Sep-26: Tunnelvisie

Om op een logidee te komen hoef ik alleen maar af en toe de zoekwoorden te bekijken die bezoekers naar dit weblog sturen. Gisteren was het weer raak. Iemand van de gemeente Alkmaar kwam met de vraag ‘alle namen van bruggen in Alkmaar.

Ik vind zo’n zoeker amusant. Ten eerste omdat hij of zij op m’n log over de 2de Friesebrug belandt, een kritisch verhaal dat best ter oge van gemeenteambtenaren of politici mag komen. In de tweede plaats is het een beetje onzin. De gemeente heeft zelf alle bruggen een naam gegeven en die zijn bij de eigen verkeers- en/of planologische afdeling te vinden, voorzien van een keurig raadsbesluit. Ze kunnen anders ook bij de buren terecht. De politie heeft ook bruggennamen in hun 112-bestand opgenomen.

Maar nee, een of andere nieuweling gaat het op het Internet zoeken en komt bij de vreselijk betrouwbare bron Ximaar.wordpress.com uit. Een reaxi wordt echter niet geplaatst en even een mailtje met dezelfde vraag naar Xiwel sturen is ook te lastig. Best dom want dan had ik dit logje in een mailtje terug kunnen sturen. Nu is plemp ik hem hier neer, maar de kans is groot dat nummertje 193.172.72.158 mijn web-log voor gezien houdt.

Alkmaar heeft zo’n 150 bruggen en die hebben allemaal een naam. Die naam staat meestal in beton uitgehouden. De bruggen in de hoofdroutes voor de beroepsvaart (o.a. Noord-Hollandskanaal) hebben allemaal een wit bord met blauwe text, die aangebracht is door de Provincie. Dergelijke namen staan ook op vaarkaarten en daar moet je dus niet aan knoeien. (Of was dat onlangs wel gebeurd met de Friesebrug die onder die naam op het bord staat en die de gemeente nu weer Frieschebrug wil gaan noemen?)

Ik snap best dat het allemaal niet zo eenvoudig is, dus hier wat lastige gevalletjes. Zo hebben we hier de ‘Platte Stenenbrug‘. Die naam staat er nog altijd bij. Ook nadat het stenenbrugdek vervangen is door een stalen variant. Hij is dus nog niet omgedoopt tot de ‘Platte Stalenbrug’.

Verse dienders worden altijd naar het ‘Texelse Hek‘ gestuurd, omdat die zo lastig is te vinden. Doe geen moeite, kijk uit het Stadskantoor richting Singel en zie dat de rondvaartboot via die ‘brug’ onder de Kanaalkade doorgaat.

Toen ik deze 2 ‘lastige’ bruggen op de foto gezet had, viel me op dat de fietsbrug tussen het Mallegatsplein en de Paternosterstraat geen naam heeft, of hij moet al ‘Rustig varen‘ heten. Mocht daar een naam voor gezocht worden, noem hem dan maar de Mallegatsbrug, lijkt me wel zo praktisch.

Dat benamen brengt me terug bij de logtitel. Al een jaar of 5 heb ik een visie op fietstunnelnamen. Alkmaar barst van de fietstunneltjes, daar mogen ze best trots op zijn. Helaas hebben die dingen geen van allen een naam. Dat terwijl de 112’ers dat graag willen, om bijvoorbeeld op een snelle manier een ambulance naar zo’n tunneltje te sturen in geval van een ongeval. Ambulances kunnen/mogen deze tunneltje ook bij calamiteit gebruiken en dan is het handig om een eenduidige namen te gebruiken.

Een jaar of 4 terug heb ik de gemeente op de hoogte gesteld van het gebrek aan tunnelnamen. Daar is -zover ik kan zien- nog nooit iets mee gedaan. Dus hieronder een nieuwe poging. Wie weet komt dezelfde zoeker over een tijdje met de vraag ‘alle namen van tunnels in Alkmaar’.

In Alkmaar hebben enkele ‘tunnels’ al een naam, die ook door de gemeente gebruikt wordt maar niet op het kunstwerk zelf te vinden is. De belangrijkste is de ‘Bergertunnel’ waar de Bergerweg onder het spoor doorgaat. Ook de Nollentunnel en Regulierstunnel bestaan als naam. Dit zijn eveneens spoorviaduten waar de Nollenweg/N508 en de Heilooërtolweg/N9 onderdoor gaan. Misschien hebben deze wel een een naambordje, maar aangezien ik altijd langs het spoor over deze ‘tunnels’ fiets kan ik die niet bekijken.

Ooit heeft de voetgangerstunnel onder het hoofdstation de naam ‘Bellotunnel’ gekregen, die daar dus nergens te bekennen is. Ik neem aan dat hier de gemeente geen invloed op heeft, maar zij kunnen wel NS-vastgoed of dergelijke op de hoogte brengen.

In de afgelopen jaren zijn heel wat vrijliggende voet- en fietpaden van een eigen naam voorzien. Prima initiatief. Al die padnamen eindigen op pad en zijn daardoor goed herkenbaar als verbinding voor langzaamverkeer. Om dezelde reden is het handig om fietstunnels op tunneltje te laten eindigen. Ik weet best dat sommige fietstunnels 6 meter breed zijn en wil ook niet het fietsen en voetgangen bagatelliseren. Toch weet ik niet snel een betere oplossing.

Hieronder een waslijstje met mogelijke fietstunnelnamen:
Schinkeltunneltje (langs de Schinkelwaard onder het spoor)
Herentunneltje of Bevertunneltje (langs Herenweg tussen de Beverdam en Beverkoog)
Terborchtunneltje of Ijsbaantunneltje (langs de Terborchlaan onder de N9 bij de Ijsbaan)
Conijntunneltje (in Fritz Conijnlaan onder het spoor)
Rekerspoortunneltje (In de Rekerdijk onder het spoor)
Rekerhouttunneltje (bij Rekerhout onder Huiswaarderweg)
Zanderstunneltje of Zandersloottunneltje (in Zandersspad onder N9)
Parijzertunneltje (in het Molentochtpad onder de Laan van Parijs)
Keulstunneltje (in het Molentochtpad onder de Laan van Keulen)
Daalmertunneltje (in het Daalmerpad onder N245)
Gortertunneltje (in het Herman Gorterpad onder N245)
Zuiderzeetunneltje (langs de Zuiderzeeweg onder de Laan van Darmstad)
Grevelingentunneltje (onder de Huiswaarderweg bij het Jollenpad en de Grevelingen)
Omvaltunneltje (in de Noordervaart onder N242 en N244 bij De Omval)
Krastuneltje (bij de Kraspolderbrug langs N242)
Leeghwatertunneltje (bij de Leeghwaterbrug in de Westdijk onder N242 en N244)
Hadewijchtunneltje (bij de Hadewijchstraat onder N242)
DSB-tunneltje (naar het DSB stadion)
Ruysdaeltunneltje of Robonsbostunneltje (tussen Ruysdaelkade en Robonsbosweg onder N9)
Wagenaartunneltje of InHollandtunneltje (in Johan Wagenaarkade onder N9 bij InHollandschool)
Havinghatunneltje (in het Havinghapad onder Huiswaarderweg)
Sluispoldertunneltje (in het Sluispolderpad onder N9)
Slingertunnel (in de Slingerdijk onder de N242, hier mag ook autoverkeer door, dus geen -tje)

Er zijn ook nog andere plekken waar je met de fiets onder een grote weg door kan. Dat gaat met een kanaal mee, en daar kan gewoon de naam van de brug (Huiswaarderbrug of Leeghwaterbrug) gebruikt worden. Alleen weet ik niet of het Smaragdviaduct en Diamantviaduct al bestaan. Anders ook die meteen maar even van een naam voorzien.

Kortom, is dit een tunnelvisie of niet? ;-)

Aanvulling: Op 1 april 2013 heb ik een vervolg gemaakt
met daarin alle mij bekende Brugnamen in Alkmaar

Geplaatst op 2007-09-26, in Alkmaar, Brugmatig, Fietsen en getagd als , , . Markeer de permalink als favoriet. 22 reacties.

  1. jeetje je hebt er wel werk van gemaakt :)
    maar met al deze energie lijkt het me niet meer dan redelijk dat ze gewoon “voor waar” worden aangenomen bij de gemeente!

  2. Ik vind ‘tunneltje’ wel een beetje lullig klinken voor al die fietstunnels. Is het echt zo belangrijk dat je aan de naam van de tunnel kunt aflezen dat het een FIETStunnels betreft?
    Overigens vind ik, als je plan wordt overgenomen, dat je ook een eigen tunnel verdient: het Xiweltunneltje.

  3. Hé Xiwel, nog even: was jij gisteren niet jarig? Gefeliciteerd!!!

  4. @Christiaan: Dank je, heb je m’n CV gevonden? :-)
    Overigens ben ik niet zo’n lijflogger en heb niet zo’n behoefte aan cyberfeestdagen. Overigens log ik er misschien nog wel over, maar dan geat het vast over iets anders.

  5. @Christiaan; Tunneltje vond ik ook al niet zo prettig, maar het wordt in de volksmond al gebruikt. Tunnel mag wat mij betreft ook, maar wie weet krijgen de fietsers dan last van auto´s. Een ander woord is erg lastig te bedenken. Straat, weg, laan, allee, boulevard, avenue en bijvoorbeeld kade geven voor een weg wat mogelijkheden die ik bij een tunnel niet kan bedenken. Nieuwe woorden als Lavetu of Fivotu zal wel te abstract zijn. Fietstunnel is te lang en geeft geziek met de voetgangers en soms brommers die er ook door mogen/moeten.

  6. @Jolanda; dat valt wel mee. Ik had die lijst al eens eerder gemaakt voor de gemeente en heb m in dit logje geplakt.

  7. Nee, je cv heb ik niet gevonden. Wel je familiestamboom met geboortedata! Een gekunsteld alternatief voor tunneltje zou kunnen zijn ‘onderdoorgang’. Maar waarom niet gewoon ‘tunnel’? Je schrijft dat fietsers dan misschien last krijgen van auto’s, maar ik neem toch aan dat er duidelijk een bord komt te staan dat aangeeft dat auto’s daar niet welkom zijn!

  8. @Christiaan: Mijn idee was dat de gemeente wel een bepaald onderscheid wil hebben. Dat is ook gedaan met de fietspaden die niet langs een weg liggen. Zoals ik aangaf eindigen die tegenwoordig allemaal op pad. Maar eerlijk gezegd heten de fietsbruggetjes hier ook gewoon Nassaubrug en niet Nasssaubruggetje. Wat dat betreft is tunnel natuurlijk niet verkeerd.
    Grappig dat je met onderdoorgang kwam, zelf zal ik al te denken aan buis of gang (Conijngang, Bevergang, etc.) En gang is natuurlijk alles. Bekijk wat dat betreft even de foto van het Texelse Hek en zie het snelheidsverschil tussen de brandweer die niet vooruit te branden is en de fietser die ´gaat als de brandweer´.

  9. Ook hier heten fietstunnels gewoon “de fietstunnel onder de ….weg”. Op zich nog niet eens zo’n probleem, maar er zijn hier een paar wegen waar meer dan 1 tunnel onderdoor gaat. Dat maakt het voor hulpdiensten toch wat lastig als er iets gebeurd in/bij zo[n tunnel.

  10. Je kunt er toch alleen maar komen over een fietspad? Dan zouden er ook geen auto’s moeten kunnen komen.
    Ik vind tunneltje trouwens wel leuk klinken. Het wijst er gewoon op dat er geen snelverkeer door mag.
    Van de Leidse bruggen bestaat een boek waarin van alle bruggen een foto staat met een korte beschrijving, het jaar van bouw, enz.
    Zou je ook van de Alkmaarse bruggen kunnen maken.
    En van alle tunneltjes natuurlijk net zo goed!

  11. @Nanos: Dat van die auto’s was een fout grapje van me. :-)
    Er is een boekje met alle Alkmaarse brugnamen en nog meer, die heb ik eens bij de politie in mogen zien. Helaas is die wel erg oud en missen er nieuwe bruggen.
    Aan zo’n bruggenboek met foto’s en afmetingen (handig voor doorvaart) etc. begin ik liever niet. Mij teveel werk.

  12. @Frans54: Dat is ook het echte probleem. Nu zeggen mensen ik ben van de fiets geduwd in het Rekertunneltje. Probleem is dat er 2 zijn 1 bij de Rekerhout/Rekerdijk en 1 waar de Rekerdijk onder het spoor doorgaat. (Okee, dan is het niet echt meer een dijk te noemen. :-)
    Als iemand zegt je moet het tunneltje onder de Schagerweg hebben, dan komen daar 2 voor in aanmerking. Onder de A9 liggen er zelfs 5 op Alkmaars grondgebied. Daarom wil 112 ook graag zichtbare tunnelnamen. Nieuwegein heeft dat al jaren, dus waarom Alkmaar niet?

  13. Een tunnel maakt toch altijd deel uit van een weg en een weg heeft een naam, neem ik aan. Dan hoeft die tunnel toch niet per se een naam te hebben.

  14. @Vedat: Dat denken gemeentes ook en toch gaat dat niet helemaal op. Bij bruggen geldt hetzelfde, over een brug gaat altijd een weg. Maar voor de bepaling van een probleem wordt bij 112-meldkamer ook met zulke objecten gewerkt en met huisnummers. Wegen of paden kunnen lang zijn dus volgt vaak thv (ter hoogte van) nr 115 of zo. Een brug en een tunnel hebben echter geen huisnummer. In de volksmond hebben die dingen een naam en als je die bij de politie of ambulance meldt dan vertaald hun software dat meteen in de juiste plaats waar ie in de weg zit.
    Wat nog een bijkomend probleem is met die vrijliggende fietspaden is dat daar helemaal geen panden aan staan en daarmee positiebepaling erg beroerd is. Zo is hier het Molentochtpad 3 km lang en dan ben je blij als iemand aangeeft bij welk tunneltje een probleem is.

  15. Ik heb helemaal niets met voetbal, maar dat DSB……. Boehhhhh , geen DSBtunnel, noem het stadiontunnel of AZtunnel…..

  16. @Brownie: Eindelijk een reaxi waar ik op zat te wachten. Ik ben het met je eens en zou het ook liever het Kooitunneltje of AZ-tunneltje noemen, maar dan is de kans klein dat Scheringa deze 48 naambordjes gaat sponsoren. :-)

  17. volgens mij sponsoren we dicky al aardig. Het verbaasde mij hoeveel politie er zondag op de been was, az ajax, moet je als 8 oktobervereniging eens om komen…….

  18. Krijg je daar nou ook voor betaald, voor al dat werk? Zou toch best redelijk zijn!
    Maar subsidieaanvragen moet je altijd vooraf insturen, toch?

  19. Ja, nu wil ik ook van alle bruggen een omschrijving en een afbeelding.
    Dan zal je vaak gegoogled worden!

  20. @Dwarsbongel: Ik had een stukje eerder al gereageerd dat me dit niet veel tijd had genomen. Sterker nog, ik heb al meer tijd gestoken in het plaatsen van reaxi’s onder dit logje.

  21. @Rene S: Enkele jaren terug was ik op een bruggendatabase voor heel Nederland gestuit. Die persoon heb ik toen wel heel wat foto’s en info gegeven over vlotbruggen in het NH-kanaal. Als ik tijd heb ga ik eens kijken of die site nog bestaat. In dat geval zou ik ook kunnen kijken of ik nog wat info en foto’s kan geven over de bruggen in Alkmaar.

  22. @Vedat: hier liggen een aantal tunnels onderdezelfde weg door die ook hun beginpunt hebben aan de parallelweg van diezelfde weg. De straatnaam lost dus in ieder geval bij die tunnels niets op. Andere tunnels liggen weliswaar in het verlangde van een kruisende weg, maar het straatnaambord staat aan het begin van die weg en niet bij de tunnel zodat veel mensen in geval van nood die straatnaam niet weten en niet even kunnen kijken en dus toch weer terugvallen op “de fietstunnel onder de …weg”

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s