Mrt-26: Wijzer

Een paar dagen terug liep ik m’n gebruikelijke tochtje over de stadswal richting supermarkt. Ik loop altijd flink door en haal de meeste anderen doorgaans in. Ook nu was ik net bezig een ouder echtpaar te lappen, toen de man naar een leeg blikje wees dat aan de linkerkant van het pad lag. Dat wijzen deed ie voor z’n vrouw, met het verhaal hoe erg de wereld achteruitgaat. “Moet je toch kijken, het is ze al teveel moeite om zo’n blkje in de prullebak te gooien die er nog geen 2 meter vanaf staat.”

Dus tijdens het inhalen bedacht ik wijzer te zijn en buk ik, pak het blikje op, gooi het in de afvalbak en haal zo en-passant het echtpaar goedemiddagwensend in. Klinkt als een goede daad, maar eigenlijk was het ook een steek onderwater. Wijzen en klagen is eigenlijk net zoveel werk als er iets aan doen. Nu was die man niet van plan om er iets aan te doen. Ik zorgde ervoor dat ie ook niet langer kon klagen, want voor de rest was er geen vuil meer te vinden langs het pad.

Geplaatst op 2007-03-26, in Alkmaar, Milieumatig en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 17 reacties.

  1. Mooi gedaan, die steek onder water!!! :-)

  2. Het gaat ook niet om het blikje. Kankeren is voor veel mensen een eerste levensbehoefte, kijk er de weblogs maar eens op na.

  3. das een mooie variant op één van je tegeltjes hiernaast: problemen zijn er niet zomaar. die moet je maken. Problemen verdwijnen niet vanzelf, die moet je oplossen. en zo geschiedde!

  4. Duidelijk nog nooit gehoord van ´verbeter de wereld begin bij jezelf´. Nog teveel moeite om een blikje op te rapen.
    Xinix, je hebt vandaag in ieder geval een goeie daad gedaan!

  5. Geweldige ingeving!
    (En ik maar denken dat dat soort Bejaarden gewoonlijk in Amsterdam wonen ;-))

  6. @Jolie: Zou heel goed kunnen. Deze mensen zag ik daar voor het eerst en misschien deden ze een bezoekje aan Alkmaar. ;-)

  7. @Hette en Mama M: Dat (toeristische) pad wordt wekelijks schoongemaakt door zp’n lawaaiige veegmachine en een stel vuilprikkers. Normaal raap ik er alleen iets van glas op als ik opweg ben naar de glasbak. Maar omdat die man zo wees dacht ik: ‘een leeg blikje oppakken moet ook te doen zijn’. :-)

  8. hulde ! weer een nieuwe held erbij !
    Het lijkt mijn schoonvader wel, altijd zeuren,wat een leven die man….
    Ik kan het ook niet laten er altijd wat van te zeggen als ik een oudje iets zie weggooien op daarvoor niet geeigende plaatsen, ” tssssss , die jeugd van tegenwoordig “” bijvoorbeeld….

  9. Good job!
    Maar misschien heeft die man het wel heel erg aan zijn rug, dat is het enige dat ik als smoes voor hem kan verzinnen.

  10. Dus toch een goede daad. Maar weet je, dat het ook verboden is om gevaarlijke voorwerpen op de weg te laten liggen. Daar valt een blikje ook onder. Bedenk maar eens, dat een fietser door zo’n blikje ten val komt.

  11. Hahahaha……sterke aktie. Daar heeft die man nog lang over na gedacht, durf ik te wedden. :-)

  12. Geweldig! Zelfs ík zal bij tijd en wijle je voorbeeldfunctie volgen.. Goed he? :)

  13. Steken onder water kunnen hard aankomen, één of andere dooie bekende krokodillenliefhebber die door een onderwaterstekelvarken werd geraakt, weet daar alles van.

  14. Klagen is ook lekkerder dan er zelf wat aan doen, dat liet je heel goed zien!

  15. Heb je het restant uit het blikje eerst opgedronken of was het al leeg? Of was het misshien een blikje waar een stoffer bij hoorde?

  16. Heel subtiel! Inderdaad gewoon doen in plaats van alleen maar praten. Toch ook een beetje de passiviteit van de mens misschien. Op het werk zie ik dat ook vaak gebeuren. Klagende collega’s die dan het mgmt de schuld geven. Je kunt ook zelf actie ondernemen en proberen verandering in de situatie te brengen. Meer initiatief.

  17. @Dolby: Kunnen we die TelSellers en BelSpellers ook niet verplicht op zwemvakantie sturen naar dat steekroggenbied? :-)

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

