0250-Dwingeland

Ik had al een paar keer gemeld dat ik richting oost en dus midden door Fryslân wilde fietsen. Dat had 2 redenen. Ik was al vaker in Zuid- en Noord- Friesland geweest en fiets graag door stadjes en gebieden die ik niet eerder bekeken heb. En als je uit West komt, dan blijft dus richting Oost over.

Een 2de reden is het duingebied ten zuiden van Appelscha. 20 jaar terug was ik er al eens van oost naar west door gefietst en nu had ik het plan om er eens van noord naar zuid door te gaan. Dat bleek een goed plan. Het is een prachtig fietsgebied en ik was niet de enige fietser die daar zo over dacht. Op deze zeer zonnige herftstdag was het dan ook beroerd druk met fietsende mensen, die in de herfst van hun leven zijn.

Gelukkig is het gebied groot genoeg en vond ik ook wat rustigere paden. Onderweg zag ik een stel waterbuffels. Dwz buffels die aan het pootjebaaien waren.

Dat bosgebied ten zuiden van Appelscha sluit via Ruinen prima aan op het bos- en heidegebied van Dwingeloo. Ruinen heeft een apart kerkje met een zogenaamde ‘Zwiebelturm’. Dat soort ‘Uientorens’ komen vooral voor in Zuid-Duitsland.

Dwingeloo is ook een aardig en vooral toeristisch plaatsje. De meeste mensen kennen het vanwege de ‘Sterrenwacht’, een radio-telescoop waar ik bijna tegenaan fietste.

Vanaf daar had ik een smal fietspadje dwars door een zeer uitgestrekt heidegebied. Alsof ik ergens op een andere planeet reed.

Dat werd mij later ook bij thuiskomst te verstaan gegeven. Tijdens mijn vakantie ben ik vrijwel niet bereikbaar. Toen mijn ouders leefden, belde ik zo nu en dan waar ik uithing en of het goed ging met hun gezondheid. Sinds ik wees ben doe ik dat veel minder. Als ik al contact opneem, dan is het met mijn oudste zuster. Maar ook dat was er deze vakantie niet van gekomen. Waarschijnlijk had ik het wel gedaan als ik wat langer was weggebleven.

Dus qua communicatie was het beduidend minder. Mijn schoonzuster vond dat maar nix. Toevallig belde ze in mijn vakantie en kreeg me niet te pakken. Volgens haar en alle GSM-verkopers had ik op z’n minst een mobieltje mee moeten nemen waarop zij een SMS-berichtje had kunnen achterlaten als er iets was.

In de laatste 25 jaar dat ik dit soort vakanties vier, heb ik nog nooit een dergelijk communicatie-geval meegesleept. Ik vertrouw altijd op de locale bevolking als me iets overkomt en heb een lijstje met telefoonnummers mee in geval van nood. Tot nog toe eigenlijk nooit nodig gehad. Toch begrijp ik de bezorgdheid van mijn schoonzuster wel, maar het past niet in mijn wens om ‘ongestoord‘ op vakantie te gaan. Daarbij was er niemand in de familie ziek toen ik vertrok. (.. behalve ikzelf een beetje.)

Overigens hadden we voor mijn vakantie ook al een paar maanden geen contact gehad, dus waarom opeens tijdens mijn vakantie wel. Het is natuurlijk een rotsmoes als ik zeg dat ik op de Dwingeloose heide van plan was om contact op te nemen.

Begin met Kaart | Vervolg

Geplaatst op 2006-10-05, in Zwerfmatig-6 en getagd als , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 14 reacties.

1. Ik heb wel bewondering voor jou hoor, Xiwel, al die weggetrapte kilometers.

2. Dan kan je zus op een keer dus dood en begraven zijn voor je thuis bent… Maar ja, ook daar valt mee te leven.

3. @ZoW: Het probleem is dat dat ook kan als ik niet op vakantie ben.
    Ik heb wat mechanismes onder anderen met de buren, m’n zuster en een goeie kennis. Daar mag inmiddels best iets aan verbeteren. Maar alles ‘voor zijn’ is onmogelijk.
    Mijn schoonzuster had ook m’n zuster kunnen bellen, maar kwam niet op dat idee.
    Tegenwoordig moet je iedereen kunnen SMS-en en dan ben je als SMS-er gedekt. Dus niet.
    Een keer toen het er op onverwachts iets met mijn vader was, brak ik m’n vakantie af en was ik binnen 1 dag ter plekke. Ik kan namelijk zonder enig probleem mijn vakantie stoppen. Andere familieleden hadden meer problemen en kwamen niet op tijd.

4. @Vedat: Bewondering hoeft niet, ik vind het gewoon een prettige manier van vakantie houden. Volgens mij is ook meer dan de helft van de Wereldburgers in staat zoiets te doen. Dat een groot deel er niet aan begint is een ander verhaal.

5. Wat heb je dat weer leuk gedaan dat wij op “volgende” kunnen klikken om de kaart van jouw vakantie te volgen. Wat een kilometervreter ben jij zeg. :-))

6. je lult wel heel makkelijk om de bezorgdheid van je bloggers heen! En in het Maas- Moezelgebied hebben we ook uientorens, let op mijn log!

7. Je kunt natuurlijk wel zeggen, dat je geen contact op mocht nemen. Maar je hebt gelijk, dat je geen mobieltje bij je hebt.

8. @Vedat: Ik heb nooit de moeite genomen om een mobieltje aan te schaffen. Als ik ‘m meeneem vergaat het een zelfde lot als m’n bril. Die vergat ik ook uit een hotel mee te nemen. :-)

9. @Fialas: Ze zijn idd op meer plekken te vinden. Toch hebben we in Nederland vooral ‘gewone’ spitsen op kerken en in het noordoosten van Nederland en het noordwesten van Duitsland van die simpele kappen als op een huis. Rond Koblenz en Limburg (Lahn) hebben ze nog een afwijkende vorm. Ik weet niet of zo’n Uientop een speciale status aangeeft en hou je log in de gaten.

10. ik begrijp het ook wel hoor, die bezorgdheid van anderen, of laat ik het ‘wens tot contacthouden’ noemen :-) Maar inderdaad, het fietst en reist niet lekker als elk moment de telefoon gaat of kan gaan. Het is ook niet mijn idee van een ontspannen vakantie. (Toen mijn zus nog leefde, namen we altijd een annuleringsverzekering, en belde ik vaker naar mijn ouders, nu vind ik Edwins voicemail aanlaten meer dan voldoende; ik zou alleen maar schrikken als zo’n telefoon keer op keer ging!)

11. @Ellen: Dat ‘volgende’ leek me wel handig omdat het laatste log bovenaan gezet wordt. Daardoor kan je in het overzicht niet gewoon doorlezen. Helemaal bovenaan zet Web-log ook zoiets als Volgende en Vorige, maar dat loopt in de soep als ik er een ander logje tussendoor doe.

12. @Jolie: Als ik thuis mensen achterlaat waarvan ik of die van mij afhankelijk zijn, dan pak ik het zeker anders aan. Maar de laatste 6 jaar is dat niet zo.
    Het ging wel een beetje mis. Eerst wist ik niet of ik maar een paar dagen weg zou blijven. Toen ik dat wel wist vergat ik te bellen naar m’n zuster. Die vond dat trouwens niet erg; da’s ook een nuchter tiep. :-)
    Mogelijk is het ook gekomen door een plotseling ongeval van een buurman van m’n schoonzus. Dat zet vaak mensen aan het denken.

13. Oh ja, Xiwel, zo’n ongeluk, dat zal het zijn, dat zet mensen inderdaad aan het denken. Zelf denk ik vaak, “je kunt toch maar weinig doen..” OK, bezoeken met een fruitmand (duh) ;-)
    Als ik je foto’s zie., moet ik Friesland ook zeker vaker bezoeken, wat is het daar mooi (en ruimtelijk!)

14. @Jolie: Vlak na Applescha fietste ik al in de zuidwesthoek van Drenthe. Dat zet ik er anders nog wel even bij. Friesland heeft overigens ook een mooi bosgebied net ten zuidwesten van Drachten. En voor de rest is het er bar ruimtelijk.