Feb-07: Observatie-Logs

Met m’n vorige logje wilde ik aangeven dat Google zich niet zoveel van eigen domeinen, bekende Nederlanders of bijvoorbeeld de Dutch Bloggies aantrekt. Een aantal reaganten las daarin dat ik de genomineerde Dutch Bloggies niet veel soeps vond.

Dat stond er ook wel in, maar was voor mij niet het belangrijkste. Toch rees al snel de vraag wat ik dan wel een goed weblog vind. Met de enorme verscheidenheid aan weblogs is dat lastig aan te geven.

Een van de problemen is de grens tussen dagblad op het Internet en een weblog dat de actualiteit volgt, voor het gemak noem ik dat maar een nieuwslog. Hoe nauwgezetter en georganiseerder deze nieuwslogs zijn des te meer wordt het een krant. Want bij een gemiddelde krant kan je inmiddels ook reageren op artikelen. En als zo’n nieuwslog voorgedragen kan worden bij de Dutch Bloggies, waarom dan niet het NoordHollands Dagblad?

Maar ook binnen de nieuwsblogs is een grote verscheidenheid. Een deel kladt, of beter, plakt onbewerkt spul van nu.nl en/of teletekst op een log. Als dat gebeurt zonder enige eigen inbreng, dan ben ik daar snel klaar mee. Teletext en nu.nl kan ik ook zelf lezen.

Een echt weblog moet voor mij een flink aandeel eigen inbreng hebben. En dan liefst iets wat ik op andere logs niet lees. Met de nieuwslogs wordt het dan al snel minder. Op dat gebied scoren bijvoorbeeld de uklogs, hobbylogs en werklogs een stuk beter.

Maar ook uklogs (‘kijk hij heeft er weer een tandje bij’) worden me al snel te zoetsappig. Gelogde voorvallen op het werk of tijdens de hobby-uitoefening spreken me doorgaans meer aan.

Volgens mij was Simon Carmiggelt een echte Oerlogger. Hij lette in de kroeg op, en schreef daar het zijne over. In zijn tijd moest dat nog in de krant en las ie het voor op TV. Hij leefde (net als Godfried Bomans) een jaar of 30 te vroeg voor het webloggen.

Hexpress heeft een tijdje op die manier gelogd met haar serie Café gaat u geen ruk aan. Erg vermakelijk en jammer dat ze in Almere (overduidelijk een slaapstad) nog geen vergelijkbare kroeg heeft aangetroffen.

Op dit moment vind ik de weblogs van Mack (boekhouder met ferrari-afwijking), Jackie* (woman next door) en Hette (Deutschland-Beobachterin) het aardigst, en daarnaast alle andere weblogs die ik bezoek. Want als een log me aanspreekt keer ik regelmatig terug, zo simpel is het.

Als het om textlogs, fotologs of videologs gaat, dan heb ik het liefste de textlogs. Daar valt beter op te reageren. Bij alleen een foto of een video kom ik net als veel andere reageurs niet verder dan: “Leuk”. Meestal reageer ik in het geheel niet, omdat mijn “Leuk” weinig toevoegt.

Vergat ik helemaal het ManbijtHondLog, logs die afsluiten met een uitlokkende vraag. Ik had zo’n vraag hier kunnen plaatsen, maar zal dat zeker niet doen.

Geplaatst op 2007-02-07, in Webmatig en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 23 reacties.

  1. Hette, Anika en ik staan allemaal op de site van WereldExpat, daar vind je een lijst van Nederlanders in den vreemde, die het OK vinden dat andere mensen met hun weblog meelezen. Wat opvalt, is dat er in die lijst ook mensen staan die in de meest exotische landen wonen, maar eigenlijk geen ruk te melden hebben. Je zou een verhaal of fotodagboek verwachten over de cultuur, de taal, de mensen, de gewoontes, maar niets van dit alles! Die zijn een log begonnen voor de familie, en scheppen er een groot plezier in zoveel mogelijk stompzinnige foto’s van de kinderen online te gooien. Dan krijg je dus een uklog: “wat doet mijn Pietje leuk” noemen Pepijn en ik dat. Tsja, en als je een stompzinnige log hebt, dan krijg je stompzinnige reacties. Van die familieleden die heel de tijd de groetjes gaan zitten doen, of inderdaad niet verder komen als “Leuk”, of “Spannend hoor meid”… Het mag best eens persoonlijk worden (dat is Hette bijvoorbeeld ook vaak), maar het moet voor een buitenstaander wel leuk (en begrijpelijk) blijven om te lezen.
    Wij vinden persoonlijk een log met inhoud zoals die van Pierre (http://pierrescolumn.punt.nl)of van jou veel leuker. Jullie hebben een bredere algemene interesse, stellen van die vragen die wij ook stellen, of hebben het over landen waar wij ook geweest zijn. Ik heb erg genoten van de logjes over de pyramides en de winterstormen, dat zijn van die dingen die wij ons dan ook afvragen. Maar wij zijn dan ook van die debielen die in de vakantie liever bij 40 graden langs opgravingen, Boudewijn Buch-achtige musea en andere ongein sjokken dan aan een palmenstrand te gaan liggen. Tuurlijk, op het moment is onze weblog niet zó interessant, dat gebeurt nou eenmaal als je teveel opgaat in je eigen wereldje, en de meeste hotelgasten hebben nou ook niet echt iets spannends te melden, maar dat komt wel weer. Ondertussen genieten wij lekker van jouw logs….

  2. @Natascha: Toch lijkt het me wel leuk om vanuit een hotel te loggen. Dwz in GB ligt er elke Bed- en Breakfast een gastenboek waar vaak de leukste dingen in staan. Zoiets is natuurlijk ook een log. Qua privacy is het dan weer handiger om een beetje annoniem te loggen. Maar het lijkt me ook een mooie omgeving om iets over te loggen.
    Boudewijn Büch had ook een toplogger kunnen zijn.
    Dat sommigen een log voor opa en oma bijhoudem vind ik prima, die sla ik wel over.
    Doet me wel denken aan een oudtante die ik af en toe bel. Zij heeft o.a. 25 jaat in Zwitserland gewoond en heeft daar ook mooie verhalen over.
    Mijn langste verblijf in een buitenland was 4 maanden (Canada). Meestal werd het 2 maanden omdat de meeste landen lastig doen over visa-verlengingen. In zo’n geval gingen ik een week terug om vervolgens weer 2 maanden weg te gaan. Ik zou daar ook een berg over kunnen loggen en misschien doe ik dat wel ‘ns een keer. Ik ga die Expatsite even zoeken.

  3. Ha ik voel me vereerd :-) Dank je! Heel af en toe vraag ik me wel eens af of ik niet te persoonlijk ben, maar ik heb een aantal mensen in mijn links staan die ik ook persoonlijk ken en dat is het toch leuk om wat te melden te hebben.
    Die expatsite is ook leuk. Ik kan me ergens wel voorstellen dat als je echt heel ver woont (van het kaliber Australie) dan is het voor de achterblijvers natuurlijk ook leuk om te zien hoe (klein)kinderen zich ontwikkelen. Wij willen ooit nog eens een log in het Russisch beginnen voor de familie en kennissen van mijn man, maar dat zal dan waarschijnlijk ook iets in die trant zijn.

  4. @Hette: Ik vond dat verhaal over die belasting zeer lezenswaardig en denk dat je een van de weinigen bent die daar eens aandacht aan besteed. Idem voor je log over de wijk waarin je leeft en je Sorbische uitje.
    Met je Kazakhsche (of zijn het Russen) familie kan je eerst ook met een nieuwsbrief beginnen. Ik heb famlie die dat ook doet en dat geeft je de mogelijkheid om er meer privézaken in te stoppen.
    Ik schreef al dat ik nooit zo lang weg was, maar als ik wegging dan was ik het thuisfront (en Nederland) na enkele uren al vergeten. Ik moest me er echt toezetten om mijn ouders eens per 14 dagen te bellen. Gelukkig waren die op telefoongebied weinig gewend.

  5. Ik vind weblogs vooral goed als ze persoonlijk zijn, en dan mag alles.
    Nieuws met een mening, of zonder mening, een linkje dat hem of haar intereseert, en zijn of haar smaak moet er uitspreken.
    En af en toe wat vragen mag ook.
    Alles mag, als het maar gevarieerd is.
    Vind ik dus het mooist, maar wat men doet moet men vooral zelf weten.

  6. Humor.. dat vind ik belangrijk in een log. Maar meer belangrijk nog is de eerste indruk.
    Nu moet ik zeggen dat een eerste indruk niet altijd alles zegt. Neem bijvoorbeeld dit log.. Mijn eerste indruk was niet bepaald positief, omdat de layout me niet aanspreekt. Gelukkig waren daar leuke (en interessante) teksten om te lezen en dat maakt veel goed. Zo ook dit stukje tekst hierboven.
    Wat mij intrigeert aan een log is de (vaak anonieme) persoon erachter. Logs waar tientallen foto’s van de logger in persoon op staan afgebeeld, zijn maar half zo spannend. Er moet iets aan de verbeelding overblijven.
    ps. Ik vind het leuk te zien dat mijn log is opgenomen in een lijst van iemand die zo kieskeurig is! :) Dank ;)

  7. @R Smurf: Ik vind vooral dat iedereen moet doen wat ie zelf leuk vind. Als mensen dingen gaan doen waarvan zij denken dat ik het leuk vind, dan krijg je al snel vertrossing. Voor mij hoeft dat dus niet.
    Maar als mensen dingen dingen doen die ik niet leuk vind, dan zoek ik iets anders. Er is aanbod genoeg.

  8. @Koosje: Ik had mezelf nooit als kieskeurig gezien, maar nu je het schrijft klopt het wel zo’n beetje. Zal ook wel weer overgaan. :-)
    Ik vind je logs erg leuk geschreven en ben nooit zo snel met het bijwerken van de linkenlijst.
    M’n oude lay-out is hier te vinden. Als het sneeuwseizoen voorbij is komt er een andere kopfoto.
    Humor (bijvoorbeeld zoals je in columns terugvind) zie ik ook graag in een log.

  9. Nee, kieskeurig is een pluspunt, dat het maar niet overwaait ;)
    Een beetje interactie op een log vind ik trouwens ook belangrijk. En dat is dan óók weer een reden dat ik hier kom.

  10. Maar al te chatterig moet het ook niet worden. :-) Ik lees overigens net zo graag Bieslog en die laat geen reaxi’s toe.

  11. Ik was trouwens nog de chatlog vergeten. Dit is een mooi voorbeeld. Eigenlijk ook tragisch, daar zij hele leuke logs kan schrijven.

  12. Mijn dag is weer goed, ik sta in de lijst van bezochte weblogs! :-)

  13. @SCM: Al een jaartje geloof ik. :-)

  14. Hoi Xiwel, bedankt voor je leuke advies/ reactie op mijn log. Wij hebben ook al heelveel van Nederland gezien. We hebben zelfs jaren op een camping in Uchelen (Apeldoorn) gestaan. Helaas bestaat de niet meer. En van de kust provincies bijna niets bezocht, dat heb je als je 5 minuten lopen van een strand afwoont.
    Ik zal je log blijven volgen en zoals Koosje al melde humor is erg belangrijk.
    Maak er een mooie dag van ik ga denk dadelijk maar eens aan een sneeuwpop beginnen. nienieniedus.
    Groetjes Cor

  15. Nee, daar heb je gelijk in.. Maar als de logger nooit een reactie geeft op zijn bezoekers, is het zo’n 1-richting verkeer.

  16. Een apart aspect van weblogs is ook het verschijnsel “community”. Rondom bepaalde weblogs verzamelt zich een vaste groep bezoekers die aan het weblog zelf middels reacties en tips voor artikelen meerwaarde geeft. Zelfs sommige simplistische linkdumps kunnen daardoor nog interessant zijn.

  17. @Steeph: Ben ik met je eens, maar die communities kunnen een log ook erg klef maken. Voorbeeld zijn de babiesites waar jonge moeders elkaar gelijk geven en de groeten doen namens hun uk.
    Soort-zoekt-soort is daarbij een vervelend effect. Mensen die het met je eens zijn blijven terugkomen en mensen die er anders over denken zoeken wat anders. Om een log interressant te houden, moet je dus voorkomen dat het te eenzijdig wordt.

  18. Oké… Mijn log valt inderdaad erg in de categorie ‘uk-logs’, of, de keren dat het niet zo loopt, in de categorie ‘man-bijt-hond’ :)
    Never mind, ik log lekker zoals ik log, en net als jij geniet ik van een veelzijdigheid die logland biedt. De jouwe vind ik lekker kritisch! Dat moet je ook maar kunnen, vak apart, leest prima…

  19. @Richtsje: Valt best mee, je logt ook over Eise Franekersga. :-)

  20. Ik weet nou niet goed wat een graad meter is. Tis toch een kwestie van smaak. Ik lees en kijk vooral graag. Reageren doe ik minder, maar dat betekend niet dat ik een log minder waardeer. Dat geld voor meer mensen denk ik. Ach en dan hangt t ook nog van mijn bui af.

  21. @Wggb: Er zijn logs die ik zeer waardeer, maar omdat het niet m’n smaak is kom ik er bijna niet. Het is inderdaad allemaal erg persoonlijk en hangt ook bij mij van m’n stemming af.
    Het bovenstaande logje was eigenlijk een langere reactie op een log ervoor. Daar dwaalde ik met Steeph van Sargasso af en leek het me beter om er een aanvullend logje te plaatsen.

  22. Met je Simon Carmiggelt heb je ook mijn voorkeur te pakken. Of Martin Bril, om een hedendaagse columnist te noemen.
    Mijn logtitel en nickname zijn zelfs een eerbetoon aan Carmiggelt (wegens zijn uitvinding van het ‘epibreren’).
    Maar het is lastig om regelmatig op die manier over observaties en meegemaakte voorvalletjes te schrijven.
    Ik vind het log van Wenz heel goed. Ze schrijft fantastisch, foutloos en vlot leesbaar. Met verzonnen verhalen, zelfanalyses, stukken over taal, soms mooie links of een gedicht. En af en toe met met een vleug(-je) erotiek, op een prettige wijze.

  23. @Epi: Wenz staat ook in mijn linkenlijst en ik buurt er af en toe. Haar logs vind ik goed verzorgd en erg knap, maar trekken me toch niet zo. Dat komt waarschijnlijk omdat ik geen boekenlezer ben en weinig met gedichten heb. De verhalen zijn me vaak te lang en door het gecentreer kan ik me slecht concentreren. Dat heb ik al met films die van gecentreerde ondertiteling voorzien zijn. Laat voor mij de text maar op een vaste plek aan de linkerkant beginnen.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

