Oct-21: 0625-Vijfstromenland

Het zonnige weer bleek nog een dagje aan te houden. Toen ik uit Bitburg vertrok, had ik dan ook vlot bedacht om het deze dag niet al te moeilijk te maken. Ik zocht dus weer de Nims op en wilde daarlangs afzakken naar Echternach, waar ie via de Prüm in de Sûre uitmondt. Alleen ging dat niet helemaal goed. Ik liep ergens na Stahl op een heuvel vast bij het erf van een boer. Dus maar weer de heuvel af en toch een iets grotere weg opgezocht.

Dat werd een kruising verder meteen een hele grote autoweg waar de E29 over loopt. Ik mocht er waarschijnlijk wel op fietsen, maar dat leek me nix. Dus bij de eerstvolende afslag meteen rechtsafgeslagen. Toen trof ik het, van daar was er de Nimsroute. Een kilometer verder ging die over een oude spoorlijn en had ik een prachtig nieuw en breed asfaltfietspad onder de wielen. Ik was niet de enige. Hier fietsten veel meer recreanten, hele groepen die mij natuurlijk te traag gingen.

Het bleek een prachtige route te zijn, die halvewege onderbroken werd door een ingestort viaduct. Maar ook de tijdelijke omleiding was zeer correct aangegeven en na een kilometertje baande ik weer zuidwaarts. Nadeel is wel dat die spoorlijn en nu dus dat fietspad achter de dorpen om ging. Ik heb dat stuk dan ook weinig dorpjes gezien. Onderweg heb ik het nagevraagd, en mijn vermoeden was juist; dit betrof een voormalig goederenlijntje.

Dat lijntje boog bij de Sûre linksaf richting Trier. Ik ging er zelf rechtsaf naar Echternach. Het was al weer flink wat jaren terug dat ik door Luxembourg kwam en Echternach had ik al zeker 20 jaar niet meer gezien. Net als in Duitsland staan ook daar inmiddels prima fietswegwijzers en was er geen gebrek aan fietspaden.

In Echternach was het druk met fietsgroepen die de terrassen bevolkten. Zelf deed ik aan die ravitaillering mee en spoelde ik een suikervrije crêpe-naturel naar binnen. In Luxembourg was het ook al van dat stralende weer, wat uitnodigde om verder te fietsen. Ik fietste nu met de Sûre mee naar Wasserbilig. Daar stroomt ie in de Moezel en kan je met een pontje Rheinland-Pfalz in.

Inmiddels had bedacht richting Saarburg te gaan, dus was dit pontje erg voor de hand liggend. Figuurlijk en letterlijk. Hij was al vol en wilde van wal steken. Ik redde het nog net om onder de dalende slagboom door te fietsen en had dus een supervlotte ‘aansluiting’.

Net als langs de Sûre zag ik ook aan weerszijde van de Moezel ontzettend veel dagjesfietsers. Deze dag heb ik er zeker 1000 ingehaald en ben ik er zo’n 5000 tegengekomen. Het viervoudige van alle voorgaande dagen bijelkaar. Ik kreeg de indruk dat het een zondag was, maar stond daar niet verder bij stil. Nu ik dat terugzoek met m’n Windowskalendertje, blijkt inderdaad dat 26 augustus op zon dag viel.

Ik heb een klein stukje langs de Moezel gefietst en was al snel langs de Saar te vinden. Ook daar een prima breed asfaltpad met veel fietsers. Na 4 rivieren stroomafwaarts gevolgd te hebben, ging ik nu met eentje stroomopwaarts. Overigens ook niet al te lastig aangezien de Saar daar vrijwel een kanaal is en erg weinig verval heeft. Dat verval gebeurt eens per 15km door een sluis met zo’n 15 meter hoogteverschil. Gemiddeld steeg ik dus maar 0,1%.

Net als de voorgaande dagen kon ik geen wind waarnemen en het was dan ook niet moeilijk om m’n kruissnelheid op 30 te houden. (De rest van m’n lichaam ging gelukkig even snel.)

Begin met Kaart | Vervolg

Geplaatst op 2007-10-21, in Zwerfmatig-7 en getagd als , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 14 reacties.

  1. Echternach is erg leuk. Ik was er toen ik klein was, maar er staat me nog veel bij (met tevens een bezoekje aan Trier en Luxemburg stad).

  2. @Hette: Het is alleen erg klein, het centrum van Bitburg en zeker Trier is een stuk groter. Er was een soort zondagsmarkt, wat met het mooie weer een gezellige indruk gaf.
    Overigens wordt een groot deel beslagen door een soort groot klooster waar ik niet in geweest ben.

  3. Ik ben één keer in Echternach geweest. Dat was toen Faatje me een dag meenam op een verrassingstrip. Ze liet me raden waar we heen zouden gaan, in de veronderstelling dat ik nooit van dat stadje zou hebben gehoord. Als hint zei ze erbij dat het drie á vier uur rijden zou zijn. Ik dacht meteen aan Luxemburg en na een paar misgokken noemde ik Echternach al… gelukkig was ze zo slim om te doen alsof het opnieuw fout was. Maar ze baalde wel enorm!

  4. @Christiaan: De bekendheid top-3 van Luxembourg is toch:
    1. Vianden
    2. Luxembourg-stad
    3. Echternach
    :-)

  5. Haha die laatste zin…

  6. Wat een heerlijke fietstocht zo te lezen! Geen wind…dan kun je uuuuuuuuren fietsen en je hebt goed weer. Veel plezier!

  7. Als ik Luxemburg zeg zeg ik Esch sur Sûr. De kinderen waren nog klein, wij zaten nog niet goed bij kas en we veroorloofden ons de luxe daar spagetti op een terras te eten. Voor de kinderen werd achteraf half geld gerekend. Dat was zo’n meevaller waardoor het landje alleen nog maar mooier werd in mijn ogen.

  8. @Hanscke: Door die plaats ben ik (net als door Echternach) in 1984 gefietst. Het was er meer vlak langs richting Bastogne. Ik heb daar dus geen echte herinneringen aan. Wel aan de Grand Ballon, Schafhausen en Praag waar die op die route lagen.

  9. @Bloem: Ik ben alweer een tijdje thuis en schrijf dit verhaal flink achteraf. Tijdens mijn vakantie ben ik computervrij. Dus hoe het weer er nu is? :-)

  10. Vianden op 1? Ik zie het vaak op Luxemburgse auto’s staan, onder het nummerbord (kennelijk zitten in Vianden veel garagebedrijven), maar ik heb het nooit als toeristische attractie gezien. Blijkbaar is het mooi daar? Ik ben wel in Esch sur Alzette geweest, best een aardig plaatsje. Maar voor mij staat Luxemburg-stad toch op nummer 1 hoor; die vallei door het centrum vind ik wel erg mooi! Al is de Pétrusse die daar doorheen loopt wel een onooglijk lullig riviertje.

  11. @Christiaan: Zelf vind ik Luxembourg-benedenstad ook mooier, maar vertel dat maar eens aan al die horden vakantiegingers in Vianden. :-)

  12. Nou, ik word nog bijna nieuwsgierig naar Vianden ;-)

  13. Jeetje:-), het lijkt of je er nu bent als ik je lees. Maar heb je een dagboek bijgehouden dan? Of een ijzersterk geheugen? of door de foto’s?

  14. @Bloem: Valt wel mee. Zo’n vakantie laat altijd veel indrukken achter. Mijn aantekeningen zijn minimaal. Bij aankomst kras ik avonds op een kaart waar ik langsgegaan ben, maar die kaart heb ik nog niet bekeken. Als ik over Maps.Google schuif herinner ik het me allemaal weer. Ik schrijf ook bij aankomst in een agenda hoeveel kilometer er op m’n tellertje staan, en iets over het weer (pictogram van een zon of een wolk met daarin de temperatuur windrichtichting en soms een regendruppel). Voor de rest teken ik niets aan en boek ik geen dag. In mijn vakantie ben ik wat dat betreft net zo lui als anders.
    Van voorgaande jaren weet ik me ook nog heel veel te herinneren. Toch denk ik dat dat bij het soort vakantie hoort. Andere mensen die zo op vakantie gaan hebben daar ook last van.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

