Jul-29: Zwerfrondjes 9

Het is alweer een heel tijdje terug dat hier gegokt kon worden. Terwijl ik de laatste maanden toch heel wat leukje rondjes gefietst heb. Onderweg kwam ik deze sluis tegen. De vraag was: waar is dit is?

Onbewust gaf Christiaan de oplossing, maar stelde Liz het als eerste echt voor. Ze kunnen de prijs, een geheel onverzorgde voetreis naar Enkhuizen, delen.

Ik tikte dat dit een sluis betreft. Deze zit in de Vest, de verdedigingswal rond Enkhuizen. Zo’n sluis werd gebruikt als poort. De echte naam van deze sluis (in het verlengde van de Noorder Boerenvaart) kan ik nog niet achterhalen. De foto is genomen vanaf de hoek Noorder Boerenvaart-Kwakerspad.

Alkmaar kent 2 van deze sluizen, de Baansluis en de Lamoraalsluis. Daar zijn de schotten niet meer aanwezig. Bij de sluis op de foto zie je nog wel het opgetrokken schot. Hou de muispijl even boven de foto en aanschouw mijn prutserijtje. (Helaas werkte dit wel bij web-log.bl, maar niet binnen wordpress.com. Dus heb ik de plaatjes maar naast elkaar gezet.

Veel later kwamen er schutsluizen, dus 2 sluizen om een waterhoogteverschil te overbruggen. In het Engels noemen ze zoiets terecht ‘Locks‘.

Geplaatst op 2007-07-29, in Gokmatig en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 18 reacties.

  1. Dag Xiwel, via Plato kom ik bij je binnen en geniet van je fiets-verhalen en prachtig :-))) als ik met mijn pijltjes toets het water raak!
    En nee,ik weet niet waar het is…alhoewel niet de buurt van Wijk bij Duurstede?

  2. Geen idee, iets met een gracht. Gorinchem wellicht?

  3. @Bloem en Marcel: Ik ben dit jaar Noord-Holland nog niet uitgefietst. Jullie moeten het dus iets dichter bij Alkmaar zoeken.

  4. Geen idee, Xiwel. Als je nu eens rond Utrecht ging fietsen, dan had ik mee kunnen raden ;-)
    In Noord-Holland ken ik alleen Amsterdam en Enkhuizen een beetje, maar ik geloof niet dat het daar is.

  5. Geen idee, maar ik ben wel benieuwd

  6. @Christiaan en Hanscke: Gewoon gokken, daarna geef ik wel aanwijzingen. Alhoewel dat volgens mij bij Christiaan niet echt nodig is. :-)

  7. Een mooi stukje bouwwerk, maar het zegt mij niets.
    (en allebei geen balk meer he?;-) )

  8. ergens in Waterland volgens mij, bij Edam

  9. Ik dacht ook Enkhuizen aan die muur op de achtergrond te zien….

  10. Heb me suf gezocht, kwam uit in Broek en Waterland, maar kan die verrekte sluis niet vinden.

  11. Liz en Christiaan: Het is inderdaad Enkhuizen. Christiaan was alleen niet zo handig om dat voor te stellen, hij noemde maar wat en schreef: ‘ik geloof niet dat het daar is’. Dus wel. :-)

  12. Nou ja zeg… ik had het gewoon goed! Misschien moet ik wat vaker bluffen. Maar eerlijk is eerlijk: ik ken het ding niet, dus zo goed ken ik Enkhuizen blijkbaar niet. De Dromedaris had ik zeker wél herkend!

  13. @Christiaan: Enkhuizen heeft trouwens nog zo’n doorgang aan de noord-noord-west-kant. Je kan de Dromedaris de voordeur noemen en deze sluisjes de achterdeur. :-)

  14. Wat leuk gedaan je prutserijtje. Het wordt trouwens weer schitterend fietsweer. Fijne dagen nog. :-)

  15. Ik kom altijd vanaf de Houtribdijk (dus vanuit Lelystad) Enkhuizen binnen, achter het station langs. En ik ga er ook weer langs die kant uit. Geen sluisjes te zien dus! Maar mocht ik ooit weer een stadswandeling maken, dan zal ik goed opletten…

  16. Pfft, toch nog ergens goed voor geweest al die tripjes in NH met mijn ouders…. ;-)

  17. grappige vondst om die sluisdeur te openen en te sluiten.

  18. @Fialas: Ik denk dat ie in werkelijkheid al jaren niet meer sluit.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

