Sep-05: Spook-log

Toch nog een logje over de web-log-verhuizing. Vandaag bedacht ik om eens te kijken hoeveel ‘spooklogs’ er binnen het domein van web-log zijn. Dat zijn web-logs die aangemaakt zijn, maar nooit of bijna niet gebruikt. Web-log.nl heeft angekondigd die logs (die bijvoorbeeld 6 maanden niet gebruikt zijn) weg te halen.

Dat weghalen is tot op heden niet gebeurd gezien mijn gevonden lijstje. Ik heb een berg doorsnee web-log-namen verzonnen, waarvan er 33 bestonden. Vervolgens heb ik gekeken wanneer daarop het laatste logje is geplaatst. Er zat zelfs een log tussen waar al 2 jaar geen logje meer geplaatst is.

Dergelijke zooi hadden ze voor de verhuizing al af kunnen sluiten, dat had ze heel wat verhuismoeite gescheeld. Naar mijn vinding kon 2/3de weg voor de verhuizing. Daarbij zitten ook een hele berg logjes die vrijwel nooit gebruikt zijn en waarvan de gebruiker (m/v/j/m) niet meer weet dat ie ‘m aangemaakt heeft.

Praktisch kwam ik maar op 3 actieve web-logs en 2 twijfelgevallen. Dus 4 van de 33 zijn actief. Dat is niet veel. Web-log.nl schermde met 260.000 web-logs, waarvan er naar mijn visie maar 32.000 actief zijn.

Het jammere is dat veel mensen op bovenstaande web-log-namen zitten te wachten. Zo is ooit Marloes uitgeweken naar loesjes, omdat de naam marloes al in gebruik was. Op die marloes is echter nooit een zinnig log gezet en die naam had dus best vrij mogen komen voor iemand die er meer mee doet.

Ik ben wel benieuwd wanneer ze die oude en ongebruikte logs gaan weghalen. Nadien kan men moeilijk schermen met de grote hoeveelheid web-logs omdat het er dan een stuk minder zijn.

Hieronder de lijst van 33:


bakker  actief
vonk    actief
zwaar   actief
natuur  24-08-2006 (gestopt/verhuisd)
baarn   30-07-2006 (gestopt of vakantie?)
woord   30-06-2006 (waarschijnlijk gestopt)
devries 31-05-2006 (gestopt na verhuizing)
venlo   24-05-2006 (gestopt na verhuizing)
anja    29-04-2006 (gestopt na verhuizing)
pascal  30-03-2006 (gestopt voor verhuizing)
auto      24-01-2006 (gestopt)
medemblik 03-01-2006 (gestopt na 1 logje)
actief    01-12-2005 (gestopt na 1 logje)
smart     07-11-2005 (gestopt)
nieuws    12-10-2005 (gestopt)
kreeft    11-10-2005 (gestopt na paar logjes)
johan    21-08-2005 (gestopt)
maria    10-05-2005 (gestopt)
gert     27-03-2005 (gestopt)
foto     01-05-2004 (gestopt)
blauw      (leeg log)
hendriks   (leeg log)
doetinchem (leeg log)
eelde      (leeg log)
bloemen    (leeg log)
huis       (leeg log)
eten       (leeg log)
volleybal  (leeg log)
darten     (leeg log)
leef       (leeg log)
fiets      (leeg log)
veilig     (leeg log)
weegschaal (leeg log)


Lege web-logs of web-logs die na enkele logjes gestopt zijn: 16 van de 33 (= 48%)
Actieve web-logs 4 van de 33 (= 12%)
Logs die onnodig verhuisd zijn omdat er ruim 6 maanden niets mee gebeurde: 18 tot 24 van de 33 (= 55% tot 73%)

(Om de een objectief resultaat te krijgen heb ik geen namen gekozen die ik al eens bezocht heb.)

Geplaatst op 2006-09-05, in Webmatig en getagd als , , . Markeer de permalink als favoriet. 43 reacties.

  1. Ja dat is echt zonde. Niet alleen vanwege onechte cijfers die we te zien krijgen maar inderdaad vanwege leuke namen die dan al bezet zijn. Marc heeft pas ook een weblog geopend maar moest eerst nog snel een andere naam kiezen. De weblog bestond al maar er was helaas niks meer op te doen. Gelukkig is ie nu ook tevreden ;)

  2. Solliciteer eens bij Maurice de Hond.

  3. Najaaaaa….belachelijk. Ik hoop dat ze dit log van jou zien en lezen, misschien dat ze er dan alsnog wat aan gaan doen. Eeuwig zonde van al die ruimte.

  4. @Mack: Ik ben nog aan het uitzoeken of ik ‘m niet te populair vind. :-)

  5. @M.L. Inda: Marc is dan ook een teveel gegeven voornaam. Alsof ze 30 jaar terug niets anders konden bedenken. :-)

  6. @L.N.: Web-log heeft dat een enkele keer geschreven, maar ik ben benieuwd of ze het ook echt gaan doen. Dat mailtje wat laatst verstuurd werd over: “Uw log is de laatste tijd niet bijgewerkt etc..” was volgens mij een soort voorbode.
    Laatst schoot me te binnen om het eens op deze manier te bekijken, maar ik dacht daar al te laat mee te zijn. Dus niet.

  7. @Henk: Die kan je toch zelf opheffen? (Ook al zo’n verhuizingslachtoffer. :-) )
    Maar hij is nog geen 6 maanden onbijgewerkt.

  8. Ach, ik denk dat ze eerst een hoop werk hebben gehad aan het weer op orde krijgen van de toplijst: de eerste maanden na de verhuizing stonden daar meer niet actieve of weinig actieve logs in (maanden, tot soms zelfs jaren geen log geplaatst) dan actieve waar de laatste week nog iets geplaatst was. Nu zijn het inderdaad in ieder geval weer logs waar vandaag een log verschenen is

  9. Ja, dat viel me ook al op… Eigenlijk zou het systeem van de DDS (dat kent de lezer toch wel hè ;-}) hier ingevoerd moeten worden: na x maanden ongebruikt-zijn, is het technisch mogelijk om een webadres gewoon over te nemen.
    Als dat in 1994 kon, moet dat vandaag ook nog te realiseren zijn ;-)

  10. Zelf denk ik dat ze voor de verkoop aan Ilse ‘mooi weer’ gespeeld hebben door het aantal logs lekker hoog te houden. Nu het in bezit is van Ilse kan er dus opgeschoond worden, maar dat valt dan ook weer zo tegen. Dus nog maar even uitstellen.

  11. Je hebt dus zelf een naam verzonnen en gekeken of daar een weblog van bestond bij Web-Log?

  12. @Vedat: Die berg namen hierboven en nog een stel die dus niet bleken te bestaan. Da’s het nadeel van zelfverzinnen. :-) Ik had het ook netjes verdeeld in voornamen, achternamen, plaatsnamen en andere algemene namen. Daarbij mochten het geen namen zijn waarvan ik iets wist. Want ik ken ook een berg namen van logs die gestopt zijn, maar da’s natuurlijk voorkennis en ik wilde het een beetje objectief houden. Dus al met al denk ik dat het redelijk representatief is. Ik kan nog 500 namen verzinnen, maar verwacht niet dat de verhoudingen erg zullen veranderen.

  13. Xiwel, wat slim, daar had ik helemaal niet aan gedacht: mooiweerspelen voor Ilse. Dat zou goed kunnen. Nou, opschonen kan automatisch… Laten ze toch maar ns beginnen.

  14. kim (web-log)

    Aardige analyse en misschien ook aardig om wat aannames te ontkrachten en bevestigen:
    – Voor de verhuizing hebben we alle web-logs die in de maanden ervoor lange tijd inactief waren gemaild met de mededeling dat hun weblog te lang inactief is en verwijderd wordt en hier al zoveel mogelijk actie op ondernomen.
    – Veel web-loggers willen hun (vaak gewilde) domeinnaam niet zomaar kwijt. Zij waren er vroeg bij met registreren, maar willen er pas op een later moment iets mee doen. Zij staan een afgesproken tijd op offline.
    – We zijn inderdaad bezig met een ‘officiele’ regeling omtrent domeinnamen om inactieve weblogs zoveel mogelijk te vermijden of stimuleren weer te gaan bloggen.
    – We communiceren deze cijfers pas sinds we bij ilse media horen, dus ‘mooi weer spelen voor ilse’ is niet echt aan de orde ;)
    Als je het goed vindt (en volgens mij vind je dat), dan ploeg ik je analyse ook nog even door.
    Groet, kim
    web-log.nl

  15. Raar is het niet… ik had ook 4 logs ( ze staan er niet tussen ) maar 3 kan ik niet meer bijhuden, ivm betaald abbonement…. Ik zou ze ook graag willen weghalen, maar gaat gewoon niet.

  16. @Brownie: Ik heb er 2 die ik allebei gebruik. Om van de ene in de ander te komen moet ik volledig uitloggen via hun uitlog optie. Daarna is pas inloggen op het andere log mogelijk. Op die manier kan je naar mijn mening wel 40 logs onderhouden, maar dat heb ik nooit geprobeerd. :-)
    Het is ook zo dat je meerdere logs ook een beetje opdezelfde manier moet ‘accepteren’. Dat ging via de mailtjes die ze verstuurden. Ik denk dat veel mensen niet begrepen waarom dat accepteren niet wou lukken omdat zij onder een andere naam ingelogd waren.

  17. @Kim: Naar mijn indruk hebben ze dus nog geen actie ondernomen op inactieve web-logs.
    Er zijn overigens ook nog logs die geregisteerd zijn maar in-actief. Die zijn ook niet on-line. Je krijgt daarvan een melding dat het log in-actief is. Die logs zitten niet in het bovenstaande lijstje simpelweg omdat ik ze niet tegenkwam. Deze 33 web-logs staan dus allen on-line.
    Dat idee met het er later nog iets mee willen doen lijkt me ook op mijn lijst niet van toepassing. Het is meer proberen en vervolgens niet meer terugkomen. Er staan dan ook beginregels in die zoiets aangeven. Iemand die een lognaam wil houden/reserveren pakt dat anders aan. Zet er bijvoorbeeld een doorverwijzing op naar een ander log dat gebruikt word of geeft aan dat het log binnen een bepaalde tijd actief wordt. Zoiets heb ik bij die 33 niet gelezen.
    Dat stimuleren is inmiddels gebeurd, zo kreeg ik ook een mailtje voor mijn xiwel-domein. Een automatisch aangemaakt ding dat een week verstuurd werd nadat ik er net weer 2 lange logs opgezet had. :-)

  18. @Kim: Naar mijn indruk hebben ze dus nog geen actie ondernomen op inactieve web-logs.
    Er zijn overigens ook nog logs die geregisteerd zijn maar in-actief. Die zijn ook niet on-line. Je krijgt daarvan een melding dat het log in-actief is. Die logs zitten niet in het bovenstaande lijstje simpelweg omdat ik ze niet tegenkwam. Deze 33 web-logs staan dus allen on-line.
    Dat idee met het er later nog iets mee willen doen lijkt me ook op mijn lijst niet van toepassing. Het is meer proberen en vervolgens niet meer terugkomen. Er staan dan ook beginregels in die zoiets aangeven. Iemand die een lognaam wil houden/reserveren pakt dat anders aan. Zet er bijvoorbeeld een doorverwijzing op naar een ander log dat gebruikt word of geeft aan dat het log binnen een bepaalde tijd actief wordt. Zoiets heb ik bij die 33 niet gelezen.
    Dat stimuleren is inmiddels gebeurd, zo kreeg ik ook een mailtje voor mijn xiwel-domein. Een automatisch aangemaakt ding dat een week verstuurd werd nadat ik er net weer 2 lange logs opgezet had. :-)

  19. Om te voorkomen dat ze denken dat je inactief bent reacties maar in tweevoud aan het plaatsen Xi?

  20. @F54: Niet echt, en ook niet om Kim meer leeswerk op te dringen. :-) ‘Hij’ wilde niet plaatsen dus nog maar eens geklikt. Mogelijk haal ik ‘m zo weg. Maar wat moet ik dan weer met jouw en deze reaxi?

  21. Gewoon ook in het vuilnisvat deponeren, dat dat zou gebeuren had ik toch al verwacht.

  22. Interessante analyse. Ik heb bewust niet voor mijn eigen voornaam gekozen maar ik heb al een tijdje weblogs gezien met mijn voornaam als domeinnaam. Mijn naam zater er dus sowieso niet meer tussen. Verder is ergens nog een hett.log en nog een lette. Lijkt allemaal op elkaar.

  23. @Frans54: Ik laat het mooi zo. Daardoor staan er nu 24 reaxie en anders 5 minder. Het past dus prima bij het onderwerp. :-)

  24. ik heb ook nog een spooklog met de naam van mijndierbare opoe. dat moet ik maar eens opheffen. Mijn opoe heette hermijntje, zoek maar eens op.

  25. @Fialas: Al weggehaald? Ik krijg “web-log not found”.

  26. Om van polderzilver maar te zwijgen… heeft na de verhuizing ook nooit meer een log geplaatst! Kunnen ze ook net zo goed van het www mieteren… :-?

  27. en wat dacht je van : http://www.mijnbroerheeftgelijk.web-log.nl/
    ook zo’n inactief log…weg ermee

  28. @PoZi: Zo kom je er te gemakkelijk van af, hup een beetje doorloggen. :-)

  29. Ha, leuk onderzoekje. Voordat ik begon met webloggen had ik er ook al eens een aangemaakt, maar wegens tijdgebrek moest ik een paar dagen wachten voor er een eerste stukje kwam. toen was ik zowel de naam als het wachtwoord vergeten. Geen idee of die ook nog ergens rondspookt. Maar zo zijn er vast meer.

  30. Potverdrie zeg! en ik steeds maar denken dat die naam al echt bezet was. Nu hoef ik hem niet meer. Ik moet er niet aan denken om al mijn logs over te moeten zetten. Dat zou een verhuizing binnen de verhuizing worden..:o)

  31. @Marloes: Ik denk dat veel mensen dat hebben. Als je eenmaal een domein hebt die mensen vinden, dan is omzetten irritant. Web-log, maar ook andere aanbieders bieden geen functie om logs met reaxi’s te importeren of te verhuizen. Als ik direct op de server kan schrijven via FTP, dan is dit een fluitje van 0.45 eurocent.

  32. Mea Culpa. Ik heb ook nog een web-log omdat ik destijds twijfelde of ik weblog of blogger zou gaan gebruiken. Ik zal meteen eens actie ondernemen. Zo dat is er weer eentje minder. Hoewel, denk niet dat er iemand staat te springen om haagseteddy.web-log.

  33. @Teddy: Je begrijpt dat ik zulke namen (als utregseteddie niet bij het lijstje heb gezet. :-)

  34. Dat heb je echt heel goed uitgezocht.
    Het komt omdat het gratis is, dan doet men wel eens wat als men zich verveelt.
    Zo heb ik http://www.renesmurf.web-log eens aangemaakt.

  35. @Rene S: Dat aanmaken is niet het probleem. Maar ik denk dat logs die een half jaar niet zijn aangevuld, best weggehaald mogen worden. Daardoor komt zo’n naam weer beschikbaar voor iemand die er wel iets mee doet. Bij punt.nl gooien ze naar eigen zeggen wel logs weg, maar dat heb ik ook nog niet gemerkt. Kim citeerde hierboven een stukje van web-log die het ook aangekondigd heeft, maar ook nog niet heeft gedaan.

  36. @ Xiwel: haha, nee daar begrijp ik nou werkelijk niets van ;-)

  37. Wat mij eigenlijk het meest verbaast is dat jij aan zulke zaken je tijd verspeelt! Maar dat zal wel te maken hebben met andere beleving.

  38. @Search: Ik heb nu eenmaal een moeilijk te onderdrukken statistiektic. Daarbij komt dat ik er redelijk handig in ben en me dit minder tijd vergt dan bijvoorbeeld een mooi verhaal te schrijven.
    Het idee speelde al later in m’n hoofd en het uitdenken en uitvoeren zal nog geen uurtje in beslag genomen hebben. Het kiezen van de juiste woorden voor dit log zal die tijd waarschijnlijk overtroffen hebben, maar ook daar kan ik stellen dat het ‘hobby’ is. En met het woord ‘hobby’ is opeens de factor tijd onbelangrijk geworden.
    Ik heb een paar andere hobbies die aanzienlijk meer tijd vreten. Zoals fietsen, m’n website met afkortingen bijhouden en zaken uitzoeken die het fietsen van anderen aantrekkelijker maken.
    Aan de andere kant heb ik geen woonwerkgedoe waar veel anderen een berg tijd in stoppen. Ik rook ook niet, wat met zeer veel tijd scheelt aan het werken om de rookwaar bij elkaar te verdienen. Ik ben ook geen lezer of TV-kijker. Dat zijn hobbies waar anderen hun tijd mee kwijtraken. Zo heeft iedereen wel een bepaalde tic. :-)

  39. het was hermijntje sophie, schiet mij te binnen. misschien heeft ijverige zoon het op afstand geregeld, die jongens bemoeien zich overal mee.

  40. Tjonge, een boeiend onderzoek. En ook ik heb zo’n spooklog: ‘Ikheb ookeenweblog‘. Was bedoelt om een beetje te oefenen. De Koppi op dat log is mijn alter ego die soms ook op wielerfora actief is.
    Kim, haal ‘m maar weg.

  41. Hahaha, echt iets voor jou Xi, om zo’n onderzoek te starten. Ze zouden je in dienst moeten nemen. Ik heb alle inactieve privélogs van mijzelf verwijderd, lijkt me logisch om je eigen rommel op te ruimen.
    De weblog van mijn kluppie blijft nog even staan, hoewel zonder nieuwe updates, tot de nieuwe website helemaal klaar is.
    Ik zou het dus ook niet fijn vinden wanneer er zonder waarschuwing verwijderd zou gaan worden. Niet alle inactieve logs zijn ook meteen spooklogs natuurlijk.

  42. wow! jij hebt er echt tijd en moeite ingestoken! cool hoor.,..

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

