Nov-07: 0790-Kirn

Ik was dus in Oberstein, een druk stadje met een autovrij winkelstraatje. Daar zag ik ook een aardig hotelletje. Dat kwam mooi uit, want inmiddels werd het wel weer eens tijd om een slaapplek te vinden. Helaas had dat hotelletje ‘ruhetag’. Niet echt een probleem, 50 meter eerder kwam ik langs een VVV en die holpen mij prima. Volgens hen was alle accomodatie in hun gemeente vol op 3 dingen na. Alle 3 een flink stuk uit het centrum. Twee waren mij te veelsterrig en op 1 ben ik afgefietst. Dat was een eenvoudig familiehotel in Weierbach.

Weierbach is een dorpje dat 7km oostelijker ligt en nog steeds binnen de gemeente Idar-Oberstein valt. Ik vond dat niet zo erg want dat Oberstein had ook een paar nadeeltjes. De Nahe, die daar door een soort kloof gaat, is in Oberstein vrijwel afgedekt met een flinke autoweg en een spoorbaan. Die autoweg lag zo dichtbij hun winkelstraatje dat daar het vrachtverkeer goed te horen was. De kans was ook groot dat het rustende hotelletje ’s nachts helemaal niet zo rustig zou zijn.

In Weierbach was die rust er wel. Ik sliep daar aan de achterkant en de grote weg lag er een stuk verderop aan de andere kant van het rivierdal. Achter was ook een groot terras, waar ik heerlijk heb gegeten. Avonds was het dan ook nog redelijk warm. De wind stak wel op, waardoor een serie grote parasols onderuit gingen.

Verwonderlijk was dat niet, die dingen waren erg groot en stonden nogal wankel. Het typeerde ook wel deze nering, waar ik regelmatig een slavische kreet hoorde. Alleen de rozige eigenaar was typisch Germaans. Hij had enkele oudere Slavische-sprekende vrouwen in dienst, waardoor het mij niet verwonderde dat er zoveel gulash-gerechten op de kaart voorkwamen. Erg schoon was het er ook niet en dat pastte wel bij de ‘Ma flodderlook’ van de ‘dames’. Gemoedelijk, gezellig en goedkoop was het er wel.

De volgende dag begon koud en vochtig. Flinke dauw. De temperatuur was met 13 graden opeens een stuk lager. Dat kan te maken kan hebben met de hoogte, ik zat op een meter of 300 boven de zeespiegel en in het dal bleef de nevel lang hangen. Met het riviertje mee ging ik verder oostwaarts. Ik heb maar af en toen op de grote B41 gefietst, regelmatig vond ik aardige dorpsstraatjes en landweggetjes die iets noordelijker dezelfde kant op gingen.

Daarbij kwam ik al snel door Kirn, wat best een aardig plaatsje is. Toen ik daar op de dorpsplattegrond tuurde om te zien of er aansluitende landweggetjes oostwaarts waren, kwam er een oudere fietser naast me staan. Als buurtfietser bood hij hulp aan. Niet dat dat echt nodig was, zo complex is het daar niet.

Hij was ook een rondje aan het fietsen. Toen ik zei dat ik richting Soonwald ging vond ie dat redelijk ver en te steil. Maar hij moest toegeven dat het er wel erg mooi is. We hebben nog een heel tijdje staan praten, wat me een goed gevoel gaf. Zelf spreek ik ook wel eens mensen aan als ik zie dat ze zoekende zijn. Het zijn vaak positieve mensen die dit doen, zuurpruimen en/of teleurgestelden lopen of fietsen meestal stug door.

Begin met Kaart | Vervolg

Geplaatst op 2007-11-07, in Zwerfmatig-7 en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 7 reacties.

  1. Of rijden door met hun auto’s!

  2. Over het algemeen houd ik niet zo van die overijverige bemoeials, maar soms kan het leuk zijn.

  3. @Hanscke: Klopt, daar ben ik me ook erg bewust van. Je kan tegen iemand oplopen die in 1x zijn of haar leven over je heen zeurd.
    Als ik zelf op iemand afga doe ik dat met een korte vraag als: ‘Heeft u hulp nodig?’ Het antwoord daarop is meestal voldoende om het gesprek te beëindigen met: ‘Nog een prettige dag’, of om daadwerkelijk door te gaan met het gesprek. Gedurende het gesprek let ik ook redelijk op en zodra ik de indruk krijg dat mijn inbreng niet gewenst is, dan bedenk ik een snel einde als: ‘Ik moet er weer vandoor.’ :-)

  4. Ik snap het verband tussen een typische Duitse eigenaar, Gulash op het menu, oudere vrouwen en Slavische kreten niet? Of maken oudere vrouwen vaker gulash?

  5. @Hette: Je hebt gelijk ik heb een woord vergeten. Het betroffen Slavische/Balkan vrouwen. Als die eigenaar ook Slavische geweest zou zijn was alles zo ongeveer Slavisch. Ga ik even aanpassen. :-)

  6. Gulash is Hongaars he ;-) En Hongaren zijn geen Slaven.

  7. @Hette: Is dat een probleem? Hier zijn ook veel Chinezen die Indische gerechten verkopen. Gulash is ook erg populair bij o.a. Roemenen, Kroaten en Serven. Ik heb trouwens geen idee wat hun nationaliteit was, taalverschillen kan ik moeilijk horen tussen de Balkanici. Wie weet waren het wel Hongaren. De volgende keer vraag ik om hun Ausweis. :-)

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

