die slaan. Ze wilden me dan ook niet in het leger hebben.

  8. @Mack2: Die knijp, middels, prikkel, toedienen en ongewenst waren woorden van een hulpverlener die het over een collega had. Zulke malle woorden verzin/gebruik ik niet. Toch had ik liever het verhaal direct van die collega gehoord, maar ook van die klapuitdeler. Voor je het weet zit er zomaar een heel verschil in de zienswijzes.

  9. Ja, dat blijft altijd zo. Altijd twee kanten aan een verhaal. Daarom kun je daar ook geen rekening mee gaan houden en moet je zelf je oordeel vormen. Maar wel pas na een week. Want anders oordeel je gegarandeerd verkeerd. Ik brand mijn vingers waarschijnlijk ook nog aan mijn laatste logje.
    P.S. Een kopstoot op de borst, heb je daar wel begrip voor?

  10. Ik hoorde op de radio een reportage over dit onderwerp. Daar was in de voorbeelden geen sprake van ‘de ambulancemedewerker had zich even voor kunnen stellen’.
    Er was ook geen sprake van een teveel aan opleiding. Het ging bijvoorbeeld om een groep die de ambulance bij het zwembad waar iemand onwel was geworden al stond op te wachten. De ambulancewerkers werden zowat uit de wagen getrokken en men was heel agressief. De mensen wisten niet hoe snel ze de deuren van de auto weer dicht moesten krijgen. Er was al een fiets voor de auto gegooid om te voorkomen dat men weg kon rijden. Soms is de situatei zo dreigend dat men niet aan het werk gaat voor er politie bij is. Ik zou niet weten wat de tegenpartij heeft te vertellen om dit gedrag goed te praten.

  11. @Nanos: Dat verhaal kwam ook een beetje voorbij in de voorbeelden die in Nova genoemd werden. Probleem was dat het een nog sterker ‘van hore zeggen’-gehalte had. Het is duidelijk dat mensen die geïnterviewed worden een voorgesprek hebben en dat de hulpverlener mogelijk van hogerhand te horen heeft gekregen dit verhaal iets genuanceerder te brengen. Daardoor werd dat een erg wazig verhaal, waar ik weinig mee kon.
    In Duitsland noemen ze dat ‘mobbing’; samenscholen om politie of dergelijke in de val te lokken. Of dat hier ook het geval geweest is werd me niet duidelijk.
    Toch is het nog steeds handig om de andere kant van het verhaal boven water te krijgen. De rechter doet dit uiteindelijk ook.
    Het ging mij om de algehele trent. Ik had niet de indruk dat van de 131 voorvallen er 131 keer gemobbed werd.
    In Sunderland bij Newcastle las ik dat dergelijke mensen eens per 36 uur bedreigd worden. Naar inwonertal is dat 10x erger dan in Amsterdam.

  12. Je wordt in ieder geval niet vrolijk van dit soort berichten. Je bent straks nog te bang om je werk naar behoren uit te voeren.
    Hoorde vandaag een collega dat hij 10 keer liever buschauffeur is en dat hij zo kan beginnen als hij wil. Hij durft dit niet meer door alle agressie van tegenwoordig, je wordt zomaar neergestoken zegt hij. Het is toch van de zotte tegenwoordig?

  13. Communicatie is heel belangrijk.
    Vaak is er een panieksituatie, en daar moet goed mee worden omgegaan.
    Ik denk niet dat het in andere landen anders aan toe gaat.
    Mensen beschermen hun vrienden van nature.

  14. Het geven van een pijnprikkel door in de monnikskapspier te knijpen wordt gedaan om de mate van bewustzijn te bepalen.
    Misschien moeten we ehbo verplicht stellen voor die hoger opgeleide korte lontjes zodat ze zich niet zo machteloos hoeven te voelen tijdens het wachten op hulp maar alvast wat informatie kunnen verzamelen voor de hulpverleners. Verder moeten omstanders, zeker in de eerste fase van een hulpverleningsactie gewoon op afstand blijven zodat mensen ongehinderd hun werk kunnen doen. Communicatie komt daarna wel, als er tijd voor is!
    Kopstoot voor Mack!

  15. @Ellen: Natuurlijk is dit erg. Maar om er iets aan te verbeteren is het handig om ook beter in te zien waar het fout gaat en waarom.
    Elkaar de in een spiraal naar beneden praten is in ierder geval geen oplossing.
    Laatst nog een buschauffeur in de krant gezien die 25 jaar probleemloos in onze omgeving heeft rondgereden. Het gaat dus ook wel eens goed. Als buschauffeur zou ik me meer zorgen maken om een kromme rug en het op de tochtzitten bij een deur die steeds open en dicht gaat.
    Als ik busreis zit daar in 1/3de van de gevallen een vrouw achter het stuur. Ik heb de indruk dat die minder problemen hebben dan de mannen. Vrouwlijke huisartsen hebben naar mijn indruk ook minder last van gezeik. Misschien is het iets om na te gaan of mannen in uniform sneller agressie over zich afroepen dan vrouwen.

  16. @Rene: Ik denk dat dat beschermen of groepsgevoel wat toegenomen is en het vertrouwen in de hulpverleners wat is afgenomen.
    Zo is het tegenwoordig ook heel gewoon dat een ouder het voor hun kind opneemte tegen de leerkracht. In mijn tijd was dat ondenkbaar. Als de leraar zei dat ik niet oplette in de klas dan was dat per definitie waar. Nu trekt een (vooral een) vader zoiets in twijfel en/of neemt het in eerste instantie op voor het kind: “zoiets doet mijn kind niet”.
    De waarheid ligt echter vaak in het midden en we zullen wat beter met elkaar om moeten leren gaan lijkt me.

  17. @Pauline: Ik heb het inderdaad niet juist verwoord over die spier. Zoiets zei die hulpverlener ook al.
    Met communicatie bedoel ik ook dat hulpverleners betere en effectievere instructies kunnen geven om de meute op afstand te krijgen. Bij de geïnterviewden kreeg ik de indruk dat ze verwachten dat mensen zomaar naar achteren gaan als zij verschijnen. Een hulpverlener verleent doorgaans dagelijks hulp, hulpontvangers en de omstanders zijn wat dat betreft een stuk minder ervaren.
    Zelf had ik een voorvalletje wat best hierop aansluit. Een week terug is mijn bloed geprikt. Toen ik het formulier met de gegevens overhandigde aan de prikster werd deze kwaad. “U heeft niet alles ingevuld, alleen uw naam staat er op”.
    Ik was me werkelijk van geen fout bewust, maar herinnerde me wel dat de doktersassistente nog even snel wat vakjes aankruiste en me het formulier meegaf. Op dat formulier staat niet dat het volledig ingevuld moet worden overhandigd en of de patient daarvoor verantwoordelijk is. De voorgaande 10x is het vast goed gegaan omdat de doktersassistente meer tijd nam om het volledig in te vullen, of dat de priksters minder moeilijk waren als deze. Maar ook duidelijk een kortlontigheidsgeval.
    Ik had alle tijd van de wereld en in de wachtkamer zat niemand meer te wachten. Ik stelde dus voor om het in te vullen, maar dat hoefde nu ook weer niet. Ze bleef wel chagerijnig.

  18. Ik heb geen hoog aanzien voor leraren of huisartsen ofzo. In ieder geval niet hoger dan voor de rest van de mesnheid. Maar ik heb wel respect voor hen, net zoals ik dat voor andere mensen heb. En als je het niet eens bent met iemand zijn er duizenden manieren om dat kenbaar te maken en pak hem beet honderden daarvan zijn volledig binnen de regels. Waarom iemand dan voor de domste en trieste manier zou kiezen is mij een volledig raadsel.

  19. Wat ik me afvraag: als mijn geliefde ligt te creperen en er komt een ambulance bij, dan denk je toch: gelukkig! En laat vervolgens die persoon zijn/haar werk doen? Waarom zou ik ik gaan butsen in hemelsnaam? Misschien omdat iedereen tegenwoordig denkt het beter te weten. Of zich al heel snel persoonlijk aangevallen voelt als er iemand tegen hem roept dat hij aan de kant moet. Dat pikken we niet meer he. Tss. Overigens is ambulancepersoneel ook niet meer zo aardig…Zo hoorde ik van horen zeggen ;-), dat een jongen die op straat lag te kreperen min of meer genegeerd werd door ambulancepersoneel omdat “hij wel teveel gezopen zou hebben”. Tja. Altijd twee kanten aan het verhaal.

  20. Punt is natuurlijk ook dat de hulpverleners zeer goed doordrongen zijn van het principe “elke seconde telt” en daarom geen tijd nemen, want mogelijk niet hebben, om in discussie te gaan met omstanders, familie etc die willen weten waarom het zolang duurde voor ze er waren (lijkt altijd te lang te duren als er iemand in nood is) en wat er gaat gebeuren. Daardoor zullen ze autoritair (dat valt tegenwoordig al snel verkeerd) en mogelijk ongeïnteresseerd tav de familie/vrienden e.d. overkomen. Met een “zeg ik ben er ook nog” reactie tot gevolg, die waarschijnlijk door de stress en adrenalineboost van de schrik extra heftig uit kan vallen.
    Ik denk dat dat alleen op te lossen is door een extra persoon op de ambulance te zetten die zich uitsluitend bezig houdt met de communicatie met de mensen om het slachtoffer heen. Maar dat zal Minister Hoogervorst ivm de kosten wel weer niet zo’n goed plan vinden.

  21. Ik weet wel dat ik het in ieder geval niet in mijn hoofd zou halen om ambulance personeel tegen de vlakte te slaan. :-) Ik zou het trouwens niet winnen ook. :-D

  22. Hmm ik heb anders nog niet gelezen dat ambulancemedewerkers bedreigd werden in Leipzig (ok, Leipzig is ook Amsterdam niet natuurlijk). In Berlijn Neukölln is er een leraar die aan de bel heeft getrokken bij de autoriteiten omdat hij het gezag op school heeft verloren. Maar wijken zoals Neuköll zijn er in Nederland gelukkig (nog) niet. Laten we snel leren van de fouten van de Duitsers en het in Nederland niet zo ver laten komen!

  23. Er is heel veel wantrouwen tegen de westerse cultuur en overheidsfunctionarissen, zo van ‘ze zullen wel te laat komen omdat wij altijd gediscrimineerd worden.’ In een situatie van dreigend sterven ontlaadt zich dit in aggressie, zeker in culturen waarin vechten voor je familie(eer) hoog aangeschreven staat.
    Het verbaasde me (niet) dat Youp van t Hek niet durfde aan te geven dat hij de berichten zo goed gelezen had, dat hij op de hoogte was van de culturele achtergrond van de mensen die zo aggressief werden. Aan de andere kant: Webble noemde het ook bij 100%Mike in een reactie op een weblog, en werd daar (in 1e instantie) onthaald met “Hoe weet jij nu wat de achtergrond van die mensen was?”-boosheid. (Dat was in de krant te lezen, bij de laatste 3 incidenten.)

  24. @Jolie: Het is een hele mengelmoes van factoren die elkaar versterken, daar hoort ook het migratieverhaal bij. Dat gedoe in Parijs met wijken die volgepakt zitten met Noord-Afrikanen en mensen van het platteland van Frankrijk was/is ook een zeer explosieve toestand.
    Maar er is een andere tendens gaande die wat mij betreft teveel over het hoofd gezien wordt. Mensen die zich jaren ‘netjes’ gedragen hebben, klagen nu ook dat een ambulance te laat is, en dat moeten de broeders ontgelden. Vaak is er helemaal geen spoed in het spel. Als een ambulance een kwartier later komt, dan verandert er weinig.
    Misschien komt daar nog bij dat de opkomst van de mobiele telefoon er voor zorgt dat sneller een ambulance of politie opgeroepen wordt. Daarmee is de kans groot dat de ambulance ook vaker voor ‘niks’ komt. Dat kan ook wrevel opleveren en overbelasting van de hulpverleners.
    De privatisering kan ook een probleem zijn, waardoor hulpverleners zich van hun bazen ‘professioneler’ (lees zakelijker) moeten gedragen. Dat kan het contact tussen de hulpverleners ook verstoren.
    Kortom een hele zooi opties die ze eens goed moeten onderzoeken voordat ze een of andere domme Postbus51-actie beginnen. Die dingen werken de laatste jaren voor geen meter. Als je dingen voor een doelgroep verzint in plaats van met een doelgroep, dan zijn acties gedoemd te mislukken.

  25. Het lijkt me duidelijk dat dergelijk gedrag op geen enkele manier goed te keuren is. Daar gaat het dan ook niet om. Met die relschoppers praten, proberen te achterhalen wat eraan ten grondslag ligt kan effectiever zijn.
    Misschien mag ik het zo niet stellen maar ik denk wel eens dat we het hier in nederland lange tijd te goed hebben gehad, en nog wel. Mensen vinden het vanzelfsprekend dat zij alles hebben of krijgen. Daar menen ze recht op te hebben. Zo niet dan komen ze in actie. Het is een andere mentaliteit. Natuurlijk gaat dit niet altijd op, zijn er uitzonderingen genoeg, schrijnende voorbeelden te over. Maar het is net alsof alles je maar aan moet komen waaien, je hoeft nergens meer voor te werken, je best voor te doen want je krijgt het toch wel. En sommige mensen hebben de neiging vooral te kijken naar wat ze niet hebben in plaats van naar wat ze wel hebben. Ik begrijp best dat er problemen zijn, ja ook in Nederland, maar ik vind ook dat mensen te snel met de beschuldigende vinger wijzen en te weinig oog hebben voor hun eigen aandeel, rol in het geheel.

  26. Wat ik ook denk: het is onmacht. Zo ken ik iemand die van zichzelf niet al te….slim is zeg maar. Zijn vrouw komt in het ziekenhuis te liggen. Ze was al een tijdje aan het sukkelen met rugpijn. Volgens de dokter een slijtage. Na onderzoek (te laat) bleek heel haar lichaam vol te zitten met kanker. Opgegeven. Kijk, dat is heel moeilijk te begrijpen. Zelfs voor de meest intelligente mensen. Uit onmacht reageerde hij zijn onbegrip, op een agressieve manier,af op de dokters die voor hem de schuldigen waren. Soms reageren mensen vanuit een oergevoel en vergeten ze hun manieren.. Sterker: nu ik erover nadenk heb ik dat zelf ook wel eens gedaan. Tegen de assistent arts die mijn moeder dood kwam verklaren. Die was niet blij met mij, dat kan ik je verzekeren… :-(

  27. @Kim: Dat ‘te goed hebben’ hoort er zeker bij. Net lees ik een stukje op teletekst waar notarissen in het afgelopen jaar 3x zoveel aangeklaagd werden dan in 1992. Ook daarin wordt de toegenome mondigheid en de slechte communicatie genoemd. Maar ook daar is bij op te merken dat er vroeger veel minder erfeniszaken waren die iets voorstelden en langs de notaris moesten. De vanzelfsprekendheid dat notarissen boven de partijen staatn is ook al jaren aan het afkalven.
    Maar wat ik al eerder schreef, het is niet typisch een Nederlands probleem. Zo wordt het vaak wel voorgesteld. Maar het is ook in het buitenland waar te nemen en soms is het daar nog een slag erger. Het meest opvallende daarbij is de USA, waar de advocaat 30% verdient aan de ‘opbrengst’ van een rechtszaak. Die willen echt alles voor je aanklagen en dat gebeurt daar dan ook al jaren.
    Zo was er een vrouw die haar hondje even droogde in de magnetron. Dat ging natuurlijk mis, in haar vorige oven kon dat wel. Advocaat erbij (die melden zich anders zelf wel) en het bleek niet in de handleiding te staan dat honden niet in de magnetron kunnen. De rechter keurt enkele miljoenen schadevergoeding/smartegled toe en de advocaat strijkt daar een derde van op.
    Dit is een extreem voorbeeld, maar ook in het medische worden daar enorm veel rechtszaken gevoerd. Dat is ook de reden dat zorgverzekeraars daar 2,5x zo duur zijn dan hier, en een groot deel (40%) van de bevolking wegens de hoge kosten geen zorgverzekering kan veroorloven. We zien al jaren dat het zo bezopen is in dat land, maar ondertussen kruipt het via TV-programma’s ook West-Europa binnen. Als wij bij Oprah een artikel over een medische misstap zien, dan apen we de afhandeling in mindere mate na. Dus TV en ook de meest simpele soaps uit de USA veranderden ook voor een deel ons gedrag.

  28. @Bettieke: Dat is ook net mijn punt, ‘die hufters’ zijn we voor een deel zelf. Het is heel makkelijk om de extremen aan te wijzen en dan te stellen dat ‘wij’ niet zo dom of gek zijn. Dat stak mij in de uitzending. Ik denk dat Youp van ’t Hek zich ook als ‘klootzak’ kan gedragen als de ambulance ‘te laat’ komt om zijn moeder de laatste adem uitblaast. Hij laat zoiets er ook niet bij zitten.
    In het verleden kwamen hulpverleners veel vaker weg met een miskleun. Daarbij werden hulpverleners ook minder vaak ingeschakeld. Mensen wachtten toen veel langer eer ze naar een arts gingen. Een arts kon dan ook makkelijker stellen dat iemand te laat kwam en er om die reden niets meer aan te doen was. Nu gaat dat truckje niet meer op. Mensen komen eerder te snel waardoor huisartsen/assistenten het drukker krijgen en eerder mensen moeten afwimpelen. Als er net iets te assertief afgewimpeld wordt, dan kan een arts dat flink bezuren.

  29. Het is natuurlijk wat anders dat een ziekenwagen al opgewacht wordt door een stel idioten die alleen tot doel hebben om de boel op te butsen..

  30. Dit grensoverschrijdend gedrag komt zeker niet alleen binnen onze landsgrenzen voor. Wat je zegt is waar, de media draagt er een steentje aan bij, mensen nemen bewust of onbewust dingen over.. “wat zij daar kunnen kunnen wij ook”. Nu is er een discussie gaande over de videoclips die TMF en consorten uitzenden. Daarin zie je van alles wat jongeren een verkeerd en ongenuanceerd beeld geeft van mannen, vrouwen, relaties en uiterlijk. Zij, de jongeren, willen zich spiegelen aan hun idolen en gaan dat gedrag nabootsen.
    Nou ja, ander onderwerp misschien maar het geeft wel aan dat de tv als doorgeefluik kan werken, en lang niet altijd positief.
    Oh ja, ik vind dat je gelijk hebt als je zegt dat wij ‘die hufters’ voor een deel zelf zijn. Zolang mensen blijven denken in wij en zij houd je problemen. Nou zijn het geen mensen aan wie je je zou willen conformeren, maar het verdelen in groepen vind ik niet goed.

  31. @Bettieke: Er zijn altijd mensen die een stap verder gaan. Ik zie dat net als bij zwerfvuil. Als er niet ligt dan wordt er niets bijgegooid. Als er al veel vuil ligt, dan kan mijn ijsstokkie er ook nog wel bij.
    Die butsers (ik had die term nog niet eerder gehoord) liften ook mee op de algemeen veranderde tendens. Als de rest normaler deed, dan zouden zij ook minder snel zoiets extreems doen.
    Overigens kreeg ik uit het programma niet de indruk dat het in alle gevallen van die butspartijen betreft. Eerder had ik het idee dat dat verhaal wat sterk is aangezet. Amsterdammers (ook hulpverleners) zijn nu eenmaal goed in overdrijven.

  32. @Kim: Dat effect schijnt ook zo groot te zijn bij jeugdvoetbal. Als zij op TV iets bij de grote teams zien, dan doen ze dat na. Wat dat betreft is het goed dat Zidane z’n excuus heeft aangeboden richting kinderen die hem als held aanbidden. Of het helpt weet ik niet, van ‘De Kopstoot’ is inmiddels al een liedje gemaakt dat vast een hit wordt.

  33. Renald chi

    Ongenoegen kenbaar maken aan een hulpverlener kan op verschillende manieren. De nova-reportage toonde aan dat met name agressieve reacties hoge impact kan hebben op de hulpverlener. Een hulpverlener is iemand die dagelijks bezig is met activiteiten om daar waar nodig mensenlevens te redden. Ze zijn daar allemaal voor opgeleid. Tijdens de opleiding wordt in toenemende mate aandacht geschonken aan emoties van omstanders, een extra activiteit naast de primaire opdracht mensenlevens te redden. Om te suggereren dat hulpverleners rekening moeten houden met afnemend gezag als verklaring voor toenemende agressie vind ik een uitstekend voorbeeld vanuit het perspectief van toenemend individualisme. Eigenaardigheid daarbij vind ik dat genoegdoening aan de eigen emotionele toestand van de agressor een ogenschijnlijk hogere prioriteit heeft dan de actieve bijdrage van de hulpverlener. Achteraf weten veel mensen dat de hulpverlening minder effectief is geweest door dergelijk gedrag van ‘omstanders’. Ik vind het neigen naar het spreekwoord de pot iets verwijten.

  34. @RC: Ik zit niet in de medische hulpverlening, maar ik ga er van uit dat hulpverleners tegenwoordig een andere opleiding krijgen als het om de emoties van omstanders gaat. Toch heb ik de indruk dat die veranderde opleiding niet goed aanslaat. Misschien is het iets om naar vergelijkbare landen te kijken waar het respect voor hulpverleners hoger is.
    Ik ken de politie en locale ambtenarij en het bedrijfsleven veel beter van binnenuit. Daarin zag/zie ik ook telkens ‘verbeterslagen’ die bedacht worden om het contact met de ‘klant’ te verbeteren. In 9 van de 10 keer wordt er dan iets bedacht zonder de ‘klant’ daarbij te betrekken. Het zou me niets verwonderen als dat ook hier een rol speelt.
    Vaak ligt het in kleine dingen als vakjargon. Een agent die naar een burger het woord ‘kruisingsvlak’ gebruikt vraagt om moeilijkheden. Computermensen die gebruikers lastigvallen met het woord DNS-error zijn niet veel beter. Zo vond ik de bewoordingen die de hulpverleners gebruikten voor medische zaken in de Nova-uitzending ook verre van klantgericht.
    En dat de mensen die zich aggressief gedragen erg dom in de weer zijn ben ik met je eens.

  35. Op NOS-teletext van 03-09-2006 las ik het volgende:
    “In Duiven is een 40-jarige man aangehouden, nadat hij twee medewerkers van een ambulance in zijn woning had opgesloten. De man was kwaad omdat de verplegers zijn vrouw niet naar het ziekenhuis wilden brengen.”

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s