Jul-20: A-grarisch

Een half jaartje terug schreef ik een stukje over het mengbeleid van de provincie Noord-Holland. Ik (en velen met mij) vind het onverstandig om fietspaden op te offeren zodat trekkers deze kunnen gebruiken in plaats van provinciale wegen. In de gemeente Schermer (waar dit het plan was voor de Noordervaart) is het een beetje stil geworden rond dit onderwerp. Dat kan door de vakanties komen, maar misschien lukt het niet om tot een oplossing te komen waar de gemeente (wil het niet) en de provincie (wil het wel) zich in kunnen vinden.

Enkele dagen terug was het prachtig fietsweer en ging ik door de nieuwe agrarische tunnel onder de N242 naar de Slingerdijk richting oost. Die tunnel is gemaakt voor 2 bollentrekkers per dag, maar hij is ook handig voor touristische fietsers die de oude LF15-route (Alkmaar-Enschede) willen volgen. Die route gaat sinds kort langs de Huygendijk zodat het poldermuseum op de route ligt. Nadeel van die optie is het fietsen langs een saaie N-weg met veel verkeer.


De Slingerdijk is een stuk rustiger en authentieker. Je hebt daar mooi uitzicht op brede rietvelden langs de Huigenvaart. Dus dacht ik dit te doen. Ik was nog niet op de Slingerdijk of een trekker met zand raasde voor mijn neus langs. Zijn 40km/h duurde niet lang vanwege een tegenligger. Dat gaf mij de mogelijkheid tot een fotootje:

Zelf fietste in een gangetje of 30; ik had voor de wind. Op de Molendijk wilde opnieuw een zo’n trekker me inhalen. Ik zag ze inmiddels ook leeg terugkomen van de andere kant. Ik kon wel bedenken waar dat zand vandaan kwam, de provincie laat het Nollencricuit ombouwen en gemeente Heerhugowaard legt daar omheen een waterrijk gebied aan. Ik vroeg me wel af waar dat zand naartoe ging.

Reden genoeg om de trekkers te volgen. Elke 3 minuten wilde zo’n geval met een aanhanger van 2,7 meter breed me inhalen. Ik was zeker niet de enige fietser, waardoor de trekkers niet op hun gewenste snelheid van 50km/h kwamen. Ook van hun terugkerende collega’s hadden ze flink last. Dan moest er 1 de kant in of even wachten bij een erfopgang.

Onlangs had ik begrepen dat de snelheid voor tractors ‘gewoon’ 25km/h blijft, een plan om daar 40 van te maken heeft het niet gehaald. Deze zandrijders hadden dat nog niet begrepen. Een stukje verder kam ik zowaar een politie-auto (P op het kaartje) tegen, die vond de 40km/h schijnbaar ook heel acceptabel.

Nog wat verder ging het spul de brug (B) van Ursem over. Daar geldt een aslastbeperking van 4,8 ton. Mijn indruk is dat zo’n volle 2-assige aanhanger al snel 16 ton weegt en daarmee het dubbele van wat die gammele brug mag hebben.

Na de brug werd er nog een stukje woonwijk genomen om de lading te lozen aan de oostkant van het dorp. Het zal me niet verwonderen als daar een nieuw woonwijkje komt. Nou had de zandtrekker, die in het dorp voor me reed, een beetje pech. Op een kruising was net een 45km-autootje tegen een gewone auto gebotst en zij stonden nogal in de weg. In de binnenbocht zou de trekker er omheen kunnen, ware het niet dat daar zo’n dikke betonnen ‘anti-afsnij’-paal stond (60 cm boven de grond en 30 cm in doorsnede).

Dat bleek totaal niet hinderlijk voor de wielen van de aanhanger die het ding volledig uit de grond drukte en overreed. De zandmannen hadden duidelijk haast en ‘dan moet het maar even zo’. Dit voorvalletje geeft meteen aan welk type ‘chauffeur’ op deze trekkers rijdt. Jong en/of Pools lijkt mij. Als ze al een rijbewijs hebben is dat vast niet voor een vrachtwagen of iets met een aanhanger.

Dit verklaart meteen de malle route (op het kaartje de rode lijn) die het spul reed. Er is een route (de lichtblauwe lijn) over bredere wegen die niet over die gammele brug gaat. Dat die niet genomen wordt kan te maken hebben met de kans dat daar eerder gecontrolleerd wordt door de politie. Nu ik op deze route een poltiewagen zag, kan aangeven dat dat plan niet gelukt is en de agenten hetzelfde deden als ik maar dan in tegengestelde richting.

Vroeger gebeurde dit soort transporten door kiepwagens. Tegenwoordig worden die schijnbaar succesvol beconcurreerd door loonwerkbedrijven, die met agrarisch materieel en mindere chauffeurs een stuk minder zullen vragen voor hetzelfde werk. Tot op zekere hoogte heb ik daar geen problemen mee. Het echte probleem is dat dergelijk overmaats spul onder agrarisch verkeer valt en fietsers de stuipen op het lijf jaagt en in de kant drukt. Dat terwijl er een veel beter alternatief is als de Huygendijk die voorzien is van een vrijliggend fietspad en fietsstroken.

Het kan niet anders dan dat de gemeentes Schermer (Slingerdijk en Molenweg) en Koggenland (Ursem-project) en de provincie Noord-Holland (Nollencircuit-project) weet hebben van deze aanpak en mogelijk zelfs toestemming hebben verleend voor het mollen van de brug. Dat die brug het eerste provinciale fietsknooppunt betreft zal even vergeten zijn.

Advertenties

Geplaatst op 2007-07-20, in Fietsen, NH-matig, Regiomatig en getagd als , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 13 reacties.

  1. Als ze dan een mooie fietsbrug maken, waar die trekkers niet overheen kunnen, dan ben je straks beer af ook nog, Xiwel.

  2. Is wel gevaarlijk als die dingen je inhalen. De weg is gewoon te smal.

  3. @Marcel: De bovenste foto is genomen op de Slingerdijk. Volgens mij is dat een B-weg waar eigenlijk niet breder op mag dan 2,2 meter. (Misschien geldt dat niet voor landbouwverkeer.) Een stukje verder gaat die Slingerdijk zonder weg verder en gaat de weg over in de Molenweg. Die is een klein beetje breder. Omdat dat geen dijk meer is rijden ze daar net zo makkelijk een stuk door de berm.

  4. Hexpress vindt tractoren op de autoweg ook irritant

  5. @Hex: Zo ver ik weet mogen trekkers nergens op een autoweg of snelweg. Provinciale wegen (N200 tot N700) is wat onduidelijker. Als zo’n weg drukker is en meer binnen een verstedelijkt gebied ligt, dan wordt er iets bedacht om de trekkers van die weg te halen.
    Op de N508 hierboven zal dat niet gebeuren. Die weg is voor het grootste deel 60km/h en uitgevoerd met fietsstroken. Daar zouden deze zandrijders ook graag 60 willen rijden. Die vrachtwagens grote trekkers kunnen dat ook. Dus geen reden voor inhalen. Maar helaas mogen ze in Nederland nergens harder dan 25. Van die snelheid zou ik op de fiets al last gehad hebben. Dat vind ik wat langzaam. De trekkerchauffeurs zouden me ook niet de gelegenheid geven.

  6. Hexpress bedoelde ook een 80-weg eigenlijk. De oplossing zou zijn als tractoren ook gewoon 80 mochten op een Nweg en anders 25 op het fietspad. Of speciale tractorenbanen, net zoals we in Almere speciale busbanen hebben.

  7. Fietsverhalen met visie! Ik heb fietsverhalen uit het verleden.
    Hoe wij vanuit de Amsterdamse Pijp iedere zondag naar het strand van IJmuiden of het Gooi fietsten, ik achterop bij pappa en mij broertje en zusje in een zijspan aan zijn fiets. Mijn moeder had pas laat fietsen geleerd en durfde geen kind voorop, laat staan achterop.
    We waren niet alleen, zijn 6 broers en zuster met aanhang gingen mee, een hele menigte was dat. Half Amsterdam reed ’s zondags die routes naar buiten, mijn vader had het over “de file”, dat was de eerste keer dat ik dit woord hoorde. Het fietspad langs de Muiderstraatweg langs de Ringvaart was vooral bij terugkomst één onderbroken file.
    In augustus hadden al die mensen dan bossen paarse hei aan hun fietsen gebonden, die gingen thuis in een vaas met zand. Als de bollen bloeiden reed de file naar Lisse en Hillegom, en terug hadden ze dan enorme bossen narcissen aan hun fiets, die werden aan de weg voor een habbekrats verkocht.
    Naar IJmuiden reden we over een breed fietspad, een betonpad, om de paar meter hobbelde je over een richel. Op de Velser pont over het Noordzeekanaal werd ’s zondags altijd gecontroleerd op het belastingplaatje. Dat omzeilden mijn vader en ooms, door eerst met de twee fietsen die een plaatje hadden over te steken, dan ging er eentje terug met de losgemaakte belastingplaatjes, en dan konden de twee volgende de pont op. Het ging altijd goed, maar het duurde wel even eer de hele familie over was.
    als je werkloos was kreeg je een belastingplaatje tegen half geld, of gratis, dat weet ik niet meer. Een belastingplaatje met een gat in het midden. Soort stigma voor armoedzaaiers.
    Onder de duitse bezetting werd het gehate belastingplaatje afgeschaft, als zijnde a-sociaal.
    En het strand werd Sperrgebiet, daar werd de Atlantikwal gebouwd. Door Nederlandse aannemers.

  8. @Hex: Dat zouden de loonbedrijven ook wel willen. Eigenlijk zou er een 3-deling moeten komen in landbouwverkeer.
    – Klein landbouwverkeer dat 25km/h mag en niet op een 80km-weg.
    – Groot landbouwverkeer dat 60 mag, maar dan wel betsuurd door iemand met een groot rijbewijs en
    – buitensporig spul breder dan 2,5 meter dat onder begeleiding moet. In dat geval was die trekker met te brede aanhanger op de bovenste foto in de laatste groep gevallen.
    Helaas is er maar 1 groep en mag nix harder dan 25km/h. Gezien het grote materieel is dat belachelijk.
    Onze provincie NH werkt ook niet echt aan oplossingen, in Haarlem hebben ze geen benul van dit spul. Zo komt agrarisch materieel in het geheel niet voor in hun PVVP van 2007.
    Bij drukkere N-wegen denkt provincie-NH het veiliger te maken door de trekkers te verbannen naar fietspaden. Da’s niet zo handig aangezien er inmiddels meer slachtoffers door trekkers onder fietsers vallen dan onder automobilisten.
    Er is ook een lastige koppeling tussen die opkomende groep 45km-auto’s. Zij mogen op een N-weg waar ook trekkers toegelaten worden.

  9. @Fialas: Je verhaal begint weer een beetje terug te komen. Niet van dat belastingplaatje, maar van dat kustfietsen. Het is effectiever dan de hele kust volzetten met parkeerterreinen. Fietsen geeft een zomers gevoel.
    Uit de omgeving Alkmaar gaat behoorlijk wat met de fiets naar de kust, de afstand is daar maar een kilometer of 10. Bij Schoorl kan je alleen aan het strand komen per fiets via het mooiste duingebied dat Nederland rijk is.
    Hier zijn inmiddels ook strandbussen, maar die rijden leeg rond. Die beginnen niet bij de eigen voordeur. Dus naast de fiets is het vooral de auto en die staan bij mooi weer erg lang vast in de strandfile en er moet dan nog een heel stuk van het strand geparkeerd worden omdat dichterbij geen plek meer is.

  10. Wat een mooie kopfoto heb je er nu op staan, Xiwel.

  11. @Vedat: Ik denk dat ik daar binnenkort een logje over maak. Ik wilde weer eens iets anders en stuitte bij toeval op deze foto.

  12. Een tip voor de heren toeristen,
    Als het agrarisch verkeer u te druk wordt, dan ligt er een heel mooi fietspad langs de hygendijk (de blauwe lijn).
    Ik ben overigens een groot voorstander op de schermer af te sluiten voor doorgaand fietsverkeer.
    willem te Weesp

  13. @Willem: Ik schreef nergens dat het te druk was. Wel iets over te breed, te snel en te zwaar. Het fietspad langs de Huygendijk ligt alleen tussen het Nollencircuit en Oterleek. Daarna worden het fietsstroken langs een 60km-weg. Die is dan wel weer redelijk druk, maar dat zal je niet bedoelen. :-)
    (In Weesp zul je er ook niet zoveel last van hebben.)

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s