Nov-07: Zwevende Partijen

Vlak voor elke verkiezingen komen immer zwevende kiezers in het nieuws. Ik vraag me af of dat zo’n groot percentage is als voorgesteld. Veel onderzoeken geven me inmiddels gelijk dat er wel gezwoven wordt, maar zeer beperkt. Het is meer twijfelen tussen 2 gelijkgestemde partijen, of tussen wel of niet de moeite nemen om te stemmen.

Breedzwevers, die bijvoorbeeld twijfelen tussen de SGP, SP en VVD, zijn op een hand te tellen. Daar hoeft geen politicus tijd aan te verspillen.

Zelf denk ik dat het percentage ‘Zwevende partijen’ veel groter is. Zij zweven alle kanten op om her en der kiezers te werven. Het meest recente voorbeeld is de PvdA, die met de Turkse gemeenschap spreekt over de term ‘Genocide’. Zij begrijpen dat er stemmen verloren gaan bij de kiezers met familie in Turkije. Dus zweven ze door eerdere uitspraken zo te wijzigen dat deze mensen weer iets in hun partij zien.

Dat zweven van de PvdA is niet uniek. Het CDA zweeft al jaren, om ook niet-Christenen aan hun partij te binden. Zulke zweverijen kunnen zover gaan, dat zij hun eigen Christelijke Normen en Waarden verlogenen. Ook bij hen is Pluche belangrijker dan Principes.

De VVD zweeft net zo hard en is vaak moeilijk liberaal te noemen. Zelfs de club van Marijnissen zweeft. Om in de smaak te vallen bij andere partijen voor een eventuele samenwerking. Navo- en aanvullende militaire standpunten worden daarvoor overboord geknikkerd, om hun ballon beter te laten zweven.

De enige partij die niet zweeft is de SGP. Zij blijven standvastig verankerd, maar op een manier die mij niet aanspreeekt.

Maar net als de zwevende kiezer, mag van mij een partij zweven. Het geeft aan dat zij naar kiezers luisteren en daar is niet zoveel mis mee. Het wordt pas erg als zweven overgaat in populisme. Pim Fortuyn was daar een goed voorbeeld van. Nadat de PvdA, VVD en CDA hem niet wilden, kreeg hij via Leefbaar Nederland een kans om zich politiek te manifesteren. 4 jaar later zweeft nog altijd een handvol versplinterde volgelingen achter zijn zweverige gedachtes aan.

Zelf ben ik met dit logje geen haar beter. Ik merk dat bij veel weblogs de bezoekers afnemen. De aandacht is duidelijk verschoven richting TV met politiek gedoe. Dus schrijf ik een logje over politiek. Zwaar tegen mijn uitgangspunten voor dit log. Want politiek wil ik graag aan andere loggers over laten. Toch kan ik dit logje goedpraten omdat ‘zweven’ de luchtversie is van ‘zwerven’, en ik voel me nog steeds een zwerffietser.

Maar misschien is het beter om ‘zweven’ te vervangen door ‘anticiperen’. Rene Smurf vond dit geen prettig woord. Toch is dit woord duidelijker dan ‘overdacht inspelen op’ wat er ook voor te gebruiken is. Volgens mij hebben we dus te maken met de ‘anticiperende kiezers’ en ‘anticiperende partijen’. Dat klinkt een stuk respectvoller dan die zweeftermen.

Geplaatst op 2006-11-07, in Kiesmatig en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 16 reacties.

  1. Ik ben geen zwevende kiezer, ik heb een zwevende balpen. Die zweeft boven de lijst met partijen en zet een streep als iemand iets verkondigt waarmee ik me absoluut niet kan verenigen en zet in voorkomend geval een vinkje als iemand iets verkondigt waar ik het hartgrondig mee eens ben.

  2. Ik ben ook niet meer zwevend hoor. Ik besluit op het moment supreme waar ik op stem. Ik heb 2 keuzes en dat moet gewoon lukken de 22e.
    Weet jij het al?

  3. @Ellen: Ik twijfel nog een beetje tussen SGP, SP, VVD, CU, PvdA, CDA, D66, Gl, … maar ik denk dat het deze keer iemand wordt wiens achternaam met een K begint. Nou zegt dat niet veel, want de vorige keer deed ik dat ook maar die zat bij een andere partij. :-)

  4. Je doelt op deze meneer?
    Ik stem op zijn partijgenoot Wijnand Duyvendak.

  5. Ah, je hoeft echt niet over politiek te schrijven hoor, ik vind het soms zelfs een beetje obligaat ;-)) (Niet van jou, integendeel: goede analyse, maar van sommige weblogs, de kijkmijeenspolitiekcorectzijn-syndromen, of de kijkmijeensdwarsenpopulistischzijn-syndromen.) Maar het zijn wel hele mooie platen die je hier bij hebt gezet :-)

  6. @Epi: Nee een andere K. :)

  7. @Jolie: De links die onder die prenten zit leidt naar de tekenaar Tom Janssen. Hij tekent voor Trouw en een berg grote regionale dagbladen als het NHD. Tot een jaar of 2 terug hield ik een website bij waar die dingen te vinden waren. Nu zijn eigen website iets beter is geworden (wat actueler) ben ik er mee gestopt. Ik heb nog wel dat spul op m’n PC en die van 2002 komt daar uit.
    Ik heb overigens wat web-logs gezien die simpelweg teletekst overtypen en er verder niets aan toevoegen. Geen idee welk nut zo’n log heeft.

  8. @Xiwel, goh wat leuk, een site met de prenten van Tom Janssen (het is dat ik Trouw niet graag lees, maar anders.. :-))
    En weblogs met overgeschreven anp-berichtjes (of citatenboeken) héél vermoeiend ja. (Als ze al in mijn links staan, dan is het puur omdat ik die mensen persoonlijk ken oid, maar niet omdat ik het nog lees ;-|)

  9. Wat een leuk stukje, Xiwel. Wel een beetje zweverig, maar goed.. :)

  10. Leuk stukkie en de groeten van een zwevende k(n)iezer

  11. Heeeeeeeee….. Wat is er mis met zweeftermen ???

  12. @Brownie: Ik heb even gegoogled en het woord komt maar op 2 weppagina’s voor. Dat zal over een week wel meer zijn als deze er in zit. Maar klopt het dat jij dat woord nog niet op je log hebt staan? :-)

  13. Zwevende Partijen of zweeftermen ??
    Termen zat, Lieren , slepen , thermieken, overland, DBO, JLO ….. Meteo, ach noem maar op
    ps DBO, staat voor Dubbel Bedienings Onderricht, JLO voor Jeugd Luchtvaart Opleiding

  14. @Brownie: Ik bedoel dus het woord ‘zweeftermen’. Dat staat maar 2x genoemd op het Internet. Toch is het helemaal niet zo’n vreemd woord.

  15. Hahaha, als ik Googel op ‘zweeftermen’ wordt me gevraagd of ik ‘zweeftrein’ bedoel, waar jij eerder en ik vandaag een log over schreef. Daarna staat dit log er al, en die twee andere verwijzingen.
    Een andere K.? Agnes uit Doesburg (een soort Zutphen in het klein) is ook oké.

  16. @Epi: Daar heb ik in het verleden wel op gestemd, nu is de kans daarop minder groot.