Feb-17: Bierkade

‘Vechten tegen de Bierkaai’ wordt als zinloos voorgesteld. In het verleden kon je een stad niet aanvallen via een Bierkade. Zo’n ding was hoog en aanvallenden werden eenvoudig bedolven onder een setje zware biervaten. Kortom onbegonnen werk.

Toch is er voor de Alkmaarse Bierkade enige victorie te kraaien. Eind-2005 stond deze drukke doorgaande weg in het vieze stratenbestand van Milieu Defensie. En waar Milieu Defensie de afgelopen week klaagde dat het aantal vieze straten verdubbeld is, was het aantal vieze straten in Alkmaar gedaald tot nul.

De Gemeente heeft de Bierkade aangepakt door er op de Wageweg alleen autoverkeer in noordwestelijke richting toe te staan. Op de Bierkade en Wageweg is nu meer doorstroming en minder vervuiling. Alkmaar is dan ook niet meer in de 2007-lijst der vieze straten te vinden.

Doorgaans is het een feestje, als iets voor 100% opgelost is, maar dit heugelijke feit is schijnbaar iedereen (Gemeente, Milieu Defensie en de media) ontgaan. Dan moeten ze het maar doen met mijn felicitaties.

Bijkomend voordeel is dat de vrijgekomen ruimte ten gunste komt van de fietsers. Waar zij vroeger in de kant gedrukt werden, krijgen ze nu eigen fietsstroken.

Door het eenrichtingverkeer op de Wageweg is de geplande 2de Friesebrug niet meer nodig. Helaas heeft de Gemeente dat niet ingezien. Die werkzaamheden zijn al gestart. De uitdrukking der zinloosheid kan dus aangepast worden als: “Vechten tegen de 2de Friesebrug.”

Geplaatst op 2007-02-17, in Alkmaar, Milieumatig en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 13 reacties.

  1. daar moet op gedronken worden, proost!

  2. Ik vind het een ramp, niet alleen het feit dat de Bierkade 1 richting is, maar ook dat straks de friesebrug dat is. Alles staat nu vast bij de geestersingel, dat zal de nieuwe Milieudefensie genoteerde plaats worden. Op de Fiets heb ik trouwens niets te klagen, zijn een hoop verbeteringen aangebracht ( zoals bij de Landbouwhuisbrug – ik weet het, is niet de officieele naam – aan de Noordzijde )
    Ben je echter beroepsmatig op de weg dan ben je gewoonweg veel slechter uit. veel meer wachttijd en dus meer uitstoot ( is vele malen hoger bij stationair draaien )
    Pak de Randweg, hoor ik je zeggen….. met het werk aan de oostzijde en een beschikbare rijstrook van de week op de westzijde, ben je gewoon een half uur bezig van zuid naar Noord te komen en vice versa.
    Was het je al opgevallen dat er een groot oplichtend bord staat achter !!!!! de Accijnstoren met – VERBODEN VOOR VRACHTWAGENS ! Ben je ook lekker mee, hoe had je gedacht daar te kunen uitwijken ???

  3. @Brownie: Helaas weet ik hoe het gegaan is met al deze ellende. Zo is de stad op een berg plekken tegelijk opengehaald voor o.a.;
    – het nieuwe kruispunt/eenrichtingverkeer in Overstad
    – Onderhoud Bergertunnel (duurde veel te lang)
    – Aanleg Busbaan Schermerweg
    – Plaatsing 2de Kraspolderbrug
    – Aanleg rotonde bij Station-Noord
    – N242-Bestevearstraatviaduct (en nieuwe rotonde)
    – N242-Omvalviaduct
    – N242-Nollencircuitviaduct
    Er schijnt een stadsregiseur te zijn die moet zorgen dat de verschillende werkzaamheden geen overlast opleveren. Dat is natuurlijk wel gebeurd en het leed is nog lang niet geleden.
    Die Bierkade had eigenlijk 30 jaar eerder aangepakt moeten worden, maar is door gebrek aan lef uitgegroeid tot een belangrijke doorgaande weg die met de Frieseweg als sluiproute werkte.
    Daarbij was de Bierkade te smal en was de enige andere oplossing 5 meter van het kanaal pikken en wederom het Accijnstorentje verplaatsen. Dat lost echter niet het vrachtwagen/trillingsprobleem op. Zelfs in de avonduren reden er nog 1500 vrachtwagens per avond/nacht langs. Joost Z mag weten wat hun bestemming was. Dat er nu een vrachtwagenverbod geldt heeft te maken met de werkzaamheden, er komt nog een toplaag op.
    Of daarna dat vrachtwagenverbod blijft weet ik niet. De bewoners willen het wel graag.
    Dat er op dit moment iets aan de Bierkade gedaan is zou wel eens kunnen komen door dat rapport van Milieu Defensie. De plannen waren om het pas na 2008 uit te voeren als de werkzaamheden aan de N242 klaar waren. Nadeel daarvan was dat de Bierkade dan helemaal had vastgestaan. Duidelijk een kip-en-ei-probleem.
    Op de Geestersingel is het overigens rustiger geworden. Dwz vooral in noordelijke richting. De 3-uurfile die er een paar jaar terug stond tussen het MCA en de Tesselsebrug, is nu stukken korter. Dat heeft vooral te maken met de nieuwe verkeerslichten in Overstad. (Vond en vind ik overigens nog steeds een raar plan.) Het ziekenhuisverkeer dat teruggaat richting Heerhugowaard en Langedijk weet nu opeens wel de Ring te vinden.
    In zuidelijke richting is de Geestersingel even druk gebreven. Daar is waarschjnlijk ook een vermindering gekomen door die Overstad-verkeerslichten, maar dat is aangevuld met auto’s die vroeger de Bierkade in zuidelijke richting namen.
    Het komende jaar gaan ze prutsen aan het kruispunt onder het Stadskantoor en de 2de Friesebrug. Dat zal ook de nodige ellende opleveren. Ik denk overigens ook dat de Frieseweg 1-richting wordt nu Praxis daar weg is.
    En je hebt gelijk dat verplaatsen van autoverkeer niets anders is als verplaatsen van de vervuilings- en ruimteproblemen. Echte oplossingen zijn er pas als men meer de auto laat staan. En het zal je opgevallen zijn dat je sommige automobilisten enorm moet pesten eer ze dat doen. Verdubbeling van benzineprijs en reistijd zijn schijnbaar onvoldoende.

  4. Feit blijft natuurlijk dat een hoop verkeer overdag er beroepsmatig is,enom het MCA maar eens te noemen, dat ding niet daar hoort, of met goed Parkeermogelijkheden, dat gaat dan ten koste van de Hout, ook niet wenselijk. Als je nu de Ambulances door de stad heen zie worstelen ( die mijden dus OOK de Randweg ….).
    Wat betreft de stelling Geestersingel rustiger….. absoluut oneens, het begint tegenwoordig al op de Bergerhout rotonde, aanbod vanaf 3 kanten, Shocking klem om het maar eens op z’n Tol Hanssen te vertellen.
    Voorwat de Randweg betreft, ik ben altijd blij als ik Alkmaar eindelijk uit ben, dan kan ik weer opschieten… Je zal maar vrachtwagenchauffeur zijn , je haalt de meeste stoplichten niet, voor je eindelijk weer op snelheid ben met zo’n ding , kan je alweer afremmen…

  5. @Brownie: Voor wat de Geestersingel (die al aan de zuidkant van de Bergerhoutrotonde begint) vergelijk ik het met een paar jaar terug toen er nog geen werkzaamheden waren. In die tijd kon ik tussen 15 en 17 uur Varnebroek niet uitfietsen of er stond een file die vaak al bij de Kennemerstraatweg begon en via Kennemersingel en Geestersingel voor de lichten met de Helderseweg stond. Dat is de laatste maanden echt voorbij. Nu rijdt vrijwel elke keer de hele wachtstrook leeg voor die verkeerslichten. Het zou best iets tijdelijks kunnen zijn omdat er eerder geen verkeer door Overstad mogelijk was, maar op dit moment is het werkelijk zo. Ik kom er meerdere keren per dag, je weet waar ik woon. ;-)

  6. Je weet waar ik rij…… ;-)

  7. @Brownie: Volgens mij zit je thuis. :-)

  8. Wist de gemeente nou af van die lijst van Milieudefensie? Tot mijn genoegen zie ik, dat Doetinchem niet op die lijst voor komt.

  9. Binnensteden moeten ze maar verkeersvrij maken, dat is het allebeste, maar ja, mensen hebben te graag de auto thuis.

  10. Je kan hier voor 1 !! Euro de hele stad doorrijden ( met de bus ) daar kan geen parkeerkaartje tegenop….. Helaas voor Connexion fiets ik alles wat ik niet ( beroepshalve ) met de auto rijd.
    En dat ook nog eens met bewaakte fietsstallingen (gratis ), waarom zou ik met de auto………………………..

  11. mijn webloggie is weer “actief”, maar qua onderwerp van een hele andere “slag”…, zeg maar een soort “nekslag”…

  12. @Brownie: Ik ben gisteren nog even langs de Bierkade gelopen en zag nu ook die knipperende ‘lichtkrant’ verscholen achter het accijnstorentje. Daar valt zeker geen vrachtauto meer te keren. :-) Voor het accijnstorentje staat een bord dat vrachtwagen verbied tussen 19 en 7 uur. Volgens mij staat die er al een aantal jaren, maar vrachtwagens hielden zich daar niet aan. 250 meter eerder staat nog zo’n bord, maar waar ie echt moet staan (aan de zuidkant van de Vondelstraat) daar staat dus niets. Ik zag een tijdje terug zo’n 14-meter oplegger die ’t Luttik Oudorp in wilde om te keren. Uiteindelijk ging ie maar een stuk achteruit.

  13. Wat zonde dat ze dat niet doorhadden, en het geld besteedden aan die àndere brug, die wel nodig is :-}
    (offtopic) het lijkt erop dat je gelijk hebt, dat ik zonder het woordje wqebqloqg -q in mijn uqrql -q wel kan reageren.. *vreemd* script gebruikt dat TypePad..

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s