0300-Dedemsvaart

Om misverstanden en kwaaie Drenthen te voorkomen; ik fietste na Appelscha in Drenthe. Een beruchte provincie als het om mooie fietsmogelijkheden gaat.

Inmiddels was ik in Hoogeveen beland. Daar was ik 1x geweest als 12 jarige. Ik mocht toen met een vrachtwagen meerijden die er lege blikjes ophaalde voor de conservefabriek op ons dorp. Daarna heb ik nooit de behoefte gehad om deze regiostad te bezoeken.

Nu lag ie op mijn route naar Dedemsvaart. Ik heb het centrum bekeken en kan mezelf geen ongelijk geven. Erg bezienswaardig is het niet. Ze hebben er wel een ruime autovrije winkelstraat, maar dat is het dan ook zo ongeveer.

In die winkelstraat kwam ik risten rekken tegen, waarvan ik weet dat ze o.a. door de Fietsersbond goedgekeurd zijn. In mijn FietsParkeerPoll heb ik deze vorkknellers buiten beschouwing gelaten, omdat het in mijn ogen een variatie was op de tulprekken.

Nu ik er mijn fiets in wilde plaatsen, om een ijsje te kopen, bleek die niet te passen. Bij dit systeem wordt niet het wiel in een sleuf gezet, maar moet de voorvork klemmen tussen 2 tapstoelopende uitsteeksels. En jawel, mijn voorvork was 1 cm te breed.

Ik heb een hybridefiets van aluminium en daarvan zijn de voorvorken iets breder dan de oude stalen rossen. Maar inmiddels wijkt mijn fiets qua voorvorkbreedte niet meer af van een gemiddelde fiets. Vrijwel alle fietsen die 10 jaar of jonger zijn passen niet in deze rekken.

Op de foto heeft een slimmerik zijn fiets tussen 2 rekken geplaatst. Daarmee beschadigt ie wel z’n voorvork. Andere recente fietsen stonden op de standaard voor de rekken. Ik heb mijn fiets tegen een boom geplant, want op de standaard met beladen fietstassen vind ik niet zo snugger. Daarbij waaide/tochtte het nog altijd stevig.

Dat breedte-probleem is op te lossen door de rekken 3cm uit te buigen. Met een lange buis moet dat te doen zijn. Nadeel is dan wel dat de oudere fietsen er veel te ruim in staan. Maar misschien is het iets als de helft van de rekken op deze manier gemodificeerd wordt.

(8 jaar later zie je dit soort rekken veel vaker en is de inloop verbreed, zodat vrijwel alle fietsen er in passen. Een fiets staat er steviger in dan in een tulprek.)

Na een ijsje, een pak biskwie, reep en een flesje fris vertrok ik weer in zuidelijke richting; Drenthe uit en Overijssel in. Ik vond een leuk (maar slechte bestraat) binnendoorweggetje naar Dedemsvaart. Daar heb ik familie wonen en het leek me leuk om die te verassen. Helaas waren ze niet thuis. Op het werk van mijn ‘schoonoomzegster’ hoorde ik dat zij een dag vrij had. Die hadden er dus een lang weekend van gemaakt in het westen des lands.

Het paar is een paar jaar terug getrouwd en ik wilde er nog eens naartoe om te zien waar hun trouwfoto’s genomen waren. Bij binnenkomst in Dedemsvaart verviel die vraag. Rechts zag ik de oude steenovens al triomfantelijk staan in een prachtig herftszonnetje.

Begin met Kaart | Vervolg

Advertenties

Geplaatst op 2006-10-05, in Zwerfmatig-6 en getagd als , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 8 reacties.

  1. Ja, lastig die fietsrekken. Maar laat het je fietsplezier niet bederven.

  2. @Thérèse: In het geheel niet. Ik vond het wel leuk om deze rekken een keer tegen te komen. Sluit goed aan op m’n gelog daarover. Net als de meeste fietsers stal ik ook liever m’n fiets niet in een rek. Als er rekken zijn, dan zet ik hem er wel in omdat ik weet dat dat wenselijk is.
    Die dag had ik overigens fietsplezier zat, maar daarover in het volgende logje meer.

  3. Dat zijn dan eindelijk fietsrekken waar een normale fiets goed in kan staan.
    Die nieuwerwetse hybridefietsen zijn dat fietsen waarmee je niet alleen op de weg kunt fietsen maar ook waterfietsen en luchtfietsen?

  4. @F’slag: Mijn fiets is een jaar of 10 oud en een soort tussenfiets. Dus iets tussen een racefiets, sportfiets en mountainbike in. Ik heb niet van die achtelijk dikke Brintafietsbanden en naast teveel versnellingen zitten er gewoon spatborden, licht en een lastdrager op. Hij lijkt qua afmetingen wel op de fiets die ik op de foto heb genomen.
    De nieuwe heren- en damesfietsen van o.a. Gazelle en Batavus hebben tegenwoordig nog bredere voorvorken. Die passen in het geheel niet meer. Dus maar hopen dat je oude fiets lang meegaat. :-)

  5. Ik geef de voorkeur aan op de stander zetten, dat ding zit er niet voor niks.

  6. @R Smurf: Pas wel op voor het Domino-effect. :-)
    Met mijn bagage was ik het beste af met zo’n aanleunhekje. Daar passen alle fietsen tegenaan en de kans op omrollen is minimaal.
    Als logbezoekers de behoefte voelen om op stalzaken te reageren, dan graag bij de FietsparkeerPoll.

  7. Die ovens staan ook in het openluchtmuseum in Enkuizen. Ik geloof dat die typisch zijn voor die streek.

  8. Ik vind ze mooi, die ovens.
    Van fietsrekken weet ik helemaal niets uit eigen ervaring.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s