1403 Aken

Zonder moeite ging dus mijn fiets aanboord, net als nog 2 mensen die een fiets mee hadden. Zij waren opweg naar Koblenz, de eindbestemming van deze sneltrein. Er was verder ruimte zat, dus lieten we alle 3 de bagage achterop. Zij bleven zelf ook in het fietsdeel, maar ik heb liever een gewone bank in plaats van de derde klas klapstoeltjes.

Langs de Saar had ik een mooi uitzicht, maar het was jammer dat de lucht grauw bleef en er af en toe moeilijk door de ramen te kijken was omdat de regen er op kletterde. In Völklingen kwam mijn oude beroep weer naar boven, toen ik een setje gevulde torpedowagens voorbij zag rijden. Die dingen vind je in Nederland alleen op het hoogovensterrein van Corus. Ze transporteren ruwijzer uit de hoogoven naar de staalfabriek. De temperatuur van het goedje is een graad of 1200 en dat is goed te zien aan het gloeiende vulgat bovenop. In Velsen-Noord zijn die wagentjes 350 ton, deze in Völklingen waren maar de helft. Toch vind ik het leuk om zoiets op een maar een meter of 50 te zien. Bekijk anders ook eens m’n webpagina over staalmaken.

Op de Saar was redelijk veel scheepvaart en ook dat vind ik een mooi om in bewegend breedbeeld naar te kijken. Verder natuurlijk veel druivenhellingen.

Bij Trier stapten nog eens 10 fietsers met lichte bepakking in. Dat moest natuurlijk kunnen. Eventjes later keek ik of het gelukt was en zag ik mijn fiets niet meer terug. Zij hadden ook zoveel mogelijk bepakking op hun fiets gelaten waardoor mijn fiets niet meer zichtbaar en het hok volledig vol was. Zelf stonden ze er ook allemaal. Een stel mountainbikers die in Luxemburg gefietst hadden.

Ik schreef al dat er makkelijk 20 fietsen in kunnen, maar dan wel zonder bagage en netjes neergezet. Aan beide ontbrak het, ‘Duitsers’ en ‘orde’ zijn woorden die steeds verder uit elkaar groeien. Gemütlich was het wel. Ook hadden we een noodplan bedacht, waarbij het invaliden-toilet als overloopruimte hadden bedacht. In dat ding pasten nog zeker 5 fietsen zonder het toiletgebruik te bemoeilijken.

Nu bleek deze optie niet nodig te zijn, want er kwamen verder geen fietsen meer bij. Gelukkig ook geen rolstoeler, want ik heb geen ideee hoe dat was afgelopen. Natuurlijk was het ritje door het Moezeldal een lust voor het oog. Omdat de trein hier voor de wind had bleef het uitzicht prima. Een dikke week eerder had ik nog het idee om een stukje tussen Koblenz en Cochem te fietsen en nu ging ik daar met de trein.

De aansluiting in Koblenz was prima en het lukte ons de fietsen en tassen er allemaal redelijk snel en heelhuids uit te krijgen. Goed dat ik cum laude geslaagd ben voor mijn schriftelijke cursus Mikado.

In Koblenz was de perronhoogte normaal waardoor ik makkelijk mijn fiets van de ene in de andere trein rolde. De trein tussen Koblenz en Köln was eenzelfde RE net als die tussen Koblenz en Achen. Wat een gemak. Het sloot ook allemaal prima aan. De tocht langs de Rijn was minder interessant, net als die naar Achen.

In Aken vond ik het er bar koud. De regen was daar een stuk minder, meer iets van 1 drup per minuut per kwadraatmeter. Het waaide er wel veel meer. Dat herfstweer was gaf me geen prettig gevoel. Ik was deze tocht dan ook vreselijk verwend met temperaturen die gemiddeld rond de 22 graden lagen en een berg zonnig weer. Dan valt 13 graden en somber guur weer erg tegen.

Op het station van Aachen viel mijn oog op een euroboemeltje naar Heerlen. Ik wist niet dat die optie bestond. Die autobus op rails scheen zelfs een halfuur-dienst te onderhouden. Wat een verschil met het grensverkeer tussen Sarreguemines en Saarbrücken. Het duurde dan ook niet lang of ik boemelde naar Heerlen. Ik vond m’n vakantie inmiddels mooi genoeg en besloot direct door te treinen richting huis.

Begin met Kaart | Vervolg

Advertenties

Geplaatst op 2006-10-05, in OV-matig, Zwerfmatig-6 en getagd als , . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s