Mrt-24: 50 Jaar EEG/EG/EU

Tom heeft met 2 spotprenten duidelijk aangegeven waar de kloof zit tussen de Europese Unie en haar de burgers. Ik kon niet kiezen en heb ze dus maar allebei geplaatst.

Binnenkort mogen we weer voorstemmen. Ben wel benieuwd hoe ze het deze keer aanpakken. Mogelijk een nieuw referendum waar gekozen kan worden tussen:

  • ‘Ja ik ben voor de EU en alles wat ze daar doen’ en
  • ‘Nee, ik ben tegen onafhankelijkheid van Nederland’.

 

Bij een opkomst van 10% wordt de uitslag bindend verklaard.

De pro-EU-paganda is de laatste dagen niet van de lucht. Zo hebben we er plots ook aan te danken dat we de laatste 50 jaar geen oorlog hebben gehad. Zullen we dan het geknoei van de EU en onze v/d Broek in voormalig Yugoslavije maar eventjes vergeten?

Noorwegen is een land dat 2x een referendum gehouden heeft over de toetreding tot de EU. In beide gevallen kozen hun burgers voor onafhankelijkheid en staan zij tot nu toe ‘buitenspel’. Nou zouden politici zich eens de vraag kunnen stellen of die keuze van Noorwegers ongunstig was. Hebben ze er meer oorlog? Is de sociale zekerheid er beroerder? Doen ze het economisch slechter? Zijn de ziekenhuizen slechter? Leven ze korter? Moeten ze er langer werken? Doen ze het slechter qua natuur en milieu?

Aan de andere kant mag je je afvragen hoe de EU reageert op de bezetting van Noord-Ierland door de Britten. Zowel Ierland als Groot-Brittannië zijn al decennialang lid van de EU en GB heeft nog immer niet haar colonisatie van Noord-Ierland beëindigd. En de EU zegt daar nix van. Zullen Noord-Ieren ook denken dat de EU al jaren zorgt voor vrede en stabiliteit?

Geplaatst op 2007-03-23, in Kiesmatig en getagd als , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 35 reacties.

  1. Het wordt je gewoon door de strot gedouwd of je wilt of niet, Xiwel.

  2. Noorwegen ligt in Skandinavie, je kan zonder problemen zo naar zweden en weer terug.
    En europa heeft veel voordelen, alleen die verdomde euro is zo vervelend.
    En wel meer dingen.

  3. Een vraagstelling als “Bent U voor of tegen de EU” waarna je ja of nee aan kunt kruisen lijkt mij meer in de lijn van het politieke denken: je kan met elke antwoord nog steeds alle kanten op.

  4. We hebben helemaal geen 50 jaar EU! We hebben een heel groot deel EEG gehad en vervolgens EG en officieel bestaat de EU ook pas wanneer de Europese grondwet geratificeerd wordt. Maar goed, we spreken sinds ’93, meen ik, van EU. Heel verwarrend, hoe kan je zo nou kiezen als burger??!

  5. Hendrik Rood bedacht ooit de slagzin “Europa, beslist meer dan u denkt” – en ik vind ‘m nog altijd briljant, vooral het dubbele erin.
    Laatst hoorde ik bij BNR een column van Bolkestein over de EU, heel omineus – dan weet ik niet meer wat ik er van moet denken, zo’n voormalig commisaris die zo negatief.. -Nahja, je begrijpt wat ik bedoel: ik weet het ook niet meer.

  6. @Teddy: Klopt, EEG bestaat volgens mij ook nog en staat op o.a. pakjes boter. Ik noemde het EU omdat ik met Europa het werelddeel tot de Oeral bedoel. Noorwegen heeft in 1970 en 1993 haar referenda gehouden.

  7. @Jolie: Ik ben overigens niet tegen Europese samenwerking. Dat kan naar mijn smaak (misschien zelfs beter) zonder: Europees parlement, Europees leger en Europese grondwet.

  8. Dat ben ik helemaal met je eens Xiwel, dat zou ook nog eens een hoop (onzin)kosten besparen; economische samenwerking was ook het oorspronkelijke idee van de EEG.

  9. Ik heb geen zin de discussie over ja of nee tegen Europa opnieuw aan te gaan.
    Liever zie ik Vlaanderen in Nederland opgaan.

  10. @Dolby: Met uitbegrip van Antwerpen? :-)

  11. Als de kaart een beetje zakt en Vlaanderen opgaat in Nederland waar moeten we dan met de Friezen naar toe?

  12. Dat wordt dan samen met Groningen en Noordduitsland Groot-Friesland, Frans[eslag] ® ;-)

  13. Nu ik er over nadenk, schenk ik liever Zeeland, Brabant en Limburg aan Vlaanderen.

  14. Groningen behoort tot het nedersaksisch deel, daar zit friesland niet bij!

  15. Daar heb je gelijk in Renesmurf, dat bedacht ik me ook toen ik het typte :) Dan worden het gewoon twéé nieuwe EU-landen ;) GrootFriesland (met noord-noord-holland erbij ;) en Groot-groningen, met noordduitsland erbij ;))
    En-eh, Zeeland aan Vlaanderen schenken Xiwel, dan wordt mijn vader ineens een Belg, en staat het standbeeld van Michiel de Ruyter ineens op Belgisch grondgebied ;) Dus nee, Brabant en Limburg: OK, maar Zeeland, nee, Uitgesloten ;)

  16. @Jolie: Grongingen kan natuurlijk net als Drenthe en Twente bij NiederSachsen. Misschien moeten we gewoon Nederland aan Duitsland toevoegen als 17de bundesland, of is dat teveel in ht straatje van Adolf H. :-)

  17. Neeeeee Xiwel, dàn wil ik Nederland nog liever toevoegen aan The UK ;)) De Duitse humor snap ik nl zelden (wèlke Duitse Humor ;)) bovendien denken de Duitsers veel te veel in Hierarchiemodellen voor ons .NLers.
    Maar Groningen mag natuurlijk wel samen met Drente, Twente, nou doe maar heel Overijssel (ik ben er geboren tenslotte ;) en Oostgelderland “Groot-nedernedersaksen” gaan vormen ;))

  18. Ik kan hier een heel betoog schrijven over waarom juist wel de EU maar waarom EU merk je pas als je langere tijd in een ander EU land hebt gewoond en gewerkt. Ik heb in ieder geval veel te danken aan de EU en ik word heel af en toe erg moe van de bekrompen denkwijze die er tegenwoordig in Nederland heerst. Nederland is voor mij op dit moment het bekrompenste land in heel de EU, zelfs Denemarken komt er niet dicht bij in de buurt.

  19. @Hette: klap, klap, klap (luid applaus). Valt het jou ook op ze hier in Duitsland een stuk positiever zijn over Europa dan in Nederland?

  20. @Natascha, inderdaad. In Duitsland zijn ze veel positiever en op dit moment ook veel positiever ingesteld met haast alles. Nu zijn er ongetwijfeld mensen die zeggen: ‘ja maar Duitsland heeft macht en de EU is toch alleen een machtsspelltje tussen Duitsland en Frankrijk (en Groot Brittannie). Die mensen moeten maar eens gaan nadenken wat Nederland dan zonder de EU zou betekenen. Dan zouden we aan de periferie zitten, helemaal niets meer te zegggen hebben en zou de Rotterdamse haven (om maar een voorbeeld te noemen) binnen 10 jaar failliet zijn gegaan.

  21. @Hette: Dat laatste is niet waar. Dat hangt van de opstelling van Nederland af. Rotterdam is altijd de haven van het Ruhrgebiet geweest. Zolang de tarieven goed zijn blijft dat zo.
    Vergelijk dat eens met de Franse havens die stuk voor stuk niets voorstellen. Toch heeft Frankrijk en zeker de Agglomeratie parijs voldoende inwoners om bij Le Havre een haven te hebben zo groot als Rotterdam. Dat is niet zo, komt dat ook door de EU?
    Speeltjes als (de zwaar gesubsidieerde) Airbus geven de grootheidswaanzin van enkele lieden aan die je ook in de USA tegenkomt. Een kleine groep stuurt de EU af richting een verenigde staten van Europa met een gemeenschappelijk leger. Van mij hoeft dat niet. Samenwerken is iets anders dan samensmelten. Probleem is dat die groep die er 1 superstaat/grootmacht van wil maken elke keer de EU een zetje geeft (in wat zij vinden) de goede richting. Probleem is waar en wanneer je dat moet stoppen.
    Voor mij is het al te ver. Zoals ik hierboven schreef kan je ook prima samenwerken zonder EU-parlement, misschien zelfs beter. Het kan ook goed met 1 munt zonder parlement, kijk in de Caraïben waar 20 landen met 1 munt doen zonder centraal gezag.
    35 jaar terug heeft Cenelec de Europese stekker bedacht, een schitterend ontwerp en alle EU-landen hebben zich erachter geschaard. Toch is ie in niet een land ingevoerd. Zelfs België heeeft andere stekkers dan Nederland. Kijk naar de bovenleidingspanning die voor Duitsland, Nederland, België en Frankrijk allemaal verschillen, waardoor treinen die de grens overgaan een soort dubbele motor moeten hebben. Volgens mij is de kans op invoering van die stekker of de gelijkschakeling van de spoorwegspanningen net zo groot met of zonder Europees parlement. En zo kan ik nog 30 dingen opnoemen.
    Mijn idee is dat er een extra (en zeer dikke) bestuurslaag bij is gekomen, die de nationale regeringen als onprettig ervaren en steeds bevechten. Als ‘wij’ een commissaris leveren moet ie doen wat ‘wij’ vinden. Vul voor ‘wij’ elk land in in de EU, ze denken er allemaal zo over. Volgens mij moet zo’n commissaris doen wat het beste is voor de EU, maar daar hoor je geen nationale politicus over.
    En als het om Duitsland gaat, dan heb ik ook flink negatieve verhalen gehoord over de Treuro. :-)

  22. Het wordt je inderdaad door de strot geduwd of je het wilt of niet.
    Ik hoop dat ze dan weer een referendum houden, al denk ik niet dat men zich daar wat van aantrekt.

  23. Ik heb dus helemaal geen moeite met de euro. Waarom heeft iedereen daar nu zo’n moeite mee? Ik ben allang blij dat ik toen ik in Belgie woonde en regelmatig naar Nederland en Duitsland ging geen drie soorten geld op zak had. Weet je wat je kwijt raakt aan geld wisselen? Tja, ik blijf erbij voor mij heeft de EU tot nog toe alleen maar positieve dingen gebracht: ik heb in Belgie kunnen studeren, in Duitsland kunnen studeren en in Nederland opgegroeid. Ik denk gewoon dat je dat pas merkt als je voor langere tijd (een jaar/2 jaar) in het buitenland hebt gewoond. Jammer dat je alleen op mijn laatste post reageert en niet op de eerste trouwens. Ik mag het dan niet bij het rechte eind hebben gehad in mijn tweede post maar je kunt toch moeilijk ontkennen dat ik veel baat heb gehad bij de EU. Met Belgische stekker in Nederland en Duitsland gebruiken heb ik trouwens ook nog nooit een probleem gehad. En ik blijf geheel bij mijn 1e post. Nederland is erg bekrompen de laatste tijd.

  24. @Hette: Die bekrompenheid is vooral aangewakkerd door Zalm. Hij dacht het Nederlandse-Nee te vertalen met: ‘We betalen teveel aan Europa en krijgen te weinig terug.’ Die onwaarheid is zeer overdreven en anderen begonnen zich daar ook achter te scharen.
    Zelf denk ik dat het Nederlandse-Nee meer terug te herleiden was naar: ‘We mogen na 45 jaar voor het eerst een mening geven over de EU en vinden dat we niet goed bij de EU betrokken worden.’ Als andere landen de moed hadden genomen om ook referenda te houden, dan waren er meer landen geweest waar Nee gekozen zou zijn in plaats van het Ja dat door hun nationale leiders gekozen is.

  25. @Hette: Mijn indruk is trouwens dat West-Duitsers meer bedenkingen tegen de EU hebben dan de Oost-Duitsers.

  26. @Hette, huh, maar het ging toch niet over de euro? Of heb ik iets gemist?
    *moi leest hele discussie nog ns over..*
    *ik zal wel een te bekrompen Hollander zijn, dat ik 200 miljoen (euro) uitgeven aan een verhuizing voor 1 week per maand elders vergaderen te veel vind :-)*
    Kortom: ook ik blijf bij mijn post Hette: heerlijk die EU, vooral als samenwerking op economisch en mensenrechtelijk gebied.

  27. Het gaat toch ook niet om de verhuizing alleen.

  28. @Hette & anderen: Het ging me er ook oom dat gesteld werd dat de EU voor vrede zorgt. Dat is zoals ik aangaf met Noorwegen moelijk te bewijzen. Zelf vind ik dat grootmachten eerder een oorlog starten dan kleine landjes. Dus naar mijn smaak is de kans op oorlog groter zodra de EU zich meer als 1 land gaat gedragen. Denk aan de oorlogstarters als de USA en Sovjet Unie. Ik zie op dit moment dat de GB een oorlog aan het creëren is tegen Iran en raad eens wie er aan mee ‘mogen’ doen?

  29. Er was eens een tijd….waarin Noorwegen de aanstichter was van oorlogen in Nederland. Vikingen heetten die mensen. En in 12 zoveel heerste de Noorse koning van Man tot Kola.
    Als de olie op is, komt Noorwegen ook bij de EU.

  30. Het lijkt me ook eerder omgekeerd: Iran is een oorlog aan het creeren tegen GB. Maar goed, volgens NATO is een aanval tegen 1 navo land een aanval tegen alle. Artikel 5. Maar met deze discussie kom je in het Navo bereik en dwaal je af van het eigenlijke onderwerp.

  31. @Hette: Ik zag Blair gigantisch liegen wat voor mij de reden was om er over te beginnen. Maar je hebt gelijk, Iran is groter dan GB. ;-)

  32. @Hette: Als je nog even wilt zien hoe Blair normaal liegt dan moet je deze reportage even bekijken.

  33. @Xiwel, ik heb 4 jaar in Belgie gestudeerd en ik woon in Duitsland. Ik weet heus wel dat het federale staten zijn ;-) Wat betreft EFTA had je gelijk. Ik had fout gelezen en te snel gepost.

  34. Natuurlijk is de EU wèl belangrijk, maar daar kom je in de praktijk beter achter als je als Nederlander in een ander Europees land woont en werkt. Steeds dat omwisselen van geld is door de euro niet meer nodig; scheelt ook iedere keer een gang naar een wisselkantoor en wisselkosten (5 tot 8%).
    Maar minstens zo belangrijk is dat ik dankzij de EU vrij in de hele EU kan gaan wonen en werken waar ik wil.Ja, natuurlijk valt er nog veel te verbeteren, maar hoofdzaak is toch dat de EU het vroegere aartsvijanden (o.a. Frankrijk, Duitsland) onmògelijk gemaakt heeft weer onderlinge oorlogen te beginnen.
    Daar kan men wel lacherig over doen, maar dan kent men de geschiedenis van Europa niet en dat is niet alleen dom, maar ook een belediging voor al die mensen die in die onzinnige oorlogen hun leven verloren hebben.
    Dat is mijn mening

  35. @Willem: Idd ieder zijn of haar mening. Noorwegen zit bewust niet in de EU en die voeren niet veel meer oorlog dan wij. Je hebt er ook geen grenscontroles. Ondertussen hebben wij onze oorlogen verlegd naar het Midden-Oosten.
    Ik ben ook niet tegen samenwerking, maar Brussel hoeft van mij geen opvolger te worden van Berlijn of Moskou. Vooral de grote landen als Frankrijk en Duitsland willen dat het die kant opgaat. Helaas zijn het altijd grote landen die veel wapens aanmaken en oorlogen beginnen. Kijk wat dat betreft maar naar de USA.
    Lees anders ook eens mijn andere logjes over de EU.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

