Oct-14: 0477-Ostkantons

Het voordeel van de hoogste Belgische heuvel is dat ik daarna een tijdje niet hoefde te klimmen. Tot in Robertville ging ik met een gangetje van ruim 50 naar beneden. Dat plaatstje zag er aardig uit en ook daar was een kermis. Toch vond ik het te vroeg om er die dag te beëindigen. Bütchenbach leek me een beter plan.


Ik heb die naam wel eens van kennissen gehoord en begrijp nu dat het een soort centerparcsdorp is. Daar had ik niet bepaald trek in. Er waren trouwens ook duurdere hotels en een paar pensions. Die laatste heb ik nog wel bekeken, maar waren vol of deden niet open. Na 3 keer het dorpspleintje gezien te hebben hield ik het voor gezien. Ik ging mijn geluk verderop beproeven.

Nou viel dat een beetje tegen. Via Wirtzfeld en Büllingen belandde ik uiteindelijk in Amel. Dat was een 3-sterrenhotel met een dorpje er omheen. Het plaatsje stelde bitter weinig voor en ik begrijp eigenlijk niet waarom hier zo’n groot hotel stond. Inmiddels was het zo laat dat ik me dat ook niet af wilde vragen.

Ik kon er meteen terecht en achteraf bleek ik die nacht 1 van de 3 gasten te zijn. Hoe zoiets uit kan bleek uit de prijs. In eerste instantie leek die normaal, alleen kwam er voor mij 9 euro toeslag bij omdat ik alleen was en 10 euro voor het ontbijt. Als het wat vroeger was geweest had ik vast gevraagd of er nog iets anders in de buurt was, maar deze keer had ik daar geen puf meer voor.

200 meter voor het hotel had ik een snackbar gezien, die er netjes uitzag. Dat ding draaide helaas iets te goed. Er stonden tafeltjes die allemaal bezet waren en buiten stond zelfs een rijtje te wachten. 5 minuten later at ik dus in het sjieke restaurant van het hotel, tussen de vele geweien. Dat restaurant was qua mensen net zo leeg als het hotel en in de naastgelegen bar was het ook geheel stil. Kortom bar weinig te doen.

Nou was dat allemaal niet zo vreselijk. Ik had 126km gefietst in heerlijk weer en door enorm veel bos. Toen ik m’n eten op had was het na tienen en ben ik meteen gaan maffen.

De volgende ochtend heb ik nog eens bij de baliemedewerkster gevraagd hoe het nu precies zit met de Oostkantons en de Belgische verkiezingen. Ik begreep dat zij minstens 4 talen machtig was waaronder Nederlands. Ze kwam ook niet bepaald om in het werk, en gaf me heel duidelijk antwoord op m’n vraag.

In België mogen de Vlamingen alleen op Vlamingen stemmen, de Walen alleen op Walen en de Oostkantonners alleen op Oostkantonners. Dat Duitstalige gebied van België heeft zo’n 100.000 inwoners aan de oostkant van Wallonië. Ze hebben daarmee recht op 1 (Duitstalige) minister, maar daar hoor je nooit iets over. De Nederlands- en Franstaligen krijgen veel meer ministerposten en maken daarmee de dienst uit in het Belgische parlement.

Net als nu was er toen ook nog geen kabinet. Dat zal vast niet aan die ene minister voor de Oostkantons gelegen hebben. Vreemd vind ik het allemaal wel. Ik vind het al nix als ik bij de EU-verkiezingen niet op een Italiaan mag stemmen, in België is dat nog wat extremer. Het is net zoiets als dat Achterhoekers alleen op hun eigen Achterhoekse partijen mogen stemmen en dat zij als gebied 1 Achterhoekse minister in Den Haag krijgen.

(En voor Christiaan: De hoofdstad van de Oostkantons is Eupen. :-)

Begin met Kaart | Vervolg

Geplaatst op 2007-10-14, in Kiesmatig, Zwerfmatig-7 en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 3 reacties.

  1. Waarom maken we van de Benelux niet 1 land en dan verplichten we iedereen Nederlands te spreken? Probleem opgelost. Dat dat nou zo moeilijk is. En die paar eigenwijzen die niet willen, jagen we de oost-of de zuidgrens over.
    Hebben wij er een mooi gebied bij.

  2. @Mack: Lees jij mijn reaxi’s bij Christiaan?

  3. Nee Xiwel, maar vertel jij de oplossing op mijn log even, de rest snapt er weer geen hout van.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

