Aug-11: Langeheit

Mijn tracker gaf tot voor kort aan dat Ellen haar ADSL-aansluiting in ‘Langeheit’ had. Nu ze een andere (Kabel-)provider heeft is dat voor haar opgelost. Toch kom je die naam ‘Langeheit’ nog redelijk veel tegen op het internet. Best raar voor een plaats die helemaal niet bestaat en zelfs nooit bestaan heeft.

Klik hier voor een kaart van rond 1900 waar geen Langeheit te bekennen valt. Het was dus ook geen voormalig gehucht. Klik met de muis op die kaart en je ziet waar Langeheit volgens sommigen moet liggen. Het lijkt iets te maken te hebben met de luchtvaart. Misschien is het een aanvliegpunt voor Schiphol. Als iemand een andere veklaring heeft, dan ben ik daar erg benieuwd naar.

Eigenlijk past die hele naam niet in Nederland. We hebben geen plaatsnamen die op ‘heit’ eindigen. Maar ook in Duitsland kon ik geen plaatsnaam of ook maar een straat vinden die er op lijkt. Hier zie je de echte woonplaatsen in de gemeente Zaanstad. Ik zal het eens aan hun ‘Partij voor de IJsbaan’ vragen, misschien weten die er meer van.

Aanvulling
Ik heb wat verder gezocht en kwam er achter dat het een buurtschap was, zoals Stro aangaf, maar ook een huidige buurt. Dat wil zeggen buurtschappen zijn oud en redelijk bekend. Ik had zoiets dus op die oude kaart (waar ik hierboven naar link) verwacht. Daar staan wel o.a. Kerkbuurt en Het Noordereinde op, wat buurtschappen waren in Assendelft. Op de plek van Langeheit is op die kaart geen enkele bewoning te zien, dat buurtschap is dus later ontstaan. Ik heb mijn kaartje aangepast, Langeheit ligt binnen de groene lijn, de pijl van Google staat dus niet zo correct.

Langeheit is nu dus een officiële buurt, die vastgelegd is door de gemeente Zaanstad. Binnen een gemeente bestaan wijken (circa 10.000 inwoners) en in wijken buurten (circa 1500 inwoners). Het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek) en nog wat instanties hanteren deze gestandaardiseerde structuur en krijgen dus regelmatig Zaanstedelijke cijfers over o.a. Langeheit.

Daarnaast zijn er nog woonplaatsen die op de blauwe komborden staan. Net als de buurtschappen vinden gemeentes dergelijke woonplaatsen ouderwets en oninterressant. Ze hebben ze liever niet. Zo hebben bijvoorbeeld Alkmaar en Den Helder hun woonplaatsen als Oudorp, Koedijk en Julianadorp samengevoegd onder 1 woonplaatsnaam dat ook hun gemeentenaam is. Erg handig is dat niet, wat blijkt als er gemeentes samengaan.

Leuk voorbeeld is dat woonplaats ( en voormalige gemeente) Wognum nu binnen de gemeente Medemblik valt. Het zou toch te gek zijn om Wognum van de kaart en borden te halen en dit woonplaats Medemblik te noemen. Alkmaar en Den Helder hebben dus wel zo’n actie uitgehaald, Zaanstad niet. Daar bestaan de woonplaatsen als Zaandijk, Krommenie en Assendelft nog wel.

Langeheit, Waterrijk en Parkrijk zijn dus buurten in wijk Assendelft-Noord in woonplaats Assendelft in gemeente Zaanstad. Wat dat betreft is Langeheit te vergelijken met de buurt Binnenstad-West dat in de wijk Centrum van woonplaats en gemeente Alkmaar ligt. Zo’n buurt kom je dus niet snel tegen op een landkaart en ook in de stad zie je geen bordjes dat je zo’n buurt binnenloopt. Ik denk dan ook dat veel Zaankanters nog nooit van Langeheit gehoord hebben.

Het leuke is dat ik enkele dagen terug door Assendelft gefietst ben naar Krommenie. Ik ben zelfs door dat Langeheit gefietst en heb geen enkele aanwijzing gezien waar ook maar de naam Langeheit in voor kwam. Langeheit ligt tegen het spoor ( toch nog 1 kaart gevonden) en station Krommenie-Assendelft, en heeft 1250 inwoners. De postcodes liggen tussen 1566JA en 1566KZ.

(En waar het Ellen betreft; ik snap nu dat ze een beroerde ADSL-verbinding moet hebben gehad. De afstand naar de KPN-centrale in Langeheit was veel te lang, daar valt niet normaal mee te internetten.)

Geplaatst op 2007-08-11, in NH-matig, Overmatig en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 9 reacties.

  1. Het zal wel ergens in een weiland liggen, Xiwel. Heit is wat de koe schijt.

  2. Langeheit is een buurtschap van de gemeente Zaanstad. Een buurtschap is een woonplaats die niet officieel is aangeschreven als een woonplaats, maar wel op landkaarten worden weergegeven. Dus eigenlijk een niveau onder het gehucht.

  3. @Stro: Ik heb er een aanvulling tegenaan gesmeten. Het is tegenwoordig een officiële buurt in de wijk Assendelft-Noord.

  4. Dat maakt het helemaal af! ;)

  5. Ik denk dat het niet heit(=pa in het frysk) maar heid(e), dwz wildernis, woest stuk grond.

  6. Het klinkt idd erg Deutsch

  7. Whahaha……..jij bent echt gek. Maar er is mij met dit log een hoop duidelijk geworden. Bedankt …..ik kan weer gerust slapen en ben blij dat ik van provider veranderd ben. :-))

  8. Dat de dorpen in Zaanstad nog steeds hun eigen naam hebben, heeft in elk geval een praktisch tintje. Om mijn eigen straatje even bij de kop te nemen. Ik woon in de Irisstraat in Wormerveer. Maar in Koog aan de Zaan heb je ook een Irisstraat en in Oostzaan nog eens een. En zo is het met hele bloemenbuurten precies hetzelfde. Natuurlijk brengt de postcode hier wel uitkomst maar toch blijft het verwarrend.
    Ik kan je trouwens zeggen dat (althans in mijn buurt) de naam Wormerveer een stuk populairder is dan de naam Zaanstad. Zaanstad is synoniem met Zaandam, dé plek waar al het geld heen gaat (volgens de emotionele beleving van velen). Wij Zaankanters leven dus wel als Zaankanter maar niet als Zaanstadter. Dat is een genuanceerd maar duidelijk verschil.
    En in Zaandijk zeggen ze het kernachtiger: Zaandaik moet Zaandaik blaive).
    Xiwel, heb je wel eens rondgereden in de buurtschap Haaldersbroek (bij Koog Zaandijk)? Dat is echt de moeite waard.

  9. @Plato: Ik ben wel een paar keer door de Zaansche Schans gefietst, maar net niet door Haaldersbroek (denk ik). Volgende keer zal ik beter opletten. (Je weet dat die oostkant binnen Zaandam valt. :-)
    Als gemeentes plaatsnamen opheffen, dan mogen er geen dubbele straatnamen meer zijn of ze moeten een doorlopende nummering hebben. Hier in Alkmaar gaf dat gezeur met een Sportlaan die zowel in Alkmaar (bij het oude AZ-stadion) als in Koedijk voorkwam. Een van die 2 heeft nu een toevoeging gekregen.
    Ik vind de inwoners van Wormer eigenlijk ook meer Zaankanters dan die in Westzaan. Die laatste zitten veel verder van de Zaankant. :-)
    Maar had jij ooit van die Langeheit gehoord?

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

