Dec-07: Wireless Stopper

Bij Rob las ik een belangrijk artikel over de kogelkettinkjes die bij een bepaalde lengte in de knoop raken. Dergelijke kettinkjes worden vooral gebruikt om de wasbakstopper aan de wasbak te bevestigen.

Op dit gebied ben ik expert, ik heb zeker 1000 verschillende oplossingen gezien in wasbakken van hotels en pensions. Zo’n kettinkje is een ramp, ruim de helft is gebroken en in de meeste gevallen is de stop kapot, zoek of slechtsluitend.

Er is nog een ander hevel-systeem met een storinggevoelige stang van onder. Door een knop bij de kraan in te drukken komt de stop omhoog en loopt de wasbak leeg. Deze dingen zijn echter nog vaker stuk. In 73,2% van de gevallen is de stop zoek, en anders sluit ook hier de stop niet volledig af waardoor de wasbak langzaam leegstroomd.

Allemaal zeer lastig als je een setje fietskleren in de wasbak wilt wassen. In dat geval is zo’n kettinkje ook niets. Na drie flinke wasbewegingen stoot je tegen de ketting en loopt plots de wasbak leeg. Voor afwassen is zo’n ketting nog beroerder. Glaswerk gaat er op stuk.


Nu heb ik daar thuis al jaren een oplossing voor. Ketting eruit en een sleutelhangerring er in. De (batterij- en draadloze) stop in de wasbak drukken en de ring neerklappen. Blijft prima zitten. Bij het eruit halen de ring opklappen en je trekt ‘m er zo uit. Kind kan de was doen.

Geplaatst op 2006-12-07, in Woonmatig en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 14 reacties.

  1. Ook met kokend water erin ? Of laat je dat dan eerst een paar uur afkoelen voordat je de stop eruit trekt ?

  2. Slim! En na gebruik hang je hem ergens aan een spijkertje?
    Ik heb een ontdekking gedaan: 73,2 is je lievelingsgetal! Of anders je running gag, of beide.

  3. @Ellen: Ik doe nooit kokend water in de wasbak, is niet lekker met afwassen of handwassen. Dus als mijn handen er dan in kunnen, dan kunnen ze er zeker iets daarna in om de stop te trekken.

  4. @Epi: Kan inderdaad handig aan een handoekenhaakje, maar meestal ligt ie gewoon naast de kraan. Daar heb ik er geen last van omdat er geen ketting aan zit. Dus ook dan is zo’n kettingloze oplossing minder hinderlijk.
    Dat getal is wetenschappelijk vastgesteld door de broer van Nak de Weert en de neef van Maurice de Hond. Met zulke getallen ga ik zeker geen grappen maken. :-)

  5. Nog een tip; Hang je fietssleuteltje aan de ring. je vergeet dan nooit meer de wasbak te laten leeglopen voordat je gaat fietsen.!

  6. Dat heb ik bij de stop van de wasbak en gootsteen al jaren zo, alleen aan die van het bad zit en kettinkje: hoef ik niet tot over mijn elleboog het water in om de stop te zoeken.

  7. Whahaha…….die is leuk Frans, van dat fietsen.

  8. We hebben hier al jaren een wastafel met een losse stop. De stop ligt gewoon naast de kraan.

  9. @Nanos: Ik denk dat dat vaker gebeurd, maar als ie goed klem zit in de gootsteen, dan is ie er lastig uit te trekken. Die gevallen bieden weinig houvast.

  10. Dat is nog eens een idee!
    Wij hebben een afwasmachinne, dat scheelt ook!

  11. Ik ben juist gek op die kettinkjes, als je me een keer tegenkomt, zal ik je laten zien en horen waar ik ze voor gebruik…..

  12. mijn vriendin M. heeft altijd gereedschap bij zich en sloopt overal waar zij komt de kettinkjes los en ze spaart ze op voor carnaval, dan drapeert ze alles om haar ranke leest, komt dat zien!!!(M, is dus de bazin van Flöpke de zwarte poedel.)

  13. Hoe je voor sommige zaken hele nuttige oplossingen kunt verzinnen. Ik had er eerlijk gezegd nog niet aan gedacht.

  14. En dan kun je ook nog varieren met leuke sleutelhangers aan je stopje!