Aug-06: Overbebording-1

Twee weken terug ging het mis, een fietsster werd gelanceerd door een beweegbare paal. In Alkmaar staan een 20-tal beweegbare palen, om ongewenst autoverkeer buiten het voetgangers- en fietsersgebied te houden.

Auto’s van bewoners mogen er wel in, zij hebben een pasje die de paal doet zakken. Na een bepaalde tijd zakken alle palen in de grond en kunnen bevoorradingsvrachtwagens bij hun klanten komen.

Onlangs ging het dus mis. Een vrouw die vlak achter een voertuig fietste kwam in aanraking met een opkomende paal. Erg lullig. Ik zou dat zelf niet graag meemaken. Om dat te voorkomen fiets ik immer aan de kant en nooit over een ingezakte paal.

Nu vind die mevrouw dat het niet goed aangegeven is en roept zij via de krant medelotgenoten op. Haar verhaal is te vinden op de website van de Fietsersbond Alkmaar (zie 22-07-2006). Probleem is echter dat het wel degelijk goed is aangegeven. Op 125 meter staat een bord aan de rechterkant zoals hiernaast. Dat bord staat wederom op 50 meter van de paal en tot slot staat er nog een op 1 meter van de paal, maar dan aan de linkerkant. Dat lijkt mij ruim voldoende.

De paal zelf is zilverkleurig en heeft rode LED-verlichting die knippert bij het omhoogkomen. Naast de paal staat een stoplichtje dat alleen groen geeft als de paal geheel in de weg gezakt is. Anders staat dit licht op rood.

Het is natuurlijk jammer dat dit soort palen nodig zijn en automobilisten niet gewoon wegblijven na het zien van een verbodsbord. Het is nog iets erger dat er naast zo’n inzinkbare paal nog een stuk of 5 vaste palen staan die voorkomen dat er om de inzinkbare paal gereden wordt.

Ik kom dagelijks langs deze paal omdat ie op een pet endje van m’n huis staat. In 6 jaar tijd heb ik 1 auto gezien die een achterbumper kwijtraakte door deze paal. Geen enkele fietser heb ik onderuit zien gaan. Wel 1 voetgangster die struikelde over zo’n vaste paal. Ook geen pretje.

Geplaatst op 2006-08-06, in Alkmaar en getagd als , , . Markeer de permalink als favoriet. 29 reacties.

  1. Nee, nee, Ximaar. Door het plaatsen van borden heft de gemeente haar aansprakelijkheid niet op. Die mevrouw hoeft helemala geen lotgenoten te zoeken. Als zij de gemeente aansprakelijk stelt, dan zal de gemeente haar schadeloos moeten stellen. Dat proces wint zij altijd.

  2. @Vedat: Ik moet het nog zien. De gemeente kan ook niet aansprakelijk gehouden worden als zij tegen een muur fietst. De gemeente is naar mijn indruk aansprakelijk als zij dit bewegende object onvoldoende hebben aangegeven. Ik denk dat het ruim voldoende is aangeven. Nou is zoiets aan de rechter om te bepalen. Zover ik weet heeft die de laatste keren de gemeente in het gelijk gesteld. Maar ik bericht het zodra ik er iets over in de krant lees.

  3. Ik ken die palen ook en fiets er net als jij ruim omheen. Want ze staan er immers al een tijdje…. En inderdaad keurig aangegeven door de gemeente !!!! Het blijft jammer dat dit soort palen nodig zijn om automobilisten te weren uit onze prachtige binnenstad, dat wel.

  4. Vraag me ook af hoeveel kans ze heeft eigenlijk. Buiten dat het errug goed aangegeven is, fietst ze blijkbaar midden op de weg. Denk dat zij daar niet mag fietsen ook?

  5. @CiNNeR: Daar mag wel gefietst worden. De straat betreft een zogenaamde stoeprandloze loop/fietsstraat, waarbij geldt dat de fietsers te gast zijn. Voetgangers mogen er (helaas) ook midden op de weg lopen. Weinig voetgangers misbruiken dit recht omdat er een gigantisch fietsersaanbod is. Mogelijk is het de drukste fietsstraat van Alkmaar. Voor fietsers is het ook handiger dat ze rechtshouden, maar ook dat is daar niet verplicht. Dat geeft rare tafrelen als een bus voor de paal wacht. Fietsers vliegen dan links en rechts langs zo’n bus. Ook niet netjes en het levert menig voetganger een hartverzakking op.

  6. IK heb zelf al 3 X !!!! iemand tegen de palen in de St Annastraat zien rijden – met de fiets… – het maakt dus niet uit !
    Misschien kunnen ze meteen even die dame haar mobiel gedrag bekijken , zou me niets verbazen als ze op het moment supreme een telefoontje pleegde. Je wilt niet weten hoeveel fietsers ik per dag red van een wisse dood, door even vriendelijk te toeteren als ze zich slingerend op de ashelft van een weg in een geanimeerd gesprek bevinden. Een wilde blik is meestal mijn verwijtende ( ondank is ’s werelds ) beloning. Misschien is een intrekking van de rijwielbevoegdheid wel op zijn plaatst, net als een rijbewijs voor deze, steeds gevaarlijker rijdende weggebruikers.

  7. Hier wordt het centrum ook omgeven door van die beweegbare palen en daar heb ik nog nooit een probleem mee gehad of gezien. Lulliger zijn de paaltjes op een aantal andere fiets routes: daar hebben ze gekozen voor paaltjes om te voorkomen dat auto’s over het fietspad links of rechts afslaan. Op zich niets mis mee. Maar waarom staat er aan de ene kant 1 paaltje en aan de andere kant 2? welke opening je ook kiest, je komt aan de overkant gegarandeerd een paaltje tegen dat in jouw rechte lijn staat. Overdag is die slalom niet zo moeilijk maar ’s avonds en ’s nachts wordt dat een ander verhaal: er zit weliswaar een reflector in die paaltjes, maar door vervuiling en doordat een fietslamp wat minder licht geeft dan de koplamp van een auto werkt dat niet echt perfect. Als je bekend bent terplaatse weet je het en is er nog niets aan de hand, kwestie van goed uitkijken, maar mensen die eens een keer in die buurt op verjaarsvisite oid zijn komen nogwel eens hardhandig tot de ontdekking dat rechtdoorrijden daar niet de meeste slimme route is.

  8. heette die mevrouw toevallig Balkenende?

  9. @Brownie: Ik kom monder vaak in de omgeving van de Annastraat. De laatste keer dat ik er was, was het er beredruk met fietsers, brommers en auto’s. Dat komt door de volleduge afsluiting van de Wageweg. Het zou me nix verwonderen dat er op dit moment een groot deel fietst/bromt dat daar voorheen nooit langsging. Dat kan een deel van het probleem verklaren. De bovenstaande paal bij de molen van Piet is goed aangegeven, maar ik vraag me af of dat bij de veel smallere en kleinere Annastraat ook zo goed is aangegeven. Ik zal er eens op letten. Die mobieltjes is een ware ramp. Mensen lopen en fietsen als ongeleide torpedo’s.

  10. Problemen ontstaan natuurlijk pas als het mis is gegaan, maar ik zla het proberen kort te houden. De gemeente is eigenaar van die wegen en dus verantwoordelijk. Als de gemeente bomen plant en de wortels vande bomen drukken de straatstenen omhoog, wat je regelmatig ziet, dan is de gemeente verantwoordelijk voor de schade als iemand over die stenen struikelt.
    Als de gemeente bewegende delen op haar wegen aanbrengt, dan is de gemeente verantwoordelijk voor de schade, die door de obstakels ontstaan.
    Vergelijk het met de bordjes in de schouwburg, waarop staat, dat de directie zich niet aansprakelijk stelt. Die bordjes hangen bij de garderobe. Als er toch ene jas wordt gestolen, dan is de directie wel degelijk aansprakelijk, ondanks de bordjes.

  11. hahaha…..zie het al helemaal voor me hoe een hond zijn behoefte doet tegen die paal en dat die dan verdwijnt. Hoe zal de hond reageren? :-))

  12. @Vedat: In het krantenartikel waar ik hierboven naar verwees staat ook een reaxi van de gemeente. Die laat weinig aan duidelijkheid over. Als auto’s deze paal stukrijden is het de gemeente die de autobestuurder aanklaagd. In geval van een fietser zal die schade er niet zijn.
    Maar zoals ik aangaf, ik zal het in de gaten houden. Doorgaans duurt het 6 maanden eer zoiets door een rechtbank behandeld wordt. Of deze mevrouw naar de rechter stapt is daarbij nog onduidelijk. Een uitspraak van de rechtbank komt geheid in de krant. Die zal ik zeker aan dit logje toevoegen.

  13. @ Xiwel, dat paaltje in de St. Annastraat staat er al jaren, en we komen er regelmatig om te eten in dat restaurantje op het hoekje…. die heeft standaard een EHBO doos klaarstaan, en al lang voordat de Bierkade werd afgesloten.
    ps , in het Keukenhofbos in Lisse kwam ik vorige week een boom tegen op het fietspad….. die stond er ook al een tijdje….

  14. @Brownie: Uit je vorige logje kon ik niet halen of je het over de tijd had van voor de Wagewegafsluiting. Fietsers lukt het overigens nog steeds om over de Bierkade te rijden. :-)
    In de Annastraat staan volgens mij zelfs 2 beweegbare palen. Het is altijd al een soort fietsstraatje, maar nu gaan er ook auto’s langs tussen De Laat en de Friesebrug. Dat lukt ze ook nog, dus ik denk dat die palen nu naar beneden staan wegens de werkzaamhedend aan de Bierkade en Wageweg.
    De functie van de Annastraat is overigens totaal anders dan het Ritsevoort. Door de Annastraat gaan geen bevoorraadingsauto’s. Ik denk dan ook dat er veel minder waarschuwingsnborden staan. Ga dat morgen even bekijken.

  15. Wij hebben ook zo’n fantastische beweegbare paal in de straat. Ik blijf het eng vinden. Vooral wanneer het waarschuwingslicht knippert en de paal naar beneden is, ten teken dat hij niet werkt. Ben altijd bang dat wanneer ik er met de auto overheen rijd hij ineens omhoog komt en wél blijkt te werken. Mijn vriend heeft er met zijn auto wel eens bovenop gezeten door een dergelijk akkefietje. En er een fikse schade aan overgehouden. De gemeente aanvaardde toen overigens geen aansprakelijkheid.

  16. Medelotgenoten?

  17. @Joost: Als ik de krant mag geloven heeft ze er al 1 gevonden.

  18. @Teddy: Er zijn hier 5 types, de neerlegpaal, de weghaalpaal, een 3hoek die inklapt, een oude groene en nieuwe zilverkleurige inzakbare paal. De laatste 3 worden electrisch bediend. Ik heb nog geen idee welke het beste werkt als het om veiligheid gaat. De inzinkbare hebben wel erg veel last van storing.
    Er zou om zo’n paal een soort mini eilandje gemaakt kunnen worden ter hoogte van een stoeprand. Zodat auto’s die er door mogen nog net er overheen kunnen en fietsers er omheen gaan. Fietsers rijden immers ook niet zo vaak tegen een gewone stoeprand. De vraag is echter of dat minder of misschien wel meer ongelukken oplevert.
    Zo’n paal zouden ze ook immer in de grond kunnen laten en dan aan weerszijde voorzien van een detectielus. Als die lus een te groot metalen voertuig waarneemt, dan begint het licht te knipperen en gaat de paal omhoog. Maar ook daarvan denk ik niet dat het er veiliger op wordt.
    Nu gaan er dagelijks ongeveer 8000 fietsers langs deze paal. Een ongeluk schat ik minder dan eens per maand. (Dwz ik heb er in 6 jaar nog maar 1 gezien met een auto, in de krant lees ik er 2 met een tussenperiode van 8 weken.) Dan gaat het 1x per 240.000 keer mis. Waarschijnlijk zijn er andere dingen waar effectiever tijd en materiaal in gestoken kan worden.

  19. @Brownie: Dat ding in de Sint Annastraat is zo’n neerleggeval, daar valt niet overheen te fietsen en die gaat ook niet automatisch omhoog. Als fietsers daar tegenop fietsen is dat wel heel erg onoplettend. Toch denk ik dat het mogelijk is als ze vanaf de brug komen en op wat kruisend verkeer moeten letten. De kans zal overigens wel het grootst zijn als ze drukdoende zijn met GSM op iPodje. Nu zag ik er ook weer 1 die klooiende was met een kopetelefoonsnoertje. Ik had de indruk dat ie geen oog had voor het overige verkeer of zo’n paaltje.
    De paal aan de andere kant van die straat, is er meestal niet. Dat geval is er af te schroeven. Een type dat ik nog vergeten was.

  20. Tss, dan moet je dus pal achter een auto rijden en op het midden van de weg. Vast een blonde vrouw geweest :)

  21. @ Xiwel: hmm, daar heb je een punt. Misschien een onderdeel ‘Omgaan met beweegbare palen’ opnemen in de theoriecursussen en verkeerslessen ;-)

  22. Stoepranden…in de Mare zijn die om bomen geplaatst om diezelfde bomen te beschermen. En rara wat gebeurt er…onlangs heeft een bromfietser zich te pletter gereden omdat ie met volle snelheid op zo’n boom knalde; na eerst de stoeprand te hebben geraakt. Terwijl er in de Mare niet gefietst of gebromd mag worden. Des te groter de verbazing dat er weken daarna nog een mevrouw met de fiets ten val kwam in diezelfde Mare tegen een stoeprand die de boom ernaast beschermde…. Men leert het blijkbaar nooit!!!!

  23. @Liz: 100% zal het nooit worden, maar dat geldt zelfs voor een rechte weg. Een deel van de mensen zal af en toe iets overkomen omdat zij niet immer 100% opletten. De vraag is, is er nog iets aan zo’n paalsituatie te verbeteren of levert dat juist meer ongelukken op. Wat die mevrouw voorstelde in de krant door er een touw boven te hangen lijkt mij ook eerder een verslechtering en anders een ‘strop’ voor de gemeente. :-)

  24. De nieuwere palen geven nog een geluidje ook.
    In het pikke donker is het net een mini ufo die opstijgt…
    En je gaat toch niet vlak achter een auto rijden, maar er toch schuin naast….
    Ik ken alle palen want ik woon al 27 jaar in Alkmaar…

  25. @Cobus: Het lawaai van die hydroliekpompen die op 10 meter staan komen zwaar boven het geluid van die palen uit. Volgens mij trilt de Molen van Piet er nog eens af. :-)

  26. Een touw lijkt me zeker een “strop” voor de gemeente en stoepranden zie ik dus ook niet zitten. Gewoon laten zoals het is en misschien een extra bord erbij: “Kijk uit je doppen!!!!”. Maar ook dat zal wel niet helpen vrees ik.

  27. Oh, en wat te denken van brandslangen? Ik citeer:
    Een brand aan de Beethovensingel in Alkmaar kreeg vannacht nog een pijnlijk staartje. Omstreeks 02.45 uur reed een 23-jarige bromfietser uit Alkmaar met hoge snelheid over een brandslang en kwam daarbij ten val. Hij sloeg hierbij met zijn hoofd tegen het wegdek. De bestuurder droeg geen helm. De man raakte buiten bewustzijn en met ernstig hersenletsel in kritieke toestand opgenomen in het ziekenhuis van Alkmaar.

  28. Erg dom, iedereen weet dat je geen brand door een slang moet transporteren. :-)

  29. Ook in Enschede wordt gewerkt met die inzinkbare palen. Ik heb er geen probleem mee. Als je deelneemt aan het verkeer moet je gewoon uit je doppen kijken. Niets geen verantwoordelijkheid voor de gemeente. Je bent verantwoordelijk voor je eigen doen en laten. Dus niet met het verstand op nul door de straten rijden.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: