Mrt-01: Nuon in de weer

Wederom een tussenlog, dat fietsdebat krijgt over enkele dagen nog een vervolg.

Vandaag kreeg ik, net als vele anderen, een wervende folder van de Nuon in de bus. Ik ben er nog klant omdat het leidingnetwerk in mijn omgeving van de Nuon is. Verder verbruik ik weinig (870m3 gas en 770kWh per jaar) waardoor er op de leveringskosten weinig te verdienen valt.

In de folder werd aangegeven dat een nieuwe HR-Ketel, geleverd door de Nuon, mij zo’n 260 euro per jaar zou besparen. Klinkt goed, ware het niet dat ik zelf al 2 jaar eerder zo’n ketel aangeschaft heb. De vorige was redelijk versleten, had een waakvlam en een vooral een kapotte pomp.

Ik heb toen rondgekeken en kwam op een prima Intergasketel uit; HR, geen waakvlam en zeer eenvoudig waardoor vrijwel geen onderhoudskosten. De afwezigheid van een waakvlam bespaart me zo’n 100m3 per jaar is 55 euro. Het verbeterde rendement bespaart nog eens 100m3 dus ook 55 euro. Het scheelt me dus dus 110 euro per jaar en niet de 260 die de Nuon me voorfolderd.

Nu heb ik die ketel niet bij de Nuon aangeschaft, ik vond ze veel te duur. M’n HR-ketel staat nu nog op de website bij de Nuon voor bijna 2000 euro. Bij een CV-winkel is ie echter verkrijgbaar voor 832 euro. Dat scheelt nogal! Zelf kocht ik hem bij een zaak in de buurt voor 900 euro. Daarmee bespaarde ik me eenmalig zo’n 1100 euro.

Nu hou ik niet van koppelverkoop. Ik wil bij de supermarkt dan ook niet sparen voor handdoeken als ik koffie koop. Laat een ieder doen waar ie goed in is en splits niet op een slinkse manier dure ketels in de maag van goedgelovige gasgebruikers.

En als het om de hoofdtaak (het leveren van gas en electriciteit) van de Nuon gaat, dan mogen ze daar wel even beter hun best gaan doen. Nuon levert enige jaren een overzicht hoe zij de electriciteit produceren. Helemaal onderaan staat hoeveel CO2 zij uitstoten per gemaakte kilowattuur (kWh), in 2004 was dat 0,402kg, in 2005 0,436 en in 2006 0,458

Dat is in 2 jaar dus 15% meer, en ik dacht dat het de bedoeling was dat de CO2-uitstoot moest verminderen. De grafiek laat zien dat het percentage electriciteit uit steenkool is toegenomen en daarmee de uitstoot van CO2. Het percentage groenopgewekt (wind-, zon -, waterkracht en biomassa) is de laatste jaren afgenomen.

Geplaatst op 2007-03-01, in Milieumatig en getagd als , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 18 reacties.

  1. een paar honderd van zulke afnemers en Nuon houdt geen cent meer over voor de bonussen van de bazen.

  2. Nuon…………ik weet niet wat ik ervan moet denken hoor. Ik voel mij af en toe zo’n leek wat dat soort bedrijven aangaat. Ze kunnen mij wel van alles wijsmaken. Ik sta er elke keer weer van te kijken hoe of jij alles uitrekent en uitlegt.

  3. Het is dat het spul nodig hebt, anders konden bedrijven als NUON de pot op.

  4. Ik ben het met je eens over al die acties. Laten ze de prijs simpel aanpassen, maar nee, dat kan niet. Ze moeten klanten lokken en dat doen ze door de klanten te binden. Zo is het ook met NUON. Toch denk ik, dat het niet zo gek is om alleen op de voordeeltjes af te gaan en die heeft NUON ook wel. De gasprijs voor een aantal jaren vast laten zetten, bijvoorbeeld. Dat kan jou ook schelen, ondanks het weinige verbruik, Xiwel.

  5. Is dit nou de befaamde ‘groene stroom’? Sorry, maar ik ben blonT op dit gebied.

  6. @Dolby: Zo ik het lees betreft de uitstoot van CO2 per kWh alle door de Nuon geleverde energie, dus grijze-, groene- en natuurstroom bij elkaar. Om die reden is het nog opmerkelijker dat die uitstoot is toegenomen terwijl meer mensen voor groene- of natuurstroom kiezen. Naar mijn indruk werkt het ook niet. Als meer mensen kiezen voor groen, krijgen de grijsgebruikers nog donkerder grijs.

  7. Ik krijg gas gewoon via Stadtwerke Leipzig. Ik weet het eigenlijk niet. Het gasverbruik gaat via de huurbaas.
    Erg he?

  8. @Hette: Hier bestaat het ook nog dat een gebouw 1 meter heeft en de energiekosten bijvoorbeeld in de huur verwerkt zijn. Het neemt wel almeer af, omdat het netter is om de mensen te laten betalen voor hun werkelijke gebruik. Als je het ‘treft’ dat er een stel koukleumen in jullie gebouw wonen, en jullie zijn veel weg, dan betalen jullie via de huur vrijwel zeker teveel.
    Het bestaat ook voor stadswarmte. Hier wordt dan toch nog vaak het warmteverbruik per apartement/woning gemeten. Mijn tante is net in een seniorencomplex gekomen en heeft daar ook gewoon een warmteverbruikmeter.
    Dat het een stadsbedrijf is kan positief zijn. Misschien krijgen jullie gas uit fabrieken die dat als restproduct hebben. Zo levert de Hoogovens hoogovengas aan de Nuon in Velsen-Noord, die er electrisch van maakt.
    Vaker gebeurt het met warmte. Hier in Alkmaar levert de vuilverbranding warmte aan omliggende bedrijven. Dat is allemaal beter dan deze warmte via koelwater of en schoorsteen te lozen.

  9. <okm eerste gedachte was inderdaad dat door meer groene stroom gebruikers de grijze stroom nog grijzer was geworden, maar als het inderdaad over alle geleverde stroom gaat is dat inderdaad een behoorlijk onlogische ontwikkeling.

  10. vingers verkeerd gehad en een verkeerd tekentje (zo’n scherp haakje naar links) aan het begin en dat slikt hij dus duidelijk niet.
    Ook is dacht in eerste instantie aan meer groene stroomafnemers waardoor het grijs nog grijzer was geworden, maar als het inderdaad over alle geleverde stroom gaat is dit wel een opmerkelijke en onlogische ontwikkeling.

  11. Goh.. wat een enorme verschillen. Goed dat je er op wijst, ik zou het niet geweten hebben. Zou gedacht hebben dat een CV-winkel duurder was.
    (En het woord ‘CO2-uitstoot’ kan ik vandaag niet meer horen ;-)) de ene garage keurde E.’s auto erop goed, de andere, -die een bepaald type remschijf wel had wat de eerste niet had,- keurde hem erop af, en vervangende ‘CO2-uitstoot-reducerende’ onderdelen worden duurder dan de auto ;-]])

  12. Ze naaien je aan alle kanten als je niet oplet.
    Eigenlijk zou dat gewoon verboden moeten worden.

  13. @Renesmurf: Als ze gaan naaien wil ik zoenen ook.

  14. Om het wat te verduidelijken (en omdat ik een aanval van graphiqueritis kreeg) is het logje wat aangevuld.

  15. Inderdaad verrassende conclusie. Blijktt dat de Nuon niet zo’n haast maakt met de goede voornemens.
    Mijn gasverbruik schommelt al jaren rond de 600 kuub, maar vreemd genoeg is mijn electraverbruik bijna het dubbele van het jouwe (terwijl ik op gas kook). Na een nieuwe koel/vriescombi daalde het naar 1000 kwh maar de laatste 2,5 jaar steeg het weer naar 1500. Daar gaf ik de pc de schuld van, want verder heb ik niet veel stroomvreters die langdurig aan staan. Maar ook jij zult je computer vaak aan hebben, dus er moet een andere verklaring zijn. :S

  16. @Epi: ik gebruik een laptop die veel minder energie neemt 25 watt inclussief beeldscherm. Een gewone PC neemt veel meer tot 100 watt. Daarbij is een beeldbuis de grootste verbruiker. Een beeldscherm niet te dicht bij een raam (zonlicht) zetten helpt, want daardoor kan je de intesiteit een stuk terugzetten. Dat scheelt zo 20 watt.
    Sinds k TV kijk via mijn laptop is het energieverbruik no meer afgenomen, want mijn TV nam zo’n 75 watt wat dus 3x zoveel is als mijn laptop.
    Verder heb ik alleen ruststroom van mijn CV-ketel (7 watt) en de deurbel (2 watt). En ik maak nooit gebruik van het warmhouplaatje van de koffiezetter.
    Mijn grootse vebuiker is de koel/vrieskast. Die is 15 jaar, maar doet het nog goed. Ik zou alleen met een kleinere toe kunnen waar wat energie mee te besparen valt. Maar deze opmaken is finacieel gezien veel gunstiger.
    Ik was bezig met een nieuwe achterdeur, daar kan ik nog wat gas mee besparen. Helaas heb ik een hoekwoning waarvan 20×2,5 meter buitemuur betreft en mijn plafond is van hout waardoor ik voor een deel stook voor de bovenbuurman. Aan dat plafond wordt over enkele jaren iets gedaan, maar aan die buitenmuur valt niets meer te verbeteren.

  17. Blijft na het zien van jouw grafiekje nog de vraag of het totaal harder is gestegen dan de groene stroom waardoor het aandeel daalde of dat de hoeveelheid groen opgewekte stroom daadwerkelijk lager is geworden.

  18. @F54: Volgens mij zijn beide gestegen, het electrisch verbruik neemt nog steeds toe. Aan de andere kant verliezen bedrijven als Nuon wel klanten dus het zou ook minder kunnen zijn. De percentages die zij geven zijn ten opzichte van de totaal geleverde electriciteit. De verklaring zit volgens mij in biomassa. Daar had Nuon zwaar op ingezet, maar later bleek het niet groengenoeg te zijn en er was iets met de biomassacentrales. Resultaat is dat er veel minder biomassa wordt opgewekt en dat gat is gevuld met waterkracht uit Noorwegen steenkool. Dat laatste zorgt voor de CO2-toename.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

