Aug-14: Enquê-ê-ê-ê-ê-ête

Ik heb me ooit opgegeven bij Infofilter. Dat werkt prima. Ik krijg geen verkopers meer die me rond het avondeten telefonisch lastig vallen.

Bij dat infofilter heb ik wel enquêtes toegelaten. Om te voorkomen dat ik zeur: "mij vragen ze nooit wat!". En inderdaad ze vragen me bar weinig.

Na anderhalf jaar kreeg ik plotseling de eerste telefonische enquête. Een onervaren inhuur-enquêteuze vroeg of ik er tijd voor had. Dat had ik. Dus zei ik: "kom maar op, waar gaat het over?" Het betrof muzieksmaak. Naar welke radiostations ik luisterde.

Ik heb enorm veel naar radio geluisterd en doe dat nu een stuk minder. Ik ken alle muziek al, en de meeste informatieprogramma’s zijn richting TV verhuisd. Tegenwoordig gaat de radio nog wel eens op Arrow en Radio Bleu, een Frans station die in de avonduren afwisselende muziek draait.

Alle stations die zij noemde kende ik, maar hoeven vrijwel niet meer te rekenen op m’n belangstelling. Ik heb een ruime hekel aan de Sky-achtige herhaalzenders en zenders met vragenspelletjes. Daarmee valt een flinke groep af.

Blijkbaar net de groep die deze enquête aangevraagd hebben. Mijn ‘resultaat’ zal het gemiddelde dan ook flink verschoven hebben. De kans is echter groot dat ze geheel niets met mijn antwooorden konden en die dus maar direct hebben gewist.

Na een vraag of 10 bleek het langdurige deel te komen. Telkens werden 3 muziekfragmenten gedraaid en mocht ik aangeven of die muziek mijn smaak was. Bij elkaar duurde dat een minuut of 20 en elke keer kwam mijn waarderingsgetal 2; waarbij 1 slecht is en 5 uitstekend. Ik hoorde geen verschil tussen de muziekfragmenten, alles was grijsgedraaide bagger uit de jaren 70, 80 en 90. Laat dat nu net de muziek zijn, waarbij ik spontaan wegzap.

Over TV wordt wel eens geklaagd dat er teveel herhaald word, maar dat stelt nix voor vergeleken met de radio. Bepaalde Phil Collins-muziek komt wel vreselijk regelmatig voorbij. Op die manier krijg je de mooiste paten kapotgedraaid. Het kan nog erger. Er bestaat zelfs muziek met interne herhalingen die ze refreinen noemen.

Geplaatst op 2006-08-14, in RTV-matig en getagd als , . Markeer de permalink als favoriet. 19 reacties.

  1. Ja, Infofilter werkt prima.
    Ik denk dat ik de enquêtes er ook uit gedaan heb,want we worden nooit gebeld.
    Aangezien ik alleen in de auto naar de radio luister (meestal Radio 1, soms Radio2)ben iknatuurlijk ook helemaal niet interessant voor die mevrouw.

  2. Zo, jij hebt jezelf opgeofferd. Ik vraag tegenwoordig of ik terug mag bellen. Dat kan natuurlijk niet en als ik dan zin heb, dan vraag ik waarom niet, want ik word toch gebeld, dan kan ik ook terug bellen.

  3. @Vedat: In het verleden vroeg ik altijd of zo’n callporteur zich kon legitimeren, mensen aan de deur doen dat immers ook. Dan kreeg ik de opmerking: “Dat kan toch niet via de telefoon.” Dan zei ik dat mijn bank daar een goede oplossing voor had door terug te bellen. En jawel dat wilden ze ook nooit.
    Tegenwoordig hoeft dat niet meer. Als ik op de eerste vraag nee had gezegd, dan was daarmee het gesprek beëindigd en had ik weer anderhalf jaar moeten wachten op de volgende enquête. Nu had ik de tijd, was toch net aan het uitbuiken. Ik vond het wel vermakelijk, vooral omdat het menig keer misging en zij bij haar baas iets na moest vragen. Ik vond dat wel vermakelijk, een soort telefoontheater waar ik de deur niet voor uit hoefde. :-)

  4. @Nanos: Een fietsradio heb ik niet, maar ik ben wel jaren geterroriseerd door een busradio. In de bedrijfsbus hadden ze meestal 10 of Sky aan en in de zomer radio Tour de France. Erg hard stond dat niet, maar ik kon zo vertellen hoe de computer van Sky geprogrammeerd was: uiterst simpel. Elke dag bij dezelfde hectometerpaal hetzelfde deuntje.

  5. Aan mij had ze net zo veel gehad, ik heb meestal Nashville-fm op de achtergrond op de pc draaien, en die is helemaal niet via de ether te ontvangen, of ik stop een cd in de installatie. Krijg ik in ieder geval mijn eigen smaak muziek.

  6. Daar moet ik me ns in verdiepen, want wij worden helemaal *gek* gebeld. Minstens zes keer op een dag. Met als gevolg dat ik *****-nummers niet meer opneem en als ik ze wel opneem omdat somige vrienden een geheim nummer hebben, is het METEEN weer een of andere oetlul die namens OXXIO, Dexia, Hotelbon, DSB-bank of KPN belt over een dienst die ik niet heb… En NIET WIL!
    …Als je het over de duvel hebt, trap je hem op zijn staart: NU gaat er weer zo’ *****-nummer over, kinderen kunnen hier al zeggen “Verborgen nummer mam?
    Kortom, het is soms best moeilijk om maar vriendelijk te blijven. Enquetes zou ik best beantwoorden, maar dat is m.i. hooguit 1 op de 90 bellers.

  7. Hier hetzelfde verhaal, zelden of nooit een telefonische enquête. Over de radio zou ik weinig te vertellen hebben, luister er nooit naar. Van de kinderen krijg ik wel eens vragen… ken je die of die zanger? Nee dus en mis er meestal ook niks aan.

  8. Ik kreeg hier laatst precies dezelfde enquete, ook met muziekfragmentjes, uit Berlijn. En de dag daarna weer, toen wilden ze de mannelijke bewoner spreken. Een keertje is toch wel genoeg? Duurde al onwijs lang voordat die enquete af was. Maar over belangrijke zaken als de Euro of Europa of terrorisme ofzo, vragen ze mij echt nooit.

  9. De enige radio die ik nog te pruimen vindt is Radio 1, zowel Nederland als België. Studio Brussel deed het altijd zo goed (zucht) en op radio 2 mis ik alles wat goed is nèt.
    En wat muziek betreft, ach, die staat op 240 gig aan harde schijf tegenwoordig. En CD’s em LP’s. En die zetten we dan maar op, bij gebrek aan discjockey’s…

  10. Als Hexpres gebeld wordt door reclame of enquete lui, zegt ze standaard nee en vraagt gelijk of ze haar uit de databank kunnen halen. Dit om het verhaal van Jolie te voorkomen. Hexpress wordt dan ook nooit gebeld.

  11. Heb ik allemaal geen geduld voor hoor. En ik moet zeggen dat ik de radio ook nooit aan heb thuis. Dat is bij mij ook meestal de tv. Ook voor de bewegende beelden enz.

  12. De Bolero bedoel je? Die wordt eindeloos herhaald.

  13. @Mack: Inderdaad. Ik zag dus een lichtpuntje toen het nummer “no more boleros” uitkwam, maar het middel was nog erger dan de kwaal.

  14. Ik word bijna nooit gebeld en als het een keer voorkomt, gaat het over financiële producten en dat gaat niemand wat aan dus daar werk ik niet aan mee. En naar de radio luister ik ook al bijna niet meer sinds ik niet meer in de auto zit. Gister moest ik naar Groningen en heb sinds lange tijd urenlang naar de radio geluisterd en me vreselijk geërgerd aan al dat nutteloze gekwetter over niets. Ook de muziek is niet mijn smaak. Radio 1 luister ik nog wel en voor de rest zijn de CD’s mijn beste vriend!

  15. Hoe herkenbaar. Dat infofilter zal ik gaan proberen. Ken je trouwens dit hilarische tegenscript? Ook leuk om uit te testen.
    Op de een of andere manier zit ik in een verkeerd bestand. Ik wordt vaak gebeld door hypotheekboeren die er (foutief!) vanuit gaan dat ik een koopwoning heb. En verzekeraars, die demagogisch beginnen met “Zoals u ongetwijfeld weet…”, en dan volgt er ontwikkeling die me de stuipen op het lijf moet doen jagen. “Nee hoor, dat weet ik niet, en dat wou ik maar zo houden ook”, is dan mijn antwoord. Nog niet zo lang geleden mocht ik voor het eerst aan een Echte enquête meewerken. Van het Nipo, ook met een onervaren enquêtrice die haar vragen licht hakkeldend stelde. Het ging over bananen! Na een paar vragen bleek, net als bij jou, wie de sponsor was. Dat betrof Chiquita. En ook ik liet een ander geluid horen door helemaal op de Max Havelaar lijn te gaan zitten. Helaas hoorde er geen smaaktest bij. :(
    Goed dat je Phil Collins noemt. Die is echt erger dan erg. Toto, Foreigner, Supertramp, zelfs The Simple Minds. Brrrrr. Op Arrow hoor je die teveel, naar mijn smaak. Dan ben ik meteen weg. Daarom luister ik meer naar Kink FM, tot een kletszieke dj het verpest. En Stubru via internet (sorry voor de spam), al was dat vroeger (heus) beter. Soms klassiek, of ‘eigen’ muziek.
    Een ding nog. Je zegt ‘Ik ken alle muziek al’. Maar er wordt toch nog steeds nieuwe muziek gemaakt? En soms goed ook. Er is veel hype bij, maar ook bands die zullen beklijven. Die muziek wil ik dus op een radiostation ook horen, de laffe Sky-achtigen zullen zich daar nooit aan wagen.

  16. @Epi: Met ‘ik ken alle muziek al’ bedoel ik de muziek die dit soort stations blijven doordraaien. Zeer zelden wordt iets nieuws toegevoegd. Ik gaf ook aan dat het vooral muziek is tussen 1965 en 1995. Alsof daarvoor nooit iets gemaakt is en wat er na komt op een soort wachtlijst staat om toegevoegd te worden.
    Maar ik kan ook slecht nieuwe nummers dag-na-dag horen. Schijnbaar luister ik erg nauwgezet en hoor ik na 2 tonen dat het weer om hetzelfde nummer gaat. Ooit kocht ik LP’s en die draaide ik om dezelfde reden ook maar 1 of 2 keer en verstoffen daarna in de kast.
    Studio Brussel luisterde ik vroeger wel eens via de FM. Toen had ik nog een grote antenne op het dak. Ik was toen nog meer verzot op BFBS, een station voor Britse soldaten in West-Duitsland. Voordeel van die zender was dat ze geen budget hadden en dus maar LP-tracks gingen draaien. Dan vind ik het dus opeens weer interessant worden. Ik vraag me af of er überhaupt nog nummers gedraaid worden die niet op singel zijn uitgebracht.
    Tot anderhalf jaar terug werd ik ook veelvuldig gebeld door hypotheek-oversluiters en beleggers (geen brood). Schijnbaar had ik iets achtergelaten bij een bank waardoor ze de indruk kregen dat ik een potentiele klant was. Er zijn ook enquêtes geweest die mensen per post kregen om aan te geven wat hun interesses waren zodat ze niet meer lastiggevallen werden met oninteressante aanbiedingen. Dat spul werd juist gebruikt om nog meer troep op je af te sturen via telefoon en brievenbus. Ze wisten zo immers waar je wel in geïnteresseerd was.
    Tegenwoordig is de wetgeving wat beter en werkt dat Infofilter (bij mij althans) prima. Het heeft ook geen nut om mij lastig te vallen met zooi over hypotheken. De kans is groot dat ik juist die bedrijven niet zal kiezen als ik een hypotheek wens.
    Ik heb overigens ook een paar jaar terug een enquête gehad over kranten. Dat was echt lachen. Als ik meedeed wachtte mij een presentje aan het eind. In de vragen gaf ik aan vooral een regiokrant te lezen en het landelijke en internationale nieuws daarin vind ik voldoende aan bod komen. Regionieuws zelf vind ik vrij belangrijk en dat is niet in een landelijk dagblad terug te vinden. Tot zover ging alles goed. Vervolgens vragen over wel landelijke kranten mijn voorkeur hadden. Dus noem ik de NRC, Trouw en Volkskrant. En maak ik de opmerking vooral de Telegraaf niet. Die krant onderstreept en inverteert (witte letters op zwarte achtergrond) alles wat ze verzinnen. Het is dan ook de krant waar bijna alle koppen onderstreept of geïnverteerd zijn. Dat had ik niet moeten zeggen, want deze zogenaamde enquête was van de Telegraaf en ik zou na afloop een proefabonnement aangeboden krijgen. Ik kan me dat gesprek nog goed voor de geest halen en kan nog vreselijk om lachen. Ik had die bende sowiso niet in m’n brievenbus willen hebben. Dan krijg ik geen vieze handen en hoef ik niet zo vaak oudpapier weg te brengen.

  17. Ik weet het niet, in marktpeilingen van intermart ??/ blijk ik altijd lijnrecht tegenover het standpunt te staan. Misschien dat ze onbewust weten dat ik juist niet diegene ben waar ze het nederlandse volk mee zouden moeten manipuleren ? Wat dat betreft zijn de polls en vragen via internet dus al helemaal niet doorsnee bevolking…

  18. @Brownie: Er zijn professionele enquêtemethodes die maar met zo’n 1300 geënquêteerden werken. Voorbeeld daarvan is kijkcijferonderzoek. Die mensen worden geselecteerd op locatie, leeftijd, gezinssamenstelling en status. Ze proberen daarmee een zo goedmogelijke mix te krijgen. Voor verkiezingspolls worden ook vaak dergelijke groepen gebruikt. Vaak benaderen ze de werkelijkheid (de echte stemming) tot op een half procent nauwkeurig.
    Maar ook daar kan ik m’n twijfels hebben. Zo heb ik 2 kennissen met zo’n kijkcijferkastje. Beide zijn alleengaand en kunnen niet met dat kastje omgaan. Dwz als ik meekijk horen ze een knopje in te drukken dat er een meekijker is. Ze hebben geen idee hoe dat moet. Vaak staat ie op knipperen, omdat zo’n kastje van slag is. Kortom in mijn optiek een 100% foutmeting. :-)

  19. De truuk van Hexpress zal ik weer eens proberen :-) -ik heb wel eens gevraagd om ‘verwijdering’ maar dan beweerden ze dat ze dat niet konden. Ik vrees dat het komt door die stomme bladen als Ouders Van Nu (en misschien nog wat ‘vaklectuur’) waar we een jaar abonnee van waren.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

