Oct-27: Omgeval

Vlak nadat ik het vorige logje geschreven had, kreeg ik een tip over hoe fietstunnels ontworpen moet worden. Dat is keurig vastgelegd in de ‘Ontwerpwijzer Fietsverkeer’ van de CROW. Een van de meewerkers aan die publicatie wees mij de juiste pagina’s en die heb ik eens flink bestudeerd.

Dat boek, de CROW-230 van April-2006 had ik al eerder in mijn rommelhoop gevonden. Ik heb ‘m schijnbaar overgehouden van een of andere beurs. Het is een flinke pil en ik was nooit verder gekomen dan wat bladeren. Nu gebruikte ik hem dus voor het eerst als naslagwerk. Eigenlijk valt de leesbaarheid me best mee. Uit mijn werk weet ik dat de meeste naslagwerken een stuk saaier zijn.

Als het om fietstunnels gaat, dan staan er zeer duidelijke dingen in. Onder andere dat het liefst de weg iets wordt opgetild, zodat de fietser maar een paar meter moet zakken om onder de weg door te gaan. Bij de haakse Omvaltunnel is de weg minimaal opgetild, wat de automobilisten als een soort verkeersdrempeltje zullen ervaren voordat zij afdalen onder hun viaduct door. Voor de fietsers gaat dit niet veel helpen, die moeten gewoon een meter of 3 zakken. Mijn oordeel: een 5-.

Verder staat er:
– Geen hoeken/nissen en
– Gestrekt tracé: bij inrijden tunnel moet uitgang zichtbaar zijn.
Vandaar dat we allemaal gestrekte fietstunnels in Alkmaar hebben. Deze Omvaltunnel scoort wat dat betreft dus zwaar onvoldoende; een 3 voor de moeite.

Het is dus niet de bedoeling dat er een haakse bocht in een fietstunnel zit. Maar zelfs die bocht voldoet van geen kanten. Dat valt een stuk eerder te lezen. Voor bochten in hoofdroutes (en dit is een hoofdroute) moet de straal minimaal 10 meter zijn. De straal van de bocht in dit tunneltje is hooguit 1,5 meter. Volgens een grafiek zorgt dat ervoor dat (brom-)fietsers moeten afremmen tot 8km/h, anders valt de bocht niet te nemen. Daar hangt aan vast dat een zichthoek voor een bocht minimaal 35 meter moet zijn. Op de foto in het vorige logje is te zien dat dat hooguit 5 meter is voor de (brom-)fietsers richting Alkmaar. Met een dergelijk kleine zichthoek moet je vrijwel stilstaan. Lijkt mij een vette -2.

Ik schreef her en der al het b-woord. Ik heb een hekel aan brommers. Helaas mogen/moeten deze ook door de tunnel, net als de 25km-autootjes. Dat gaat nog een feest worden in die bocht. Ben benieuwd hoeveel er zullen omvallen en gestrekt gaan.

(Met mijn tandemmaat zal ik daar wegblijven, die bocht gaat ons niet lukken.)

Geplaatst op 2007-10-27, in Fietsen, NH-matig, Regiomatig, Ximatig en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 13 reacties.

  1. Goed zo, strakke actie. Weg met de brommerts en die kleine pestautootjes.

  2. Bij de CROW moet niets. Het zijn aanbevelingen. Dat laat natuurlijk onverlet dat de ‘weg’beheerder wel zijn verstand moet blijven gebruiken.

  3. @F’slag: De provinicies zijn via de IPO vertegenwoordigd in de CROW. Daarmee zouden ze zeker de minimale aanbevelingen van de CROW (dus ook van zichzelf via de IPO) moeten respecteren.
    In dat boek kan ik niet lezen hoeveel waarde er aan hun ontwerprichtlijnen gegeven moet worden, misschien staat dat in een ander boek van ze. Ik heb daarom gemaild en verwacht daar eerdaags een antwoord op.
    Toch denk ik dat Provincie NH het erg lastig krijgt als je met een dergelijke zaak bij de rechter gaat buurten. Het is niet zo dat ze maar net onder de minimum aanbevelingen zitten, ze zitten er zeer ruim onder. Op een aantal punten hebben ze er totaal rekening mee gehouden. Het zal me niets verbazen als de betrokken gemeentes of omwonenden alsnog naar een rechter zullen gaan.

  4. Ik denk niet dat een rechter een provincie tot anders handelen kan verplichten met verwijzing naar een aanbeveling. Dit kan m.i. alleen op basis van een wet. Bij een ongeluk zal een slachtoffer wel een sterk punt hebben bij de rechter om de provincie schuldig te laten verklaren.

  5. @F’slag: Het woord ‘aanbeveling’ komt bitter weinig in het boek voor. Zij spreken meer over richtlijnen. Naast de wettelijke verplichtingen denk ik niet dat er een organisatie of instelling is met meer authoriteit op dit gebied. Dus de ‘vrijblijvendheid’ valt volgens mij erg mee. Als het goed is hoop ik daar dinsdag meer over te weten.

  6. Brommers en 25km. autos door fietstunnels? Dat moet naar mijn idee niet mogen kunnen.

  7. @Hanscke: Toch zal dat moeten. Zij mogen niet op N-wegen en andere opties zijn er niet. Het is dan ook een (brom-)fietspad. Nou loopt het niet meteen storm met die 25km-autootjes, maar die brommers zie ik nog wel iets aanrijden in die bocht.

  8. Ik vind ht nog steeds een gekke tunnel, maar wat doen ze nou? Blijft zeker allemaal zo of buigt over een aantal jaren een of andere rechterlijke instantie zich over dat tunneltje om de gemeente een veeg uit de pan te geven?

  9. Handig als je fietstunnels kunt beoordelen. Maar als de tunnels niet voldoen aan de CROW-richtlijnen, zijn de tunnels dan wel veilig genoeg? Zo nee, waarom worden ze dan niet afgekeurd?

  10. @Vedat: Het zijn provinciale tunneltjes onder provinciale wegen, waarbij de bovenste op de grens van 2 gemeentes ligt.

  11. @Marcel: Mijn beoordeling is geheel voor eigen rekening (dus gratis richting gemeente en Provincie) en afgestemd op de richtlijnen van het CROW, mijn eigen ervaring met een 1000-tal fietstunneltjes in 20 West-Europese landen en eigen ergonomische inzichten (ik tandem met een zeer lange blinde achterrijder). :-)
    Verder probeer ik de waarde uit te zoeken van deze CROW-richtlijnen. Daar is al een antwoord op binnen, maar duidelijkheid verwacht is pas rond 10 November.

  12. Hallo,
    ik vroeg me af waar die tunnel ligt in nederland en of je meer van dit soort mooie tunnels weet….
    grt,
    Paul

  13. @Paul: Dit is een nieuw fietstunneltje onder de N242 en N244 aan de oostkant van Alkmaar bij het buurtschap Omval. Op deze kaart is het het strepellijntje. Overigens zijn vrijwel alle kaarten rond dit punt nog niet goed bijgewerkt.
    En een ‘mooi’ tunneltje zou ik het niet willen noemen. Hij is goed fout aangelegd. De gemeentes en inmiddels ook de provincie (die verantwoordelijk is) snappen dit. Na 2 jaar hangt er nog steeds geen deugdelijke spiegel en de toegezegde camera’s zullen rond Sint Juttemis komen.
    Zo mal als deze weet ik geen andere en zeker geen recente. Er zijn wel verouderde voetgangerstunneltjes met hekjes zoals in hartje Broek in Waterland, maar daar hoor je niet in te fietsen.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s