Oct-20: Tunnel zonder berg

Even een tussenlog. Loggen over een zwerffietsvakantie is leuk, maar met de huidige aanpak gaat dat nog wel eventjes duren. Ik heb dan ook veel log-items op de lange baan geschoven. Dat is geen probleem, omdat ik niet zo’n actualiteitenvolger ben.

Maar eergisteren bedacht ik daar een uitzondering op te maken. Wat ik op teletext zag trok mijn aandacht en tot-nu-toe zie ik er nog geen logjes over. Toch moet er een deel van de loggers zijn die dit ook heeft moeten opvallen. Dan denk ik vooral aan loggende vrachtwagenchauffeurs die frequent in Duitsland rijden.

Het gaat om deze teletext pagina:

13 maanden terug fietste ik na 1750km plots over een vergelijkbaar iets bij Hösbach-Goldbach. Een groot deel van de overkapping was gereed en als fietser had ik er geen last van verkeerslawaai. Het is opvallend dat zo’n leefbaarheids-project juist daar in Noord-West-Bayern uitgevoerd is, het BMW-bondsland.

Die overmaatse doos staat bekend als de ‘Tunnel ohne Berg’, de officiëele term die gebruikt wordt is ‘Einhausung’. Dat laat zich het beste vertalen met ‘Inkasten’. Ik begrijp dat de Haagse en Gelderse politici niet naar deze termen gezocht hebben en daarom het wiel opnieuw laten uitvinden. Als ze wel wat beter gegoogled hadden, dan wisten ze dat er vergelijkbare projecten zijn of worden uitgevoerd in Zwitserland, Oostenrijk, Oost- en Noord-Duitsland. Als ze nog wat Engelse termen hadden geprobeerd, dan is er vrijwel zeker iets te vinden bij de enorm overbevolkte kuststroken van Japan.

Dus stellen dat Nederland ermee ‘voorop kan lopen’ lijkt me wat achterhaald. Dat geval langs de Aschaff (een riviertje dat bij Aschaffenburg in de Main stroomt) ligt er al lang en breed. Daar wordt al een jaar ervaring mee opgedaan. Fora staan er vol van. Naast kreten over belastinggeld-verspilling schijnen enkele automobilisten ook epileptisch te worden door de zon-inval via de 1600 vensters.

Nu wil het geval dat dit logje precies tussen m’n vakantielogs past. Tussen Zeddam en Emmerich fietste ik over de BAB3, de ‘BundesAutoBahn Drei’ of beter de A3 van Duitsland. Die A3 begint bij Arnhem en gaat dwarsdoor Duitsland om vervolgens na Aschaffenburg tussen 2 kilometer afgedakte geluidswallen door te gaan. De Arhemse politici hebben geen TomTom nodig en hoeven alleen deze A3 af te rijden.

Geplaatst op 2006-10-20, in Kunstmatig, Milieumatig en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 6 reacties.

  1. Misschien willen ze het hier net even anders aanpakken dan ze daar doen, en dat noemen ze dan iets nieuws.
    Of zo.

  2. Wat een vreemd verhaal, Xiwel. Raar, dat jij dit allemaal wel weet en dt het in de Tweede Kamer niet bekend is.

  3. @Vedat: Mogelijk heeft Rene gelijk en bedoelen ze iets anders of is het een beetje knullig op de teletext gezet.

  4. Bij mij in de krant stond hier een artikel over. Gisteren was het oudpapierdag, dus helaas, naspeuren kan niet meer.
    Mogelijk is die bij Arnhem de langste ipv de eerste?

  5. @Epi: Maar ook dat strookt niet met de phase: ‘voorop lopen’.
    Ik denk dat er op politiekgebied weinig naar het buitenland gekeken wordt en dat de ontwerpbureau’s gekleurde info geven aan de politici. Onder het motto er is wel zoiets in het buitenland, maar wij gaan het mooier en beter doen. Als je weet dat die 2 kilometer bij Aschaffenburg 113 miljoen kostte en ook een ecoproject inhoud, dan hebben de daar niet op de centen gekeken en is het een echt prestige project. Voor die 113 miljoen leggen wij bij Alkmaar 6 halve klaverbladen aan. :-)

  6. Ik herinner me dat er een proef over één kilometer moet komen en als die succesvol is (hoe meet je dat?) komt er een kilometer of twaalf bij. Langs het betreffende stuk autobaan wonen 30.000 mensen (tot hoe ver van de weg af stond niet in de krant), een deel is al verdiept aangelegd.
    113 miljoen, dat klinkt als erg veel.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

