0810-Dalversperring

Na een neerslagvolle avond, begon deze dag zwaar bewolkt, droog en een stuk kouder. Dat kouder is gebruikelijk na langdurige regen. Omdat ik nooit zo vroeg vertrek, was de 15 graden met blote knieën net te doen.

Ik ging richting zuid. Verder naar het oosten fietsen zou m’n rondje te groot maken en het Sauerland had ik al vaker gezien. Ik reed met een klein riviertje mee over een zeer rustige, flink slingerende oude hoofdweg langs Brügge naar Lüdenscheid.

Lüdenscheid is een grappig stadje boven op een heuvel. Mijn weg ging een tunnel in onder het centrum door. Die tunnel was voor fietsers verboden en dat was maar goed ook. Ik had anders mooi hun centrum gemist. Mijn idee om hier te overnachten was niet verkeerd, het was er een stuk aantrekkelijker en gezelliger dan in het kille Hagen, maar helaas zat die bui gisteren in de weg. Met een lekker zonnetje en de gebruikelijke 20 graden was ik dat al weer vergeten.

Zonder het echt opgezocht te hebben, kwam ik in een uitgestrekt natuurgebied met een 4-tal grote stuwmeren. In een eerdere vakantie had ik wel eens van een stel Duitse fietsers gehoord dat het erg mooi is vlak achter het Ruhrgebiet. Na de Verse-, Fürwigge-, Lister- en de Bigge-Talsperre begreep ik wat ze bedoelden.

De Fürwigge-Talsperre was helemaal mooi, omdat die al een tijdje leeg stond wegens werkzaamgeden aan de oude stuwdam. Dat dal was inmiddels volgegroeid en het water beperkt tot een miniscuul riviertje. Om dat lege meer was een mooi fietspad. Dat leek me wel leuk. Maar na de 10de lus was ik blij dat ik er eindelijk uit kon. Ik ontsnapte bij een boswachter over het erf en via zijn 3km lange ‘oprijlaan’ kwam ik na 10km omfietsen eindelijk weer op een normale K-weg.

Zo’n Kreisweg is een doorgaande smalle weg van het laagste niveau en daarom vaak geheel verlaten zoals deze. L-wegen (Landeswegen) zijn een slagje groter en ook nog prima te doen. B (Bundes)-wegen laat ik vrijwel altijd uit m’n hoofd, B-wegen komen erg overeen met onze N-wegen.

Bij Olpe hielden de meren op. Niet erg, want teveel van hetzelfde is ook niet alles. Bij de Olper kerk vraag ik me af of het een kasteel is of een kerk.

Begin met Kaart | Vervolg

Geplaatst op 2006-10-05, in Zwerfmatig-6 en getagd als , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 2 reacties.

  1. Het ziet er heel mooi uit, ik wist eigenlijkniet dat .DE zulke uitgestrekte natuurgebieden had :-)

  2. @Jolie: Die zijn er in overvloed. Zo is bijvoorbeeld de Rhön (rond Bad Kissingen) een heel mooi, maar minder bekend gebied. Iedereen kent het Teutoburger Wald, en het Herzogenwald dat in Duits-Walonië begint schijnt zelfs een van de grootste wouden van West-Europa te zijn.
    Waar ik nu fietste was schijnbaar zeer onbekend, ik kwam er op de eerste 20 km 3 fietsers, 5 wandelaars en 2 auto’s tegen. Maar in de zomer zal het wel een ‘uitvlucht’-gebied zijn voor de Ruhrgangers. :-)

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

