Sep-21: Septemberstress

Op veel logs zie je dat men klaagt over drukte. Er wordt dan ook duidelijk minder gelogd, aan de logjes wordt minder tijd besteed en het reageren lijdt er eveneens onder. Nix mis mee, want voor de meesten is loggen een hobby en zeker geen verplichting.

Bij mij loopt het qua drukte ook immer vast in September. Dat was al voor mijn logtijdperk. De laatste jaren merk ik het wat meer, omdat ik me meer beweeg in het (vergader-)circuit van organisaties en gemeentes. Die gasten duwen alles tot net na de grote vakantie. Met het gevolg dat iedereen wil vergaderen, bijeenkomen, inlopen, klankborden, onderzoeken en rapporteren in September. Met feestjes is het niet veel anders, die worden ook over de Juli- en Augustusmaand getild en in de September gedropt. Met ramenlappen doe ik niet anders; ook dat komt wel na de vakantie.

Vervolgens valt er over de afgelopen vakantie flink te verhalen waardoor de Septembervergaderingen op z’n minst minder effectief zijn. Tot enkele jaren terug dacht ik altijd dat het mijn bioritme was in rond September een flinke dip had waardoor van alles mis kon lopen, liep en loopt. Maar bioritme hangt aan het maanritme vast en heeft een 28-daagse cyclus. Daarmee zou die ‘stress’-periode per jaar een halve maand moeten verschuiven en dat doet ie niet. Het is ook wel opvallend dat wel heel veel mensen rond September hetzelfde bioritme hebben als ik.

Nee, de Septemberstress kan niet anders zijn dan een uitschuif- en ophoop-effect, gecombineerd met opgeladen- en daardoor overenthousiaste- mensen die het rond deze tijd flink oplopen.

Geplaatst op 2007-09-21, in Overmatig en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 18 reacties.

  1. Het moet inderdaad allemaal geen verplichting worden. En het is ook wel erg veel gevraagd om elke dag weer iets te melden dat ook nog eens de moeite waard is om te lezen door anderen.
    Ooit zal ik het uitmaken met mijn log, maar nu nog niet.
    Ik vind trouwens je tegeltje erg leuk.

  2. Je hebt er een naam aan gekoppeld, maar Xiwel, die drukte, die in september begint, duurt meestal tot december, begint dan af te nemen en start weer in het voorjaar. Dat is tenminste wat mij al jaren en jaren is opgevallen.

  3. @Vedat: Dat geldt niet voor mij ramenlappen en alle inloopavonden die de gemeentes hier in September georganieerd hebben. :-)

  4. @Plutone: Het idee was om regelmatig andere texten op het tegeltje te zetten, maar daar komt het niet zo van. Zeker niet in September. :-)

  5. Als Toos Werkeloos heb ik het nu erg druk met passende vacatures zoeken, die er trouwens niet zijn grr. Veel succes met de drukte!

  6. Ik verveel me anders stierlijk.

  7. Is het echt zo dat de maan in 28 dagen rond de aarde draait? Ik dacht dat februari een correctiemaand was.

  8. Het is bij mij vlees noch vis heden ten dage, het is niet anders dan anders. Trouwens…….heb over het algemeen een klotejaar dit jaar.
    Maar dat is wel weer heel erg offtopic. ;-))

  9. @Mack: Februari eigenlijk de enige maand die er een beetje op lijkt. De siderische maand (tijd van 1 maanrondje om de aarde) die eb en vloed bepaalt, duurt 27,32 dagen. Dus eigenlijk zouden er 13,34 maanden in een jaar moeten zitten.
    Er is ook nog een synodische maand van 29,53 dagen tussen volle maan en volle maan. Die heeft niet zo met de aantrekkingskracht op de aarde te maken. Daar zit ook in verwerkt dat de aarde zelf weer om de zon draait waardoor de belichting van de maan steeds opschuift. De Islamitische maanden zijn daarop afgestemd. Ook ons het Germaans-Christelijke Pasen hangt daar aanvast waardoor dat steeds verschuift. Lekker onhandig.

  10. @Ellen, Hette en Dolby: Zal die Septemberstress dan toch niet voor iedereen gelden? :-)

  11. @Hette: Werk zoeken in werkarm-Duitsland zal idd tegenvallen. Werkt de uitzendbureautruc ook in Duitsland? Dwz bedrijven durven niemand aan te nemen en zetten uitzendbureaux in om ‘tijdelijke’ problemen op te lossen. Uitzendbureaux zijn gek op beter opgeleiden en/of mensen met meer ervaring. En voor je het weet ben je binnen bij zo’n bedrijf die zogenaamd iemand maar tijdelijk nodig heeft. Als je er echter langgenoeg zit willen ze je toch niet kwijt, blijkt er werk zat te zijn en nemen ze je maar aan. Zo ben ik NL 2x aan een lange baan blijven hangen. Dat werkte beter dan soliciteren.

  12. September is een gruwelijke drukke maand. Net na de vakantie komt alles weer op gang. Dan wordt alles weer opgepakt en zijn de meeste mensen weer terug. Best begrijpelijk dus!

  13. Bij ons werk het juist andersom (net als bij velen die in het toerisme werken: de zomermaanden zijn een gekkenhuis, vanaf eind september wordt het juist iets rustiger. Wij zijn dus ook erg moe, maar dat heeft een andere reden. Wij merken overigens ook wel dat er veel vergaderingen enzo over de zomer heen getild zijn.

  14. @Natascha: Voor tourismegebonden bedrijven is die grafiek net idd andersom en jullie hebben daar nog een schepje opgedaan met de sterrenjacht en verbouwingen. :-)

  15. @Marcel: Ik denk dat vooral de gemeentes heel veel zaken uit de vakantie naar achteren schuiven. Gewoon omdat zij het voor iedereen toegankelijk willen houden. Probleem is alleen dat elke gemeente dat doet en ik met 6 gemeentes en de provincie te maken heb voor m´n vrijwilligerswerk. In het bedrijfsleven (waar ik eerst werkte) was de dip in de zomer minder diep en kwam men in September geleidelijker opgang.
    Daarnaast ging ik meestal in September op vakantie en viel het me niet zo op.

  16. Ik verheug me al op het einde van de zomertijd: zomaar een uur langer slapen! Geen overbodige luxe na deze drukke periode.

  17. Bij mij is er in ieder geval ook sprake van aardig wat doorgeschoven werk, waarbij het clubhuis van de motorclub waarvan we eind mei de sleutel kregen maar waarvan, wegens gebrek aan vrijwillers tijdens de vakantieperiode, de ingebruikname tot september werd uitgesteld een belangrijk deel van de drukte veroorzaakt.

  18. Is me nooit opgevallen, en heb er zelf dus ook geen last van. De vergaderingen e.d. blijven tot nu toe uit en de stress achterwege!

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

