Nov-24: Links-Rechts

Veel mensen vragen zich af of de laatste verkieizingsuitslag een winst was voor ‘Links’ danwel ‘Rechts’. Nou is er een klein probleempje, wat ‘Links’ en ‘Rechts’ inhouden. Ik ga maar uit van de gemiddelde opvatting. Links is dan sociaal, voor een kleiner verschil tussen arm en rijk en aandacht voor het milieu. Rechts is voor ondernemende mensen, minder overheidsbemoeienis en een solide economie. Vaak worden er woorden als ‘behoudend’ (conservatief) of ‘vooruitstrevend’ (progressief) bij gehaald, maar ik kan inmiddels niet meer aangeven of die woorden bij Links of bij Rechts horen, dat is per onderwerp sterk verschillend.

Met die gemiddelde Links-Rechts-opvatting staan de SP, PvdA, GL maar ook de Partij van de Dieren links van het midden. VVD en de PVV (voorheen Groep Wilders) zijn in die opvatting duidelijk rechts net als de SGP. D66 is 50% links en 50% rechts en ook het CDA en de CU zweven rond het midden. Soms zijn ze Links en soms Rechts. Voor het CDA heb ik aangenomen dat ze voor 1/3de links zijn en 2/3de rechts. Enkele jaren terug zaten ze meer in het midden en met een nieuwe groep CDA-kamerleden kan dat zonder moeite veranderen. De CU zit duidelijk meer aan de linker kant, die heb ik voor 2/3de links en 1/3de rechts aangenomen.

Bij elkaar levert dat de rechter grafiek op als het om de kamerzitjes gaat.

De stoffeerder der Tweede kamer dient dus 86 Linker zetels neer te zetten en 64 Rechter. Dat is een behoorlijke verschuiving met 3 jaar terug toen het verschil tussen links en rechts een stuk kleiner was.


(Inmiddels staat de aangevulde grafiek hier.)

Geplaatst op 2006-11-24, in Kiesmatig en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 8 reacties.

  1. Wel leuk als je stoffeerder van de Tweede Kamer bent. Ik vraag me alleen af wa het verschil is tussen een linkerstoel en een rechterstoel.

  2. Het valt mij op dat men gekozen heeft voor betrouwbaar en integriteit van de leiders en voor respect voor het Nederlandse volk (zorg, ouderen,etc.)
    Bos (lees Shell) en Rutte (lees Unilever) vallen qua integriteit af.

  3. @Arthead: Ik vind dat een moeilijke stelling. Men heeft vooral gekozen voor marijnissen, een soort vriendelijke alleenheerser en Wilders die zijn haar witmaakt en vreemde opmerkingen uitkraamt.
    Ben je helemaal gestopt met loggen? Von vind ik ook nergens meer actief. Of zoek ik verkeerd?

  4. @Vedat: Waarschijnlijk net zo’n verschil als een broek voor rechts- of linksdragende mannen. :-)

  5. 40 procent van de mensen is links, en 40 procent recht.
    De overigen 20 zweeft en zwalkt en bepaald.

  6. Op naar de volgende verkiezingen. :-)

  7. @Ellen: Ik begin de opiniepeilingen nu alweer te missen. :-)

  8. En ik mis de aanplakborden. ;)
    Mits je juist gedoseerd kijkt en leest vind ik het toch altijd prettige tijd; verkiezingen, de aanloop, de nasleep.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

