Mei-12: Burmania

In Alkmaar zijn flink wat leuke winkels te vinden met dito etalages. De VVV en gemeente weten dat en hebben daar een folder voor gemaakt. Helaas zijn dat allemaal winkels die vrouwen leuk vinden. Dus gedoe met kleren, schoenen, servies en sierraden. Dat terwijl er veel mooiere etalages en winkels zijn onder meer voor de homo-technicus.

Naar mijn mening is de NL-Zaak een cultuur-historisch hoogtepunt die je als toerist niet mag missen. Nou zal dat moeilijk gaan, deze zaak ligt aan de Mient en op kruipafstand van het Waaggebouw.

De oorspronkelijke winkel heeft 2 smalle, maar diepe etalages aan weerszijde van de ingang. Links ligt electra als krokodillenklemmen en zekering-pasmoeren en rechts fietsonderdelen als ventielslangetjes en spaakeinden. Op de foto dus het rechterdeel, waar (waarschijnlijk wegens onderhoud) de hangende opoefiets tijdelijk afwezig is. Dat heeft een voordeel, want nu komen de blikken platen op de achterwand beter tot hun recht.

Ik vraag me af of ik er nog een Opelfiets kan bestellen en bij mijn volgende binnenband ga ik zeker vragen om 12 maanden schriftelijke garantie. Als je niet te dik bent, is een bezoek aan de winkel zeker aan te raden. Ze verkopen er van alles los. Dat ligt in honderden houten vakjes en laadjes. Binnen waan je je dan ook meteen in de dertiger jaren.

Het leuke is dat het niet bedacht is voor de toerist, maar dat de winkel gewoon nooit is veranderd. Zo haalde ik er 35 jaar terug ook al fietsspullen en zag het er eender uit. Menig museum zal daar jaloers op zijn.

Geplaatst op 2007-05-12, in Alkmaar, Fietsen, Shopmatig en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 11 reacties.

  1. In dit soort winkeltjes kan ik me als niet-homo-technicus ook kostelijk vermaken.

  2. Ik ken dat winkeltje ook maar ik ga denk ik toch maar voor de vrouwenspullen.

  3. dat is echt ouderwets dus, dat is het mooiste, en nimmer te evenaren.

  4. Dat is zeker een geinige zaak zeg. Ik moet toch maar eens naar Alkmaar gaan om daar wat rond te neuzen.

  5. @ Hette : Naaldkunst op de Laat ?
    @ Xiwel, hier en bij Radio Elco…. spulletjes voor de electro van de spoorbaan….

  6. @Brownie: Ik had bedacht er een soort serie van maken. Elco staat ook op m’n lijstje, maar ik moet nog erg wennen aan hun nieuwe pand.

  7. Ik heb niet veel in zo’n winkeltje te zoeken want technische zaken laat ik aan mijn zoon over. Maar wat leuk dat zo’n winkel nog bestaat. In Wormerveer zat tot voor kort een delicatessenwinkeltje, gedreven door twee oude mensen. Prachtig was dat. En elders op de Zaanweg was zo’n klein winkeltje met aan weerszijden twee minivitrines. Je moest maar raden wat daar nog werd verkocht. Ik ben er eens naar binnen gestapt. Een vrouwtje met als geboortedatum zeker wel 1815 verkocht me daar een fles vlierbessenjenever. Prachtig.
    Maar je weet hoe dat gaat: mensen overleden, winkeltje weg en nu zit er in het ene een modezaakje en het andere is woonhuis geworden. Toch een verarming.

  8. @Plato: Vaak zijn het familiezaakjes die van ouder op kind overgaan. Hier zijn nog aardig wat van die leuke zaakjes, maar door alle H&M’s, Kruidvaten en bergen schoenenwinkels vallen ze steeds minder op.
    De winkel hierboven is overigens wel met haar tijd meegegaan. Ik schreef ‘oorspronkelijke’ winkel, dat is tegenwoordig maar een kwart van het geheel. Op de foto is er naast een regenkledingzaak te zien. Die hoort er ook bij net als een fietsenzaak die 2 deuren verder zit. Tussen die 3 zaken kan je achter binnendoor lopen. (ook leuk) en boven 1 van die zaken zitten nog 2 verdiepingen met (tweede hands) fietsen.

  9. Mooie aanrader. Als ik de kaasmarkt heb gezien ga ik daarna naar deze winkel.

  10. Maar 35 jaar geleden heette de winkel vast anders.

  11. De planken van die winkel leveren zo te zien meer kijkplezier dan die van de gemiddelde kookshop of schoenwinkel.
    En dan die prachtige emaille borden nog!

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

