Jul-16: Ceotwesitas

Al Gore is nog niet de wereld rond met zijn CO2-praatje of wederom verschijnen er berichten over ‘obesitas’. Deze vetzucht is eveneens een globaal probleem, die (door globalisering van o.a. McDonalds en Coca Cola) flink de wereld heeft veroverd. Helaas wordt dit probleem niet door de weerkundigen van het IPCC opgepikt. Wetenschappers hebben door hun specialisatie al jaren een verkokerde blik en blijven netjes binnen de door hen zelf opgetrokken hokjes.

Gelukkig zijn er ook mensen met een ruimere blik, waar ik mijzelf toe reken. Op een stage bij de luchtvaart-TH te Delft zag ik een professor die alleen maar iets (OK, alles) wist over vliegtuigvleugelweerstandindexen. Over elk ander onderwerp viel geen woord met hem te wisselen en dat deed ie dan ook niet. Vanaf dat moment was specialisatie voor mij een vet taboe; ik wilde alleen nog maar specialiseren in all-roundheid.


Het is dan ook niet vreemd dat mij het verband tussen CO2 en obesitas wel duidelijk is, zie hier de grafieken van de Nasa en de BTF (Billie-Turf-Foundation):

Veel duidelijker kan het dus niet, en oorzaak en gevolg zijn goed te verklaren. Mensen bewegen minder en eten meer. Eenmaal op overgewicht gaat het bewegen lastiger en wordt vaker de auto gepakt. Dat moet dan wel een dikke auto zijn met grote deuren. In die auto is het door de warmteuitstoot van een groter lijf al snel snikheet. Dat wordt opgelost met een flinke airco op standje max.

Ook de thuisair-co heeft bij deze mensen haar intrede gedaan en electriciteit-centrales in de USA worden daardoor zwaar overbelast. Dat overbelasten komt ook door de (grotere) liften, anders kunnen deze mensen niet boven komen. Kortom meer brandstof voor de auto en elektriciteit en dus een hogere CO2-uitstoot.

Overgewichtproblemen begonnen rond 1900 met de opkomst van fastfood, maar zijn flink getemperd door de 2 wereldoorlogen in West-Europa. Vooral de wederopbouw werkte goed en deed het overgewicht en CO2-gehalte wat zakken. Dat is dan ook de reden dat de USA later oorlogen begonnen is in Vietnam, Iraq en Afghanistan. Helaas was dat een flinke misrekening. De mensen in deze landen waren helemaal niet dik en het USA-leger zit tegenwoordig vooral in vliegtuigen en tanks. Qua massavernietiging dus een flinke misrekening.

Terwijl er een veel simpelere oplossing is:
Zet het gewichtsprobleem om in elektriciteit.

Mensen met overgewicht kunnen moeilijk lopen en fietsen. Vaak geeft dat evenwichtsproblemen en de voet- en fietspaden zijn te smal. Bewegingstoestellen in een sportschool of een hometrainer thuis gaat nog wel. Veel obesici krijgen dat voorgeschreven door hun arts. Vrijwel elk toestel kan voorzien worden van een dynamo (zoals op het plaatje hiernaast te zien is) die zorgt dat de ‘verspilde’ energie wordt opgevangen en richting lichtnet gaat. 1 zo’n fietser stelt niet veel voor, maar 300.000 stuks vervangen al snel een kolencentrale.

En nee, Xiwel gaat geen film maken en gaat niet de wereld rond. Daar is nu juist het Internet voor uitgevonden.

Advertenties

Geplaatst op 2007-07-16, in Klimatig, Milieumatig, Overmatig en getagd als , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 17 reacties.

  1. Waar de een geobsedeerd is van vliegtuigvleugelweerstandindexen, heeft een ander weer iets met apparaten die energie terugleveren aan het net. Waar ik meer zorgen over heb zijn statistiekemers die aan geschiedvervalsing doen en in grafieken domweg een blauwe lijn onder een rode zetten en daarbij vergeten om het ruitjespatroon aan te passen.

  2. Dit grafiek klopt niet, als je even googled zie je dat obsitas veel sneller toeneemt dan het co² gehalte. Het neemt niet weg dat fitnessen en energie leveren aan het net geen verkeerde optie is, die energie gaat andere verloren en dat is nou net wat wij niet willen.

  3. Jammer, maar vorige maand is iemand je al voor geweest. Die wilde van sportscholen elektriciteitscentrales maken en stond ermee in de krant.
    Neemt niet weg dat het een heel goed idee is.
    Ik ontken overigens de samenhang in die grafiek. Dat is gewoon toeval.

  4. Internetsites zijn alleen voor de geintereseerden.
    Maar ja, dat geldt ook voor bioscoopbezoekjes.
    Er gaan mensen dood aan teveel eten en mensen gaan dood aan gebrek aan eten.
    Het is een hele rare wereld.

  5. @Mack: Ik had van die sportschool gehoord, maar had er nog niets over gelezen. Het zal ook vaker bedacht zijn. In WO-II werden ook fietsen gebruikt om de kamer te verlichten.
    Mijn aanvulling was om dat door obesici te laten doen. Vaak wordt gezegd dat fysio te duur is voor deze groep mensen. Maar als hun vet omgezet wordt in CO2-vrije stroom, dan kan er zelfs geld aan verdiend worden.

  6. Leuk verhaal, Xinix, vooral met die grafiek er bij. Maar als die patiënten nou eens de auto in de huiskamer zetten en dan stroom opwekken door de motor te laten draaienm dan vervuilen ze buiten in ieder geval niks meer.

  7. Zal een ” vette ” energierekening op gaan leveren…..

  8. @F’slag, Eline & Mack: Ik heb ook zo m’n bedenkingen bij die grafiek. (Nasa is niet te vertrouwen :-)

  9. hee schurk, dit is plagiaat, ik was je voor..maanden geleden, ik ben te lui om het op te zoeken, maar mijn stelling was:
    al die trimmers en bikers die ons bos onveilig maken en ook nog de paadjes kapotrijden moeten ingeset worden voor het aandrijven van grote dynamo’s, desnoods aan de bosrand, ik zal gaan kijken en luid applaudisseren en daarna op mijn gemak in het stille bos gaan wandelen.

  10. @Fialas: Ik heb gezocht maar kan het ook niet vinden. Daarbij vind ik het prima dat mensen een bos onveilig maken. Mij ging het om de zwaardere types die dat niet meer kunnen. Die zakken weg in het zand of vallen om door evenwichtsproblemen.

  11. Een goed idee ontstaat vaak op meer plekken tegelijk – toch? ;-) Hoe dan ook: een prima idee om iets aan te sluiten op al die home-trainers!
    Behalve dan dat idee van Vedat, dat is wat al te cynisch.

  12. @Fialas: bedoel je dit? Als ik dat gelezen had, dan had ik daar wel gereageerd. Want hier in de Schoorlse duinen is dat door SBB prima opgelost.

  13. Echte hele dikke mensen kunnen ook niet meer in een auto. Misschien is het een idee om fietsen te subsidieren want een fiets van 800 euro zoals die nieuwe Gazelle is toch echt wel een beetje veel. Zou dat helpen denk je, gesubsidieerde fietsen om overgewicht tegen te gaan?

  14. @Hette: Die fietssubsidies hebben juist gezorgd voor de huideige hoge prijzen van de Nederlandse merkfietsen (o.a. Gazelle, Batavus, Giant en Koga). Dwz het bedrag is precies wat een werkgever mag vergoeden als je vrije dagen om laat zetten voor de aankoop van een fiets. Bij die Gezelle fietsen betaal je dan ook de helft voor de naam en die werkgeverssubsidie. Er zijn ook prima fietsen van rond de 300 euro.
    Maar zoals ik tikte kunnen mensen die echt te zwaar zijn ook niet meer op de fiets. Ik zie dat bij enkele familieleden. Op een homestrainer gaat wel, daar vallen ze niet mee om. Dus een hometrainer thuis is best een oplossing. Die dingen zijn met 200 euro (voor zwaargewichten) best betaalbaar. En natuurlijk moeten die ook van een dynamo voorzien worden waardoor ze gratis stroom hebben voor hun PC. :-)

  15. IK weet wel iets van vleugelweerstandindexen, iets, niet meer. Ik geniet ( en verbaas me nog steeds ) als weer weer uren zonder motor bovenblijf. Ast kreng maar fladderd.

  16. Als het aantal mensen met obesitas nog meer toeneemt moeten er straks bredere auto’s komen met zwaardere motoren en vliegtuigen waar minder stoelen naast elkaar staan. Dat is in beide gevallen niet gunstig voor de hoeveelheid CO2 per persoon per reiskilometer.
    De oorlogen blijken op zich trouwens volgens jouw grafiek een ongunstig effect te hebben op het CO2 gehalte en obesitas: de produktie, het transport en gebruik van wapens, munitie en materieel zijn kennelijk zo energievretend dat de CO2 stijgt terwijl het veelal lopende band werk is waardoor ook de obesitas toeneemt. Pas na het einde van een conflict dalen de lijnen, als je het gemiddelde neemt van de oorlog en de eropvolgende opbouwperiode lijkt dat echter in totaal weinig effect te hebben op het verloop van de stijgende lijn van 1900 tot heden.

  17. @Frans54: Ik dacht dat jij die grafiek wel zou herkennen. :-)

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s