Jun-20: Opvallertjes

Ik fiets regelmatig een rondje van circa 60km. Gewoon omdat ik het leuk vind en misschien helpt het om wat af te vallen. Dat laatst valt overigens tegen, ik moet daarvoor waarschijnlijk langere rondjes maken. Dat gefiets heeft nog een bijkomend voordeel; ik kom van alles tegen en raak dus nooit uitgelogd.

Per fietstochtje zie ik meestal een onderwerp of 5 wat ik loggenswaardig vind. Gelukkig ben ik bij thuiskomst een hoop vergeten. Deze keer niet omdat ik een camera heb gebruikt om enige malligheden vast te leggen. In dit log een kleine selectie verkeersmaatregelen die me onderweg opvielen.

Het begon in Bergen waar ik bij het droogskicentrum ‘Il primo’ de duinen in wilde. Nou gaan daar de laatste tijd ook kiepwagens over dat stukje recreatief fietspad. Toch zeker wel 2 per dag. Kan ook minder zijn, want ik kom er vaak en heb er nog geen 1 gezien. De gemeente Bergen en/of de PWN vond het echter toch nodig om een groot bord te plaatsen speciaal voor dit selecte gezelschap kiepwagenchauffeurs.

Wat me opviel was dat niet de woorden ‘voetgangers’ of ‘wandelaasrs’ gebruikt zijn, maar ‘lopers’. Zal dit te maken hebben met het opleidingsniveau van de doelgroep? Nu maar hopen dat er geen schaker tussen rijdt. :-)

Maar eigenlijk is het helemaal onzin. Je kan die paar chauffeurs beter mondeling aanspreken op het gebruik van dit fietspad, dan dit te doen via zo’n groot bord.

Net in de gemeente Zijpe kwam ik bij Petten een bord tegen dat niet in het RVV-bordenoverzicht te vinden is. Het lijkt mij iemand die vliegert. Zullen die vliegeraars de windkracht benutten om de dijk op te komen? Dit bord staat namelijk net voor een trap naar de Hondsbossche zeewering.

In Sint Maarten ‘tref’ ik de smalste fietsstrookjes die ik ooit gezien heb. Ik dacht dat die reepjes in Heiloo langs de Heereweg al nutteloos smal waren, maar gemeente Zijpe kan dat dus beter. (NB mijn schoen is 30 cm lang.) Een paar kilometer verder in Schagen snappen ze het wel, daar zijn de fietsstroken op de Oudedijk netjes 1,8 meter breed, waardoor er niets overblijft voor de auto’s.

In Schagen hebben ze trouwens ook speciale voertuigen. Trekkers zonder motor mogen daar de N245 niet op en trekkers met motor wel.

Geplaatst op 2007-06-20, in Regiomatig, Ximatig en getagd als , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 14 reacties.

  1. Daar vergis je je toch met die verkeersborden.
    Zolang trekkers zonder motor harder rijden dan 25 km /uur is er niets aan de hand.
    Trouwens , jij mag er met je fiets ook niet harder dan 70 km/uur

  2. Ik vind dat bovenste bord nogal onduidelijk. Is het nu de bedoeling dat dat bouwverkeer voorrang geeft etc. of dat de lopers en fietsers dat doen?

  3. @Frans54: Als fietser ga ik daar geen verlichting (of eenden) voeren! :-)

  4. Het woord lopers zal wel gebruikt zijn omdat de maker van dat bord dacht: wandelaars? dat kan er nooit op. Laat staan voetgangers. Effe denke…..
    Hoeveel borden zouden er nu in totaal in heel Nederland staan. Ik twijfel tussen iets meer of iets minder dan het aantal inwoners van de EU.

  5. Haha, heel geestig, wat een humor langs de weg :-)
    Dat bord met die vlieger zal Leora wel erg mooi vinden, die is dol op verkeersborden, waslabel-ikonen, wegwerpvoorschriften en alles dat ze zèlf kan lezen :-)

  6. Als je als fietsr bij alles wat je ziet en dat leuk of bijzonder is stil blijft staan, dan kom je nooit verder.
    Maar Xiwel, iemand , die loopt is toch een loper? Dan heb je nog hardlopers en doodlopers en tot die laatste categorie zullen ze horen als het bouwwerkeer maar raak rijdt.
    Overigens hoeft een weggebruiker zich niet af te vragen of een verkeersbord wel of niet in het RVV staat. Een weggebruiker dient ernaar te handelen, dus het verkeersbord, dat zelfs van een kitesurfer kan zijn, is niet misplaatst, denk ik.
    Dan zijn er trekkers, die over de weg rijden rechtstreeks ten behoeve van de landbouw, maar er zijn ook trekkers, die niets met de landbouw van doen hebben en die laatste mogen daar dus niet rijden. Het is aan de politie daarop te controleren.
    Dan nog een laatste opmerking, Xiwel. Ja je krijgt ze wel vandaag van mij, want ik ben in the mood. De strook waarop jouw schoen staat, is geen fietspad. Er is namelijk geen fiets op het wegdek getekend. Dat iedereen denkt, dat het voor fietsers is, dat is een andere zaak. Ook de ononderbroken streep maakt dat deel van de weg nog geen fietspad, die streep is namelijk een geleidestreep. Een fietspad is duidelijk als zodanig aangegeven. Dus, weg die schoen. :)

  7. @vedat: Het probleem met die laatste foto zit in de rode kleur. Als er geen rode kleur was en alleen de witte onderbroken strepen, dan zou dit onder suggestiestroken vallen en had je mij niet gehoord. Dus of die rode kleur weg of verbreden tot 6 voet. :-)
    Kite is toch een engels woord voor vlieger en ik snap niet hoe ze daar de trap op kunnen vliegeren.
    Nee, het is me duidelijk dat gemeentes er van alles aan doen om maar op te vallen om op mijn weblog komen.

  8. Ik heb pas 1 keer in mijn leven 60 km gefietst op een dag. Toen kreeg ik gelijk de hongerklop.

  9. @Mack: Ik fiets nooit 60km zonder onderweg 3 keer te stoppen. Een paar keer om een foto te nemen en af en toe een snackbar of terras te testen.

  10. @Xi/Vedat: ik kan niet zien of er aan het begin van de strook wel een fietssymbool staat maar de rode kleur maakt het in ieder geval géén fietsstrook, als er geen fietssymbool is aangebracht blijft het ongeacht kleur, breedte, strepen etc. hooguit een suggestiestrook maar wordt het nooit een fietsstrook. Er mag dan ook gewoon op gereden, geparkeerd en stilgestaan worden door het overige verkeer.

  11. Zie b.v. ook dit artikel uit Drachten: Opmerkelijk is hier dat parkeer en stopverbodborden soms al verwijderd zijn voor dat symbool aangebracht was en dat men af en toe wat zuinig is en het symbool niet na iedere kruising, uitrit parkeerplaats e.d. herhaald wat er volgens mij toe leidt dat een automobilist zich tussen dat punt en het volgende punt waar wel een fietssymbool staat er op kan beroepen dat niet duidelijk was dat het een fietsstrook betrof en hij het dus als suggestiestrook beschouwde.

  12. @Frans54/Vedat: Er staat geen fietssymbool op omdat daar geen ruimte voor is. Verderop is de weg breder en op aansluitende delen staan wel fietssymbolen.

  13. Kitesurfen is inderdaad met die vlieger en daar kun je, als de wind verkeerd staat, echt wel mee op de dijk komen hoor.
    Overigens weet jij ook wel, dat in Duitsland langs de wegen ook zulke strookjes zijn waar fietsers op rijden, weliswaar niet met een andere kleur wegdek.
    @Frans54: Als verderop wel een fiets staat getekend op het wegdek, dan is het daar dus wel een fietspad, Frans. Ze hadden er misschien wel een klein fietsje kunnen plaatsen, dan was het nog leuker geweest.

  14. Ik had even verkeerd gelezen, maar ik ben het helemaal met jou eens, hoor Frans54.