Aug-24: Spatlap

Bij de laatste reacties van het vorige logje dreef opeens een diep verscholen stokpaardje bij me naar boven: ‘Hoe zit dat met de spatlap?’ Personenauto’s dragen vrijwel geen achterspatlappen, wat is de reden daarvan?

Spatlappen achter de voorwielen kom je wel tegen, en ook achterspatlappen bij vrachtwagens. Maar in de meeste gevallen heeft een personenauto geen achterspatlappen en dat vind ik als fietser niet prettig. Als het al enige tijd niet meer regent, dan nog trekken achterwielen water uit het wegdek en bezorgen mij als fietser een nat gezicht.

Om dat te voorkomen fiets ik wat verder van de kant waardoor auto’s gedwongen zijn om me ruim in te halen. Als de auto eenmaal naast me is ga ik naar rechts en probeer ik op die manier een viese kop te vermijden. Toch zou het prettig zijn als de achterspatlap terugkeerde. De wereld wordt er een stuk positiever van.

Zo denken veel automobilisten dat het langdurig regent. Feitelijk is de regen al lange tijd gestopt, maar zijn de wissers nog druk bezig het opspattende water van hun voorganger van het raam te poetsen.

Navraag bij autokennissen en speuren op het Internet kon voor mij niet de vragen oplossen als:
A. Waarom hebben personenauto’s bijna nooit achterspatlappen?
B. Is er regelgeving die spatlappen verbied of afraad, of wordt het juist aangeraden door bijvoorbeeld de Bovag, KNAC, ANWB, 3VO, Nederlandse staat of de EU?
C. Verhogen achterspatlappen de veiligheid of juist niet?
D. Waarom wel bij vrachtauto’s en niet bij personenauto’s?
E. Overige zelf te verzinnen aanverwante vraag.

Geplaatst op 2006-08-24, in Ximatig en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 31 reacties.

  1. Zeer terechte vragen. Automobilisten zonder spatlappen zouden eigenlijk eens 1 natte straat uit moeten fietsen op een fiets zonder voorspatbord :-)

  2. Mijn eerste reaktie was ……naar het raam lopen om te kijken of mijn auto uberhaupt spatborden heeft.
    Ik moet je teleurstellen, mijn auto heeft ze helemaal niet. Voor en achter niet.
    Er staat een lelijke eend naast die heeft inderdaad alleen aan de voorkant spatlappen. Verders geen enkele auto in het parkeerstraatje. Vreemd inderdaad. Waar je, als je fietst, al niet op let.

  3. Stof tot nadenken.
    Ze spatten, en dat weten (wij) automobilisten best, want ze (wij dus) zijn ook regelmatig achterligger.

  4. Achterspatlappen zijn ooit verplicht geweest, maar al die andere vragen kan ik niet beantwoorden. Voorspatlappen doen de automobilisten voor zichzelf, al is het niet meer nodig, want de tectiel is voldoende beschermend. Tja, vrachtauto’s op zich zijn bijna een rijdende regenwolk.

  5. Geen idee, op alle vragen.
    Het voorspatbord is op de meeste fietsen tekort. In een bocht loop je dan een een natte schoen op. De oplossing is natuurlijk zo’n klein spatlapje. Zie je op fietsen ook maar zelden. Waarschijnlijk op de wat tuttiger modellen (sorry als ik nu iemand beledig.)
    Vraag E dus: Waarom zit er niet op alle fietsen (met spatborden) een voorspatlap?

  6. @Epi: Op mijn opoefiets zat zo’n voor spatlap, maar die rolde er steeds onderweg af. Nu heb ik er geen en vind niet dat ik er natte benen van krijg. Op mijn hybride zat nooit een spatlap, maar eigenlijk moet er daar 1 achter. Dat achterspatbord is een stuk korter en het water gaat tot 2 meter omhoog als ik een beetje doorfiets (met regen doe ik dat doorgaans). Er zijn wielrenners en mountainbikers die geen spatborden hebben. Da’s een leuk gezicht. Bij wat regen hebben ze een zwarte streep op hun rug.

  7. @Vedat: Ik had ook de indruk dat vroeguh achterspatlappen vaker voorkwamen (en voorspatlappen vaker achter.). Als het van verplicht naar niet verplicht is gegaan, dan vraag ik me af waarom.

  8. Ik weet wel waarom auto’s geen spatlappen hebben: dat staat toch helemaal niet sportief? Het oog wil ook wat ;-) (Ik ben zelf ook fietser dus word ook niet blij van al dat spatlaploze gespetter).

  9. Ik stel voor om te verordenen dat het niet langer mag regenen op wegen en fietspaden.

  10. @JH: Dit valt toch ook onder versiering van het koetswerk, dus weet jij er niet meer over op te duikelen?

  11. @Teddy: Bij mij gaan auto. En sportief niet in 1 zin. Het enige sportieve is het indrukken van een gaspedaal. Dus zie ik het meer als een gemotoriseerde rolstoel voor mensen die niet kunnen fietsen. Overigens vind ik een handaangedreven rolstoel wel sportief.
    Maar ik denk dat je zeker voor een deel gelijk hebt. Het enige dat ik er op het internet over vond was of het wel of geen gezicht is. Kortom cosmetica ala aangeplakte oogwimpers. Ik kan me alleen niet voorstellen dat wetgevers zich door zoiets triviaals laten leiden. Die moeten toch meer nadenken over de veiligheid voor de weggebruikers.

  12. Ja… nou…. ik zou persoonlijk kiezen voor de wet- en regelgeving, maar tot die tijd zouden we een ‘designer spray-stop’ kunnen bedenken. Want het moet natuurlijk wel engels en snel klinken én duur zijn. En dan verkopen we gewoon de standaard spatlappen. In designer kleuren. Gat in de markt X… zin in een gokje?

  13. Helaas zijn spatlappen niet verplicht, en eigenlijk is de benaming ook verkeerd, het zouden Anti-Spat Lappen moeten zijn… Ook betwijfel ik of de ASL wel het doel wat jij beoogd haalt. Ik verkneukel mij altijd op de plassen in de weg ( het liefst bij een bushalte ) en moet dan altijd even aan ” de vieze man ” met de onsterfelijke – passen schueren – schetch van Koot en Bie.
    De boeggolven die juist door de grotere neerslag op de weg onstaan, worden derhalve ook niet geremd door de spatlap.
    Voor vrachtwagen achterwielen ( en Trailers ) zijn er speciale lappen, die in combinatie met korte kunstof haren zorgen dat er geen ” spray ” meer is , echter , sinds de inhaalverboden op snelwegen voor zwaarverkeer is ingesteld, neemt de spoorvorming aanzienlijk toe, en blijft daar juist meer water staan, ergo , boeggolven, daar helpt geen spatlap meer tegen.
    Voor helpen spatlappen maar ten dele , dit door het draaien van het stuur, dan wijzen de wielen juist naar buiten.
    Zo, en dat allemaal na een weekje regen in drenthe…

  14. Zelf heb ik ook geen clue maar schaar me tevens achter brownie. het spatten waar de fietser last van heeft is de zijwaartse spetter, daar helpt geen spat-lap tegen.
    @Brownie: dat gekneukel kan nog wel eens voor een deuk in je portier zorgen denk ik zomaar ..

  15. @Brownie en CiNNeR: Ik denk ook niet dat spatlappen primair bedacht zijn om fietsers niet nat te spetteren. Als het al zo is dan doen die gevallen van een vrachtwagen het beter. Bij hoge snelheid op een autoweg wordt het natuurlijk een heel ander verhaal.
    Ik heb het ook niet over die incidentele keer dat er boeggolven ontstaan. Mijn probleem is meer de bui die al een uurtje achter de rug is in combinatie met een rustige landweg die slecht drooggereden wordt. Dus als dan een personenauto passeert vang je als fietser nog een vies nabuitje op.

  16. De diameter van het wiel, het profiel van de band en de hoogte van de onderkant van de spatlap/spatbord zijn bepalend voor het het opspattende water achter een wiel.
    Allereest dit; ik heb er nooit last van. Mijn lief en ik hebben beiden spatlappen op de fiets. Maar nu de antwoorden:
    A. Omdat dat niet nodig is. (gewoon thuisblijven als het regent of zelf in de auto gaan zitten)
    B. Ja er is regelgeving. (wetgevingen van de Lid-Staten inzake opspatafschermingssystemen bij bepaalde categorieën motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan [PbEG 23 april 1991, L 10])
    C. Het verhoogt de veiligheid. (je bril gaat niet dicht zitten)
    D. Zie mijn essay. (diameter)
    E. Wie van jullie gaat er bij regen op een smerige weg vlak achter een vrachtauto rijden?

  17. @ Cinner, ik kneukel alleen maar hoor ( a dirty mind is a joy forever )
    @ Frans(eslag ) een vrachtwagen/aanhager/ autobus zwaarder dan 3500 kg hoeft geeneens profiel te hebben – wettelijk – alleen touringcars uitgerust voor 100 km/u wel… dat betekend dus dat de waterverplaatsing altijd zijwaarts is… en bij ZOAB natuurlijk gedeeltelijk naar beneden.

  18. @F’slag: Ik fiets doorgaans niet als het regent, het regent immers erg weinig 93% van de tijd is het droog. Als het regent fiets ik liever niet, maar dan ga ik ook niet in een auto zitten. Thuis zit beter.
    Bij een kleinere diameter hoort een hogere omwentellingssnelheid en dus een groter droogzwierdereffect. Ik neem aan dat vrachtwagenbanden vooral meer opspattend water veroorzaken omdat de banden breder zijn en meer profiel hebben.
    En het natspat-effect komt door het inhalen waarbij zo’n domme asomobilist niet netjes als in Duitsland 1 meter afstand houdt bij het inhalen. Hier zijn schurken die 10cm voldoende vinden. In Frankrijk halen auto’s fietsers ook een stuk ruimer in, en in Engeland is het nog beroerder dan in Nederland.

  19. Ik denk dat het met de CW-waarde van de auto te maken heeft.
    Hoe kunnen auto. En sportief bij jou niet in een zin gaan? Ik hoef je toch niet uit te leggen dat formule-1 of ralley-coureurs dagelijks moeten fietsen, hardlopen en krachttraining moeten doen om die auto’s uberhaupt over het circuit te sturen?
    Met alle respect, ik bewonder jouw fietskunsten en je zicht op bepaalde zaken maar ik denk dat een formule-1 coureur zo met jou mee de Mont-Ventoux op fietst, maar dat andersom jij na 100 meter rijden in een auto al 200 meter achter ligt.

  20. @Mack: Ik fiets de Ventoux niet op, dat lijkt me energieverspilling en sluit niet zo aan bij m’n algehele luiheid. Dat een bolidebestuurder het van me in een auto wint geloof ik ook direct. Als hij bij de finish is, dan bestudeer ik nog de eerste bladzij van de bruksanvisnung. :-)
    Onder sport versta ik inspanningen waar geen hulpbronnen aan te pas komen als verbrandingsmotor of bijvoorbeeld een paard. Dergelijke dingen noem ik wedrennen of spel. Ik vind een fietser achter een derny al onsportief.

  21. @Xiwel; Gaan we technische doen? OK. Alleen de omwentelingssnelheid van de as is bij kleine wielen bij gelijkblijvende rijsnelheid groter dan bij grote wielen. De snelheid van de omtrek van een grote of kleine band is bij gelijke rijsnelheid gelijk. De diameter van een band bepaald vaak wel de hoogte waarop het water het wiel verlaat. (met excusses aan de niet technici onder ons)

  22. Ik denk dat spatlappen uit de mode geraakt zijn.
    Waar ik me wel eens aan stoor is dat uitlaten van bussen niet even met een pijpje naar boven gaan.

  23. Ik heb geen auto dus ik zou het niet weten. Bij mijn fiets is ie trouwens vorige week afgebroken, ik ben naarstig op zoek naar een nieuwe, maar ik kan ze hier dus niet vinden. Zou dat iets typisch Nederlands zijn?

  24. @ Hette. probeer het nl zaakje op de mient

  25. auto’s hebben ook geen losse chromen bumpers meer viel mij onlangs op.

  26. Ja eh, nou eh, spatlappen? Nog nooit over nagedacht eigenlijk?
    Misschien een briefje naar Willem Wever, als die nog wel bestaat? ;-)

  27. Bedankt voor de tip maarreh volgens mij een beetje verweg vanuit Leipzig.

  28. Spatlappen zijn toch schaamlippen van hele oude vrouwen?

  29. @HIADM: Dat zal je aan een experti als bijvoorbeeld Mack moeten vragen. :-)

  30. @Hette: Zelf kwam ik onderweg in (west-)Duitsland een loedergrote bouwmarkt tegen die een flink aanbod van fietsenspullen had. Ik kan me voorstellen dat die wel zoiets hebben.

  31. @F’slag: Dat klopt. De ontsnappingshoek is bij een klein wiel scherper, dus ik kan me voorstellen dat dat nog effect heeft. Ik denk dat het in hoofdzaak te maken heeft met profiel. Tegenwoordig lossen autobanden steeds meer opzij hun water en dan heeft een spatlap niet zoveel zin als die niet een stuk buiten de auto steekt. Dat geeft natuur WindCoëfficientproblemen waar Mack het over had.
    Het beste is gewoon een band die geen water meeneemt en tijdens het draaien wegwerpt. Dus banden met een slechte cohesie qua aqua lijkt me de echte oplossing. Of autorijden bij nat weer verbieden. :-)

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: