Mrt-20: Hoe is het mogelijk?

Alkmaar scoorde afgelopen week zeer hoog met haar stadsvervoer. Dat zijn de te brede bussen die zich hier door het centrum wurmen. De reizigers waren vooral zeer tevreden over de beschikbaarheid van zitplaatsen.

Dat snap ik; alle bussen die ik in de binnenstad of bij het ziekenhuis zie zijn voor 93,6% leeg. Zitruimte zat dus. Nu was die peiling onder de buspassagiers in Nederland. Misschien is het iets om de veel grotere groep mensen te enqueteren waarom zij niet van de bus gebruik maken.

De auto is geen reden, die mag vrijwel niet in de binnenstad komen. Concurrenten zijn vooral de fiets en het schoeisel. Zonder moeite loop ik de bus er uit. Onze stad is zeer compact. Station-binnenstad gaat het snelste met de fiets, daarna te voet en dan pas met de bus. Over snelheid en directheid vond ik dan ook niets terug in het persbericht van m’n trotse gemeente.

Je begrijpt dat de gemeente flink geld pompt in deze zogenaamde servicebussen. Dat menig fietser en voetganger in de smalle Ridderstraat en Zilverstraat last heeft van deze vrijwel lege gevaartes is van minder belang.

Eerder schreef ik al iets over de 2de Friesebrug, die ook een aardige duit mag kosten en weinig extra bussagiers zal opleveren. Bedenk daarbij dat gemeente Alkmaar gratis bewaakte fietsenstallingen heeft en de laagste woonlasten. Onlangs gaven ze me 65 euro vanwege de ‘hogere’ stookkosten (die bij mij niet hoger waren dan een jaar eerder), dan moet ik wel denken: ‘Hoe is het mogelijk?’


Lees meer op:
2007-Mrt-05 NH-FB OV-Fiets en
2008-Dec-16 Maxx Ellende

Geplaatst op 2007-03-20, in Alkmaar, OV-matig en getagd als , . Markeer de permalink als favoriet. 9 reacties.

  1. Er schijnt bij jullie een zeer constante stroom van reizigers te zijn als alle bussen altijd voor 93,6% leeg zijn. Dat moeten dan bussen zijn waar maar 1000 mensen in zitten met een capaciteit van 15625 personen. Lijkt mij een beetje veel voor de kop van Noord Holland!

  2. @F’slag: Ik schreef nog netjes alle bussen in de binnenstad en bij het ziekenhuis. De kop van Noord-Holland is rond Den Helder en dat valt daar flink buiten. Maar waarschijnlijk bedoel je Noord-Holland Noord dat een soort concessiegebied is voor OV en net zoveel inwoners heeft als Friesland. Daar zitten naast Alkmaar ook Hoorn en Den Helder in. Hoe het daar zit met OV weet ik niet. Hier draait (qua bus) alleen de lijn Heerhugowaard-Alkmaar goed. Maar ook dat valt niet onder het Alkmaarse stadsvervoer waar het persbericht over ging.

  3. Hmm dan denk ik dat mijn voormalige woonplaats Lansingerland waarschijnlijk het slechtste cijfer voor het openbaar vervoer heeft gekregen. Vreselijk daar. 1 bus naar Rotterdam in 2 uur en dat terwijl de afstand naar het centrum maar een kilometer of 15 is. Maar ja, je moet wel over landwegen dus dan pak je toch sneller de auto. Hier is het openbaar vervoer prima geregeld. Een overblijfsel uit communistische tijden zullen we maar zeggen.

  4. @Hette: Ik heb even gekeken, maar gemeente Lansingerland (Bergschenhoek, Berkel en Bleijswijk) heeft geen stadsvervoer, maar alleen regiolijnen. Die regiolijnen hebben we hier ook en zijn hier ook niet fantastisch. Bus Alkmaar-Purmerend stopt al om 22 uur. Het Alkmaarse stadsvervoer werd ‘geprezen’, niet het regiovervoer.

  5. bussen en trams zijn ideaal in de steden.
    een auto is weer ideaal als je naar een andere plaats toe moet.
    de spits is altijd het drukst, dat is altijd minder plezierig.

  6. Ik begrijp dat een felicitatie op zijn plaats is! Jullie zijn zelfs gestegen van de 5e plaats naar hoger regionen. Ik zet altijd mijn vraagtekens bij dit soort onderzoeken omdat je niet precies weet hoe het onderzoek is uitgevoerd en je dus ook weinig kunt zeggen over de uitkomsten. Het is in elk geval duidelijk dat jij niet behoort tot die categorie tevreden reizigers.

  7. @Teddy: Het ging mij er ook om dat vrijwel lege bussen aangeven dat er toch iets mis is met het stadsvervoer. Ik zie dagelijks een stuk of 10 stadsbussen omdat ik tegen de binnenstad woon en daar mijn boodschappen haal. Ik heb in de afgelopen 5 jaar nog geen stadsbus gezien die meer dan 10 passagiers aanboord had. Dan snap ik dat er geen klagen is over gebrek aan zitplaatsen.
    Het gebrek aan belangstelling voor de stadsbus zit volgens mij in de directheid en snelheid. Dat laatste kan je beter omschrijven met traagheid, maar schijnaar werden de passagiers daar niet over ondervraagd.

  8. Kan het ook, dat lege bussen aangeven, dat het vervoer eigenlijk niet zo nodig is, maar dat de mensen, die er gebruik van (moeten) maken om die reden juist heel tevreden zijn? Altijd een zitplaats en op een rustige manier op de plaats van bestemming komen.

  9. @Vedat: Iets dergelijks schreef ik al. Onze stad is met 3500 inw./km2 zeer compact en de afstand station-centrum en ziekenhuis-centrum zijn met 1km tekort om op een bus te wachten.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s