Jul-18: Top-Banner

Xiwel is een top-banner, ik ban als de beste. Zo koop ik al jaren niet bij AH of andere winkels die meededen aan de airmiles-bende. Duracell, Calgon en bijvoorbeeld Robijn laat ik (vanwege hun infantiele reclames) in de schappen staan. De laatste jaren ging ik niet naar GB op vakantie vanwege hun gedoe in Iraq en Afghanistan. En zo zijn er nog wat zaken waar ik in een grote boog omheen loop.

Soms doe ik het uit milieu-besef, maar vaak is het vanwege irritatie. Internetreclames vallen vrijwel allemaal in die laatste groep. Ik ken geen mooie, leuk of interressante Internet reclame. Alles is gebaseerd op aandachttrekkerij door knipperen, vreselijke kleuren, lastig in de weg zitten en noem maar op. Daarbij zijn ze vrijwel altijd inhoudsloos. Bedrijven die zichzelf promoten via deze reclamevorm maken wat mij betreft allemaal anti-reclame.

‘Goed’ voorbeeld was de knippertroep van Yourhosting net boven het reageervak van de Telegravin. Ik heb familie bij dat bedrijf werken, maar zal vanwege die reclame nooit iets bij hen laten hosten.

Web-log is nu ook het reclamepad opgegaan. Hun banner bevat eindelijk reclame. Voor die tijd was het alleen promotie voor medewebloggers waar ook geen reclame te vinden was. Het argument dat er inkomsten uit die promotiebanner kwam was tot voor kort dus pure kletspraat. Het was de bedoeling om de gratis loggers te irriteren en te stigmatiseren, zodat zij over zouden stappen naar een betaald abonnement.

Op die promotie kwam veel commentaar. Eerst op de fotootjes (waar af- en toe een borst te zien was) en later op de texten. En inderdaad, een vegetarisch web-log met daarboven ’12:12 Fijne BBQ’ slaat als een tang op een varken. Deze ellende is nu voorbij door de komst van ‘echte’ reclame. Ik ben benieuwd of Web-log daar inkomsten uit krijgt, of dat het doel nog steeds niet verder gaat dan hun gratici wegpesten richting betaald abonnement.

Voor die banner hebben ze ‘Doubleclick’ ingehuurd, een pop-up-relamebedrijf dat ik al jaren boycot. Dat kan door een blokkeerprogramma (ABP) in FireFox of standaard met Opera. Ook in Internet Explorer kan je de locatie van dat bedrijf toevoegen aan ‘websites met beperkte toegang’. In IE, FF en Opera zie ik dus geen reclame, hooguit een wit vlak.

Dat laatste vind ik ook niet bepaald mooi. Op dit web-log heb ik de reclame voor IE verplaatst naar de achterkant van de kopfoto. Ik vind dat een voldoende oplossing. FF’ers kunnen ABP toevoegen en bij Opera gaat het meteen al goed.

Onlangs schreef het Web-log-team dat reclames afgestemd zouden worden ‘op jouw inhoud‘. Dat is duidelijk nog niet het geval. Zo kreeg iedereen een badkamer-reclame. Dan denk ik zijn al die weblogs volgens Web-log een pot nat? Ik ben benieuwd wat de volgende (mis)stap wordt in de Web-log-soap.

Advertentie

Geplaatst op 2007-07-18, in Webmatig. Markeer de permalink als favoriet. 34 reacties.

  1. “‘Goed’ voorbeeld was de knippertroep van Yourhosting net boven het reageervak van de Telegravin. Ik heb familie bij dat bedrijf werken, maar zal vanwege die reclame nooit iets bij hen laten hosten”, schrijf je.
    Die reclame stond niet lang online. De banner is op mijn verzoek verwijderd omdat die mij te veel afleidde, dus dit zou voor iemand anders ook het geval kunnen zijn, zo redeneerde ik. Maar waarom heb jij je irritatie niet meteen kenbaar gemaakt, desnoods per email?
    Overigens is een reclamebalk van YH absoluut niet verplicht, het is juist HUN advertentie
    en waarvoor DT betaald diende te worden. Gelukkig heb je geen last van onze sluikreclames.;-)

  2. Die badkamer advertentie was ook geen echte advertentie, want was reclame voor de badkamer startpagina, en die is van dezelfde eigenaar als web-log.nl (Sanoma/Ilse). Dus nog steeds 0,0 inkomsten!

  3. @Dolby: Het was een ‘voorbeeld’, die reclame was op meer sites (dacht ook Webwereld, maar daar ben ik niet zeker van) te zien. Ik neem aan dat ie door Yourhosting gemaakt en aangeleverd is. Zij zijn dus verantwoordelijk voor het type reclame. Vandaar dat ik hen boycot en niet DT. Om diezelde reden boycot ik Robijn en niet de Ster of RTL. Het is idd goed dat jullie hem er afgegooid hebben, het was niet bepaald een sierraad. Ik vraag me alleen nog wel af wie die plek bepaald heeft. Was dat van hen een voorwaarde? Toch denk ik dat ie bij veel mensen een averechts effect heeft. Heeft YH nu echt de indruk dat ze zo meer klanten krijgen?

  4. @Dolby: Ik zal niet snel een S800 kopen, ook al kippert die niet. :-)

  5. @Mack: Dat was me niet eens opgevallen. :-)

  6. Ik heb alleen last van die reclame in FF want daar komt hij door mijn banner heen. Irritante flikkerende bannertjes die je zouden moeten lokken maar mij ook afstoten.Daarbij laad mijn log ook nog eens trager. Gelukkig heb ik het uit IE kunnen verwijderen. Helaas blijft het een geklooi met die scripts en zal het dus wel een basis abbo gaan worden zodra er een goede betaalmethode is…Joepie, ik maak nu reclame voor IKea, iemand nog wat schroefjes over? :)

  7. @Jager: In FF bij Extra > Add-ons zoeken naar updates en dan ABP toevoegen. Ben je van alle banners af, ook die op jouw site. Of Opera gebruiken, die ik een stuk sneller vind en meer compatible is dan FF en goed kan zoomen. In Opera zie ik mijn web-log wel goed, maar mist er bij jouw web-log de helft van je kopfoto.
    Als Web-log me te lastig/irritant wordt, dan neem ik een eigen domein met veel meer webruimte. Kost 25 euro/jr en ligt tussen het balkweghaaloptie van 18 euro en het goedkoopste (30 euro) abonnement van Web-log.
    Vooralsnog geen probleem, ik heb 2x iets gemaakt en dat was minder moeite dan een SMS sturen.

  8. Ik heb nu ook een basisabonnement. Ach, voor 28.50 per jaar heb ik geen reclame meer. En voor een website heb ik te weinig kennis. Ik zit niet zo erg met dat bedrag. En ik voel er ook niet veel voor om me regelmatig kwaad te gaan maken over dit soort dingen. Geeft me te veel negatieve energie.

  9. Prachtig deze burgerlijke ongehoorzaamheid. Maar het klopt niet wat je zegt. Ik ban ook altijd irritante reclames maar als ik dat dan wel eens vertel krijg ik altijd te horen dat ik dat niet doe omdat reclames nou eenmaal werken. (?)

  10. @Xiwel: De knipperbanner is door YH aangeleverd, in tegenstelling tot de niet-knipperbanner van de SP tijdens de verkiezingen. De plek wordt door De Telegravin bepaald. Het formaat daarvan is namelijk alleen mogelijk boven de reageerbuis, wil de lay-out van de voorpagina niet verziekt worden.
    Als YH NIET de indruk had dat het op deze manier klanten krijgt, zou er niet geadverteerd worden. ;-) Enfin, uiteindelijk kwam het erop neer dat YH meedeelde in de automatisch gegenereerde hits, wat ook weer niet de bedoeling was. Kwamen we pas later achter.

  11. Zie ik nu pas. Wat is een S800 in vredesnaam?

  12. @Dolby: Dat van die SP was me niet opgevallen, ik dacht dat je dit met sluikreclame bedoelde. :-)

  13. @Plato: Denk niet dat ik me er over opwind, ik vind hun stuntelige aanpak om geld uit web-loggers te krijgen nogal komisch.
    Zelf heb ik al jaren een gratis website. Daarop is een weblog als dat van WordPress niet mogelijk. WordPress kan wel prima op een betaalde website en dan heb ik ook meer ruimte (200MB) waar ik inmiddels behoefte aan heb.
    Inmiddels heb ik ook een testje lopen bij WordPress zelf. Daar valt te loggen zoals bij Web-log, maar dan zonder banner en meer opslagruimte. Ik knapte alleen een beetje af op hun beperkte lay-out-mogelijkheden.

  14. @Mack: Die verhalen komen alleen van de reclamejongens. Da’s niet echt een betrouwbaar clubje. :-)

  15. @Xiwel: Oh die! Welnee, dat is Ploeters oldtimerrubriek. Aan oldtimers valt niets te verdienen, kost alleen maar veel geld en veel tijd.
    Nee, sluikreclame gaat tussen de regels door… pssst… bijvoorbeeld de start van Wimbledon, waarin een link naar hun verkoopartikelen. Zonder Krajicek had er geen link gestaan.:-) Zowel commercieel als sportief gezien baalden we dat zij de kwartfinale (nipt) verloor. Overigens is antireclame een veel betere marketingstrategie. En nu hou ik mijn mond.

  16. @Dolby: Je voorbeelden onderstrepen nogal het bovenstaande logseltje. Zo heeft dat SP-en niet echt geholpen, eerder op de avond schreef ik dit bij Jan. En Wimbledon zou ik wel leuk vinden als ze niet aldoor op dezelfde plaats bleven. Kunnen ze geen tennisparcours uitzetten door London? :-)

  17. Ik snap nog steeds niets van die banners, maar ik vind wel, dat jij het goed opgelost hebt, zoals je het beschrijft, Xinix. Toch zal het wel zo worden, dat alleen voor niks de zon op gaat.

  18. @Xiwel 23.05: Dat lijkt me ook de bedoeling, dat onderstrepen. En de SP heeft 25 zetels gehaald, dus de banner zal best meegeholpen hebben.
    Tennisparcours op Wimbledon is niet nodig, want het is een gigantisch groot complex met enorm veel tennisbanen en stadions. Mwèèèè, ik zit nog steeds af te kicken.

  19. Die balk is in FF inderdaad prima weg te krijgen, is alleen even een kwestie van de ban op het juiste punt af te breken met een * (na /balk/) om niet alleen de banner maar ook de balk zelf kwijt te raken.

  20. Ondanks gedoe in Irak en Afghanistan woon je nog wel in Nederland. Dus waar blijft de Nederlandban? Of de Duitslandban? Want die zitten ook in Afghanistan.
    Je moet dan natuurlijk wel consequent zijn.

  21. @Hette: Ik heb nooit iemand beloofd dat ik consequent zal zijn, ik kijk wel mooi uit. :-)
    Nederland zou ik trouwens eerder om die reden bannen dan Duitsland. Zij hebben zich een stuk minder volgzaam opgesteld als NL. Maar GB is duidelijk een graadje erger, die is met de USA aan dit avontuur begonnen eer de VN er een besluit over genomen had.

  22. alle browsers die op xp draaien, die ik tot nu toe geprobeerd heb op diverse machines, slaan zo nu en dan op hol van web-log. Ze gaan dan tussen de 70 en 100 % van de processortijd gebruiken. Ik verdenk double click van dit fenomeen. Leuk is het niet, want je pc, hoe sterk de processor ook ik, wordt er akelig sloom van.

  23. @Eline: Dat heb ik nog niet meegemaakt. Het is hoedanook handig om *.doubleclick.net toe te voegen aan de lijst ‘Websites met beperkte toegang’. Die is te vinden via IE-menu Extra > Internet Opties > beveiliging.

  24. Wel vermoeiend zeg, zoveel principes! Ik doe alleen mee aan boycot-acties als die kans maken om enige omvang (en dus impact) te bereiken.

  25. @Christiaan: Hoezo vermoeiend, ik hoef er juist niets voor te doen. :-)

  26. ik schijn van alles gemist te hebben. Maar ik begrijp de strekking; al heel lang geleden boycotten wij alles waarvoor reclame werd gemaakt met ronkende vliegtuigjes boven onze naar rust verlangende hoofden.

  27. Ik ben , toen de 77 px balk kwam, overgestapt op WordPress en ben daar tevreden over. Er zijn zat mooie templates te vinden die leuk zijn om te gebruiken, heb je die al gevonden?
    Als je lay-out eemaal werkt, is het een fijn programma.
    Alleen jammer bij mij dat mijn site bij mij prachtig is (ik gebruik Opera) maar in IE heel wat dingen mist (de complete rechter balk blijft leeg).

  28. @Jolanda: Klopt, in IE zie ik niets in je rechterbalk. CyberJo zit op dit moment ook zo te duveljagen met een WordPress sjabloon. Ik denk dat zijn zoekvak te breed is in combinatie met een onduidelijke aanpak van HTML en CSS. De kans zit er in dat die denkfout al door de WordPress-sjabloon-bedenker gemaakt is. Veel ICT’ers gebruiken FireFox en vergeten dat 80% van de gebruikers/bezoekers IE (50% IE6 en 30% IE7) gebruikt.
    Zelf heb ik ook een testje gedaan bij WordPress op hun eigen domein. In dat geval kan je alleen een thema kiezen en daar maar minimaal iets aan wijzigen. Daar ik een techneut ben, vind ik dat niet zo prettig. Het liefste stel ik gewoon lettertypes, lettergroottes en regelafstanden zelf in. Dat ging het allerbeste bij de eerste versie van Web-log, daar was op dat gebied veel meer mogelijk. Maar bij versie 2 vind ik het nog altijd stukken beter als bij WordPress. Eigenlijk is Punt.nl op dat gebied net zo goed als de oude Web-log-versie, maar Punt heeft weer andere nadelen.
    Zoals het nu gaat blijf ik hier nog wel even. Een echte reden om over te stappen is die spamcode (die is veel irritanter en krijg ik niet 100% uit) en de trage verwerking van reacties. Bij WordPress gaat dat in elk geval beter.

  29. Bij mij gaat voortaan alles in de ban en heeeeeeel af en toe pik ik er eentje uit die ik dan even niet ban. ( gemakshalve )

  30. Oh …….. inderdaad die irritante spamcode is heviger terug dan dat ie ooit geweest is. Echt godsgruwlijk irritant.

  31. De enige leuke internetreclame was “can pigs fly?” van KPN 11 jaar geleden. Die was geloof ik bedacht door een medewerker van KPN zelf, het ging over ISDN geloof ik. En daarna moest alle reclame flauw, naar, obligaat, knipperend, nahja, wie kent de hyperlatieven niet :-/
    Ik begrijp best dat bedrijven inkomsten zoeken hoor. Maar zou het nu iets opleveren, al die banners, ik geloof er eigenlijk niets van.

  32. @Jolie: Die pig-reclame kan ik me niet voor de geest halen. In het algemeen blijf ik me verwonderen dat bedrijven deze methode van reclame gebruiken. Maar dat geldt net zo goed voor reclames in bushokjes en op stations. Het staat er, maar ik kan me niet voorstellen dat ik vanwege die reclame iets ga kopen.

  33. @Ellen: Ik heb die spamcode alleen op oude logjes of nu als ik woorden als ban en spamcode gebruik.
    Als je er aldoor last van hebt, dan zit dat in je URL. Laat dat vak leeg, en de kans is groot dat de code wegblijft. Frans54 had daar vanwege zijn URL-naam ook erg veel last van. Die gebruikt nu een omleiding via een naam die Six Apart niet op hun zwarte lijst heeft staan.

  34. Hij is jammergenoeg helemaal verdwenen Xiwel, het was de zomer van 1996 dat KPN die (webreclame) had.
    Wij kopen als het even kan merkloze artikelen. Alles wat rond reclame zit heeft iets droefs, zielig commercieels, liegerigs gekregen. Zelfs aan de Gouden Loeki-verkiezing doe ik niet meer mee: je kunt daar niet zèlf bepalen welke commercial je een nominatie geeft. Je mag alleen kiezen uit een voorgekookt lijstje.
    Nee, aan mij zijn die reclame-budgetten ook niet besteedt. Puur productinformatie, meer zou ik niet willen.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: