Feb-14: Broeikasgassen

Gisteren hoorde ik een bericht op de Britse wereldomroep. Een minister riep op om voor Valentijnsdag geen Nederlandse, maar Keniaanse bloemen te kopen.

De bloemen uit Kenia groeien op door direct zonlicht, wat stukken gunstiger is voor het milieu dan de bloemen uit de Nederlandse verwarmde en verlichte kassen. Zelfs met de veel langere vlucht van Kenia naar Groot-Brittannië, zijn Keniaanse bloemen 6x gunstiger voor het milieu dan onze troep. Een Britse universiteit deed hier onderzoek naar. Onze regering en glastuinders moeten daar ook maar eens goed naar kijken.

Voor mij is dit niet nieuw. Ik koop al jaren geen bloemen. Mensen die wel van bloemen houden, raad ik aan een rozenstruik in de eigen tuin te zetten of anders wat rozen te pikken bij de buren die wel zo’n struik hebben.

Geplaatst op 2007-02-14, in Milieumatig en getagd als , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 31 reacties.

  1. Ja, dat hoorde ik ook van een vriend die naar Kenia is geweest om daar te helpen bloemenbouw op te zetten. Ze liepen wel tegen allerlei import-beperkingen in Europa op. Hij is weer teruggekomen, zijn maat is er gebleven. Die import-beperkingen zouden dan echt weg moeten om zoiets rendabel (en meteen beter voor het milieu) te maken..

  2. @Jolie: Ik vind het belangrijker dat Nederland op haar vingers getikt wordt en zij hun manier van teelt verbeteren. Want ook de kasbloemen die in NL verkocht worden zijn 6x zo beroerd voor het milieu aangezien 99% van de vervuiling door de teelt komt.

  3. Niemand die mij kent durft ooit bloemen voor mij mee te nemen, met weet dat ik ze als chemisch afval beschouw. Dan liever een pot peterselie!
    Op dit moment bloeien hier vrolijk de viburnums. Buiten, waar ze horen.
    Ik vind trouwens dat al die opdringerige boeketten meestal vloeken bij mijn interieur, en tot overmaat van ramp beginnen ze na twee dagen uit te vallen.

  4. Ik krijg ook zelden bloemen van mensen, de meesten kennen mijn standpunt dat bloemen aan de plant horen en bovendien worden snijbloemen in huis na een transplantatie afgeraden: zo’n vaas water is een heel aardig broedplaats voor van alles en nog wat dat – zeker als je immuunsysteem onderdrukt wordt – niet zo gezond is.

  5. Wisten jullie dat veel bloemen die in Nederland verkocht worden ook uit Kenia komen? Zelf ben ik opgegroeid in een dorp waar 1 van de grootste bloemenveilingen van Europa staat en ik heb jarenlang gewerkt voor Martinair die dagelijks een volle 747 met bloemen vanuit Kenia aanvoerde. Die gingen keurig in van die Bloemenveiling Aalsmeer emmertjes naar de veiling. Geen hond die meer wist waar ze vandaan kwamen.

  6. onze rozenstruik is helemaal kaalgeplukt, door vadalisten!
    Schande!

  7. Hoe zouden de nabestaanden van bloemen zich voelen, vraag ik me dan plotklapseling af. Ik zie de rouwadvertentie al voor me: ‘A.u.b. geen bloemen aan huis.’
    Geef mij maar een braambos, trouwens.

  8. Dat verklaard waarom onze rozenstruik leeg is…

  9. @Dolby: Hebben bloemen nabestaanden?

  10. @B&RS: Dat Brownie bij Smurf plukt en Smurf bij Brownie is natuurlijk mijl op 7, en vooral zonde van de brandstof.

  11. Als ik bloemen in Kenia koop, worden ze dan thuis bezorgd met Fleurop?

  12. @Vedat: Als ik het artikel waar ik naar link mag geloven, dan is de kans groot dat Interflora (Fleurop) bloemen uit Kenia gaat leveren.

  13. @Xiwel: (Ik neem aan dat je dooie bloemen bedoelt) Maar natuurlijk, anders zou ik me dat niet afvragen.

  14. Bloemen zie ik dan ook het liefst gewoon in mijn eigen tuin Xiwel :-) De teelt (ook hier) verbeteren, daar heb ik best wat voor over: wanneer komen de eko- of Max Havelaar-bloemen op de markt? En als ze er al zijn.. waarom zie ik ze dan nooit bij de bloemist of op de markt?

  15. @Jolie: ik las net op een andere plek dat er wel dergelijke bloemenkeurmerken zijn in Zwitserland.

  16. Nou, de zon is anders een grote kernreactor hoor! Dat vergeten we gemakshalve even.

  17. En ik houd niet eens van bloemen ;-)

  18. Ik kom uit een glastuinbouwdorp met een bijzonder grote ‘greenery’ en de hele economie draait erop.
    Als de bloementeelt wegvalt, stijgt de werkloosheid tot over 50% waarschijnlijk…

  19. @Hette: Dat is ook een probleem. Een ander probleem is dat veel van die bedrijven moeilijk aan personeel komen en daarvoor graag Polen inzetten of zelfs illegaal rommelen. Wat dat betreft is een deel van die bedrijfstak ook niet fris. Er zijn trouwens ook kassen die gebruik maken van industriële restwarmte.
    Dat hoort allemaal bij interationaal concurreren en dat omvat tegenwoordig ook milieu-aspecten.

  20. Ik woon al mijn hele leven in een oranje verlichte wolk. 6 jaar geleden was het zo erg dat het snachts lichter was dan op een grauwe middag. Toen ging er een gemeente verordening in; de assimilatie verlichting moest om 8 uur uit en mocht om 12 uur weer aan. Dit om je te rustig te laten wenen aan het avond gevoel… Een poos geleden zijn de zijdoeken verplicht gesteld. Dit zijn verduisteringsdoeken aan de zijkant van de kassen. Hierdoor straalt er alleen nog licht naar boven. En behalve dat je nu vanuit heel ver het te bereiken gebied aan de nucleaire oranje wolk kan herkennen heeft dat niet echt veel effect. En aangezien de controle op deze verordeningen nihil zijn is het tussen 8 en 12 ook best nog wel eens oranje en worden we van de zijkant ook nog wel eens belicht. En bloemen hier uit de kas te koop in het dorp? Nee hoor, die gaan allemaal op voor export. Heel vroeg al, nog voor de assimilatie verlichting weer uit gaat, zijn ze op weg naar de klok aan de ene kant van het dorp om vervolgens nog voor de verlichting weer aan gaat vervoerd te worden naar het vliegveld aan de andere kant van het dorp. Waar overigens ook een hoop licht vanaf komt!

  21. @Wggb: Ik begrijp wat je bedoel. 3km ten oosten van de plaats waar ik opgroeide is een kassencluster neergezet. Ik kon thuis buiten de krant lezen, terwijl die kassen zelf niet zichtbaar waren. Dat kwam door de weerkaatsing tegen de onderkant van de wolken. Nu woon ik 12km van die kassen in ‘de grote stad’ en daar kan ik nog in de noordoostverte een geeloranje gloed zien.

  22. over energie gesproken, wisselende achtergornden vind ik ook leuk!

  23. Die keer dat ik in het holst van de nacht naar de ferry in Hoek van Holland moest was voor mij ook een eye-opener. Wat een licht, daar bij Maassluis en Naaldwijk enzo.
    Ik vraag me wel af of de rozenteelt in Kenia geen aanslag op de watervoorraad is en of het pesticidengebruik enigszins gereguleerd is.

  24. @Epi dat heb ik me ook afgevraagd, aanslag op de watervoorraad, pesticidengebruik (volgens mij heel slecht geregeld in K.) en ook of die mensen niet beter voedsel zouden kunnen verbouwen voor Afrika, in plaats van export-bloemen. Aan de andere kant zouden ze dat misschien weer kunnen importeren met bloemen-winst. Maar ik heb geen idee of dat daar zo werkt.

  25. opgeprikte lellebellen zijn het, die gekweekte bloemen die met het vliegtuig uit kenya worden ingevoerd, liever één wilde sleutelbloem dan zo’n bos hoempapa. en voor wie is het gewin? dus als je je ecologische voetstap klein wilt houden, koop liever Max Havelaarkoffie.

  26. @Fialas: Wat is er mis met ons heerlijke kraanwater? :-)

  27. Xinix :: niks dus, daar zetten we die koffie mee.

  28. ik vind hier geen info

  29. @Rawa: Je zocht naar: “groeien in kenia rozen buiten”.
    Met iets beter zoeken kwam je hier terecht. Rozen worden ook in Kenya in kassen verbouwd, mogelijk voorkomt dat stuk waaien.
    Rozen zullen het daar overigens ook wel in de buitenlucht doen.

  30. De meeste bloemenkopers accepteren geen roest of chemicalien vlekken op bloem en blad en dus is het water zuiver en worden chemicalien nauwelijks in het sproeiwater gemengd. Bloemen uit Aalsmeer zijn optisch mooier dan die uit Kenia en dus worden daar ook hogere prijzen voor betaald.
    Veel bezoekers op dit forum leven zo treurig dat zij zich schamen voor een vrolijk stemmende noot, zoals bv bloemen.
    De beste wijze om je eco-footprint klein te houden is natuurlijk een vroegtijdige zelfmoord want zelfs een lang ecologisch leven is belastend voor een natuur die zich niets aantrekt van de CO2 hoax.
    Er komt niet meer CO2 bij op aarde door welke activiteit dan ook, we raken meer CO2 kwijt in de interstellaire ruimte dan we produceren door onze menselijke activiteiten. Jaar voor jaar neemt dus de beschikbare CO2 af en daarmee ook de voedselproductie.
    Er komt ooit een tijd dat er niet voldoende CO2 in de dampkring is om de natuurlijke levensprocessen in stand te kunnen houden waarna het grote sterven zal beginnen.

  31. @Henk: Altijd prettig zo’n flink optimistische noot. :-)
    Dit logje is een jaar oud en inmiddels heb ik begrepen dat het vooral Nederlandse bedrijven zijn die de bloemen in Kenia telen en een groot deel wordt in Aalsmeer aan veiling gebracht. Mag dus aannemen dat de veilingmeesters deze bloemen op een zelfde manier keuren als die van eigen bodem.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

