Jan-06: Verbinding
Bij Frans54 las ik een stukje met de titel ‘Storing’. Hij heeft schijnbaar last van een slechte verbinding, een brakkige provider, een weblog-host waar iets niet in de haak is, of een PC met kuren.
Om uit te vissen wat er aan de hand is, zijn er diverse opties. Het eerste is om te kijken wat de snelheid is van de modem. Meestal staat die rechtsonderin op de taakbalk en bij Status wordt een getal zichtbaar. Dat getal hoort de snelheid aan te geven die afgesproken is met de provider. In mijn geval 20,5 Mbps. Dat is de snelheid tot de provider. Bij ADSL en een lange afstand tot de telefooncentrale kan dat getal lager zijn. Het getal is altijd wel gelijk, dus als daar een afwijking is, dan is het handig om de modem opnieuw te starten en/of alle strekkertjes een keer los en vast te maken. Dat laatste helpt tegen slechte contacten. Bij kabelmodems is die afstand tot de centrale niet van belang, maar onstaan eerder verlagingen door een lastige buurjongen die teveel download.
Bij de provider wordt de verbinding met het echte WWW (Worldwide Web) gemaakt. Die snelheid is meestal 80% van het maximum en is goed te meten bij Cistron. Rotproviders hebben een slechtere verbinding dan goede. Ik mag met 17,6 Mbps (86%) niet klagen.
Vanaf dat punt wordt het een behoorlijke spaghetti. Als je een website bezoekt in de USA, dan is de snelheid tot die website al behoorlijk afgenomen. Goede websites in New York halen bij mij hooguit 5 Mbps en die in Los Angeles 3 Mbps. Als die getallen lager zijn, dan is er wat aan de hand met het WWW.
Dat verval heeft te maken met meer gebruikers op de lijnen, dus filevorming. Die filevorming is met een veel lagere snelheid als een inbelmodem niet te merken. Die 56kbps dingen halen 40kbps naar de eigen provider en ook 40kbps naar Los Angeles. Bij hogere snelheden als 2Mbps is de filevorming al goed te merken. Los Angeles is dan al gauw 0,6Mps en New York 1Mbps. (1 Mbps = 1024Kbps)
Nederland heeft een behoorlijk goede aansluiting op het WWW. Er zijn landen waar dat stukken beroerder is. Websites bezoeken in zo’n land gaat dan ook een stuk minder vlot. Een Nederlandstalige website of weblog kan dan ook het beste bij een Nederlandse host (gastheer die websites beschikbaar stelt). Dergelijke sites eindigen op .nl alhoewel er ook .com-sites bij Nederlandse hosts staan. Alles bij 1 zo’n host is ook stukken sneller. Met het weblog bij de ene host en reaxi-mogelijkheden bij een andere, ontstaat er 2x zo snel problemen.
Met deze snelheidtester is voor verschillende testlocaties te kiezen.
Nou kan het zijn dat er in het geheel niets aan de hand is met de verbindingen, maar dat de eigen PC van slag is. Vieze cookies of erger kunnen het Internetten behoorlijk verzieken. Virus-, spy- en adware-schoonmakers (als Ad-Aware) kunnen goed helpen. Zelf ben ik erg tevreden over Housecall die dat allemaal in 1x doet. Maar dan moet ik wel verbinding hebben met het Internet.
Er kan echter nog ruiger schoongemaakt worden. Alle ‘cookies’ verwijderen, waardoor ook de slechte cookies verdwijnen. Dit heeft als nadeel dat je bij veel sites weer kenbaar moet maken wie je bent. Tijdelijke Internetbestanden verwijderen heeft minder nadelige gevolgen, maar zorgt ervoor dat veelbezochte websites de eerste keer daarna wat langer duren met laden. Dergelijke zaken kunnen via het browsermenu Extra > Internet-opties.
De c:\windows\temp map leeghalen kan ook goed helpen. Dit zou alleen maar positieve effecten moeten hebben aangezien hier tijdelijke bestanden staan die eigenlijk vanzelf hadden moeten verdwijnen.
Al dit soort zaken is vergelijkbaar met het tanken of de bandenspanning controleren van een auto. De meeste mensen kunnen dit dus prima zelf. Pas als dit allemaal niet werkt is het handig om professionelere hulp in te roepen van een flink ervaren buurjongen.
In het uiterste geval kan de eigen provider gebeld worden. Zij houden je eerst tegen een lucratief bedrag bezig met een setje keuzes, wat reclame, een enquette en wat doorschakelingen om vervolgens vast te stellen dat het niet aan hun deel ligt. Dit hangt overigens erg van de provider af. Die van Wanadoo/Orange zijn ruim onder de maat. Mijn gratis website heb ik al een jaar of 4 bij FOL. Hun gewone telefoonnummer bel ik voor 0,5 cent per minuut waar ik binnen enkele secondes (dus zonder bandjes) iemand aan de lijn krijg die me meteen helpt. Helaas is ADSL bij hen stukken duurder.
Geplaatst op 2007-01-06, in Webmatig en getagd als DSL, FOL, Internet, Kabel. Markeer de permalink als favoriet. 16 reacties.
pfieuw, ik heb het niet opgebracht om het hele stuk te lezen, maar ik heb het wel gebookmarked want binnenkort heb ik natuurlijk weer zo’n storing en dan it will all make sense :o)
Bij deze met enige vertraging een zalig 2007 toegewenst, Xi!
Hahaha, ik sla hem ook op als bladwijzer. Temeer daar mijn antidingenbeschermer zo afloopt.
:-)
Hmm, bij Cistron kom ik uit op “12.02 Mbps (ATM line rate)”.
100Mbps heb ik hier. ADSL van Deutsche Telekom. En de prijs valt ook goed mee. Nog geen tientje per maand. Maar ik weet niet of het je wat zegt.
gezeik met dit soort dingen… waardeloos…
@Hette: Klopt bij mij geeft ie ook 100Mbps aan, maar dat is tot je modem. Ik moet ook in mijn modem kijken wat de werkelijke lijnsnelheid is naar Wanadoo. Ik heb even gekeken bij DT en zij gaan tot 6Mbps en dat is flink duur, waarschijnlijk heb je een lagere snelheid. Kan je zo testen met die Cistron-link. Ik denk dat je iets als 2 of 1,5 hebt.
Wat een goed doorwrocht stuk Xiwel; er is in jou toch echt een goede man-page-samensteller verloren gegaan (ik bedoel: dat je dat niet te gelde zit te maken bij een provider, die aan jou een goede help-paginaschrijver zou hebben, is eeuwig zonde! :-))
@Xiwel, nog niet eens. 1,13 maar! Maar goed, snel genoeg eigenlijk. En het beste is dat ik nooit problemen heb.
In Belgie had ik veel meer gezeik met internet. Daar zat ik bij Telenet en die deden aan downloadlimieten. En als je over de limiet zat, werd je internet langzaam gemaakt.
En daar betaalde je dan 39,95 per maand voor!!
@Hette: Dan zal het ‘netto’ wel 1,5 zijn wat voor veel internetgebruik snel zat is. Een maand terug had ik een lagere snelheid en daar kon ik ook van alles mee. Met m’n nieuwe PC werkt nu eindelijk de livebox goed. Dat ding deed het ook goed met mijn oude PC totdat Wanadoo hun spullen verbeterde en ik van 4 naar 1 ging. Ondanks mijn voorzeggen wist 4 man en 1 vrouw van de helpdesk niet waar dat aan lag. Laatst kreeg ik een nieuwe livebox met voor het eerst een handleiding en daar stond het gewoon in. Beetje knullig allemaal. Maar het interesseerde me niet zo. Ik had ook een ethernetkaartje kunnen aanschaffen om het op te lossen. Die zit dus nu wel in m’n nieuwe PC. Is dat ook meteen opgelost. :-)
@Jolie: Valt wel mee. In het bovenstaande verhaal staan wat foutjes. Veel mensen hebben een LAN-verbinding met de ADSL-modem en dan is niet zo snel te bekijken wat de snelheid is tussen de modem en de eigen provider.
Zeker, maar jij zoekt het uit en schrijft het begrijpelijk op,dat kan mensen telefoontikken naar de servicesdesk schelen.. :-)
2,7, en heb nu housecall op mijn pc losgelaten,zien of die wat anders weet te vinden dan Norton, Antivir en Ad-aware
Schiet lekker op: eerste keer klapt Firefox eruit, 2e keer besluit pc maar weer eens spontaan te herstarten (waarna de mededeling volgt “Windows stopfout” zonder dat hij me kan vertellen wat de exacte oorzaak is.
@F54: Hij gaat nog niet lekker begrijp ik. :-(
Draait je ventlator wel normaal of is het filter vervuild waardoor ie niet goed koelt en oververhit raakt.
Ventilator draait prima en met het plaatsen van een wel werkend stuk geheugen is hij ook weer stofvrij gemaakt dus daar zou het ook niet aan mogen liggen. Heeft nu wel hele boel afgedraaid en vond een stukje adware en 7 “foute” cookies en lek in Microsoft Picture it waarvoor ik inmiddels de patch gevonden heb en 2 x in SQL server maar dat is zo’n ingewikkeld verhaal met allerlei patches dat ik er geen touw aan vast kan knopen welke ik nu nodig heb.