0580-Gelderland

Naast een leuke stad heeft Nijmegen dus ook een handige directe treinverbinding met mijn woonplaats. De volgende dag had ik dan ook de mogelijkheid om hier mijn vakantie af te sluiten.

Maar daar was geen reden meer toe. Ik voelde me goed en had de laatste dagen niet eens de moeite genomen om me te temperaturen. Het mooie fietsweer liet het ook niet afweten. Een graadje of 22, weinig wind en regelmatig zonneschijn. Dus zette ik mijn vakantie voort en dook nu echt Duitsland in. Het doel voor deze dag was Geldern. Nou ja, ik wilde die plaats bekijken en dan zag ik wel verder.

Al vrij snel fietste ik in het grote Reichswald. Ik was daar al eens doorgefietst, maar dan een stukje langs een grote weg naar Kleve. Nu deed ik het iets doordachter. Ik had zo ongeveer het langste bospad te pakken dat van west naar oost loopt. Auto’s mochten er niet komen en fietsers of wandelaars lieten ook verstek gaan. Niet zo verwonderlijk op een maandagochtend.

In Gogh had ik pas echt de indruk dat ik in Duitsland was. Het is moeilijk aan te geven, waar het verschil zit. Duitsers fietsen inmiddels ook veel en met heel veel andere dingen is er weinig verschil met Nederlanders en Nederland. Misschien zit het wel in de grote hoeveelheid ijscafés waar je tegen een lage prijs een loedergroot ijsje kan kopen.

Vanaf Gogh had ik een mooie route over landweggetjes die voorzien zijn van prima fietswegwijzers. Ik maak me daar in mijn regio flink druk over. Zo worden in Nederland hele kilometers aangegeven en ontbreken de afstanden als je binnen een gemeente fietst. Hier zag ik netjes hectometer-aanduidingen tot in het centrum. Een kwaliteit die wij alleen nog op de schaarse Paddestoelen vinden. Duitsland is qua fietswegwijzers duidelijk Nederland voorbij gestreefd.

Kevelaer was weinig veranderd sinds ik er in 2002 overnachtte. Ik ben geen bedevaartganger en kijk dus wat anders tegen deze Roomse kaarsconsumptie-plaats aan. De fietsroutes liepen dwars door hun centrum en Geldern stond al sinds Gogh op de wegwijzers.

Geldern had ik nog niet eerder bekeken. Ik verwachtte er schijnbaar teveel van. Een plaats die haar naam geschonken heeft aan ons Gelderland zou er toch mooier uit moeten zien. Maar dat is natuurlijk niet af te dwingen. Het blijft opvallend dat deze plaats al jaren een heel stuk buiten Gelderland ligt. Overigens gebruiken zij daar ook de term Gelderland, maar bedoelen daarmee een klein gebied rond hun stad.

Begin met Kaart | Vervolg

Advertenties

Geplaatst op 2006-10-05, in Zwerfmatig-6 en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 12 reacties.

  1. Leuk, die overeenkomsten ;-) Van mij mogen die ijssalons hier ook wel komen (hoewel ik als kind geen ijs lustte na 2 x ziekworden ervan) ;-)
    Ook Gogh heeft naam geschonken aan iets zeer Nederlands: de familie Van Gogh ;-)

  2. @Jolie: Dan van die Van Gogh’s zou best zo kunnen zijn. Toen ik daar was realiseerde ik me dat niet. Ik heb er ook geen extra aandacht voor Vincent, Theo of Vader Van Gogh gezien. Dat terwijl ik voor die eerste wel veel aandacht zag in Zundert, Arles en Auvers-sur-Oise. Ik begin dus al een echte Gogh-volger te worden. :-)

  3. Ik ken die ijssalons ook, bij de jaarlijkse week Bad Bentheim staan een paar bezoekjes aan het lokale ijscafé dan ook steevast op het programma. Voor 4 euro’s heb je al een ijsje dat als volwaardige maaltijdvervanger dienst kan doen.
    (ik ben eindelijk bijgelezen, heb bij de andere verslagen niet gereageert, maar je hebt er een mooi tochtje op zitten)

  4. Ho wacht dus voor veel en goedkoop ijs moet ik naar Duitsland?
    **Springt gelijk op de fiets om de de trein te pakken**
    :-D

  5. @SCM: Met zo’n complexe transportmethode wordt het er niet goedkoper op. Waarom ga je niet helemaal op de fiets?

  6. @F54: Eigenlijk had ik al een dag eerder een grote “Fruchtbecher” in Kranenburg gekocht. Naast 5 stuks fruit, 4 grote bollen ijs ook flink wat slagroom die afgestemd was op de Nederlandse smaak voor 4 euro. Het terras zat daar vol met kinderen en wat ouders. Eerst dacht ik dat Duitsland eindelijk iets deden tegen hun vergrijzing, maar de meeste kinderen bleken van net over de Nederlandse grens te komen. :-)

  7. Klopt, als je een gemeente binnenfietst moet je je vaak maar redden, en daarna gaat het pas weer verder!
    Dan moet je maar autoborden volgen.

  8. @Xiwel, je kunt onderhand een speciale pagina “Fietsen door het leven van Van Gogh” maken (en terwijl ik het typ, besef ik me dat het niet kan ;-} het zou smakeloos zijn vanwege de associatie: de filmer/columnist is oh horror, op een fietspad vermoord)
    Als je er nadrukkelijk Vincent bij zet… ;-)

  9. @Rene S: Die autoborden werken vaak niet, omdat die je naar een parkeergarage of een rondweg sturen. Fietsers zijn veel beter af met eigen wegwijzers die de kleinenere (autoluwe) straten gebruiken.
    In Nederland is dat vaak niet het geval. Fietsbordjes delegeren fietsers naar fietspaden langs randwegen en N-wegen. Dus dieselhappen en een berg verkeerslichten. Natuurlijk onnodig omfietsen en je mist de leuke historische plekjes van een stad of dorp.
    Ik los dat meestal op door op de hoogste kerktoren af te fietsen en me niets aan te trekken van wegwijzers. Dat werkt best goed.
    Hier in Kevelaer is het centrum ook autovrij en daar zijn dus geen autowegwijzers te vinden. Fietswegwijzers stonden daar wel en dat vind ik als fietser een verademing en een prima service.

  10. @Jolie: Die moordenaar was qua vervoersmiddel ook goed ingeburgerd.
    Maar als ik aan Van Gogh denk, dan is dat vooral aan Vincent. Die is onnoemmelijk veel beroemder dan Theo. Vooral Japanners zijn er helemaal maf van. Dus meteen uitbrengen in het Engels en Japans. Toch zie ik die gasten geen fietstocht maken tussen Zundert en Arles.
    Overigens dicht ik mezelf zeer weinig schrijverscapaciteiten toe. Ik mag hier dan aardig wat intikken, maar boeklezen doe ik bijna nooit (hooguit Bommelboeken, met van die mooie tekeningen).
    Echte lezers zullen bij mij dan ook snel dingen zien die op z’n minst ongebruikelijk zijn. Ik moet ook erg oppassen om niet te ‘en toen’-en. Teveel van mijn zinnen beginnen met ‘ik’, omdat het doorgaans mijn eigen ervaringen betreft. Een beetje schrijver weet zoiets beter te verdoezelen.
    En ik kan het mijn leraar Nederlands niet aandoen. Gemiddeld gaf ie me een 3 voor de moeite. Nu staat mijn afkortingenlijst al regelmatig in dezelfde set links als de Van Dale en soms sta ik daarboven vanwege alfabetische rangschikking. En dan zou ik ook nog eens een boek gaan schrijven. Nee, het houdt een keertje op. :-)

  11. Volgens mij valt dat reuze mee Xiwel (maar ik ben godezijdank dan ook geen leraar nederlands ;)))
    En al die mooischrijverij vind ik meestal helemaal niet mooi. Helder, informatief, direct en als het kan beknopt (haha, alles waar ik naar strééf ;))) is naar mijn smaak genoeg, en al helemaal voor een fietsreisroute-gidsje :-)
    Maar je hebt gelijk… ik stel het me voor: Japanners op de fiets tussen Zundert en Arles… Volgens mij komen daar ongelukken van ;-}

  12. @Jolie: Ik gebruik nog altijd teveel woorden om iets te beschrijven ondanks dat ik veel schrap. Dat zit nu eenmaal in me. In discussie haal ik er doorgaans ook teveel voorbeelden en details bij.
    Volgens mij is er al een soort (georganiseerde?) fietstoch tussen Zundert en Auvers. Heen en terug is zoiets in 800 km te doen en als je daar 14 dagen voor neemt, dan kan vrijwel iedereen dat.
    Japanners rijden links auto en zullen last krijgen met rechtsfietsen. Chinezen worden ook steeds rijker en komen hier in drommen naartoe. Dat waren/zijn rechtsfietsers, maar ik denk dat deze groep touristen fietsen inmiddels te min vind.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s