1340-Bitche

Pirmasens vond ik een middelmatige stad. Een Klein centrum met grote parkeergarage en een aardige fontijn. Maar daar hield het wel zo’n beetje mee op. Ook met het weer. Na een halfuur rondkijken begon het te plenzen en dat is die avond niet meer opgehouden. Mijn voorgevoel van onderweg kwam gelukkig nu pas uit.

Veel restaurants waren er niet, althans niet open. Ik belandde voor de 2de keer bij een Griek en wat dat betreft leek het ook erg op m’n ervaringen in Hagen.

De volgende ochtend zat er een gast of 10 in de moderne eetzaal. Wel raar, want gisteravond had ik de indruk de enige in dit grote gebouw te zijn. Gelukkig was het weer droog. Nog wel erg zwaar bewolkt. Een van m’n mogelijke doelen was Zweibrücken. Mijn zwager heeft daar voorouders gehad, een reden om daar eens te kijken. Toen ik buiten kwam veranderde dat idee. Ten west-noord-westen (dus boven Tweebruggen) zag de lucht pikzwart. Daar heen gaan zou niet handig zijn, dat was vragen om een nat pak.

Dan zag het zuid-westen er een stuk gunstiger uit. Nu had ik daar ook een bestemming bedacht met de naam Bitche. Een idee dat ik in de vorige vakantie had opgedaan. Volgens een stel uit Ipswich zou daar een mooie kasteel zijn. Het was niet zo ver en dat leek me wel te doen. Als het weer om zou slaan, dan kon ik daar vast wel overnachten.

Pirmasens op deze manier verlaten was niet eenvoudig. Een stel lastige heuvels en een weg die over de toppen ging. Wel een mooi uitzicht. Toch moest ik ook goed op de weg letten, die was redelijk druk en erg slecht. Het was duidelijk waar ik Frankrijk binnenfietste. De weg werd 2 meter breder, was prachtig geasfalteerd en helemaal leeg. Niet te geloven wat een verschil. Op Google-Earth is dat zelfs goed waarneembaar. Kortom lekker fietsen langs een rivier door miezerige dorpjes.

Onderweg nog een keer geschuild met een kleintje koffie. Typisch Frans, maar tegen Duitse prijzen en in een Duits accent aangeboden. Iedereen sprak er een soort Duits. Na een half uurtje werd het droog en trok ik verder.

Vlak voor Bitche begreep ik wat die Engelsen bedoelden. Het leek er op dat ik op een enorm grote afgetopte piramde afreed. Wat een klomp steen. Duidelijk dat dit een citadel of een fort was die hoog boven de omgeving uitstak. Onderaan lag een klein stadje waar ik eerst nog in een hofje een grappige Eend zag. Dat ding pufte elke 10 seconden een klein rookwolkje uit de motorklep. Leuk voor mijn kennis die alles over Citroëns verzameld. Later zag ik op de foto dat 1 van de bomen door de achterbak van het voertuig groeide. Waarschijnlijk is het laadbakje om de boom geschoven.

Daarna heb ik de bult beklommen en gerond. Dit fort deed me erg denken aan Belfort, een stad met een mooi fort in de buurt van Basel. Alleen dit lel was nog een maatje massaler. Later vond ik op streetview een mooie panorama van deze kolos.

Reden genoeg om een apart logje te maken over m’n citadeltic.

Begin met Kaart | Vervolg

Geplaatst op 2006-10-05, in Zwerfmatig-6 en getagd als , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 7 reacties.

  1. Bitche, wat een naam. Doet me gelijk ergens anders aan denken.

  2. Heel apart fort, wat oogt het massief. Kon je er ook in? Of is het alleen een soort massief fundament? En erg grappig, dat eendje :-)

  3. @Hette: Ik spreek die naam zo uit als dat Engelse stel deed, Bitchie. :) Ik had er dus een jaar terug al erg om gelachen.

  4. @Jolie: Er was ook een rondleiding in/om/over, grote delen werden gerenoveerd. Dat is van deze kant niet te zien. Zelf vond ik het te link. Ik heb hoogtevrees en over een stel steigers lopen zag ik niet zo zitten. Ik heb de buitenwal (dat weggetje op de foto) gerond. Dat gaf ook een mooie indruk.

  5. Wauw, mooi ding zeg! Leuk dat je op de ene vakantie een tip krijgt die je in een volgende gaat checken.

  6. @Epi: Ik sta voor alle tips open en als het zo uitkomt ga ik er op af. Als ik door gefietst was naar Zweibrücken, dan had ik deze plaats voor een andere vakantie laten liggen.
    Een paar logjes eerder gaf ik aan op advies van Helmut Kohl Speyer te bezoeken. Dat heb ik pas na ruim 10 jaar gedaan.
    Ik heb besloten om vooral in West-Europa te fietsen, daar zijn gigantisch veel leuke dingen te zien. Vraag dat maar aan de Amerikanen en japanners die hier graag komen. In Noord-America zijn ook hele mooie dingen te vinden, nadeel is dat die 10x zover van elkaar af liggen.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

