Nov-16: 0860-Kastellaun

Voor de volhouders komt hier nog een stukje vervolgverslag van m’n laatste fietsvakantie. Minder frequente bezoekers van dit weblog wil ik bij deze wijzen op de ‘Begin met Kaart‘-link onderaan deze ‘zwerflogjes’. O ja, het eind komt in ’t zicht, van de 972km heb ik er inmiddels zo’n 860 verslagen.


Bij Simmern vond ik dus dat spoorfietspad. Al snel begreep ik aan de vele bordjes dat ie zo’n 38km lang was. Daarmee snapte ik ook dat ie niet door ging naar Boppard, maar eindigde in Emmelshausen.

Het pad werd goed befietst en ik kwam dus regelmatig schooljeugd en collega fietsrecreanten tegen. Een van die recreanten vertelde me dat vanaf Emmelshausen nog gewoon de trein rijdt naar Boppard. Daar kan de fiets in. Je kan er ook redelijk parallel aan fietsen en je kan zoals de meeste schijnen te doen eerder rechtsafslaan richting Rijndal.


Onderweg fietste ik door enkele leuke stationnetjes. Bij 1 stond een oude restauratiewagon waar in te eten viel. Ik deed dat niet, aangezien ik in Simmern al bijgetankt had. Het uitzicht was ook prachtig. Dit pad ligt niet in een dal, maar kronkelt juist heel erg hoog over de toppen. Last van wind was er niet door de typische struiken die je overal langs spoorbanen vind. Duidelijk een schot in de roos en typisch iets voor een zwerffietser. Dat wil zeggen, ik zie nu pas in een oude atlas hoe dat voormalige spoortraject van hot naar het slingerde.

De dorpjes in dit gebied zijn allemaal erg klein, behalve Kastellaun, dat een iets groter stadje is. Vanaf hun ‘station’ zag ik op een heuveltopje in het centrum een ruïne. Reden genoeg om even te ‘ontsporen’ en dat eens van dichterbij te bekijken.

Best een mooi plaatsje. De ruïne was van een aantal kanten goed te beklimmen en gaf een mooi uitzicht over hun centrum. Als het rond 6 uur was geweest, had ik daar zeker naar een hotelletje gezocht. Het was echter een stuk vroeger en ik meende nog wel het Moezeldal te kunnen halen.

Emmelshaussen stelde weinig voor. Veel verkeer en onaantrekkelijk. Ik kon hier dus rechtdoor naar Boppard en de Rijn afdalen, maar een afdaling linksaf naar de Moezel was vrijwel evenlang en trok me meer. Daar kwam bij dat ik het afgelopen jaar ook al door Boppard was gefietst en ik vrijwel langs de gehele Moezel heb gefietst … behalve het laatste stukje.

Dan is de keuze dus niet moeilijk. Via Gondershausen karde ik met een flinke vaart bij Brodenbach het Moezeldal in. 500 meter zakken is best leuk. Dat zakken ging vooral hard op het laatste stukje met een setje mooie haarspeldbochten.

Niet veel verder besloot ik in Alken te overnachten, gewoon omdat die plaats de eerste 3 letters deelt met Alkmaar. :-)

Begin met Kaart | Vervolg

Geplaatst op 2007-11-16, in Zwerfmatig-7 en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 8 reacties.

  1. Ik ben benieuwd wat je na je vakantie gaat doen? Komen er dan ook logjes?

  2. Het is wel iedere keer fijn om over jouw fietstochten te lezen, Xiwel. Ik heb wel bewondering voor wat je doet, helemaal voor het afdalen. Maar wat je ziet is ook zo mooi, lijkt me.

  3. @Vedat: Dat naar beneden karren is natuurlijk een leuk cadeautje dat ik tijdens het stijgen (in het Soonwald) heb opgebouwd. Toch ga ik tegenwoordig niet meer zo snel naar beneden als voorheen. Op een fiets blijft dat link en beperk ik mijn gang tot hoofguit 50km/h. Erg veel tijdwinst haal je er niet mee en ik heb geen zin in een ritje met de ambulance.
    Dit was inderdaad een mooi ritje. Van Kastellaun had ik nog nooit gehoord en het is heel leuk om zoiets onderweg te treffen/ontdekken.

  4. @Xiwel: Volgende keer wil ik een filmpje zien waarin je een 500 meter hoge helling van 45 graden bestijgt.:-)

  5. Leuk verslag weer. Weet je eingelijk al waar je nog zou willen fietsen? Ik bedoel, heb je een verlanglijstje?

  6. @Hette: Onderweg pas ik m’n verlanglijstje steeds aan. Ik ga dus het liefst naar plekken die ik nog niet ken. In NL wordt dat vrij lastig, maar in West-Europa zijn er nog zat plekken genoeg die ik nooit gezien heb. Veel verder dan West-Europa ga ik ook niet.

  7. Door enkele leuke stationnetjes fietsen lijkt me moeilijk, er langs lijkt me mogelijk. Dat je niet voor Boppard koos, toeristisch, toegegeven, maar wel mooi.

  8. @Hanscke: Een trein rijdt toch ook door een station? Ik reed over de voormalige rails, dus leek me dat wel een juiste uitdrukking. :-)
    Boppard had ik het vorige jaar al goed bekeken. Net als de Rijn tussen Koblenz en Boppard, dus leek me dit weer eens iets anders.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

