Oct-11: 0444-Botrange

Het weer was duidelijk beter geworden en het fietsen van de afgelopen dagen viel me erg mee. Dus ging ik maar verder de ingeslagen weg in, ofwel meer zuidwaarts. Alhoewel, toch eerst nog een beetje naar het oosten via Reijmerstok en Euverem naar Gulpen. Daar bezocht ik een ijzerzaak van de grasmaaierspecialist die ik een dag eerder op het kampeerterrein sprak. Hij zei nog; “kom even langs”, dus dat deed ik.

Door de drukte heb ik m’n bezoekje kort gehouden. Zo erg was dat niet, ik had geen ijzerwaar nodig. Vanaf daar dwaalde ik via Partij, Mechelen en Epen Nederland uit en Wallonië in. Daar begon het al goed met een weg die weg was. Mijn vader noemde het wegwerken van kuilen in de weg: ‘De weg ophalen.’ Dat was hier erg letterlijk gebeurd, ben wel benieuwd wanneer ze ‘m weer terugbrengen. Er lag nu alleen een bedding van grof puin. Gelukkig heb ik een hybridefiets met dikkere banden en lukte het me om door het puin te fietsen. Een paar honderd meter verder kon ik weer gebuikmaken van een heerlijk lege asfaltweg.

Ik reed verder Moresnet in. Volgens wijle Boudewijn Büch was dat heel lang een onafhankelijk staatje. Daar was niets meer van te merken. Ik vond er nog wel een kasteel, somber en verscholen tegen een helling.

Via Welkenraedt zwierf ik verder naar Limbourg. Na de Nederlandse en Vlaamse provincies en de Duitse versie aan de Lahn, wilde ik dit Wallonische stadje wel eens zien. De historsiche bovestad was zeer authentiek. Ik zat nu duidelijk 400 jaar terug in de tijd. De Place St.Georges was net zo ruig ‘bestraat’ als die puinweg vlak over de grens. Ik vond het een venijnig klimmetje om bij dat oude stadje te komen.

Na deze heuvel nam het dwalen nog wat toe en kwam ik door Goé bij het Lac de la Gileppe. Daar was men op de stuwdam (bij die 13,5 meter hoge leeuw) druk in de weer een of ander loop- en/of fietswedstrijd uit te zetten. Het ‘Arrivée’-doek hing al. Op een plattegrond had ik gezien dat er rond dit stuwmeer een fietsweg was. Dat leek me wel wat. Onderweg kwam ik zowaar een aantal Wallonici op hun VTT’s (ATB’s) tegen.

Aan het begin van dit meer (NB Ik begon aan het eind bij de stuwdam.) hoorde ik een vreselijk geraas. Hier werd duidelijk het meer gevuld. Ik ging daar verder via een mooi en verlaten bospad oostwaart. Na een zo’n 8km eindigde dat bij een rotonde. Die rotonde lag in de drukke E421. Ik denk dat geen van de voorbijrazende automobilsten weet heeft van het mooie padje waar ik uit kwam.

Ik ben maar over die drukke 2-baansweg in zuidelijke richting verder gefietst. Een andere keuze was er eigenlijk niet. Bij de eerstvolgende splitsing nam ik de rustigste van de 2 wegen en kwam ik over het hoogste punt van België. Dat viel me pas op toen ik langs een uitkijktoren (Signal de Botrange) fietste. Een kwart eeuw eerder ben ik schijnbaar over die andere (toen nog veel rustigere) weg van Eupen naar Malmedy gefietst en heb ik altijd gedacht dat die over het hoogste puntje van België ging.

Begin met Kaart | Vervolg

Geplaatst op 2007-10-11, in Zwerfmatig-7 en getagd als , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 8 reacties.

  1. Het is Waals, niet Wallonisch of is het dichterlijke vrijheid ;-)
    Leuke plaatsjes, al vind ik Wallonie zelf altijd een beetje ‘stoffig’.

  2. @Hette: Die ‘fout’ in alle woordenboeken probeer ik juist te herstellen. Walen wonen in Walië en Walloniërs in Wallonië. Nog even een ze gaan Nederlanders Neren noemen. :-)
    Die stoffigheid valt erg mee. De agglomeraties van Charleroi, Liège en Mons zijn zeer grauw en stoffig, maar Brussel en bijvoorbeeld Roeselare hebben daar ook last van. De natuur is veel groener in Wallonië, veel meer bossen en bijna geen bewoning. Ook zijn er zat dorpjes die heel proper zijn. Dat Welkenraedt zag er netjes uit en had met hun duurzaam-veilige (30km en verschillende straatkleuren) inrichting iets weg van de kleinere dorpen in Noord-Holland. Zoiets ziet er netter uit dan Heist op den Berg.

  3. Welkenraedt, dat is tweetalig, ze zijn daar eigenlijk duits en heel proper, werden na 1919 bij België ingelijfd. Limbourg is nog helemaal franstalig, ligt pal naast de taalgrens, vlak voor Eupen begint het duits te worden.De Luikerwalen noemen hun oostelijk wonende landgenoten glashard moffen (ces boches-là). Maar het is een mooi land, overal.En Maastricht met zijn vuilverbrandende stinkende Enci is stoffiger dan Luik.

  4. In Scandinavië is dat de gebruikelijke methode om een weg op te knappen: frees er doorheen zodat er een weg van alleen brokken puin overblijft, het verkeer het een tijdje aan laten rijden en dan een laag zand en een laag grind erover heen en het weer enige tijd aan het verkeer over laten, uitvlakken en dan toch nog maar een keer een nieuwe deklaag aanbrengen.

  5. @Frans54: Hier was met recht de volledige bovenlaag weggehaald. Die wordt waarschijnlijk in een fabriek gerecycled. Wat er nu lag was niet herkenbaar als een vergruisde bovenlaag. Het waren hoofdzakelijk mooie (gemiddeld 10 cm) grote ronde grindstenen die je bij spoorlijnen aantreft. Mogelijk storten ze daar later weer die gerecyclede bovenlaag op terug, maar dat was duidelijk nog niet gebeurd.
    Twee mountainbikers dorsten het trouwens niet aan om mij te volgen, die keerden weer terug NL in. Watjes. :-)

  6. @Fialas: In Maastricht had ik geluk met een zuid-oostenwind. Dus toen ik er was, was het er redelijk schoon. Op het Hoogovensterrein was(/is?) de Enci ook 1 van de grootste stofvervuilers. Bij de Hoogovens zelf worden de ertsvelden e.d. nat gehouden met sprinklers om te voorkomen dat het materiaal wegwaait. Dat is niet alleen handig voor de omwonenden, maar het bespaart ook geld door minder materiaalverlies. Volgens mij deden ze dat niet bij de Enci. Misschien kan dat wel niet omdat het spul dan gaat klonteren. In dat geval kunnen ze er altijd nog een hal over bouwen, maar dat zal wel weer te duur zijn.

  7. jij geluk, maar met zuidoostenwind hebben hele volksstammen stank, mensen die in de buurten Biesland, Sint Pieter, en Campagne wonen.
    Bij westenwind zijn wij aan de overkant de klos.. In het centrum ruik je nooit iets.

  8. wat stinkt en ook stoft is de afvalverbrander, Enci verbrandt industrieel afval zonder rookgasreiniging (hoeft niet omdat ze geen AVI zijn!!!!)

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s