Feb-25: NH-FB Fietsbeleid

In het debatje van Donderdag wilden de politici zich maar al te graag profileren. Een meutelaar ging meteen op zijn stokpaardje zitten door te stellen dat de Provincie er de laatste jaren teveel ambtenaren uitgestuurd heeft. Na enige tijd sprak hij in het luchtledige. De aanhoorders wilden het over fietszaken hebben en niet over werkverschaffing op het provinciehuis.

Een andere partijleider sloeg zich zo op de borst, dat het me meevield dat de buren niet klaagden over geluidsoverlast. Het mag inderdaad zo zijn dat de Provincie op papier veel voor de fietsers doet, maar dan vooral in het recreatieve en op papier.

Het Knooppuntennetwerk voorziet duidelijk in een behoefte en is goed uitgevoerd. Ik heb daar zelf aan meegewerkt (ga er in het voorjaar over loggen) en sta ook achter het resultaat.

De Fietsersbond heeft in opdracht van de Provincie een knelpunten-overzicht gemaakt. Ook daar heb ik me mee beziggehouden, maar ik durf daar wel kritiek op te leveren. Veel van de knelpunten zijn voor de verantwoording van de gemeentes. Een klein percentage betreft zaken die de Provincie aangaan. Ik kan niet voor andere regio’s spreken, maar hier in de omgeving doet de Provincie bitter weinig.

Zo is er al decennialang een probleem met wat N-wegen waar goede fietspaden ontbreken. Voorbeeld is de N504 tussen Koedijk en Schoorldam. Een drukke hoofdroute voor scholieren uit Warmenhuizen, die tot een jaar terug op een 80km-weg moesten fietsen. Na veel aandringen is dit teruggebracht tot 60 km-weg, maar het toegezegde provinciale fietspad is er nog steeds niet.

Gemeente Harenkarspel, waar deze weg en Warmenhuizen in liggen was het wachten na een 10-tal jaren zat en bedacht een tijdelijke noodoplossing. Zij gingen een stuk fietspad aanleggen door een weiland als de Provincie bereid was om de eerste 500 meter van het broodnodige fietspad langs de N504 aan te leggen. Met deze oplossing konden scholieren gebruik maken van beide paden en een tussenliggende landweg.

De Provincie ging accoord en het fietspad van de gemeente ligt inmiddels al een half jaar te wachten op het provinciale deel. De laatste keer dat ik er langs kwam was er nog steeds niets gebeurd. Dan kunnen de debatterende politici wel stellen dat kleine gemeentes ambtelijke ondersteuning moeten krijgen uit Haarlem, maar naar mijn idee kan de kleine gemeente Harenkarspel het beter de Provincie gaan ondersteunen.

Zo zijn er meer voorbeelden, waar de Provincie het af laat weten. Denk daarbij aan het Nollencircuit (N242/N508), waar ze vergeten waren dat hier ook de drukste fietsverbinding was tussen Heerhugowaard en Alkmaar. Terwijl Heerhugowaard haar deel van de route fietsvriendelijker maakt, gooit de Provincie er een enorme omrijlus tegenaan. Leuk voor de Google-Earth-tuurders, maar erg onpraktisch als je gewoon snel naar huis wilt fietsen.

Dan kan de Provincie veel fietsvoorzieningengeld beschikbaar stellen en klagen dat gemeentes dit niet ophalen, maar zou de Provincie eerst niet iets aan hun eigen problemen moeten doen?

Tijdens dat debat bedacht ik zowaar een oplossing. Het zijn niet alleen de fietsers die klagen dat de Provincie niets doet en/of er niets van snapt. Dat geldt ook voor buspassagiers en diverse andere groepen.

De Provincie staat (zeker in het geval van Noord-Holland) te ver van een groot deel van de burgers. Dat is op te lossen door meer en effectievere regionalisering. Haarlem moet niet de indruk geven dat zij het snappen en daarom in onze regio de N242 van een setje halve klaverbladjes te voorzien.

Zo’n project had gedelegeerd moeten worden naar de dichtstbijzijnde regiogemeente, zeker waar het gaat om communicatie met de belanghebbenden. In geval van de N242 had Alkmaar de kar moeten trekken, bijgestaan door de Provincie op financieel- en personeelgebied. In NH zijn een 10-tal van dit soort regiogemeentes te bedenken.

Niet dat ik de bovenstaande zaken bij het debat het ingebracht. De discussie was er niet naar en het is vrij complex om zoiets in een korte opmerking aan te geven. Daarbij zaten de andere zaalgenoten eveneens teveel na te denken wat de Provincie kon doen in hun omgeving. Er was dus al hinder van teveel details.

Vervolg

Geplaatst op 2007-02-25, in Fietsen, Kiesmatig, NH-matig. Markeer de permalink als favoriet. 6 reacties.

  1. Als ze wat beloven moeten ze ook vaart maken, want voor je er erg in hebt zijn er weer nieuwe verkiezingen en zo.
    Veiligheid boven alles.
    maar ja, nederland werkt altijd traag.

  2. Waarom word je niet minister van verkeer en waterstaat? Ik denk dat je het goed zou doen!

  3. @Hette: Ik heb een paar jaar met ambtenaren gewerkt en heb daar mijn ontslag genomen. Leek me beter voor mij en voor hen. :-)
    Mensen met ideeën is een ramp in de huidige politiek. Zie Hirsi of Fortuyn. Die kunnen beter als stuurlui aan de zijlijn blijven staan en de politici af en toe een goed idee toewerpen. Een coach gaat toch ook niet meevoetballen?

  4. Ik heb sinds enige tijd ontdekt dat over het algemeen belangrijke infrastructurele zaken op een te laag niveau worden besloten. Dus door de gemeente waar dit op regionaal niveau zou moeten en regionaal waar dit provinciaal zou moeten, hierdoor kijken de ambtenaren vooral niet verder dan de grens, wat natuurlijk bij infrastructurele zaken lichtelijk vervelend is.Dit probleem is structureel en landelijk. Ik denk dat er over 10 jaar wellicht iets aangedaan gaat worden. Voorlopig gaan we er nog vanuit dat niemand verder dan zijn eigen vakje reist.

  5. @Wggb: Dat is waarschijnlijk waar het om het autoverkeer gaat of ander verkeer oor lange afstanden. Mij is juist opgevallen dat de Provincie en RijksWaterStaat het af laten weten op fietsgebied. Er wordt in elk project wel beleden dat er goed aan de fiets en gedacht moet worden, omdat dit de verkeersdruk en parkeerdruk verlicht, maar in de praktijk slaan ze behoorlijk de plank mis (er is geen kennis van gewenste ‘langzaam’-verkeerstromen) en communiceren ze vooral slecht en veel te indirect met betrokkenen.
    Feitelijk maken ze door hun onkunde eerder barrieres waardoor het fietsen ontmoedigd wordt.

  6. @Wggb: Nog een anvulling. Ik heb inmiddels iets meer gedachte gewisseld over mijn regionaliseer-idee met wat mensen die dichter bij het vuur zitten als het om verkeersbeleid gaat. Die hadden er ook duidelijk bedenkingen bij aangezien gemeentes ook niet optimaal werken.
    Eigenlijk zit het probleem in het uitbesteden aan bureau’s aan de andere kant van het land. Als de Provincie dit doet of een regiogemeente dan maakt weinig uit, in beide gevallen is de kennis op detailgebied (dus fietsgebied) te klein.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s